AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #1 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg er 30 år, er 168cm og veier 82 kilo, så bmi = fedme. Samtidig så føler jeg meg ikke så stor. Har vært overvektig siden jeg var liten, men trener 3 ganger i uka, spiser sunt og har en aktiv jobb som sykepleier. Trent CrossFit i mange år. Jeg har nok 12-13 rent kilo fett for mye på kroppen. Vi har vært gjennom 4 egguttak hvor alt ser bra ut hos begge, allikevel får vi ikke gode embryo. Problemet ligger hos meg fordi eggene er "skrøpelige" når de hentes ut. Vi er nå gitt opp offentlig og skal over I det private. Spørsmålet mitt er om jeg burde prøve å gå ned til normal BMI (typ 12 kilo) før vi bruker masse penger på dette.. Jeg har prøvd "alt".. Brukt over 20 000kr på kosttilskudd, Q10, alger og akupunktur. Spiser ikke sukker. Drikker ikke alkohol. Det eneste jeg ikke har prøvd er å gå ned de siste overflødige kiloene. Har noen erfaring med at dette har effekt? ❤️ Anonymkode: 7ef48...369 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #2 Del Skrevet 25. desember 2024 Altså, du er jo 25 kg overvektig. Det er mye, klart det spiller inn. Anonymkode: d75f4...94d 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #3 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, du er jo 25 kg overvektig. Det er mye, klart det spiller inn. Anonymkode: d75f4...94d NEI. Anonymkode: 280d3...9b8 12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #4 Del Skrevet 25. desember 2024 Eggene kan være defekte fra fødsel av, de blir jo lagd mens du var i magen til din mor. Det kan være at det var noe din mor gjorde under svangerskapet sitt med deg, det kan være din vekt nå eller det kan være noe mellom dette. Det kan være miljøskader du har vært utsatt for gjennom hele oppveksten. Umulig å si. Anonymkode: a4313...d03 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #5 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 30 år, er 168cm og veier 82 kilo, så bmi = fedme. Samtidig så føler jeg meg ikke så stor. Har vært overvektig siden jeg var liten, men trener 3 ganger i uka, spiser sunt og har en aktiv jobb som sykepleier. Trent CrossFit i mange år. Jeg har nok 12-13 rent kilo fett for mye på kroppen. Vi har vært gjennom 4 egguttak hvor alt ser bra ut hos begge, allikevel får vi ikke gode embryo. Problemet ligger hos meg fordi eggene er "skrøpelige" når de hentes ut. Vi er nå gitt opp offentlig og skal over I det private. Spørsmålet mitt er om jeg burde prøve å gå ned til normal BMI (typ 12 kilo) før vi bruker masse penger på dette.. Jeg har prøvd "alt".. Brukt over 20 000kr på kosttilskudd, Q10, alger og akupunktur. Spiser ikke sukker. Drikker ikke alkohol. Det eneste jeg ikke har prøvd er å gå ned de siste overflødige kiloene. Har noen erfaring med at dette har effekt? ❤️ Anonymkode: 7ef48...369 Hvordan ligger du an stressmessig? Hva med å ta grep for å senke stress? Det hjalp hos oss. Jeg er 167cm og 90kg. Bærer vekten bra mtp at jeg er nesten 100kg. Jeg fikk en roligere periode i livet pga en lottogevinst, og der satt spiren. Hun er straks 2 år, og nestemann kommer i mars😊 Anonymkode: 280d3...9b8 4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #6 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er 30 år, er 168cm og veier 82 kilo, så bmi = fedme. Samtidig så føler jeg meg ikke så stor. Har vært overvektig siden jeg var liten, men trener 3 ganger i uka, spiser sunt og har en aktiv jobb som sykepleier. Trent CrossFit i mange år. Jeg har nok 12-13 rent kilo fett for mye på kroppen. Vi har vært gjennom 4 egguttak hvor alt ser bra ut hos begge, allikevel får vi ikke gode embryo. Problemet ligger hos meg fordi eggene er "skrøpelige" når de hentes ut. Vi er nå gitt opp offentlig og skal over I det private. Spørsmålet mitt er om jeg burde prøve å gå ned til normal BMI (typ 12 kilo) før vi bruker masse penger på dette.. Jeg har prøvd "alt".. Brukt over 20 000kr på kosttilskudd, Q10, alger og akupunktur. Spiser ikke sukker. Drikker ikke alkohol. Det eneste jeg ikke har prøvd er å gå ned de siste overflødige kiloene. Har noen erfaring med at dette har effekt? ❤️ Anonymkode: 7ef48...369 Du er ikke i fedmekategorien. Jeg tror ikke det er hovedgrunnen. Anonymkode: 6eb9c...61c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #7 Del Skrevet 25. desember 2024 Ingen her kan vite om det er problemet eller ikke, men du bør jo uansett ned i vekt. 82 kg på en 168 cm lang kropp ser ikke stort ut fordi det ikke er spesielt stort med dagens briller. Når ting ikke henger og slenger og folk kan gå som normalt, så reagerer vi ikke på vekten til folk og tenker at de er normale. Men til sammenligning er jeg på samme høyde som deg, men nesten 30 kg lettere. Jeg trener også. Muskler hos damer veier uansett ikke sååå mye. Jeg har fortsatt ganske godt med fett på spesielt underkroppen og er fortsatt "tjukkere" enn f.eks de fleste vgs-elever. Du føler deg kanskje ikke så stor nå, men jeg tror også du ville sett at du ikke ble så liten hvis du gikk ned 20 kg heller. Anonymkode: 0c889...0af 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #8 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg ville definitivt prøvd å gå ned i vekt. Du er jo per definisjon overvektig. Vekt har stor innvirkning på fertilitet. Selv om du «bærer vekten godt» vil det etter all sannsynlighet ha påvirkning på helsen din en eller annen gang. Faktisk ville jeg gått ned i vekt uavhengig av prøving. Anonymkode: 5ac67...87e 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #9 Del Skrevet 25. desember 2024 25 kg overvektig var nå å ta litt i 😅 Klart, å ligge i nærheten av normal bmi er absolutt verdt å prøve! Det er det sunneste også helsemessig uavhengig av om det skal hjelpe med graviditet eller ikke. Ellers så finnes det en del naturlige urter som skal hjelpe på fertiliteten. Vitex angus castus er noe frøyaklinikken har anbefalt f eks.. Det sagt så er jeg ikke sikker på om det gjør så mye med eggkvaliteten. Det må du evt. lese deg opp på selv samt vurdere om er verdt å teste. Anonymkode: e4171...d24 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #10 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg ville absolutt gått ned før du bruker så mye penger på det ja. Ville gått ned 20 kg. Anonymkode: 7ede3...c7c 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #11 Del Skrevet 25. desember 2024 Tja... jeg har veid over det da jeg ble gravid med alle mine tre barn, og attpåtil har jeg blitt gravid på første forsøk med alle. Ville forhørt meg med helsepersonell, men veldig mange overvektige blir altså gravide uten problem. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen her kan vite om det er problemet eller ikke, men du bør jo uansett ned i vekt. 82 kg på en 168 cm lang kropp ser ikke stort ut fordi det ikke er spesielt stort med dagens briller. Når ting ikke henger og slenger og folk kan gå som normalt, så reagerer vi ikke på vekten til folk og tenker at de er normale. Men til sammenligning er jeg på samme høyde som deg, men nesten 30 kg lettere. Jeg trener også. Muskler hos damer veier uansett ikke sååå mye. Jeg har fortsatt ganske godt med fett på spesielt underkroppen og er fortsatt "tjukkere" enn f.eks de fleste vgs-elever. Du føler deg kanskje ikke så stor nå, men jeg tror også du ville sett at du ikke ble så liten hvis du gikk ned 20 kg heller. Anonymkode: 0c889...0af I allverden... Anonymkode: e96f3...82c 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #12 Del Skrevet 25. desember 2024 Ja, vekten har betydning. Og akupunktur virker ikke. Det burde du vite som sykepleier! Les Marit Kolby sin bok «hva og når skal vi spise». Anonymkode: 30446...2f1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #13 Del Skrevet 25. desember 2024 Du bør vel ned 20 kilo for å være «ideell» så det spiller nok inn. Men det forteller vel legen deg, om du spør? Anonymkode: 2b505...0a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #14 Del Skrevet 25. desember 2024 Har du PCOS kanskje? Anonymkode: 30446...2f1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #15 Del Skrevet 25. desember 2024 Ville nok prøvd å kvitte meg med de 12 ekstra kiloene uansett .. Anonymkode: 9f92e...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #16 Del Skrevet 25. desember 2024 BMI er en problematisk skala, spesielt om du trener styrke. Om du faktisk har mye muskler på kroppen og lite fett, så er det ikke så sikkert at at det er BMI som er grunnen. MEN en ting er jo, vi kvinner skal jo ha en del fett på kroppen. Mellom 21-34% Så det er mulig at problemet ditt heller ligger i at du har for lite fett på kroppen. Kanskje det kan være en mulighet å endre komposisjonen av kroppen din, men ville rådført meg med noen profesjonelle. Anonymkode: 93b7f...44d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #17 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): BMI er en problematisk skala, spesielt om du trener styrke. Om du faktisk har mye muskler på kroppen og lite fett, så er det ikke så sikkert at at det er BMI som er grunnen. MEN en ting er jo, vi kvinner skal jo ha en del fett på kroppen. Mellom 21-34% Så det er mulig at problemet ditt heller ligger i at du har for lite fett på kroppen. Kanskje det kan være en mulighet å endre komposisjonen av kroppen din, men ville rådført meg med noen profesjonelle. Anonymkode: 93b7f...44d Hun veier 82 kg og er ganske lav. Selvfølgelig har hun ikke for lite fett på kroppen. Beklager å være så direkte. Med mindre TS er profesjonell kroppsbygger i verdenstoppen. Som for øvrig heller ikke er helt ideelt med tanke på fertilitet. Har folk så lite kunnskap om vekt og trening i dette landet? Ikke rart folk er tjukke.. Anonymkode: 5ac67...87e 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #18 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Altså, du er jo 25 kg overvektig. Det er mye, klart det spiller inn. Anonymkode: d75f4...94d Jeg har tatt bodyscan / fettklype for å finne % kroppsfett. Har 10-12 kilo rent fett for mye, ikke 25 kilo. Har en del muskler også fra å ha trent styrke i mange år På riksen sa hun ene som ikke visste vekten at "du er jo innenfor normalvekt" mens bmien tilsier fedme så man ser det kanskje ikke så godt. Men at det er noen kilo for mye er det ingen tvil om AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Eggene kan være defekte fra fødsel av, de blir jo lagd mens du var i magen til din mor. Det kan være at det var noe din mor gjorde under svangerskapet sitt med deg, det kan være din vekt nå eller det kan være noe mellom dette. Det kan være miljøskader du har vært utsatt for gjennom hele oppveksten. Umulig å si. Anonymkode: a4313...d03 Akkurat dette har jeg hørt om før og forsøkt å finne forskning på, men ikke lykkes. Syns dette er veldig spennende, så gjerne del om du har noen artikler Fikk faktisk spm om mor har brukt antibiotika eller vært syk under svangerskap med meg, men det har hun ikke. Har 2 søstre som alle har fått flere barn naturlig så jeg er det eneste avviket. Ellers, har ikke PCOS eller endometriose. Takk for alle svar Vi får forsøke å gå ned i hvert fall noen kilo før privat forsøk. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvordan ligger du an stressmessig? Hva med å ta grep for å senke stress? Det hjalp hos oss. Jeg er 167cm og 90kg. Bærer vekten bra mtp at jeg er nesten 100kg. Jeg fikk en roligere periode i livet pga en lottogevinst, og der satt spiren. Hun er straks 2 år, og nestemann kommer i mars😊 Anonymkode: 280d3...9b8 Jeg er veldig stressa, har sikkert skyhøyt kortisolnivå 😅 veldig spennende, skal prøve å lese mer om det. Og så bra du lykkes ☺️💕 TS Anonymkode: 7ef48...369 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #19 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, vekten har betydning. Og akupunktur virker ikke. Det burde du vite som sykepleier! Les Marit Kolby sin bok «hva og når skal vi spise». Anonymkode: 30446...2f1 For meg så har det effekt fordi det bidrar til å redusere stress som kommer av å blant annet være sykepleier ☺️ Anonymkode: 7ef48...369 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #20 Del Skrevet 25. desember 2024 For meg hjalp det å gå ned i vekt. Hadde litt høyere BMI som deg da vi begynte å prøve uten å lykkes det første året. Vi begynte å prate om assistanse, og var ikke så ivrig på prøvingen lengre. Det hele tok bort lysten kan du si. Men jeg hadde også noe uregelmessig menstruasjon før. Da jeg kom meg nærmere en BMI på 25 så opplevde jeg først at mensen ble ekstremt regelmessig. 29 dager. På klokken. Så vi begynte å prøve igjen og jeg ble gravid på andre forsøket. Er også glad for at jeg var nesten på normalvekt da vi ble gravide fordi svangerskapskiloene har vært vanskelige å bli kvitt. Hadde utgangspunktet mitt vært fedme før graviditeten så hadde det virkelig vært ille etterpå. Anonymkode: 6fc6c...4ba 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå