AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #41 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): ad A) Jeg har ikke benektet eller undervirdert forømmelsenes ødeleggende kraft Selvfølgelig.er de unnskyldninger dersom man er for feig til å avslutte/si fra før man ligger med andre. Det er uansett den forcsømmende (i den grad det er enidig) som kan skyldes for at forholdet ryker, men det er spesielt å mene at det legitimerer utroskap. Særlig når det finnes en løsing som er ryddigere, bedre for evt involverte barn, og dessuten stiller den forsømte i et bedre lys. Gjør det slutt med integritet i behold, moralen på sin side, bedre anskuelse blant pårørende og kjente, og ute en ripe i lakken på jakt etter en verdig partner. Utroskap er smålig og kynisk, men viktigst en særdeles uproposjonal reaksjon/hevn for slett oppførsel. De grunnleggende forskjellene er 1) at forsømmelser er subjektivt vurdert og reaksjonene ofte dårlig kommunisert 2) at det implisitt i alle forhold der ikke annet er avtalt foreligger et løfte om troskap. Du kan velge bort det kjipe ved å gå fra den håpløse fyren. Han kan aldri velge bort ditt svik. ad B) og C) For å være kvinne er jeg kanskje litt mye mann i hodet. Min observasjon blant venninner, bekjente og kollegaer er at vurdering av fordeling/skjevdeling foregår på damenes premisser, gjerne etter å ha vært diskutert i jentegjengen. Ved flere anledninger har jeg dratt fra jentekvelder der man kappes om hvem som har den mest udugelige mannen. Det gidder jeg ikke! Å kalle det et "tafatt poeng" og "no bad people.." innebærer at det alltid er gubben som er ubrukelig. Tror du på dette selv? I realiteten er det dessverre slik at man spiller hverandre dårlige når man ikke funker så godt. Flere av mine venninner har sexnekt som go-to sanksjon, men når jeg spør om de er tydelige på hvorfor han ikke får sex soer ingen ja. Det bør han skjønne. Anonymkode: 41c1e...de1 Det er ikke min feil at du har ubrukelige venner. Det er også du som mener utroskap er så mye verre enn alt annet alvorlige greier og krever slett spill av damer. Jeg synes det er mye verre å forsømme forholdet i 5 år kontra en gang utroskap en natt. Du må gjerne drive med bothsides-greier, men jeg kjenner i hvert fall to damer jeg ikke kunne brydd meg om var utro fordi kjærestene deres ikke bryr seg om dem. Jada, de bør gå ut av forholdet, men da tenker jeg heller for deres egen del, ikke for guttas. De har fått tydelig beskjed, men tenker på seg selv og ser på damas behov som slit og som å "miste sin egen frihet" og ikke kunne Jørn "hva de selv vil" mens dama strekker seg. For å være ærlig driter jeg i om de damene er utro. Noen menn tror det bare er å få seg en kjæreste så er det gjort. De skjønner ikke at det finnes noe som heter å "være kjæreste". Anonymkode: bf105...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #42 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nettopp. Dere har ulike meninger. Det er ikke slik at du sitter på sannheten og vi andre bare sitter på en mening. Anonymkode: 0816e...f01 Helt i orden med ulike meniger. Jeg mener jeg har forsøkt å argumentere for hvorfor jeg mener det. For eksempel at ugrei oppførsel eller sexnekt er noe man kan velge bort skader langsomt og gradvis (snakker ikke om vold) ...i motsetning til utroskap som aldri kan velges bort skader hardt og for mange varig Utover folk som at det er naivt eller bløff eller fantasi skulle jeg gjerne sett noen presentere hvorfor et annet prinsipp er bedre og riktigere for paret og omgivelsene. Er argumentene gode nok, så endrer jeg selvfølgelig mening Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #43 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er argumentene gode nok, så endrer jeg selvfølgelig mening Anonymkode: 41c1e...de1 Det nytter ikke å argumentere, man må vente. Det var derfor jeg sa du bør gi det 30 år. (Skjønt, noen er dessverre på stedet hvil etter 30 år også, så dette er ikke noe bankers argument.) Jeg gir meg nå, lykke til videre med å diskutere. Anonymkode: 0816e...