Gå til innhold

Dere som jobber julaften (kveld). Hvordan var det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bortskjemt fordi jeg syns det var kjipt? Er det ikke lov å syns det er kjipt å ikke bare jobbe julaften kveld, men atpåtil uten matpause og med tre timer pålagt overtid? Planen var å gå i besøk når vakten slutta kl 22 for å få med litt samvær med familien, spise julekaker og åpne gaver, men det ble ikke noe av. Jeg var lei meg ja, og dritsliten etter 10 timer på beina, dehydrert og sulten. Ikke alle jobber steder der man kan ta ett tygg av knekkebrødet på vei til noe annet. Uff så egoistisk. Jeg har jobbet mange år i helse, jobbe julaften tidligere år med tilsammen 11 nattevakter og 4 dagvakter, flere av dem ekstravakter fordi andre plutselig ble «syk». Pluss på nyttårsaftener (med dobbel kveld og natt flere av dem) 17.mai, påske, helger, og sommerferie som begynner før skolen starter eller slutter etter skolen begynner igjen så ingen av familie og venner har fri samtidig, ekstra helger, overtid i uken ect, så er det klart det er skikkelig egoistisk å bli lei seg over den julaften kvelden. Har jo aldri bidratt noen gang ellers 🙄 

Og vet du hvorfor helsearbeidere ikke gidder mer og slutter i hopetall? Jo det er blant annet pga holdninger som dine om at «det får du jaggu tåle uten å grine» og «du har valgt turnus» så da har du ikke rett til å føle noe rundt det når turnus er problematisk. Ingen forståelse for at det kan være kjipt, at det kan gi utfordringer du ikke forstod når du valgte yrkesvei som 19 åring, og at dagens rovdrift gjør belastningen så høy at folk sier nei. Jeg kommer faktisk til å si opp hvis jeg blir satt opp igjen julaften kveld så lenge det er barn og ungdom i familien. Og jeg driter i om du syns det egoistisk, fordelen med å være etterspurt arbeidskraft er nettopp at man kan bytte jobb når jobben blir for mye for privatlivet. Jeg har en videreutdanning og kompetanse som særdeles ettertraktet i helsenorge, jeg får jobb på dagen. Vi får turnus ett år på forhånd, så det er god tid til å skaffe seg ny jobb fra 1.januar og si opp tids nok til at man får fri hele julen, eller kanskje hele desember til og med. Eller jeg kan jobbe for vikarbyrå, tjene mer enn jeg gjør pr i dag og velge vaktene selv. 

Forøvrig; du kan ikke bruke din jobb og ditt yrkesvalg til å degradere mine følelser og opplevelser. 

Anonymkode: 34f1d...45f

Det er jo ikke julen som er problemet for deg. Du er jo i helt feil jobb, kjære deg. .

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Heftige tillegg? Så heldig da.  Får bare 133% hvor det meste går bort i skatt, pleier heller å ta tillegget ut i en f4 dag. Fri er bedre "betalt" enn noen usle kroner når man må offre julaften.

Anonymkode: 8b501...9a6

Får "bare" 133%?

Vi får ikke en krone ekstra for å ofre hverken julaften, 1. Juledag, Nyttårsaften eller ande helligdager. Synes du burde være fornøyd.

Anonymkode: b5e47...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har jobbet en julaften kveld (var ikke i år), helt grusomt. En ting er at jeg ikke får være med familien for det kan jeg leve med, men det ødela dagen for dem at jeg ikke kunne være der, og den er hard å svelge. Neste gang jeg blir satt opp på julaften kveld kommer jeg enten til å «bli syk» eller si opp. Vi jobbet hele vakten, måtte gå overtid, hadde en dopause og drakk to glass saft på ti timer. Grein når jeg kom hjem. Aldri mer. 

Tenk på familien til de som plutselig og uventet må på jobb julaften kveld fordi du "ble syk". Det er jo like ille for dem. Egentlig verre, siden de hadde forventet å få feire hjemme.

