Gå til innhold

Du som får "dårligere" gave enn det du gir, hvordan reagerer du, blir du skuffet, frustrert, sint?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har dårlig økonomi og jeg har ikke råd til å bruke så mye på julegaver, men jeg vil likevel gi noe til de jeg har rundt meg. Jeg forsøker å være lur, finne noe de liker, variere mellom hvem jeg gir mer til, og lage mer selv. Og så prioriterer jeg barna i familien. 

Så ender det da med at jeg får MYE mer tilbake. Overdådige gaver, og jeg er så takknemlig at jeg renner over, for dette er ting jeg ALDRI kunne unnet meg i hverdagen ellers. Jeg vil absolutt ikke ta fra folk gleden av å gi, men en ting jeg har tenkt på er om motparten kjenner seg skuffet og lei seg av at de ikke får så flotte gaver som de selv gir. Hvis jeg plusser sammen gaven jeg gir til bror+svigerrinne og deres to barn, så er det likevel bare 1 tredjedel av det jeg ville tippet det de gav til meg er. Bare som et eksempel. 

Så du som er i motsatt posisjon hva tenker og føler du om det? 

Anonymkode: b5568...bea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har dårlig økonomi og jeg har ikke råd til å bruke så mye på julegaver, men jeg vil likevel gi noe til de jeg har rundt meg. Jeg forsøker å være lur, finne noe de liker, variere mellom hvem jeg gir mer til, og lage mer selv. Og så prioriterer jeg barna i familien. 

Så ender det da med at jeg får MYE mer tilbake. Overdådige gaver, og jeg er så takknemlig at jeg renner over, for dette er ting jeg ALDRI kunne unnet meg i hverdagen ellers. Jeg vil absolutt ikke ta fra folk gleden av å gi, men en ting jeg har tenkt på er om motparten kjenner seg skuffet og lei seg av at de ikke får så flotte gaver som de selv gir. Hvis jeg plusser sammen gaven jeg gir til bror+svigerrinne og deres to barn, så er det likevel bare 1 tredjedel av det jeg ville tippet det de gav til meg er. Bare som et eksempel. 

Man gir etter evne, og ønske. Jeg vet at noen av mine gaver er dyrere enn de jeg får, men det handler ikke om det for meg. Og noen år får jeg dyrere gaver enn jeg gir, sånn er det bare i blant. 

Anonymkode: 207a1...9f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir glad for gaven jeg får...

Men har aldri hatt for vane å sammenligne og regne ut priser på gaver.

Anonymkode: a45b6...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan kjenne på litt skuffelse når noen nær meg gir gaver som åpenbart er investert lite omtanke i. Altså noe som virkelig ikke treffer og aldri vil bli brukt.

Pris og slikt er ikke noe viktig. 

Anonymkode: 33813...b8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri regnet på det jeg får mot det jeg gir. Er glad for alt jeg får, noen tenker på meg!

Anonymkode: af4b6...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke spesielt god råd, men ville aldri brukt en formue på gaver uansett. Er ikke så glad i voldsomt gavefokus, og skulle generelt sett at de fleste brukte litt mindre, men det er nå så. Noen ganger legger jeg en del penger og innsats i gaver, andre ganger er det andre som gjør det med gaver til meg. Tenker sånt er helt naturlig, og om det er viktig for en at en ligger på samme nivå prismessig, er det den som bruker mest som må gå ned til nivået til den som bruker minst. Å sitte og sture over billige gaver er ærlig talt ganske smålig.

Anonymkode: 92527...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tja var en gang jeg ga et gavekort og fikk et produkt som vedkommende kunne kjøpe 50 av for det gavekortet jeg ga. Takket for gaven og latet som jeg ikke var skuffet. Jeg pakket produktet inn igjen og ga det tilbake i gave neste jul. 😁

Anonymkode: 2d60b...af7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg vet at den jeg gir gave til ikke har god råd så forventer jeg ikke dyr gave. Jeg synes det er viktigere at det er litt omtanke i gaven enn at den koster mye. En eske konfekt kan jeg for eksempel sette mer pris på enn en dyrere gave noen bare har rasket med seg.

Men jeg er alltid takknemlig for de gavene jeg får.

Anonymkode: c1c40...91c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg sitter absolutt ikke å vurderer gaver etter kroneverdien, alle har ikke like god råd.

Selv har jeg god råd, så problemet er igrunnen litt motsatt. Jeg forventer ikke å få en like dyr gave fra den jeg selv gir til (og spesiellt ikke visst jeg vet de sliter med dårlig råd), men jeg har heller ikke lyst til å sette mottaker i forlegenhet.

Den største gleden er å gi gaver, spesiellt til de som faktisk trenger det, men å gi gaver til de som har alt er ganske meningsløst. Selv liker jeg ikke å få gaver, da jeg er selv i kategorien "har alt". Men om noen som ikke har alt, gir meg en gave som kan være noe hjemmelaget, et fint pyntet kort, hjemmelagde Brownies eller lignende så blir jeg glad. De har tross alt brukt av sin tid på å lage gaven.

Visst det skulle være slik at alle gaver skulle være like i kroneverdi, så kunne vi bare kuttet ut hele greia. Men gaver har verdi på andre måter som, følelsesmessig verdi, giverglede, mottakerglede, nytteverdi for mottaker. 

Du skal tenke på at det er mange som gir gaver anonymt til noen som trenger det, det er fordi at det å gi er en glede i seg selv.

Anonymkode: 575f1...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde brydd meg null. Gir ikke gaver for å tjene på det.

Faktisk ga jeg med vilje broren min ekstra dyr gave i år. Han fortjener det! Han har virkelig stått på i år. Og jeg tjener det dobbelte av ham. 

Anonymkode: 75c31...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forventer man lite blir man ikke så skuffet, men er det avklart om forventninger og det blir noe kjempebillig så kan man kjenne skuffelse. Når giveren av den kjipe gaven vet at du alltid bruker tid/energi til fin gave og likevel gir blaffen. 

Jeg har gitt billig og brukt til jul, men da var det noen gamle deler til juleservise jeg fant på bruktbutikk og noen gamle nisser jeg fant på antikkmesse.  Da har det vært gjennomtenkt. 

Mine foreldre gir meg og ungene mye dyrere gaver enn jeg klarer å finne på. De ønsker seg ingenting, vi har masse ønsker.  

Anonymkode: 0d04a...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva er dårligere gaver? 

billigere gaver, fra en med dårlig økonomi, er ikke dårligere gaver.

Gaver uten omtanke bak derimot, er dårlige gaver. Spekekjøtt til veganeren, en flaske vin til alkoholikeren, noe elendig plastnips   eller polyester-ræl (til hvem som helst, ingen blir glad for søppel), sminke til en som ikke bruker sminke - gaver som tydelig er gitt bare fordi det var enkelt og billig og ikke fordi man faktisk trodde det ville gjøre mottakeren glad.

Av og til bommer man, men det er forskjell på at tanken var god, og at der aldri var noen tanke bak.

Anonymkode: e0041...b8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bryr meg ikke om pris, men verdi. Om du fant en/et nydelig ramme/bilde/pute/veske/vase eller hva enn JEG liker på et loppemarked, driter jeg i om du brukte 5 eller 50kr.

Anonymkode: bdc2d...c91

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eg er i litt motsett situasjonen, i forhold til systera mi. Eg gir ikkje overdådige gåver, men ting eg veit ho ønsker seg (og treng). 

At ho gir meg gåver av mindre økonomisk verdi har verkeleg ikkje noko å seie, sidan eg blir så glad over å gi henne noko eg veit ho treng, men ikkje vil ta seg råd til sjølv. Ho gir likevel fine, gjennomtenkte gåver! ❤️ 

Anonymkode: 0c7e9...608

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for tilbakemeldingene, glad for å høre at de fleste ikke tenker slik! 

Jeg har nok kjent litt på det siden jeg så gjerne skulle ønske jeg kunne gi dem noe mer. At jeg hadde råd til det jeg kan komme på at hadde vært gøy å gi. Glad det mest sannsynlig bare er meg som kjenner på det. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eg er i litt motsett situasjonen, i forhold til systera mi. Eg gir ikkje overdådige gåver, men ting eg veit ho ønsker seg (og treng). 

At ho gir meg gåver av mindre økonomisk verdi har verkeleg ikkje noko å seie, sidan eg blir så glad over å gi henne noko eg veit ho treng, men ikkje vil ta seg råd til sjølv. Ho gir likevel fine, gjennomtenkte gåver! ❤️ 

Anonymkode: 0c7e9...608

Så fint å lese. ❤️

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...