Gå til innhold

Vanlig at unge har egen leilighet?

exictence

Anbefalte innlegg

Her på bygda er det ikke uvanlig å eie egen bolig tidlig i 20-åra. Om man er ett par og minst en eller begge har gått yrkesfag og spart opp fra tidlig alder er det fullt mulig å kunne kjøpe seg ett hus etter to til fire år i yrkeslivet. Her er ofte hus billigere enn leiligheter.

Det er ikke vanlig å få bolig av foreldre, det kjenner jeg faktisk ingen som har fått. Men noen få får kan hende ett lite forskudd på arv.

Det er derimot vanlig her å arbeide målrettet fra ung alder og kamerater hjelper hverandre med å utbedre boliger. Snekker/rørlegger/elektriker/murer/graving ol. Slikt sparer en jo enorme summer på.

Anonymkode: 46ebc...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om boligprisene fortsetter å øke slik de har gjort, er det mye å tjene på å kjøpe tidlig.

Så om foreldrene sitter på sparepenger som kan brukes til egenkapital er det vel ikke dumt å bare gjøre det? Med mindre foreldrene ikke har penger eller tror at barna kommer til å misligholde lånet eller noe sånn, selvfølgelig. 

Anonymkode: 13ee3...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om boligprisene fortsetter å øke slik de har gjort, er det mye å tjene på å kjøpe tidlig.

Så om foreldrene sitter på sparepenger som kan brukes til egenkapital er det vel ikke dumt å bare gjøre det? Med mindre foreldrene ikke har penger eller tror at barna kommer til å misligholde lånet eller noe sånn, selvfølgelig. 

Selvfølgelig er det lurt om foreldrene har mulighet til det. Men det er da slett ingen selvfølge at de kan det.

Anonymkode: a42e5...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en leilighet når jeg var 20år. Begynte å jobbe rett etter videregående og kjøpte uten hjelp. Skal sies at dette er før krav om egenkapital og det var enklere da. (16år siden). Når jeg var 22år kjøpte jeg hus med kjæresten. Senere bygget vi ett hus. 

Jeg kan ikke se for meg at mine barn kan komme like enkelt inn på boligmarkedet om noen år. Vi sparer penger til egenkapital og håper vi kan hjelpe barna når den tid kommer. 

Anonymkode: c61dd...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mer en ca 18%. Ut fra jeg har lest

Selv kjøpte jeg husker da jeg var 19.5 hadde da hatt inntekt fra jeg var 15.

Ser at en noen av vennene til sønnen har kjøpt etter ent læretid og fått fast jobb da er det 20/21, mens de som har gått studiespes har ikke hatt mulighet. Siden de ikke har jobbet like mye å spart like mye

Anonymkode: b22cd...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (1 time siden):

Kjenner ikke mange som får det til, men vet noen som har gått yrkesfag på vgs og blitt f.eks. mekaniker og bodde billig hjemme mens de har fått lærlinglønn fra 18 års alder og full lønn fra ca 20 år. Har da mulighet til å spare mye.

Da jeg var på den alderen, tidlig 2000-tall, var det veldig få av dem jeg kjente som gjorde eide egen bolig. Av dem jeg kan huske:

- En som hadde mye egenkapital pga forsikringsutbetaling pga faren døde da hun var helt ung

- En som hadde foreldre med mye penger + samboer som jobbet mye ved siden av studiet 

De fleste av mine venner kjøpte bolig mellom 25-30 år, etter at de hadde blitt ferdig med studiene og var i jobb,  og - for de fleste - etter at de hadde funnet seg samboer. 
Forventningen om at man liksom skal fortjene å ha råd til å eie bolig tidlig i 20-årene synes jeg er ganske vanvittig.

Anonymkode: c5f4c...354

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er det lurt om foreldrene har mulighet til det. Men det er da slett ingen selvfølge at de kan det.

Anonymkode: a42e5...11e

Nei, det er det jo ikke, men jeg antar disse unge som spør tror at foreldrene har pengene, ellers hadde de vel ikke spurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantebarnet mitt er 18 og skal starte som lærling til sommeren. Planlegger kjøpe leilighet rett etter lærlingtiden.

Han har jobbet omtrent hver helg og ferie siden han var 15 år, og har ingen dyre hobbyer. Han satser på å kunne spare opp 4-500 000 under læretiden.

Anonymkode: c6f40...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er det jo ikke, men jeg antar disse unge som spør tror at foreldrene har pengene, ellers hadde de vel ikke spurt. 

Ja, de tror det, men det har de ikke. Men er det ikke ganske frekt å spørre om foreldrene kan kjøpe leilighet for dem? Det blir vel opp til foreldrene å avgjøre om de vil tilby det, om de så kan?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tantebarnet mitt er 18 og skal starte som lærling til sommeren. Planlegger kjøpe leilighet rett etter lærlingtiden.

Han har jobbet omtrent hver helg og ferie siden han var 15 år, og har ingen dyre hobbyer. Han satser på å kunne spare opp 4-500 000 under læretiden.

Anonymkode: c6f40...6a5

Utrolig flott av ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (Akkurat nå):

Ja, de tror det, men det har de ikke. Men er det ikke ganske frekt å spørre om foreldrene kan kjøpe leilighet for dem? Det blir vel opp til foreldrene å avgjøre om de vil tilby det, om de så kan?

Personlig burde jeg ha spurt før. Foreldrene mine hadde mye sparepenger (mer enn jeg ante), men de hadde ikke satt seg inn i boligmarkedet og skjønte rett og slett ikke at disse pengene ville gjøre en enorm forskjell for meg. Når jeg kvinnet meg opp og faktisk spurte, var det ikke noe problem i det hele tatt. 

Når det er sagt, er det forskjell på å be foreldrene kjøpe leiligheten og å be om penger til egenkapitalen. Det siste er nok det vanligste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre kjøper leilighet som barna kan bo i mot rimelig leie som fungerer som ente nedbetaling (og senere overføring til barnet) eller som en form for pensjonssparing for foreldrene. 

Anonymkode: 9c64e...f67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første leilighet av pappa da jeg var 18 år. De fleste av vennene mine på samme alder eide egen leilighet.

Solgte leiligheten noen år etterpå og satt igjen med noen millioner i overskudd. Brukte de pengene som egenkapital til hus, og noen år etter der igjen større hus.

Kjenner ingen som ikke eier etter fylte 20 / 21 år

Anonymkode: 355d3...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn påstår mye rart. «Alle andre i klassen har innetid senere enn meg» «Jeg spiste fisk hos pappa hele helgen, så vi må ha taco dag» «Alle andre får minst 6000 kr i lommepenger hver måned» osv. 

Anonymkode: 29906...fcd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I Oslo er vel dette kilden til klasseskillet mellom de unge som har og ikke har foreldre med penger.

Jeg tilhører siste gruppe. Kom meg inn på boligmarkedet helt alene som 27-åring (i 2021), dyrt område sentralt i Oslo. Fikk kjøpt en liten 2-roms ved å:

- Ha spart siden konfirmasjonsalder. Hatt totalt 6 deltidsjobber ved siden av fulltidsstudier. Spart opp 1 mill i EK på denne måten

- Gikk ut i en godt betalt jobb og nådde millionlønn etter 1 år i arbeidslivet.

Denne livsstilen er ikke for alle, og jeg tror boligmarkedet i Oslo og omegn kommer til å bli så og si utilgjengelig for unge single (20- og tidlig i 30-årene) som ikke enten har pengehjelp hjemmefra eller en eksepsjonelt godt betalt jobb. 

Anonymkode: 8d7fe...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I Oslo er vel dette kilden til klasseskillet mellom de unge som har og ikke har foreldre med penger.

Jeg tilhører siste gruppe. Kom meg inn på boligmarkedet helt alene som 27-åring (i 2021), dyrt område sentralt i Oslo. Fikk kjøpt en liten 2-roms ved å:

- Ha spart siden konfirmasjonsalder. Hatt totalt 6 deltidsjobber ved siden av fulltidsstudier. Spart opp 1 mill i EK på denne måten

- Gikk ut i en godt betalt jobb og nådde millionlønn etter 1 år i arbeidslivet.

Denne livsstilen er ikke for alle, og jeg tror boligmarkedet i Oslo og omegn kommer til å bli så og si utilgjengelig for unge single (20- og tidlig i 30-årene) som ikke enten har pengehjelp hjemmefra eller en eksepsjonelt godt betalt jobb. 

Anonymkode: 8d7fe...f28

Det er jeg helt enig i, det er synd at det har blitt slik. Og Imponerende god lønn, godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leilighet i begynnelsen av 20-årene, til og med uten å ta opp lån, og uten hjelp fra foreldre. Og med lav lønn! Men dette var i helt andre tider. Hvis jeg vil ung i dag, hadde jeg ikke hatt sjans alene. Og ser allerede nå at jeg må spare betydelige summer for å klare meg med bare en lav pensjon i fremtiden.

Anonymkode: d46ba...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min kjøpte seg leilighet nå. Lånte 2,2 mill og hadde 500 i EK selv.

Studerer og jobber ved siden av, blir et par tøffe år nå, men leiligheten kommer aldri til å tape seg i verdi. 

Forskudd på arv er EK hennes. Fra besteforeldre. Så uten dette, hadde hun ikke klart det som 22 åring. 

Anonymkode: d34eb...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 25.12.2024 den 17.04):

Ja, det er nok noen få som har det. 

Får høre av noen unge i familien at dette er helt vanlig at 22 åringer har egen leilighet som foreldre kjøper for dem. Jeg tror nok det er noen, men tviler vel på at det er mange.

Hva seier man til disse unge som spør sine foreldre om å få det?

Jeg hadde ledd godt😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg 40 men huser når jeg var ung så hadde de fleste vennene mine mye hjelp fra foreldre og når de sulle studere kjøpte foreldrene en leilighet i studiebyen, nå har jeg en del venner som har barn i den alderen og de kjøper og leilighet i studiebyen. Av 4 stykker som har en student i hus så har 3 av de kjøpt leilighet til barna. Veldig priverligerte mennesker.

Anonymkode: 2affb...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente ingen som eide leilighet da jeg var ung (les:20-åra), men etterhvert ble det selvsagt flere og flere som kjøpte etterhvert som de ble eldre. Ingen av dem har fått bolig gratis av foreldrene så vidt jeg vet. De har tatt opp lån selv, evt sammen med partner.

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...