Anonymkode: 6c89d...442

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk på familien til de som plutselig og uventet må på jobb julaften kveld fordi du "ble syk". Det er jo like ille for dem. Egentlig verre, siden de hadde forventet å få feire hjemme.

Sjeldent man de dagene der ringer rundt til folk som har fri, men det blir jo da ofte en dobbeltvakt på andre som kanskje allerede er på jobb på julaften dagvakt. Uansett jeg jobba nesten dobbelt på julaften selv på to forskjellige avdelinger på sykehuset (jobber i bemmaningssener som server hele sykehuset). Den ene avdelingen hvor jeg var på dagen tilpasset det litt for meg så jeg slapp å møte 0730, men fikk komme 0830 og slutte 1330 slik at jeg fikk en god pause til den egentlige vakta jeg skulle jobbe. Den avdellingen hvor jeg egentlig ikke skulle jobbe var faktisk så takknemmelige og det var så mye takk fra kolleger og leder der. Ja jeg tror oppriktig de mente det også at jeg reddet vaktkabalen for dem den dagen selv om det ikke var en full dagvakt. 

Anonymkode: a0aa0...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bortskjemt fordi jeg syns det var kjipt? Er det ikke lov å syns det er kjipt å ikke bare jobbe julaften kveld, men atpåtil uten matpause og med tre timer pålagt overtid? Planen var å gå i besøk når vakten slutta kl 22 for å få med litt samvær med familien, spise julekaker og åpne gaver, men det ble ikke noe av. Jeg var lei meg ja, og dritsliten etter 10 timer på beina, dehydrert og sulten. Ikke alle jobber steder der man kan ta ett tygg av knekkebrødet på vei til noe annet. Uff så egoistisk. Jeg har jobbet mange år i helse, jobbe julaften tidligere år med tilsammen 11 nattevakter og 4 dagvakter, flere av dem ekstravakter fordi andre plutselig ble «syk». Pluss på nyttårsaftener (med dobbel kveld og natt flere av dem) 17.mai, påske, helger, og sommerferie som begynner før skolen starter eller slutter etter skolen begynner igjen så ingen av familie og venner har fri samtidig, ekstra helger, overtid i uken ect, så er det klart det er skikkelig egoistisk å bli lei seg over den julaften kvelden. Har jo aldri bidratt noen gang ellers 🙄 

Og vet du hvorfor helsearbeidere ikke gidder mer og slutter i hopetall? Jo det er blant annet pga holdninger som dine om at «det får du jaggu tåle uten å grine» og «du har valgt turnus» så da har du ikke rett til å føle noe rundt det når turnus er problematisk. Ingen forståelse for at det kan være kjipt, at det kan gi utfordringer du ikke forstod når du valgte yrkesvei som 19 åring, og at dagens rovdrift gjør belastningen så høy at folk sier nei. Jeg kommer faktisk til å si opp hvis jeg blir satt opp igjen julaften kveld så lenge det er barn og ungdom i familien. Og jeg driter i om du syns det egoistisk, fordelen med å være etterspurt arbeidskraft er nettopp at man kan bytte jobb når jobben blir for mye for privatlivet. Jeg har en videreutdanning og kompetanse som særdeles ettertraktet i helsenorge, jeg får jobb på dagen. Vi får turnus ett år på forhånd, så det er god tid til å skaffe seg ny jobb fra 1.januar og si opp tids nok til at man får fri hele julen, eller kanskje hele desember til og med. Eller jeg kan jobbe for vikarbyrå, tjene mer enn jeg gjør pr i dag og velge vaktene selv. 

Forøvrig; du kan ikke bruke din jobb og ditt yrkesvalg til å degradere mine følelser og opplevelser. 

Her klager du på noen som "plutselig " blir syke og du planlegger det selv. Du er ikke et hakk bedre!

Anonymkode: 540ce...a60

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får "bare" 133%?

Vi får ikke en krone ekstra for å ofre hverken julaften, 1. Juledag, Nyttårsaften eller ande helligdager. Synes du burde være fornøyd.

