Gå til innhold

Blir man oppfattet som god/dårlig kunde i en bank?


Andrine&

Anbefalte innlegg

Man er stort sett bare et nummer i banken i dag. American Express er vel kjent for å ha sin egen secret sauce med algoritmer og automatiske vurderinger for kredittverdighet osv. Men du er fortsatt bare et nummer, så snart noe "klikker" behandler de deg som dritt. Det er bare å søke opp diverse utenlandske fora for bonusopptjening av Avios-poeng (British Airways) og andre programmer.

Jeg har sagt opp mine kort, men det er fordi jeg ikke gidder å jage etter poeng lenger og velger å fokusere 100% på sparing. Amex sender likevel ut brev en gang i måneden med påminnelse om at de skylder meg 2 kroner... Jeg gidder ikke stå i telefonkø, finne frem dokumentasjon også videre for å få tilbakebetalt 2 kroner. Likevel gir de seg ikke. Da har automatiseringen gått litt for langt og vi skjønner alle tegningen: jeg er bare et nummer. Jeg hadde også en situasjon tidligere der jeg måtte kontakte kundeservice, men fikk aldri svar på brevene som jeg sendte til dem: igjen, jeg er bare et nummer i en database. Verken mer eller mindre.

Anonymkode: d8900...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tull, bankene driver butikk, de driver ikke veldedighet. Profitt går foran alt. 

Anonymkode: 6be43...e3e

Hva slags tull mener du? Du kommenterer jo "på en bank ansatt".

Anonymkode: 4d4d5...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en god kunde, da jeg har min investerbare formue investert gjennom banken. Jeg antar i alle fall at jeg er god kunde, blir ofte invitert med på ulike event og middager, og får topp service. De booker bord på restaurant og tar seg av alt når vi skal på reise og slikt, så det er klart til vi kommer, trenger ikke tenke på så mye. Setter stor pris på banken vår. 

Anonymkode: 1b009...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 12.30):

En god bankkunde er en banken tjener penger på med lav risiko over lang tid.

Lojalitetsaspektet som vi husker fra "gamle dager" er langt på vei borte hos kundene, og med rette. Verden er på mange måneder blitt mindre, og vi har som kunder mye bedre oversikt over mulighetene våre. Way back when var det mye viktigere å opparbeide et stabilt, oversiktlig og langvarig kundeforhold til banken din, og da gjerne din vesle lokale sparebank. Den tid er nok forbi.

Som en sidekommentar: For en årrekke siden hadde jeg en liten åpenbaring vedrørende min bruk av kredittkort. Jeg bruker kredittkort for mange hundre tusen hvert år, noe jeg "alltid" har gjort. Betaler fullt ut ved forfall hver bidige gang. Tenkte at jeg var en supergod kunde, helt til en bankansatt fortalte meg at det var vel og bra, men de tjente jo egentlig ikke noe penger på meg... bortsett fra gebyrene de tok fra butikkene jeg handlet i. Jeg trodde jeg var perfekt, men egentlig en relativt uinteressant kunde. 😁

Men til trådstarter: Du får neppe noen spesiell stjerne i boka hos banken, men det teller jo ikke negativt at du gjør opp for deg som du skal.

Anonymkode: d9fa7...096

Hehe i tillegg så setter vi opp risiko-scoren din fordi du bruker mye kreditt. Selv om du betaler tilbake før rentene trekkes.

Anonymkode: 5219c...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg jobbet i bank, men da ble kundene gradert med grønt, gult og rødt lys. Det ble ikke øst ut lån til de med rødt lys, kan du si (og det med rette). Er ikke sikkert det er lov å gjøre det SÅ tydelig lenger (men godt mulig), men du kan være sikker på at banken har full kontroll over betalingsevne og -vilje. 

Anonymkode: 2766e...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...