Gå til innhold

Sykt barn dag når barnet er over 12

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sette jobb foran barn? Ja, msn setter jobb foran barn som klarer seg selv noen timer. Det gjør barn over 12. Man gjør barna en bjørnetjeneste ved å være til stede for dem ved det aller minste ubehag i den alderen. Hvordan skal de takle det når de bor alene og blir syke? Ser selvfølgelig bort fra spesialtilfeller med alvorlige diagnoser. 

Anonymkode: dfbd8...85d

Signerer denne. Man setter jobb foran barn fordi man ikke sitter fastvakt i senga med tenåringen sin 24/7 og holder dem i hånda mens de er syke? Hva i all verden for slags persilleblader er det vi lærer ungdommene våre til å bli? Jammen ikke rart at 20 % av Norges unge voksne har falt ut av samfunnet (jamfør regjeringens siste perspektivmelding) og at psykiske lidelser hos unge har mangedoblet seg. 

Anonymkode: d6878...17c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få innvilget omsorgsdager frem til barnet er 18 år fra NAV pga kronisk/langvarig sykdom eller funksjonshemming. I noen tilfeller kan pleiepenger være aktuelt. 

Hvis man ikke har dette og du vurderer at du må være hjemme, kan du etter avtale med arbeidsgiver ta ut feriedag, avspasering, ulønnet permisjon eller jobbe hjemmefra hvis det er mulighet for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi må slutte å overbeskytte og å pakke inn ungene våre i bobleplast for de blir jo totalt ubrukelige som voksne. Med mindre ungdommen er svært syk og må bæres til og fra wc så er det da ingen grunn til å sitte hjemme og glo. Min 13-ring har vært hjemme alene når han har vært syk, det har gått helt fint.

Ja tenk så fælt å vise omsorg for eget barn. All forskning tyder jo på at omsorg bare er dårlig, og at det beste er å få barna til å lide så mye som mulig for å herde dem! Eller hva?

Jesus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på voksen og barn. Jeg brakk meg som en gris selv. 

Tydelig at mange setter jobb foran barn. Og så det er sagt så er jeg nesten aldri borte fra jobb.

Anonymkode: ad836...1ef

"Setter jobb foran barn".. for en ansvarsfraskrivende og stakkarslig holdning til verden. Som om jobb var en hobby man velger å ha.

Anonymkode: 6913e...d21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med den krasse tonen her inne?

Både jeg og mannen har vært så syke at den andre har måttet være hjemme. 

Jeg har fleksibel arbeidsgiver. Mannen tok feriedager, tror jeg. 

Men slikt skjer jo så sjeldent at det bør være greit å ta feriedag, eller fri uten lønn. 

Anonymkode: 35707...274

Hva var for krasst for deg i det jeg skrev? ❄️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med annen type sykdom - psykisk sykdom? Går man på jobb da? Feks om barnet blir mobbet, er deprimert, spiseforstyrret, kanskje suicidal? 

Anonymkode: 1d416...640

Da søker man pleiepenger.

Anonymkode: b83e1...d14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har hatt omgangssyke i hus og kom til å tenke på dette. Nå har jeg hatt fri, men hadde jeg hatt arbeidsdag i går kunne jeg ikke gått. To tenåringer som kastet opp og ene kastet opp hele veien til do.

Hadde dere virkelig dratt fra de?

Ja det hadde jeg. Og har gjort det å. 

Anonymkode: 66f73...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det med den krasse tonen her inne?

Både jeg og mannen har vært så syke at den andre har måttet være hjemme. 

Jeg har fleksibel arbeidsgiver. Mannen tok feriedager, tror jeg. 

Men slikt skjer jo så sjeldent at det bør være greit å ta feriedag, eller fri uten lønn. 

Anonymkode: 35707...274

Hvilken syk har dere vært for at partneren må være hjemme sammen med dere? Alt opplevd. Og da har han måtte vært så syk at jeg har sendt han på sykehuset. 

Anonymkode: 66f73...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt omgangssyke i hus og kom til å tenke på dette. Nå har jeg hatt fri, men hadde jeg hatt arbeidsdag i går kunne jeg ikke gått. To tenåringer som kastet opp og ene kastet opp hele veien til do.

Ja. Tenåringen klarer seg helt fint alene hjemme når hun er syk.

Anonymkode: 02e5c...a1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel han spydde hele veien da det kom brått. Kunne ikke forlate huset sånn. 

Så problemet var ikke det syke barnet, men at det var spy utenfor doen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forskjell på voksen og barn. Jeg brakk meg som en gris selv. 

Tydelig at mange setter jobb foran barn. Og så det er sagt så er jeg nesten aldri borte fra jobb.

Ja for det er akkurat det det handler om…🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man er så syk at man ikke klarer å ta vare på seg selv må man jo på sykehus.

Anonymkode: 9bbd7...cc0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel han spydde hele veien da det kom brått. Kunne ikke forlate huset sånn. 

Vel, jeg har skrubbet bæsj og spyttet fra soverom til bad når jeg har hatt spysyka. Neste gang la jeg ut håndklær på gulvet hele veien så tok jeg de i maskinen og vasket gulvet når jeg var frisk igjen.

Anonymkode: af2d9...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jabx skrev (39 minutter siden):

Ja tenk så fælt å vise omsorg for eget barn. All forskning tyder jo på at omsorg bare er dårlig, og at det beste er å få barna til å lide så mye som mulig for å herde dem! Eller hva?

Jesus...

Hva er vel heller slike kommentarer som dette som fortjener en Jesus…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (43 minutter siden):

Jesus...

Hvorfor i all verden skal foreldre sitte fastvakt ved senga når tenåringer er syke? Må de bæres til og fra do? Klarer de ikke å drikke vann eller å ta en paracet uten kontinuerlig trøst og assistanse fra mammaen eller pappaen sin?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vel, jeg har skrubbet bæsj og spyttet fra soverom til bad når jeg har hatt spysyka. Neste gang la jeg ut håndklær på gulvet hele veien så tok jeg de i maskinen og vasket gulvet når jeg var frisk igjen.

Anonymkode: af2d9...ddb

Jeg bunkret meg til på badet med madrass, bøtte (når det kom i begge ender samtidig) og låste døra. Det at folk her inne velger å vandre rundt og spy/skite ned hele huset slik at partneren må løpe rundt og vaske diaré og oppkast fremfor å være på jobb... Altså... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det handler ikke om å sette jobb foran barn, men å forholde seg til reglene om sykt barn. Og at det er svært sjeldent tenåringer er så syke og/eller uselvstendige at de ikke klarer være alene hjemme.

Anonymkode: acca7...1c1

Signerer denne. Og hvis det er snakk om fysisk eller psykisk utviklingshemming som tilsier økt omsorgsnivå ved sykdom, så må man jo regne med at foreldre i verdens rikeste velferdsstat har klart å få på plass diagnoser, støtte og ekstra omsorgsdager til slike tilfeller. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Men jeg hadde vært forberedt på å ta fri uten lønn, eller bruke en feriedag på det.

Anonymkode: f033e...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ikkje kan ta vare på seg sjølv: heimekontor, avspasering eller feriedag.

Småsjuk (ikkje oppkast): besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I så fall håper jeg virkelig at foreldrene er oppegående nok til å ha utredet barnet og søkt om/fått innvilget omsorgs- eller pleiepenger, avlastningshjem og støttekontakt samt terapi til ungdommen, i tillegg til at jeg tar for gitt at de har skaffet seg mindre krevende jobber, da jobbslitasje er det eneste man får endret på. 

Ah, du tenker at suicidalitet kommer langsomt og at suicidale ungdommer skal i avlastningshjem og ikke være med familiene sine? 😂

Barnet vårt har vært ute av skole i 4 mnd når utredning skal starte, har sittet fryktelig lenge i flere telefoner for å fremskynde første time for å kunne søke pleiepenger (det må barnepsyk gjøre). Vår er i småskolen da og ikke suicidal, men kan ikke være hjemme alene. Ingen støtte finnes noe sted, finnes heller ikke privat barnepsykiatri her. Gikk fra bra funksjon til fullt behov fra en dag til den neste. Det har vi ikke gode nok ordninger for. Hadde jeg selv blitt psyk, hadde det vært masse ordninger og sykepenger fra dag 1, men når ens barn er langtidssykt og ikke innlagt tar det tid og rettigheter mangler. 

Anonymkode: f5be1...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...