Samme her, og det er ekstra surt at alle andre yrkesgrupper på min arbeidsplass (meg bekjent hvertfall) får 133% på røde dager. 

Vi (legene) på sykehus er den desidert dårligst betalte yrkesgruppen på jobb på røde dager.

Så ja, det er naturlig nok veldig upopulært å ha vakt fra 15:30 til 09:00 juleaften-første juledag. I år har det vært eksepsjonelt stor pågang av pasienter og kritisk drift i akuttmottaket flere av dagene, så det sier seg selv at vaktene ikke har vært spesielt behagelige og stort sett innebærer 17 timer uten pause.

Anonymkode: 264b9...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har jobbet en julaften kveld (var ikke i år), helt grusomt. En ting er at jeg ikke får være med familien for det kan jeg leve med, men det ødela dagen for dem at jeg ikke kunne være der, og den er hard å svelge. Neste gang jeg blir satt opp på julaften kveld kommer jeg enten til å «bli syk» eller si opp. Vi jobbet hele vakten, måtte gå overtid, hadde en dopause og drakk to glass saft på ti timer. Grein når jeg kom hjem. Aldri mer. 

Da velger du heller å finne en annen jobb.  Du kan faktisk ikke ringe deg sjuk bare fordi du savner familien juleaften.  Det gjør vi alle. Det er umodent og  en finfin måte å gjøre seg maksimalt upopulær. Hvis det skinner gjennom når du er så negativt innstilt til å jobbe jul og plutselig er "syk" på juleaften av alle dager et par år senere. Ser for meg den medarbeidersamtalen.

Ja det er kjipt å jobbe jul,  når jeg jobber juleaften har jeg ikke engang mulighet til å reise hjem til familien fordi de bor en time med fly unna. Men det er sånn det er.  Jeg visste det den dagen jeg begynte i bransjen at å jobbe juleaften er noe som rulleres på, akkurat som påske og nyttår og det visste kanskje du også? Hvis du har en familien som er så kjip at gnir inn at du ødelegger jula for dem, tror jeg ikke at jeg ville ønsket å feire med dem heller.  Jeg jobber også juleaften kveld med jevne mellomrom,  men heldigvis har familien full forståelse for at det bare er sånn det er, at noen må jobbe juleaften også. Og de driver ikke og pusher på meg dårlig samvittighet for det.  

Anonymkode: 9fe5b...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor gjør dere ikke forefallende arbeid og det dere ikke rekker til vanlig når dere ikke har noen pasienter der? Det er jo ikke en betalt kosedag? Tenk hvor mye dere kunne fått unna på de timene.

Anonymkode: 0aafc...120

Vi hadde selvfølgelig gjort unna forefallende arbeid først dersom det hadde vært noe, men vi var superheldige og hadde ikke noe.

Anonymkode: b48fd...297

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjeldent man de dagene der ringer rundt til folk som har fri, men det blir jo da ofte en dobbeltvakt på andre som kanskje allerede er på jobb på julaften dagvakt. Uansett jeg jobba nesten dobbelt på julaften selv på to forskjellige avdelinger på sykehuset (jobber i bemmaningssener som server hele sykehuset). Den ene avdelingen hvor jeg var på dagen tilpasset det litt for meg så jeg slapp å møte 0730, men fikk komme 0830 og slutte 1330 slik at jeg fikk en god pause til den egentlige vakta jeg skulle jobbe. Den avdellingen hvor jeg egentlig ikke skulle jobbe var faktisk så takknemmelige og det var så mye takk fra kolleger og leder der. Ja jeg tror oppriktig de mente det også at jeg reddet vaktkabalen for dem den dagen selv om det ikke var en full dagvakt. 