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #44 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): En bløff? Det er relativt mange som sier seg enige. At vi er mennesker med svakheter, fristelser og tilbøyeligheter gjør det krevende å handle rett. Det gjør ikke prinsippene gale. Det er faktisk en del mennesker som ikke synes det krevende å gjøre det rette. JBlant disse en venninne og en bekjent. De synes det var en selvfølge, noe som jeg synes er imonerende. Man kan for eksempelbsammenligne det prinsippet om at det er galt å lyve. At det er vanskelig å etterleve gjør ikke prinsippet til en bløff? Eller noe folk bare ønsker skal være sant? (Og sa snakker vi om prinsippet, få tror det er mulig å aldri lyve) Tro det eller ei - det er mulig å fastslå hva som er moralsk rett i en gitt situasjon. Du har ikke gitt ett eneste argument for at en annen løsning er den riktige. Det jeg mener er moralsk rett vil dessuten styrke din integritet i (egne og?) andres øyne. Om ikke det var nok vil det gi mer sympati, respekt, støtte og forståelse. Kom gjerne med et bedre kilnderegg selv. Det er klart det er kjedelig å ikke alltid ta rette valg. Hvis du blir tatt i fartskontroll er det ikke reglene som er dumme. Anonymkode: 41c1e...de1 Det er ikke moralsk rett å forsømme kjæresten sin heller. Åpenbart noe som er implisitt i kjærestekontrakten at man skal vise hensyn, være et team og vise interessw for kjæresten sitt liv. Du har bare hengt deg opp i utroskap. Sexnelt har jeg ikke engang hørt om. Kjenner bare til mennesker som har mistet lysta. Når de sier "da blir det ikke noe sex hvert fall" er det ikke en nekt eller et prinsipp, bare en flåsete måte å si de ikke har lyst på sex med partner lenger. Anonymkode: bf105...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #45 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke min feil at du har ubrukelige venner. Ikke lat som om dette er ukjent for deg. Jeg har vært gjennom en del jobbber som 48-åring, og kollegaer velger de færreste selv. Veldig ofte klaging, så jeg trives best med mannlige kollegaer. Det er også du som mener utroskap er så mye verre enn alt annet alvorlige greier ... Nei, det mener jeg ikke. og krever slett spill av damer. Nei, det krever jeg ikke. Tvert imot sier jeg ÅPENT spill og respekt for seg selv er riktigere enn andre valg. Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #46 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det nytter ikke å argumentere, man må vente. Det var derfor jeg sa du bør gi det 30 år. (Skjønt, noen er dessverre på stedet hvil etter 30 år også, så dette er ikke noe bankers argument.) Jeg gir meg nå, lykke til videre med å diskutere. Anonymkode: 0816e...f01 Derfor mener jeg du burde gått for lengst, så kunne du gjort hva du ville og vært enerådende over egen lykke. Ønsker deg alt godt ❤️ Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #47 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke moralsk rett å forsømme kjæresten sin heller. Det har jeg heller ikke sagt. Men det er moralsk RIKTIGERE å gå ut av forholdet først. Det er ikke slik at den enes moralske overtramp rettferdiggjør den andres, men det kan føles sånn for den det gjelder. Hevn er smålig, selv om det frister, fremstår du man som (minst) like ille. Anonymkode: 41c1e...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #48 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg heller ikke sagt. Men det er moralsk RIKTIGERE å gå ut av forholdet først. Det er ikke slik at den enes moralske overtramp rettferdiggjør den andres, men det kan føles sånn for den det gjelder. Hevn er smålig, selv om det frister, fremstår du man som (minst) like ille. Anonymkode: 41c1e...de1 Du hopper over ALT og kroner utroskap som det eneste verste EN har skyld i, mens du ellers fordeler skylden mellom begge. Ditt perspektiv er uinteressant, du er for biased. Anonymkode: bf105...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #49 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg heller ikke sagt. Men det er moralsk RIKTIGERE å gå ut av forholdet først. Det er ikke slik at den enes moralske overtramp rettferdiggjør den andres, men det kan føles sånn for den det gjelder. Hevn er smålig, selv om det frister, fremstår du man som (minst) like ille. Anonymkode: 41c1e...de1 Hevn er ikke minst like ille. Det er det dummeste jeg har hørt. Hvis noen slår til meg, og jeg slår tilbake, så er ikke jeg like ille. Hvis noen gjør noe stygt mot meg og jeg reagerer, så er ikke jeg like ille. Dette vende andre kinnet til Jesus-greiene folk har begynt med er ulidelig å overvære. Anonymkode: bf105...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #50 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det du gjør nå, er sånt jeg sikter til. Har full forståelse for de som ender opp som utro, hvis de har unger sammen med noen som svarer de på den måten du svarer meg. Man kan bli helt sprø av å hele veien bli nærmest tvangsmessig misforstått og fremmedgjort, hele veien oppleve nedlatenhet og manipulering fra den som liksom skal være ens nærmeste. Til slutt ender man opp med å plutselig være utro, og så kan partneren sitte der og være fornøyd med at ‘hun i alle fall ikke var utro’. Hun skriver jo hjerter og er mot vold med fete bokstaver, hva har hun gjort feil liksom? Anonymkode: 0816e...f01 Jeg ber om unnskyldning hvis jeg har vært ufin mot deg, og jeg vil gjerne at du forklarer meg nærmere. Jeg har også sagt mange ganger at jeg har full forståelse for at det er vanskelig, og at noen velger feil. Jeg har også sagt at jeg er usikker på om jeg ville klart det selv. Jeg ser ikke noe paradoksalt i å ha forståelse og samtidig argumentere for hva som er idealet/det rette å gjøre Om du eller andre føler seg angrepet av det vil jeg tro det er egne vonde erfaringer som gjør det naturlig og forståelig å gå i forsvar. På samme måte er det mine nærestes varige sår i sjela som fikk meg til å formulere denne naive regelen. For å ta enda et eksempel: Det er det riktige å vaske hender etter dobesøk, men jeg tror ikke alle gjør det. Det kan til og med finnes gode grunner til at noen ikke gjør det. Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #51 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hevn er ikke minst like ille. Det er det dummeste jeg har hørt. Hvis noen slår til meg, og jeg slår tilbake, så er ikke jeg like ille. Hvis noen gjør noe stygt mot meg og jeg reagerer, så er ikke jeg like ille. Dette vende andre kinnet til Jesus-greiene folk har begynt med er ulidelig å overvære. Anonymkode: bf105...674 Det er stor forskjell på samtidig gjengjeldelse (noen slår, er ufin) og planlagt hevn. Som regel er det mange måter å få rettferdighet på som er bedre of langt mer elegante enn hevn. Hevn i forhold er starten på slutten - da kan du like gjerne gjøre det slutt og la hxn sitte med svarteper, skylda og dårlig moral mens du danser videre. Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #52 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er ikke min feil at du har ubrukelige venner. Det er også du som mener utroskap er så mye verre enn alt annet alvorlige greier og krever slett spill av damer. Jeg synes det er mye verre å forsømme forholdet i 5 år kontra en gang utroskap en natt. Du må gjerne drive med bothsides-greier, men jeg kjenner i hvert fall to damer jeg ikke kunne brydd meg om var utro fordi kjærestene deres ikke bryr seg om dem. Jada, de bør gå ut av forholdet, men da tenker jeg heller for deres egen del, ikke for guttas. De har fått tydelig beskjed, men tenker på seg selv og ser på damas behov som slit og som å "miste sin egen frihet" og ikke kunne Jørn "hva de selv vil" mens dama strekker seg. For å være ærlig driter jeg i om de damene er utro. Noen menn tror det bare er å få seg en kjæreste så er det gjort. De skjønner ikke at det finnes noe som heter å "være kjæreste". Anonymkode: bf105...674 Det virker som om du har et ganske ensidig perspektiv på parforhold som skranter. Det er forståelig om det ligger egne/næres vonde erfaringer til grunn. Uansett er det veldig rart om du ikke har opplevd klagerunder om gubbene. Jeg har rukket å ha en del jobber og bodd ulike steder i løpet av 30 år i arbeidslivet, og noen år lenger som kjønnsmoden, og dette er vanlig overalt. Jeg mener jo at vi damer ikke skal strekke oss, men stå opp for oss selv og prioritere egen lykke. Både brudd og veien videre er enklere for oss om vi går ut med hevet hode, omsorg og forståelse (og gjerne hevet langefinger) Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #53 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det nytter ikke å argumentere, man må vente. Det var derfor jeg sa du bør gi det 30 år. (Skjønt, noen er dessverre på stedet hvil etter 30 år også, så dette er ikke noe bankers argument.) Jeg gir meg nå, lykke til videre med å diskutere. Anonymkode: 0816e...f01 Mulig du oppfattet meg feil her. Jeg etterlyste argumenter i denne diskusjonen, ikke med en vanskelig partner. Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #54 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det virker som om du har et ganske ensidig perspektiv på parforhold som skranter. Det er forståelig om det ligger egne/næres vonde erfaringer til grunn. Uansett er det veldig rart om du ikke har opplevd klagerunder om gubbene. Jeg har rukket å ha en del jobber og bodd ulike steder i løpet av 30 år i arbeidslivet, og noen år lenger som kjønnsmoden, og dette er vanlig overalt. Jeg mener jo at vi damer ikke skal strekke oss, men stå opp for oss selv og prioritere egen lykke. Både brudd og veien videre er enklere for oss om vi går ut med hevet hode, omsorg og forståelse (og gjerne hevet langefinger) Anonymkode: 41c1e...de1 Der kom paternalismen og spekulasjonene også, ja. Cute. Jeg har ikke vært utro, har ikke opplevd utroskap. Det er DU som har et ensidig perspektiv. Det er dine fremstillinger som er rigide. Men en gang noen prøver å løsne opp i litt hos deg, smeller du rett tilbake igjen som et strikk. Jeg opplever svært lite klagerunder med mindre det er spesifikke ting, som blir tatt opp i ny og ne. Som oftest har vi da langt bedre å gjøre. Jeg orker ikke være med sånne mennesker og da er jeg heller ikke det. Veldig enkelt å ikke være med sånne mennesker. Har hatt mange arbeidsplasser og bare opplved dette på få steder. Det ene var der mannfolk klaget på kjerringer og det andre blant gamle og gretne helsearbeidere. Anonymkode: bf105...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #55 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du hopper over ALT og kroner utroskap som det eneste verste EN har skyld i, mens du ellers fordeler skylden mellom begge. Ditt perspektiv er uinteressant, du er for biased. Anonymkode: bf105...674 Nope. Jeg mener hvert eneste tilfelle og hvert forhold er unikt, alle varianter av skjevdeling forekommer. Men selv som kvinne mener de av vårt kjønn har større tendens til å både finne og fokusere på ting ved mannen som ikke er perfekt. Gutta er gjerne mindre verbale og kanskje litt mindre grad lar det bli dominerende i hverdagen. Du er helt sikkert rett i at det er mange forhold der kun en part er ubrukelig. Helt uavhengig av dette mener jeg det er i din beste interesse å gjøre det slutt først, deretter gjør du som du vil. Jeg har skjønt at du er uenig, men kan du komme med argumenter for hvorfor det er bedre å være utro fremfor å skille lag Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 13 timer siden #56 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Der kom paternalismen og spekulasjonene også, ja. Cute. Jeg har ikke vært utro, har ikke opplevd utroskap. Det er DU som har et ensidig perspektiv. Det er dine fremstillinger som er rigide. Men en gang noen prøver å løsne opp i litt hos deg, smeller du rett tilbake igjen som et strikk. Jeg opplever svært lite klagerunder med mindre det er spesifikke ting, som blir tatt opp i ny og ne. Som oftest har vi da langt bedre å gjøre. Jeg orker ikke være med sånne mennesker og da er jeg heller ikke det. Veldig enkelt å ikke være med sånne mennesker. Har hatt mange arbeidsplasser og bare opplved dette på få steder. Det ene var der mannfolk klaget på kjerringer og det andre blant gamle og gretne helsearbeidere. Anonymkode: bf105...674 I så fall måtte det være Maternalisme, sis. Even cuter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #57 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nope. Jeg mener hvert eneste tilfelle og hvert forhold er unikt, alle varianter av skjevdeling forekommer. Men selv som kvinne mener de av vårt kjønn har større tendens til å både finne og fokusere på ting ved mannen som ikke er perfekt. Gutta er gjerne mindre verbale og kanskje litt mindre grad lar det bli dominerende i hverdagen. Du er helt sikkert rett i at det er mange forhold der kun en part er ubrukelig. Helt uavhengig av dette mener jeg det er i din beste interesse å gjøre det slutt først, deretter gjør du som du vil. Jeg har skjønt at du er uenig, men kan du komme med argumenter for hvorfor det er bedre å være utro fremfor å skille lag Anonymkode: 41c1e...de1 Ingen som er uenig i dette. Folk er uenig i det merkelige fokuset ditt i HI. Har aldri hatt en venn som ha argumentert for å få lov å være utro. Anonymkode: bf105...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #58 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sexnekt er et svik mot ekteskapspakten og rettferdiggjør utroskap Anonymkode: 5f078...839 Overhodet ikke! Anonymkode: 89740...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #59 Del Skrevet 10 timer siden Du fremstår som veldig krevende, ikke rart han ser etter andre måter å få tilfredsstille sine behov på. Anonymkode: 82ec4...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå