Gå til innhold

Sjenert svigerdatter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er adskillig mer bekymringsfullt at "svigermor" ønsker å påvirke sønnens valg av partner på dette grunnlaget enn at en 20-åring er sjenert og ikke så sosialt komfortabel som omgivelsene synes hun bør være.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er ikke svigerdatter før de er gift/samboere.Og Ts er ikke svigermor!

Anonymkode: aebde...3c9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dere ha invitert foreldrene hennes også? 
For eksempel dratt ut på middag med de to + hennes foreldre? Kanskje hun føler seg mer komfortabel hvis hun har med noen hun kjenner veldig godt de første gangene. 

Anonymkode: 884c3...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger tydelighet fra kjæresten sin, og klare krav. Hvordan i all verden skal hun fungere som sykepleier? Skremmende.

Anonymkode: 0906b...ad5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være hundre grunner til dette, som kan skyldes, henne, sønnen, ts eller hennes familie. Eller en kombinasjon 

Endret av Apis
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 
vi ønsker ikke å presse oss på, men samtidig ser vi jo at hvis vi skygger banen får vi sjelden sett dem. Sønnen vår kommer gjerne innom oss når de er hjemme, men måltider, sosialt osv skjer stort sett alltid med hennes familie. 

Ønsker ikke å blande oss i hvem han er sammen med, men må jo være ærlig og si at jeg ikke håper det er henne han ender opp med. Det er jo trist å ikke kunne ha et helt vanlig forhold til dem. 

Anonymkode: 271b7...fa4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også holdt meg langt unna dere var jeg henne.. Drive å sende meldinger til ei som tydelig uttrykker at det er vanskelig å forholde seg til en, er virkelig å bomme på skåla.

Hun er 20 år og voksen nok til selv å avgjøre om hun orker/gidder/ønsker/tåler å innlemme andre mennesker i kretsen sin. At man er blitt kjæreste med noen, betyr ikke at man er familie med kjærestens familie.

For de fleste er det naturlig, men for enkelte er det vanskelig eller uinteressant. Det ene er ikke mer rett enn det andre.

Anonymkode: 8b2c8...f2d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen min har en kjæreste som er svært introvert. Vi inviterer dem til oss når det er naturlig, f.eks på middag, eller i bursdagsselskap, men hun blir aldri med fordi det er flaut. De er 20 år og bor 2 timer unna oss pga studier. Når de er på hjemtraktene er de alltid hos hennes familie fordi hun synes det er flaut å treffe oss og har ikke lyst å være hos oss. Vi har bare tilbrakt kanskje 2 timer totalt sammen med henne i løpet av det 1,5 året de har vært kjærester, mens sønnen vår er med i familieselskaper til hele slekten hennes. Han er utadvendt og sosial av seg. 
Sønnen min synes det er kjipt at det er sånn, men han klarer ikke å tvinge henne med til oss, og det ønsker vi selvsagt heller ikke.

Lurer på om noen har lignende erfaring og hvordan vi skal forholde oss til dette? Vi er ikke sære og rare mennesker å omgås. 

De er 20 år. Og bor 2 timer unna. Det kan da ikke være mange dagene i året din sønn kommer innom, heller? Og ikke så rart at hun den lille fritiden hun har prioriterer sin slekt over sin samboer/kjæreste sin slekt?

For de to er nå familie, ts. Du er slekt. Så legen de to er et par er det de som er kjernen. Og dere andre får tid litt her og der, men neppe mer enn noen dager i året. Å forvente mer er urealistisk.

At du i det hele har truffet en kjæreste etter 1,5 år er da mer enn nok? Jeg introduserte ikke mine kjærester for foreldre i det hele i studietiden. Slikt har ikke foreldre så mye med.

Anonymkode: ca9f1...6c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De er 20 år. Og bor 2 timer unna. Det kan da ikke være mange dagene i året din sønn kommer innom, heller? Og ikke så rart at hun den lille fritiden hun har prioriterer sin slekt over sin samboer/kjæreste sin slekt?

For de to er nå familie, ts. Du er slekt. Så legen de to er et par er det de som er kjernen. Og dere andre får tid litt her og der, men neppe mer enn noen dager i året. Å forvente mer er urealistisk.

At du i det hele har truffet en kjæreste etter 1,5 år er da mer enn nok? Jeg introduserte ikke mine kjærester for foreldre i det hele i studietiden. Slikt har ikke foreldre så mye med.

Anonymkode: ca9f1...6c5

Er mest det at hennes familie også bor i nærheten av oss og at de ofte er med dem, og sjelden med oss. Synes jo det er sårt at de ikke kommer på middag til hans besteforeldre men er stadig vekk i familiesammenkomster med hennes familie, særlig når det ifølge ham er pga hun synes det er «kleint» og «flaut» å være på besøk hos andre enn familien. Skjønner at vi ikke er første prioritet, men litt jevn fordeling hadde jo vært hyggelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (38 minutter siden):

Ja, men ts ser ut til å tenke at hun spesifikt ikke vil i deres, fordi hun er introvert. Jeg synes det kræsjer litt om hun går i sin egen families selskap. Det vil koste en introvert, men neppe særlig mer i egen familie enn andres. Jeg tror derfor ikke det er grunnen, ei heller at hun er sjenert.  Jeg tenker det er en helt annen grunn.

Som introvert selv er jeg helt uenig i resonnementet ditt. Klart det kan være tusen andre grunner til at hun ikke har lyst, men resonnementet er fortsatt feil.

Anonymkode: 2f281...08e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (20 minutter siden):

Har du problemer med at noen er introverte? Er de mindre verdt enn ekstroverte?

Jeg er introvert og sjenert (og sykepleier), men jeg oppfører meg ikke som denne jenta, og det gjorde jeg ikke da jeg var 20 heller.

Anonymkode: 66963...33f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte bare lese overskriften for å vite at TS synes sjenert=negativt. Hvis de prøver å forandre henne er det gjerne derfor hun ønsker å unngå besøk hos dem. 

Anonymkode: 74ed3...c2d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som introvert selv er jeg helt uenig i resonnementet ditt. Klart det kan være tusen andre grunner til at hun ikke har lyst, men resonnementet er fortsatt feil.

Anonymkode: 2f281...08e

Jeg er også introvert, og går i familieselskap fordi jeg vet at det er viktig for min samboer og hans familie….jeg tror ikke det at hun er introvert er grunnen.

Ettersom ingen av oss vet den faktiske grunnen kan du ikke si at jeg tar feil. Vi kan bare være uenige om hva vi tror basert på egen erfaring. 

Endret av anonymLala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Har full forståelse for at noen er mer introverte og sjenerte enn andre, og har ingen problemer med det. Men synes man kan være høflig og litt imøtekommende selv om man er sjenert? Som å takke ja eller nei til invitasjoner for eksempel. Ønsker å ha et godt forhold til vår fremtidige svigerdatter, så mest av alt synes jeg bare situasjonen er trist. Tenker det er trist for sønnen vår som står i midten også, men det er jo han som må avgjøre om han vil ha det sånn eller ikke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Har full forståelse for at noen er mer introverte og sjenerte enn andre, og har ingen problemer med det. Men synes man kan være høflig og litt imøtekommende selv om man er sjenert? Som å takke ja eller nei til invitasjoner for eksempel. Ønsker å ha et godt forhold til vår fremtidige svigerdatter, så mest av alt synes jeg bare situasjonen er trist. Tenker det er trist for sønnen vår som står i midten også, men det er jo han som må avgjøre om han vil ha det sånn eller ikke.

Introversjon har i utgangspunktet ingenting med det å være sjenert. Det er mer at en lader batteriet innenfra, i motsetning til ekstroverte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke svare på meldinger er veldig frekt, uansett hvor sjenert eller introvert man måtte være. 

Enten mangler jenta folkeskikk eller så har hun en diagnose. 

Anonymkode: b7d3d...c98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun er på spekteret. 
Jeg har voksne barn med diagnosen, og for meg virker som hun har en psykisk sperre for å utfordre seg sjøl til å komme på besøk. 
Dpør sønnen din forsiktig om det ligger noe i det 

Anonymkode: db0e4...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det hadde vært lettere for henne å bli med hvis dere gjorde noe annet enn å sitte rundt et bord og spise/prate? Hva med å gjøre noe praktisk/gå på kino eller teater/gå en tur eller lignende? Hør med sønnen din om kanskje noe av dette er noe hun kan like? Jeg tenker at en kinotur er mindre anstrengende (og dropp middagen før eller etter) sånn til å begynne med. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De bor på en liten hybel så det er ikke sitteplass til oss der. Når vi har vært i byen de studerer har vi invitert de begge med ut på middag, men hun vil ikke bli med. 
vi har sagt til ham at han bør tenke gjennom om det er som dette han vil ha det, men det er nok vanskelig å ta stilling til når de er så unge. Jeg synes jo det er trist hvis det ender opp med de to slik at vi sjelden får sett dem, men det viktigste er jo at han har det bra. Jeg er bare i stuss på hvordan vi skal håndtere det; om vi skal holde avstand eller om vi skal forsøke å «presse på..»

Det der er ikke å være flau/sjenert. Det er veldig frekt å ikke bli med når svigerfamilie reiser to timer for å invitere ut på middag. 

Du får male et bilde for sønnen deres. Hva da når de får barn. Det barnet vil jo aldri få en god relasjon med hans familie.. hvordan stiller han seg til det? Denne jenta er voksen. 

Anonymkode: fc0ff...2fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...