Anonymkode: a0aa0...2b4

Så siden du syntes det var fælt å jobbe julaften så lar du heller andre jobbe ekstra og bryr deg ikke om at det er like kjipt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du høres sinnsykt bortskjemt ut. Har du en turnusjobb, så må du tåle å jobbe jul uten å grine. Håper du skjerper deg og ikke lar din egoisme gå ut over en annen som også ønsker å være hjemme på julekvelden, som må jobbe fordi du er «syk»

Jeg er på jobb på sjøen hele julen, og ser ikke familien før i Februar. Vi hadde en hyggelig julelunsj på julaften, og første juledag er det felles middag og fest etterpå. 

Kom ned fra hesten din. Det er ikke alle som tok utdanning når de forstod hvordan fremtiden blir. Julaften betyr ulikt for mennesker. Jeg valgte selv utdanning når det viktigste i livet var venner og fest. Turnus var helt greit til jeg fikk barn. Da var det ikke så greit likevel. En ting er hva jeg står i når jeg ikke er mer på det som skjer. Men det går faktisk like mye ut over de du har rundt deg (barna). Så absolutt ikke verdt pengene. 

Og ja, jobber selvsagt kun dag nå. 

Anonymkode: bb10e...766

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kom ned fra hesten din. Det er ikke alle som tok utdanning når de forstod hvordan fremtiden blir. Julaften betyr ulikt for mennesker. Jeg valgte selv utdanning når det viktigste i livet var venner og fest. Turnus var helt greit til jeg fikk barn. Da var det ikke så greit likevel. En ting er hva jeg står i når jeg ikke er mer på det som skjer. Men det går faktisk like mye ut over de du har rundt deg (barna). Så absolutt ikke verdt pengene. 

Og ja, jobber selvsagt kun dag nå. 

Anonymkode: bb10e...766

Så alle som gjør jobben sin sitter på en høy hest? DU er den som heller vil late som du er syk enn å jobbe julaften kveld, med det resultat at andre må steppe inn og dekke for deg. Jeg tror det heller er du som må komme deg opp på hesten og ta et oppgjør med egen arbeidsmoral.

Håper du ikke lærer dette videre til barna dine, og at du informerer dem om at man må tenke på fremtiden når man velger yrke, noe du åpenbart ikke har gjort selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 22.48):

slutt i jobben og finn deg en annen jobb istedet stakkars deg. Føler veldig med deg :(

Anonymkode: 81911...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 9.14):

støtter denne fullt ut💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 10.54):

Det handler ikke om holdninger, men at mange helsearbeidere ikke er robuste nok til å stå i det. Så da velger det som er tryggest, og syter etterpå hvor fælt og tungt det er. I tillegg så legger du skylden på andre, for at du tok et valg som 19-åring. Du hadde vel evnen til å tenke og reflektere selv? Det er så morsomt når folk bruker alderen sin som argument, når det er irrelevant for hvilke valg man tar. At man ikke er oppdatert og valgte feil yrkesvei, er ene og alene ens egen feil. 

Konklusjonen min er at du ikke egner deg som helsearbeider med de verdiene og holdningene du har. Finn deg en annen bransje, så får du den hverdagen du vil.

Anonymkode: 84acc...649

kom deg ned fra den høye hest. Hvem er det du tror at du er? Synes ts gjør en veldig god innsats og ofrer seg for mange andre, når hun ikke har feiret jul med familien på mange år! Når man er så ung vet man ikke bedre og tenker ikke så langt frem i tid. Det er så mange grunner til hvorfor man velger å bli i samme jobb år etter år, men uansett så er ikke det vi andre har noe med. Trenger ikke svare så nedlatende ovenfor henne fordet vel? Det er ikke bare å finne seg en annen jobb heller for den saks skyld. Jeg synes syndt på deg som må svare på den måten du gjør. Full respekt til alle som jobber i helsevesenet som sliter og ofrer nærmest liv og helse ikke minst for at andre skal ha det bra. Ts, gi deg selv en stor klapp på skulderen og ta deg en velfortjent pause i jula, håper du slutter i den jobben der for det høres virkelig ikke bra ut for noen å jobbe på en sånn plass når du ikke engang har tid til å få deg pauser og slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...