Gå til innhold

Mat aggressiv hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, ei i vår nærmeste familie har en ung hun som er mataggressiv. Vi er naboer og hennes hund og våre barn er vokst opp sammen. Barna har aldri forstyrret hunden Når den sover eller eter. Likevel er den slik. derimot har de vært nøye på at hunden ikke eter på noe den ikke «skal» om det så er objekt eller matrelatert. Er det derfor den er sånn?

så lurte jeg på om den er en fare eller trussel mot barna? Eksempel kan være at ungen skal kaste noe i søpla og er hunden der da, så glefser den og knurrer. Og hvis hun åpner kjøleskapet og hunden er der.

for meg som ikke har hund, så synes jeg dette er ubehagelig, men kjenner jeg er i en gråsone, for hunden går vel ikke aktivt inn og «tar» ungen?

vi er en familie med gode relasjoner og vi er alle glad i hunden, og det er derfor jeg hører litt med dere her, om det er tiltak vi kan gjøre. 

det er ellers en veldig fin og kjærlig hund. Rase velger jeg ikke å skrive, men det er innenfor topp 5 familiehund

Anonymkode: f2679...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Barna har aldri forstyrret hunden Når den sover eller eter. Likevel er den slik. derimot har de vært nøye på at hunden ikke eter på noe den ikke «skal» om det så er objekt eller matrelatert. Er det derfor den er sånn?" 

Å la hunden være i fred når den spiser og sover, er helt riktig metode for å unngå at en hund utvikler ressursforsvar. Men, noen hunder har et sterkt genetisk anlegg for ressursforsvar, og vil forsvare ressurser mot mennesker til tross for at den har fått være i fred med ressursene sine. Ressursforsvar kan bedre seg med riktig trening, men man må likevel ta hensyn resten av hundens liv. 

Det jeg reagerer på, er at hunden knurrer og glefser når barna skal kaste mat eller åpner kjøleskapet. Hunden ressursforsvarer altså søpla og kjøleskapet? Det er litt annerledes enn om den har mat i sin besittelse og noen nærmer seg.

Selv om den knurrer og glefser, så er det ikke sikkert den noen gang vil bite. Men, det er også godt mulig at den en dag vil bite i riktig situasjon. Det er absolutt en mulighet.

Eierne bør ta kontakt med en atferssspesialist, og hunden bør stenges ute fra kjøkkenet med en grind så den ikke får mulighet til å ressursforsvare søppel og kjøleskap. 

Anonymkode: 5f437...4c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man tar fra hunden ting den ikke skal ha så kan den utvikle ressusforsvar.

Hunden bør holdes borte fra barna i alle situasjoner som har med mat å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressursforsvar kan være skumle greier. Jeg har 2 hunder som begge har eller har hatt det. Hvis det ikke er din hund - hold barna unna alle situasjoner som involverer mat eller annet nær hunden. Det høres ut som et spørsmål om tid før noe uheldig kanskje kan skje. Uansett så tror jeg ikke det vil bli bedre av seg selv, men det kan bli verre om ikke eier har en god måte å håndtere det på. En grei plass å starte er å se på hvilken oppdragelse eller trening hunden har hatt. En hund som har gått mange kurs eller trent lydighet er det ofte mindre problemer med enn en hund uten annen jobb/oppgave enn å være familiehund.

Med ressursforsvaret, er det forskjell på voksne å barn? Her er det tydelig at den ene hunden har barnet mitt i en annen kategori enn meg. Selv om jeg eller andre voksne kan ta mat ifra henne(om det er behov) så hadde hun ikke godtatt det ifra en 4-5 åring. Hvor den magiske grensa for alder/størrelse går vet jeg ikke ennå. Knurrer hunden om voksne også åpner kjøleskapet eller skal kaste søppel? Ang tiltak, så tror jeg det enkleste og tryggeste om det ikke er din hund er om den ikke får tigge med bordet eller må ligge på plassen sin når voksne eller barn lager mat eller rydder opp etter mat.

Hvis det er vanskelig å få hunden til å ligge på plassen sin eller akseptere at den blir kommandert vekk fra kjøkken eller middagsbord - da har eier et oppdragelse/lydighets problem som kanskje burde jobbes med først

Anonymkode: 56bcd...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...