Gå til innhold

Tips til å bli gravid / lykkes med IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ganske ny innen IFV, og har til nå kun hatt to innsett. Ett fersk og ett fryseforsøk i naturlig syklus. Ikke blitt gravid på noen av de. Forstår at dette er noe som kan ta tid og mange forsøk, at det kanskje ikke er så mye man kan gjøre til eller fra selv, og at vi alle er ulike. 

Men vil gjerne høre tips eller erfaringer for ting som kan ha gjort at det klaffet for dere. Ting å gjøre, ting jeg eventuelt bør sjekke med meg selv etc. 

Grunn til ivf hos oss er at jeg har måttet fjerne eggledere tidligere i livet. Ellers er alt som normalt. 

Anonymkode: 0014a...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Delvis i samme situasjon. Måtte fjerne en eggstokk og eggleder, og diagnosen vår nå er ufrivillig barnløse som følge av tidligere operasjon. Tydeligvis kan fjerning av eggleder/stokk skape problemer senere. Hatt 7 innsett og ikke lykkes enda. Er hos Porsgrunn 

Anonymkode: 63120...66b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å bli gravid øker vel for hver gang sånn statistisk sett, så tålmodighet er vel viktig. Har hatt tre tilbakesett på fryseforsøk, ble ikke gravid på de to første, men gravid på det tredje. MA i uke 6 dessverre.. Håper sånn på at jeg har tatt unna feilede forsøk nå og at det sitter på neste.. 

Anonymkode: 662b6...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå privat 

Anonymkode: f2d83...e51

Vi går privat :) 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Delvis i samme situasjon. Måtte fjerne en eggstokk og eggleder, og diagnosen vår nå er ufrivillig barnløse som følge av tidligere operasjon. Tydeligvis kan fjerning av eggleder/stokk skape problemer senere. Hatt 7 innsett og ikke lykkes enda. Er hos Porsgrunn 

Anonymkode: 63120...66b

Det var jeg ikke klar over at kunne påvirke. Har de gjort noe annerledes hos deg undervegs med tanke på at du har hatt en del innsett? Håper du snart vil lykkes🤞🏻ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privat, et sted de bruker hyaluronsyre (embryoklister) som faktisk er en av få ting som beviselig hjelper. Ikke bruk ferskforsøk, kun frys (mye studier på det i utlandet at frys har høyere sjanse for å lykkes, mange steder gjør de kun frys pga det). Diskuter endringer dere kan gjøre etter mislykkede forsøk. Vi hadde tre mislykkede, dvs den tredje var en MA i uke 12, og på fjerde la vi til progesteron, albyl-e og klexane til uke 12. Det funket. (Hadde progesteron før det og, men sluttet mye tidligere.) 

Anonymkode: 623e5...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å sjekke opp kvaliteten på det som settes inn. Dessverre finnes det en del klinikker som slurver ved kjent faktor. 

Vi gjorde IVF/ICSI med kjent mannlig faktor. Holdt på i mange år, både offentlig og privat. Først etter fjerde forsøk/sjette innsett fikk jeg bekreftet det jeg var redd for å spørre om nemlig at jeg hadde problemer med eggkvaliteten. Siden mannen har en skade var det ingen som tenkte at jeg også hadde problemer, tror legene var overoptimistiske på mine vegne pga. mannens historikk og min alder (jeg er en del år yngre enn min mann). 

Vi ble gravide på første forsøk med ED i utlandet (dette var før ordningen var på plass i Norge). Litt bittert at det kostet meg ganske mange år og mye ubehag på grunn av behandlingen. Og i mellomtiden hadde det blitt satt inn blastoer som var godt under det som regnes som topp kvalitet. 

Jeg vet at det har skjedd mye på den fronten siden jeg var i dette gamet, og jeg tror mange har blitt flinkere til å se på hva de setter inn og ikke bare håpe på det beste, men det er likevel greit å være bevisst på. Husk også at man har alle rettigheter til å be om innsyn i journaler offentlig eller privat og be om en second opinion, enten i Norge eller utlandet. 

Er man i tvil så er det mange land som tillater mer testing av blastoer før de settes inn også… 

Anonymkode: a7743...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mitt beste tips er å sjekke opp kvaliteten på det som settes inn. Dessverre finnes det en del klinikker som slurver ved kjent faktor. 

Vi gjorde IVF/ICSI med kjent mannlig faktor. Holdt på i mange år, både offentlig og privat. Først etter fjerde forsøk/sjette innsett fikk jeg bekreftet det jeg var redd for å spørre om nemlig at jeg hadde problemer med eggkvaliteten. Siden mannen har en skade var det ingen som tenkte at jeg også hadde problemer, tror legene var overoptimistiske på mine vegne pga. mannens historikk og min alder (jeg er en del år yngre enn min mann). 

Vi ble gravide på første forsøk med ED i utlandet (dette var før ordningen var på plass i Norge). Litt bittert at det kostet meg ganske mange år og mye ubehag på grunn av behandlingen. Og i mellomtiden hadde det blitt satt inn blastoer som var godt under det som regnes som topp kvalitet. 

Jeg vet at det har skjedd mye på den fronten siden jeg var i dette gamet, og jeg tror mange har blitt flinkere til å se på hva de setter inn og ikke bare håpe på det beste, men det er likevel greit å være bevisst på. Husk også at man har alle rettigheter til å be om innsyn i journaler offentlig eller privat og be om en second opinion, enten i Norge eller utlandet. 

Er man i tvil så er det mange land som tillater mer testing av blastoer før de settes inn også… 

Jeg trodde de sjekket dette i dag jeg? Jeg har fått høre at våre embryoer av god kvalitet, men jeg vet jo ikke hva de faktisk baserer det på.. 

Hva konkret ba du om? Jeg har fått høre at jeg har gode resultater på alle prøver og har mye eggreserve, men vet ikke om det er noen konkrete prøver du da må be om? 

Anonymkode: ffbcd...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg trodde de sjekket dette i dag jeg? Jeg har fått høre at våre embryoer av god kvalitet, men jeg vet jo ikke hva de faktisk baserer det på.. 

Hva konkret ba du om? Jeg har fått høre at jeg har gode resultater på alle prøver og har mye eggreserve, men vet ikke om det er noen konkrete prøver du da må be om? 

Anonymkode: ffbcd...153

Mange måter å teste på, samt kvalifisere. Ikke alt som er tillatt i Norge. Jeg er nok ikke rett person å spørre da det er mye som jeg tror er standard eller nær standard nå som ikke var det da jeg startet denne reisen. Men det som jeg konkret fikk vite i ettertid var at mine embryo fortsatt var 5-7 celler på dag 3, når det ideelt sett skulle vært over 8. Mine embryo har vært innenfor normalen på blasto-stadiet, men jeg ble ikke fortalt at de var treige. 

Så klart kan man velge å sette inn uansett, men etter mange innsett skulle jeg gjerne visst akkurat dette da det føles ganske håpløst å kjøre kroppen sin gjennom uten at kvaliteten blir god nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange måter å teste på, samt kvalifisere. Ikke alt som er tillatt i Norge. Jeg er nok ikke rett person å spørre da det er mye som jeg tror er standard eller nær standard nå som ikke var det da jeg startet denne reisen. Men det som jeg konkret fikk vite i ettertid var at mine embryo fortsatt var 5-7 celler på dag 3, når det ideelt sett skulle vært over 8. Mine embryo har vært innenfor normalen på blasto-stadiet, men jeg ble ikke fortalt at de var treige. 

Så klart kan man velge å sette inn uansett, men etter mange innsett skulle jeg gjerne visst akkurat dette da det føles ganske håpløst å kjøre kroppen sin gjennom uten at kvaliteten blir god nok. 

Dette orienterte de meg på offentlig sykehus for 15 år siden. Jeg hadde svak kvalitet på embryoene, alltid kategori 2 eller 3, nettopp fordi de ikke delte seg likt, samt at det var noe fragmentering. Man setter jo likevel inn så lenge det er håp, når man er så langt i prosessen er man jo egentlig ferdig med krevende medisiner og plager, så jeg er litt usikker på hva ekstra du mener at kroppen må gjennom?

Vi gikk også videre i utland, som hadde teknologi og metoder som ikke fantes i Norge den gangen. Uten at det hjalp. Det er noe feil et sted som gjør at vi aldri fikk et embryo/blastocyst av topp kvalitet. 

Anonymkode: 965d8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 21.47):

Sjansen for å bli gravid øker vel for hver gang sånn statistisk sett, så tålmodighet er vel viktig. Har hatt tre tilbakesett på fryseforsøk, ble ikke gravid på de to første, men gravid på det tredje. MA i uke 6 dessverre.. Håper sånn på at jeg har tatt unna feilede forsøk nå og at det sitter på neste.. 

Anonymkode: 662b6...f2c

Den kumulative sannsynligheten for å bli gravid øker selvfølgelig med antall forsøk. Men sannsynligheten per forsøk reduseres med hvert forsøk. Med mindre de har bommet på stimuleringen. Den første klinikken vi brukte beskrev et snitt på 30% sjanse på første, 20% på andre, 10% på tredje, og deretter synkende videre. At det er derfor de kun tilbyr 3 forsøk i det offentlige. 

Anonymkode: 965d8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...