AnonymBruker Skrevet i går, 14:35 #1 Del Skrevet i går, 14:35 Utrolig mange rettferdiggjør sitt nedrige bedrag av partneren overfor seg selv (og andre) med unnskyldninger av denne typen. Hvordan fungerer den logikken, egentlig? Enten du føler deg lite verdsatt, aldri får sex eller annet sliter på forholdet må det meldes fra og jobbes med. Blir man ikke hørt kan det hjelpe å prøve avtaler, ordninger eller ekstern hjelp. Det er som regel både savn og frustrasjoner hos begge partnere, og dette er viktig å forstå før man utnevner seg til eneste offer. Har man forsøkt uten nytte - eller egentlig ikke gidder - rettferdiggjør ikke dette utroskap på noen måte. Da bestemmer man seg (alene/sammen) om man vil gå ut av forholdet elder holde sammen, eventuelt med nye spilleregler. Nei, ikke nødvendigvis åpent forhold. Det kan feks dreie seg om å leie hjelp til husarbeid, sette av tid til felles aktiviteter eller klarer regler for pengebruk. Problem -> Dialog -> Tiltak -> Resultat -> Konklusjon -> Valg..... Så kan du eventuelt ligge rundt med god samvittighet. . Det er ingen andre måter å gjøre det på. Selv om man godt kan hoppe over alle mellomstegene (uthevet), så hopper man ikke fra "Problem" til "Ligge" Anonymkode: 41c1e...de1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen andre måter å gjøre det på. Joda. Anonymkode: 0816e...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Med mindre man har avtalt at det er greit så synes jeg ikke man skal ligge rundt med god samvittighet helt uavhengig av hvilke tiltak som er gjennomført og ikke. Utroskap kan ikke rettferdiggjøres. Det kan forklares og forstås i noen tilfeller, men det vil alltid være bedre å ikke være utro enn å være utro. Jeg tror mange som forklarer hvorfor med de nevnte grunner ikke alltid er ute etter rettferdiggjøring, men heller prøver å vise til hvorfor det gikk galt. Anonymkode: 6c06e...d07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror mange som forklarer hvorfor med de nevnte grunner ikke alltid er ute etter rettferdiggjøring, men heller prøver å vise til hvorfor det gikk galt. Anonymkode: 6c06e...d07 Enig, og jeg tror også at det kun er et lite utvalg mennesker man føler for å forklare seg for… (les; den som blir bedradd) …mens resten av verden vil forstå ting helt av seg selv. Har aldri vært utro selv, har vært streng mot de som har vært utro, men, jeg har aldri i mitt liv opplevd at noen er utro mot noen, og så er det den bedradde som får min sympati. Det er alltid den utro. Det er som regel gode grunner til utroskapen og det er at man ikke når frem med fornuft, ikke når frem med følelser, ikke når frem med ord, etc etc. Vil man unngå å bli bedradd så må man oftest gå i seg selv. Man kan ikke skylde på alle andre. Så enkelt er det. Anonymkode: 0816e...f01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden Sexnekt er et svik mot ekteskapspakten og rettferdiggjør utroskap Anonymkode: 5f078...839 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sexnekt er et svik mot ekteskapspakten og rettferdiggjør utroskap Anonymkode: 5f078...839 0/10 Anonymkode: 8871d...e15 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sexnekt er et svik mot ekteskapspakten og rettferdiggjør utroskap Anonymkode: 5f078...839 Tildels enig. Sexnekt er i det minste like ille som utroskap. Det samme gjelder ulike typer krigføring mot andre menneskers følelser, så som det å konsekvent møte den andre med kjølighet, diskusjon, latterliggjøring, etc. Anonymkode: 0816e...f01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Utrolig mange rettferdiggjør sitt nedrige bedrag av partneren overfor seg selv (og andre) med unnskyldninger av denne typen. Hvordan fungerer den logikken, egentlig? Enten du føler deg lite verdsatt, aldri får sex eller annet sliter på forholdet må det meldes fra og jobbes med. Blir man ikke hørt kan det hjelpe å prøve avtaler, ordninger eller ekstern hjelp. Det er som regel både savn og frustrasjoner hos begge partnere, og dette er viktig å forstå før man utnevner seg til eneste offer. Har man forsøkt uten nytte - eller egentlig ikke gidder - rettferdiggjør ikke dette utroskap på noen måte. Da bestemmer man seg (alene/sammen) om man vil gå ut av forholdet elder holde sammen, eventuelt med nye spilleregler. Nei, ikke nødvendigvis åpent forhold. Det kan feks dreie seg om å leie hjelp til husarbeid, sette av tid til felles aktiviteter eller klarer regler for pengebruk. Problem -> Dialog -> Tiltak -> Resultat -> Konklusjon -> Valg..... Så kan du eventuelt ligge rundt med god samvittighet. . Det er ingen andre måter å gjøre det på. Selv om man godt kan hoppe over alle mellomstegene (uthevet), så hopper man ikke fra "Problem" til "Ligge" Anonymkode: 41c1e...de1 Tja. Ikke at jeg FORSVARER utroskap som ei knallgod løsning på krøll i samlivet. Men for mange år sia data jeg ei damer som ut av det blå begynte å behandle meg med ei blanding av likegyldighet og forrakt. Dette kom da jeg var skikkelig forelska og vi hadde nettopp tatt et forpliktende steg i forholdet. På den tida visste jeg ingenting om at folk kan ha problemer med forpliktelser og/eller gaslighte en partner. Jeg var utro og sladra på meg selv, det ble min vei ut av et destruktivt forhold. Min eks sier selv - og vi er faktisk venner i dag - at hun ønska at jeg skulle slå opp på denne måten, og at hun hadde blitt veldig sur over å bare bli dumpa/avvist. Som du skjønner, sliter hun med en del saker og ting. Mens jeg aldri kommer til å være utro mot en partner mer, fordi jeg etter det var villig til å gå fra en jeg elsker men som ikke er kjærlig mot meg. Anonymkode: 2fdb8...f25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Utrolig mange rettferdiggjør sitt nedrige bedrag av partneren overfor seg selv (og andre) med unnskyldninger av denne typen. Hvordan fungerer den logikken, egentlig? Enten du føler deg lite verdsatt, aldri får sex eller annet sliter på forholdet må det meldes fra og jobbes med. Blir man ikke hørt kan det hjelpe å prøve avtaler, ordninger eller ekstern hjelp. Det er som regel både savn og frustrasjoner hos begge partnere, og dette er viktig å forstå før man utnevner seg til eneste offer. Har man forsøkt uten nytte - eller egentlig ikke gidder - rettferdiggjør ikke dette utroskap på noen måte. Da bestemmer man seg (alene/sammen) om man vil gå ut av forholdet elder holde sammen, eventuelt med nye spilleregler. Nei, ikke nødvendigvis åpent forhold. Det kan feks dreie seg om å leie hjelp til husarbeid, sette av tid til felles aktiviteter eller klarer regler for pengebruk. Problem -> Dialog -> Tiltak -> Resultat -> Konklusjon -> Valg..... Så kan du eventuelt ligge rundt med god samvittighet. . Det er ingen andre måter å gjøre det på. Selv om man godt kan hoppe over alle mellomstegene (uthevet), så hopper man ikke fra "Problem" til "Ligge" Anonymkode: 41c1e...de1 Sånn i teorien har du for så vidt rett. Men virkeligheten fungerer ikke slik. Vi er komplekse vesener, med både godt og mindre godt i oss. Omstendigheter rundt påvirker også valgene man tar. Jeg tror mange har prøvd å forbedre forholdene hjemme, holder ut på grunn av barna, og så utvikles «en greie» med han kjekke og hyggelige fyren på jobb/fine og blide dama på jobb. Og man får for en periode dekket de fleste behov. Tryggheten og stabiliteten med partneren hjemme, spenning og sex, eventuelt også det emosjonelle, hos den man er utro med. Og når man får dekket de seksuelle og emosjonelle behovene kan stemningen hjemme oppleves lettere. Samtidig så gnager gjerne samvittigheten, og man kan være sjalu på en eventuell partner av elskeren/elskerinna. De fleste slike affærer varer ikke. Enkelte går fra respektive partnere for å satse på det de oppdaget sammen. Mange blir avslørt, mange avslutter eller går videre til neste. Eller innser at det forholdet man har med han eller hun hjemme ikke er et forhold, og bryter endelig ut. De færreste følger oppskrifta di. Anonymkode: c8423...dde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De færreste følger oppskrifta di. Anonymkode: c8423...dde De fleste prøver nok, enkelte prøver i årevis, men uten at det går. Anonymkode: 0816e...f01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sexnekt er et svik mot ekteskapspakten og rettferdiggjør utroskap Anonymkode: 5f078...839 Tja. Kommunikasjonsnekt, ihvertfall. Å forvente gjensidig kommunikasjon og vilje til å finne løsninger er helt grunnleggende. Men jeg ville ikke vært utro. Jeg ville innført ting som medfører seperasjon. Og deretter gått om situasjonen ikke fikk løsning. Anonymkode: 2fdb8...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er som regel gode grunner til utroskapen og det er at man ikke når frem med fornuft, ikke når frem med følelser, ikke når frem med ord, etc etc. Vil man unngå å bli bedradd så må man oftest gå i seg selv. Man kan ikke skylde på alle andre. Så enkelt er det. Mitt poeng var at om man opplever å ikke få forståelse, så går man eller avtaler at sex med andre er greit. Det er derfor - i teorien - aldri gode grunner for utroskap. Det finnes nok unntak. Mitt tilleggspoeng var at begge må gå i seg selv (om det er vilje til det), så endrer begge seg eller bryter forholdet. Den som blir bedratt har ALL grunn til å skylde på den andre som er for feig til å si fra FØR hen finner en annen å leke med. Anonymkode: 41c1e...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Sexnekt er et svik mot ekteskapspakten og rettferdiggjør utroskap Anonymkode: 5f078...839 Helt uenig. Sexnekt rettferdiggjør å gå ut av forholdet, og er et vesentlig argument for åpent forhold. Anonymkode: 41c1e...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): De fleste prøver nok, enkelte prøver i årevis, men uten at det går. Anonymkode: 0816e...f01 Da er det vel bare å gå? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Sånn i teorien har du for så vidt rett. Men virkeligheten fungerer ikke slik. Vi er komplekse vesener, med både godt og mindre godt i oss. Omstendigheter rundt påvirker også valgene man tar. Jeg tror mange har prøvd å forbedre forholdene hjemme, holder ut på grunn av barna, og så utvikles «en greie» med han kjekke og hyggelige fyren på jobb/fine og blide dama på jobb. Og man får for en periode dekket de fleste behov. Tryggheten og stabiliteten med partneren hjemme, spenning og sex, eventuelt også det emosjonelle, hos den man er utro med. Og når man får dekket de seksuelle og emosjonelle behovene kan stemningen hjemme oppleves lettere. Samtidig så gnager gjerne samvittigheten, og man kan være sjalu på en eventuell partner av elskeren/elskerinna. De fleste slike affærer varer ikke. Enkelte går fra respektive partnere for å satse på det de oppdaget sammen. Mange blir avslørt, mange avslutter eller går videre til neste. Eller innser at det forholdet man har med han eller hun hjemme ikke er et forhold, og bryter endelig ut. De færreste følger oppskrifta di. Anonymkode: c8423...dde Veldig godt beskrevet. Heldigvis er det mange som har samvittighet og integritet nok til å følge oppskriften. Da sier man fra idet "greia" med han fra jobben er i ferd med å gå over grensen, før man gjør noe man ikke vil bli utsatt for selv. Anonymkode: 41c1e...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja. Ikke at jeg FORSVARER utroskap som ei knallgod løsning på krøll i samlivet. Men for mange år sia data jeg ei damer som ut av det blå begynte å behandle meg med ei blanding av likegyldighet og forrakt. Dette kom da jeg var skikkelig forelska og vi hadde nettopp tatt et forpliktende steg i forholdet. På den tida visste jeg ingenting om at folk kan ha problemer med forpliktelser og/eller gaslighte en partner. Jeg var utro og sladra på meg selv, det ble min vei ut av et destruktivt forhold. Min eks sier selv - og vi er faktisk venner i dag - at hun ønska at jeg skulle slå opp på denne måten, og at hun hadde blitt veldig sur over å bare bli dumpa/avvist. Som du skjønner, sliter hun med en del saker og ting. Mens jeg aldri kommer til å være utro mot en partner mer, fordi jeg etter det var villig til å gå fra en jeg elsker men som ikke er kjærlig mot meg. Anonymkode: 2fdb8...f25 Da er vi uenige prinsipielt, men det høres ut som dere var unge mennesker. Dessuten vil jeg si dating er mindre forpliktende enn en langvarig relasjon som gift eller samboende, spesielt hvis man har barn sammen. Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Del Skrevet 22 timer siden Hvorfor er man sammen med noen man ikke har lyst på, lurer nå jeg på. For min del vil sexnekt straffe meg selv like mye som mannen, jeg er jo sammen med han fordi jeg synes han er deilig, helt uavhengig av om oppvasken er tatt liksom. Anonymkode: 73dee...16c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 21 timer siden #18 Del Skrevet 21 timer siden Jeg har enda til dags dato, og jeg er 46, ikke hørt om noen som har rettferdiggjort det du sier her. Det er ingen som virkelig mener det du legger frem her, og således tror jeg ikke noen heller er direkte uenige med deg i utsagnet: Det er ikke ok å være utro selv om partneren er gir lite og oppfører seg dårlig. INGEN vil påstå at det er ok! Men det skjer ofte, fordi det blir en kjedereaksjon av feil. Når partner gir lite, ikke ser deg, bare gamer, lar deg gjøre alt husarbeidet, Altså gjør mange FEIL i forholdet, så kan det også hende at neste feil skjer; at partner blir fristet av noen som ser seg, flørter, vil prate med seg, gir oppmerksomhet osv. Det kan ikke være så vanskelig å forstå. Det er ikke greit, men det skjer, fordi vi er mennesker som feiler. Mange i forhold gjør feilen at de tar partner for mye for gitt. Tenker at nå er de låst i forholdet og en selv trenger ikke å gjøre stort mer, "jeg fikk ham/henne, nå kan jeg slappe av og tenke på meg selv". Som om partner skal være bundet til å fikse problemene i all evighet nå. Og ikke kan gå før har fått "tillatelse"/enighet om å avslutte forholdet. Men nei, så da er det egentlig bare å ta lærdom og forsøke huske det til neste forhold og jobbe for å oppføre seg bedre sånn at forhåpentligvis også får beholde dama/mannen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden Eureka! skrev (1 time siden): Jeg har enda til dags dato, og jeg er 46, ikke hørt om noen som har rettferdiggjort det du sier her. Det er ingen som virkelig mener det du legger frem her, og således tror jeg ikke noen heller er direkte uenige med deg i utsagnet: Det er ikke ok å være utro selv om partneren er gir lite og oppfører seg dårlig. INGEN vil påstå at det er ok! Men det skjer ofte, fordi det blir en kjedereaksjon av feil. Når partner gir lite, ikke ser deg, bare gamer, lar deg gjøre alt husarbeidet, Altså gjør mange FEIL i forholdet, så kan det også hende at neste feil skjer; at partner blir fristet av noen som ser seg, flørter, vil prate med seg, gir oppmerksomhet osv. Det kan ikke være så vanskelig å forstå. Det er ikke greit, men det skjer, fordi vi er mennesker som feiler. Mange i forhold gjør feilen at de tar partner for mye for gitt. Tenker at nå er de låst i forholdet og en selv trenger ikke å gjøre stort mer, "jeg fikk ham/henne, nå kan jeg slappe av og tenke på meg selv". Som om partner skal være bundet til å fikse problemene i all evighet nå. Og ikke kan gå før har fått "tillatelse"/enighet om å avslutte forholdet. Men nei, så da er det egentlig bare å ta lærdom og forsøke huske det til neste forhold og jobbe for å oppføre seg bedre sånn at forhåpentligvis også får beholde dama/mannen. Veldig enig mye av dette. Det er nok mange som dessverre er dårlige på å se verdien av arbeidsdeling i hjemmet og med familien. Jeg tror dessverre det også er en del som er veldig fokusert på partnerens utilstrekkelighet og ikke klarer å se egne svakere sider i forholdet. Registrerer også at en del, både kvinner og menn, henger seg opp i - og irriterer seg over - ting som egentlig ikke er viktige. Som mange har skrevet for meg burde flere av de som lever i misnøye, uansett grunn, ta valg som gjør deres liv bedre.som gjør deres liv bedre. Anonymkode: 41c1e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt poeng var at om man opplever å ikke få forståelse, så går man eller avtaler at sex med andre er greit. Det er derfor - i teorien - aldri gode grunner for utroskap. Det finnes nok unntak. Mitt tilleggspoeng var at begge må gå i seg selv (om det er vilje til det), så endrer begge seg eller bryter forholdet. Den som blir bedratt har ALL grunn til å skylde på den andre som er for feig til å si fra FØR hen finner en annen å leke med. Anonymkode: 41c1e...de1 Og mitt poeng er at man kan ikke alltid klare å gjøre det du beskriver der. Det finnes helt klart mennesker som sier at man ikke skal dra på krisesenter eller til politiet, man skal i stedet bare si fra hva man føler, eller man kan jo bare skille seg. «Hvorfor kan hun ikke bare gå?» Virkeligheten er ofte mer kompleks, og de siste som er i stand til å forstå dette, er typisk de som står igjen mens partneren er utro, kommer seg ut hyrten om styrten fra et forhold, rømmer midt på natten, overlapper forhold, reiser på krisesenter. Anonymkode: 0816e...f01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå