AnonymBruker Skrevet i går, 16:36 #1 Del Skrevet i går, 16:36 Jeg ble helt satt ut når jeg fikk vite dette. Jeg har selv vokst opp på gård med sau på 70-tallet og da var det ikke slik, søyene fikk sjeldent så mye som tre lam. Det som har skjedd er at "norsk hvit sau" (som heller ikke eksisterte da jeg vokste opp, en hybrid der man stadig krysser inn raser for å få en best mulig "produserende" sau, slik som norsk rødt fe) nå får altfor mange lam i forhold til det sauene er skapt for, fire og fem er ikke uvanlig. Ikke bare fører det til problemer med altfor mange fødsler på en gang for en stakkars sau, men hva gjør man med alle disse lammene da? Jeg vet at noen beholder dem som kopplam, altså tar dem rett fra sauene og flasker dem opp, mens andre.....ja, det er lov å drepe dem rett etter fødsel, så noen gjør det også. Jeg trodde liksom at norsk sauehold var mer etisk enn mye annet dyrehold, men dengang ei. https://www.nrk.no/nordland/_-store-lammekull-er-dyreplageri-1.7693253 https://www.forskning.no/dyrevelferd-landbruk-mat/hvordan-star-det-til-med-dyrevelferden-til-sauen-og-geita-1/2436219 I den nederste artikkelen står det også om geiter. Mesteparten av geitekillingene drepes selvsagt rett etter fødsel pga melkeproduksjon. Anonymkode: 750a2...6ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #2 Del Skrevet i går, 16:40 Dette er da ikke noe sjokk? Kalver blir også fratatt moren, sånn at mennesker kan få ku-morsmelka Anonymkode: 0c287...a0a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #3 Del Skrevet i går, 16:40 Ja, vet det. Derfor kjøper vi fra lokale bønder som vi vet har gode holdninger og som bryr seg om dyrene sine. Anonymkode: 44239...3d2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #4 Del Skrevet i går, 16:40 Våre sauer får 1-3 lam Anonymkode: 001be...f10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:41 #5 Del Skrevet i går, 16:41 Og nettopp derfor har vi valgt en annen sauerase, som ikke får flere lam enn den kan ta vare på. Det er ikke bare dumt for lammene, som blir kopplam, men det er å drive rovdrift på søya også. Ikke uvanlig at de som får gå med flere lam enn to (altså at de ikke blir tatt til kopplam) får mastitt, og det er jo heller ikke bra. En av grunnene til at NKS får så mange lam er innkryssing av finsk sau. Nå tester de alle seminværer for "finnegen", for å unngå dobbelt opp av det. Det er jo et fremskritt om ikke annet. Sett bort fra dette, har sauen i Norge det stort sett bra! Anonymkode: 17900...89a 2 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:46 #6 Del Skrevet i går, 16:46 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er da ikke noe sjokk? Kalver blir også fratatt moren, sånn at mennesker kan få ku-morsmelka Anonymkode: 0c287...a0a Og drept ved fødsel? TS Anonymkode: 750a2...6ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #7 Del Skrevet i går, 16:47 Trodde dette, med mer, var allment kjent. Også når du drikker melken din hver morgen. Vi har over mange år utelukkende kjøpt kjøtt rett fra produsent. Vi spiser mest mulig vilt. Og kun dyr som er slaktet på gård. Produkter som melk har vi kuttet fullstendig. Det gjelder også enkelte andre produkter. Egg, blant annet. Fra steder der de ikke dreper alle hankyllingene. Det å ukritisk gå å handle i dagligvarebutikk er en uting. Billig mat, ja, når de er presset så mye over mange år. men til hvilken pris? Anonymkode: f2f99...e7c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:51 #8 Del Skrevet i går, 16:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og drept ved fødsel? TS Anonymkode: 750a2...6ec Om det er hanner, ja. Eller så blir de kjøtt når de er året ca. Jentene kommer til å lide samme skjebne som mødrene sine. Blir melkemaskiner. Man blir veganer om man bryr seg nok om dyrevelferd Anonymkode: 0c287...a0a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:56 #9 Del Skrevet i går, 16:56 Ja dette viste jeg. Jeg prøver å begrense med kjøtt. Har kuttet ut melk også. Men noe kjøtt må jeg ha. Og jeg prøver å kjøpe mest fra lokal bonde. Ikke på dagligvarebutikk. Og de som jakter. Anonymkode: efad7...868 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om det er hanner, ja. Eller så blir de kjøtt når de er året ca. Jentene kommer til å lide samme skjebne som mødrene sine. Blir melkemaskiner. Man blir veganer om man bryr seg nok om dyrevelferd Anonymkode: 0c287...a0a Jeg bryr meg om alt dette selv. Men synes dette er drøyt. Du kan velge vilt, fra jaktlag du kjenner til, som uansett må drepe for å holde bestanden nede. Det finnes også etterhvert mange gårder som driver på veldig etisk vis. Jeg mener kjøtt og egg er viktig næring for familien. Men at det skal komme fra et sted der jeg kan stå inne for valgene jeg tar. Anonymkode: f2f99...e7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om det er hanner, ja. Eller så blir de kjøtt når de er året ca. Jentene kommer til å lide samme skjebne som mødrene sine. Blir melkemaskiner. Man blir veganer om man bryr seg nok om dyrevelferd Anonymkode: 0c287...a0a Oksekalver blir ikke drept ved fødsel. Noen av kvigekalvene blir nye melkekyr, andre blir, som oksene, slaktet når de er større. Anonymkode: 17900...89a 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bryr meg om alt dette selv. Men synes dette er drøyt. Du kan velge vilt, fra jaktlag du kjenner til, som uansett må drepe for å holde bestanden nede. Det finnes også etterhvert mange gårder som driver på veldig etisk vis. Jeg mener kjøtt og egg er viktig næring for familien. Men at det skal komme fra et sted der jeg kan stå inne for valgene jeg tar. Anonymkode: f2f99...e7c Er vel menneskestanden som burde vært holdt nede. Anonymkode: 14c01...de6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, vet det. Derfor kjøper vi fra lokale bønder som vi vet har gode holdninger og som bryr seg om dyrene sine. Anonymkode: 44239...3d2 Det var dette jeg skulle til å kommentere også. Det samme gjelder forsåvidt også grønnsaker, egg og andre råvarer. Anonymkode: 27e34...66a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om det er hanner, ja. Eller så blir de kjøtt når de er året ca. Jentene kommer til å lide samme skjebne som mødrene sine. Blir melkemaskiner. Man blir veganer om man bryr seg nok om dyrevelferd Anonymkode: 0c287...a0a Ee okse kalver blir ikke drept ved fødsel. Ingen bønder vi kjenner gjør der og vi gjorde det aldri. Okse kalver hadde vi til 6 mnd, så solgte vi de videre til noen som fôrer videre på de til de var ca 12 til 18 mnd til å slaktes da Anonymkode: 29379...e24 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden Bryr meg svært lite om dyrehold så lenge det er greit nok og ikke ødelegger maten. Er så mye større problemer som må ordnes for menneskeheten før jeg orker å tenke på dyr. Når så mange mennesker lever dårligere enn mange dyr her i landet så gidder jeg bare ikke. Anonymkode: a983b...ebf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden Ingen av de vi kjenner som har sau ønsker mer en 2 lam pr søye. Naboen her kopper opp hvis søya for mer en 2, og den høsten blir søya avlivet. Årsak han vil ikke avle på søyer som får mer en 2 lam. Som de sier det er å plage dyr. Har heler ikke vært borti en eneste bonde som har drept lam unger. De koppee de opp. Flere pleide å komme til oss for rå melk for å kunne gi lam ungene de første måltidene, før de gikk over til vanlig melk, hvis mor ikke hadde nok mat Men problemet er at mange fanatikere ska helst dra frem det værste så lenge det gjelder bønder det ser en nesten daglig Anonymkode: 29379...e24 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Jeg kjøper pinnekjøtt fra eksmannen min, han har Gammelnorsk spælsau, og de får 1-2 lam. Jeg vet at sauene har levd et supert liv, så har ikke dårlig samvittighet. Anonymkode: 06e4c...3fb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ingen av de vi kjenner som har sau ønsker mer en 2 lam pr søye. Naboen her kopper opp hvis søya for mer en 2, og den høsten blir søya avlivet. Årsak han vil ikke avle på søyer som får mer en 2 lam. Som de sier det er å plage dyr. Har heler ikke vært borti en eneste bonde som har drept lam unger. De koppee de opp. Flere pleide å komme til oss for rå melk for å kunne gi lam ungene de første måltidene, før de gikk over til vanlig melk, hvis mor ikke hadde nok mat Men problemet er at mange fanatikere ska helst dra frem det værste så lenge det gjelder bønder det ser en nesten daglig Anonymkode: 29379...e24 Men kje drepes jo rett etter fødsel, så hvorfor skulle det ikke skje med lam? Skjønner ikke helt forskjellen der. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden Jævla byfolk. Selvfølgelig er det en høy pris for melk og kjøtt. Hvor dumme er dere? Anonymkode: 199c1...a50 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden Jeg spiser det jeg har råd til. Nå på julaften spiste jeg pinnekjøtt fra Nordfjord. Ikke anbefalt 🙄 Absolutt ikke anbefalt 🙄🙄 Men du,ts, har vokst opp på en gård og selv du er "satt ut" pga forholdene på dagens gårdsbruk. Kan man være naiv? Ja, tydeligvis. Jeg er bevisst naiv. Jeg VELGER å tro på stratos kyrne som spretter rundt sånn at forbrukerne får sine stratos bobler. For å si det sånn, fra midten av januar, om noen dager, der siste du behøver å tenke på er dyrenes velferd. Anonymkode: a6a08...0de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå