AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #1 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg er 100% alene med barnet. Har kontakt med faren, som ikke kan ta seg av barnet pga psykisk sykdom. Har litt issues med ex svigerfamilien. Det virker som om de tror jeg saboterer for deres kontakt med barnebarnet, men egentlig vil jeg gjerne at barnet mitt skal møte dem mer. Barnet er 3 år. Min "helligste" dag i jula er 1. Juledag. For meg er det dagen for hvile. Vi går i pysjen halve dagen, spiser lang frokost, ser julefilm, leser bok og leker med gavene. Kanskje vi går ut på ettermiddagen og i dag skal vi spise middag hos venner. Men før kl 14-15 er det virkelig dagen for hvile, og det føles veldig viktig for meg og barnet at vi bare får slappa av etter en stressende desember. Eks-svigers har tradisjon med frokost på 1. Juledag med hele familien. Men jeg har lyst å bare være hjemme med barnet og kose meg. Men er redd det skaper dårlig stemning og blir sett på som et forsøk på sabotasje for barnets kontakt med fars familie. Hva er det riktige å velge i denne situasjonen? I år er vi hjemme fordi frokosten ble avlyst, og det kjennes så ekstremt riktig å bare være her og slappe av, og er dessuten det jeg er vant med hjemmefra. Hva sier jeg til neste år? Vi feirer forresten jul med far hvert år, og fars foreldre ca annet hvert år. Anonymkode: aa7dd...325 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 25. desember 2024 #2 Del Skrevet 25. desember 2024 Dropp det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. desember 2024 #3 Del Skrevet 25. desember 2024 Flytt hviledagen til 2. juledag. Problem løst. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #4 Del Skrevet 25. desember 2024 Kaneel skrev (Akkurat nå): Dropp det Vil helst det. Med ex svigermor har en tendens til å manipulere meg når jeg sier nei. Så det er ofte best å komme med en hvit løgn om at vi skal noe annet... Ts Anonymkode: aa7dd...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #5 Del Skrevet 25. desember 2024 Til neste år sender du barnet på første julefagsfrokost med faren (lar farmor/fargar/ei tante ha ansvaret), og henter barnet der kl. 14. Så daffer dere i pysjen hele 2.dag og 3. dag. Anonymkode: 60841...c14 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #6 Del Skrevet 25. desember 2024 Brunello skrev (Akkurat nå): Flytt hviledagen til 2. juledag. Problem løst. Det føles viktig å ha det 1. Juledag siden jeg er kaputt etter julefeiring (feirer alltid hjemme med gjester, og det er krevende å stelle i stand til julefeiring med et lite barn rundt beina mine)... i år er jeg helt enormt sliten etter oppladninga til julaften. Ts Anonymkode: aa7dd...325 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #7 Del Skrevet 25. desember 2024 Høres ut som en perfekt tradisjon for far, barn og besteforeldre. Ser ikke helt hvorfor du må drive og henge med til ex-svigers? Hadde bare nytt noen timer alene 1.dag. Og heller kost meg maks med felles aktiviteter resten av jula. Anonymkode: ee20b...67c 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #8 Del Skrevet 25. desember 2024 Barnet skal få tradisjoner fra begge sider, når denne frokosten er viktig for farsslekten tenker jeg det er naturlig at i alle barnet blir med. Så da kan du enten be far hente barnet eller kjøre ungen dit og hente senere. Vi er mange som firer på ønsker i jula for at andre skal føle seg sett og deltakende, det er sånn det er å være voksen. For øvrig tenker jeg at et par timer på frokost bør være null stress når hele resten av dagen er fri. Anonymkode: 35515...48a 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #9 Del Skrevet 25. desember 2024 Neste år er barnet 4 år. Høres ut som en fin tradisjon at barnet får være med besteforeldrene den dagen. Gode forslag! Du kan jo både kjøre og hente feks, og slappe av hjemme alene. Siden du er helt alene om ansvaret, er det jo ekstra viktig at barnet i det minste kan ha et forhold til besteforeldrene Anonymkode: d8a0f...775 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #10 Del Skrevet 25. desember 2024 Neste julefrokost er barnet 6, og kan reise der alene. Det kan da umulig være ønsket av alle at du er der? Eks-svigerfamilie er eks familie Anonymkode: 15f44...a97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #11 Del Skrevet 25. desember 2024 Du må jo ikke stelle i stand jul hjemme hvert år? Det må være enklere å dra til noen? Så har du mer energi 1.juledag. Du kan snu om på det. Dere drar på frokost, som jo er formiddag, også kan dere daffe hjemme resten av dagen og kvelden. Og 2. Juledag. Jeg kan ærlig talt ikke se for meg at dette med å ta det rolig 1juledag, er "viktig" for barnet. Barnet er ikke så gammel. Anonymkode: 43dbc...017 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #12 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Eks-svigers har tradisjon med frokost på 1. Juledag med hele familien. Men jeg har lyst å bare være hjemme med barnet og kose meg. Men er redd det skaper dårlig stemning og blir sett på som et forsøk på sabotasje for barnets kontakt med fars familie. Anonymkode: aa7dd...325 Barnet kan være sammen med far og besteforeldrene mens du blir hjemme. Ellers må du godta at de mener du saboterer. Anonymkode: f2612...635 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #13 Del Skrevet 25. desember 2024 Signerer de andre her. Barnet er 50 % deg, men også 50 % faren. Tradisjonene på farssiden er like viktige som dine, og jeg kan heller ikke forstå at et lite barn har behov for å slappe av og gå i nattøy første juledag. Lever barnet hos besteforeldrene på morgenen og hent det igjen på kvelden. Høres ut som en veldig fin tradisjon. Anonymkode: 9b548...27e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #14 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil helst det. Med ex svigermor har en tendens til å manipulere meg når jeg sier nei. Så det er ofte best å komme med en hvit løgn om at vi skal noe annet... Ts Anonymkode: aa7dd...325 Si at dere har fast tradisjon den dagen og at det kan være tradisjon å ha lunsj eller lignende med de på dag 2. Anonymkode: 2d662...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #15 Del Skrevet 25. desember 2024 Få ex svigers til å hente og levere barnet, da kan du hvile og svigermor blir fornøyd Anonymkode: 4a814...cad 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #16 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg ville absolutt ha valgt å gå på lunsj med besteforeldrene. Det er begrenset hvor mye du kan slappe av med en treåring i hus som ikke sitter rolig mer enn 27 sekunder. Godt å komme seg ut, dagen går og barnet blir enda bedre kjent med familien. Vinn vinn. Slappe av kan du gjøre senere. Anonymkode: 7ee2e...ac1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #17 Del Skrevet 25. desember 2024 Du gjør deg vrang. Når ble det å være «sliten» og skulle daffe rundt en hel arbeidsdag en god unnskyldning? Det er en unnskyldning vi gjør narr av i min omgangskrets hvertfall. Virker bare sært. Anonymkode: b3969...c88 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #18 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Signerer de andre her. Barnet er 50 % deg, men også 50 % faren. Tradisjonene på farssiden er like viktige som dine, og jeg kan heller ikke forstå at et lite barn har behov for å slappe av og gå i nattøy første juledag. Lever barnet hos besteforeldrene på morgenen og hent det igjen på kvelden. Høres ut som en veldig fin tradisjon. Anonymkode: 9b548...27e Hvor står det at de har 50/50? Hun skriver jo hun er 100% alene. Vet ikke hvor mye kontakt de har ellers? Svigers altså, men de kan jo ikke kreve 1 juledag hvert år. Om dere feirer sammen annenhvert år så blir det frokost annahvert år. Skjønner meg heller ikke på de som foreslår alene tid med far da vi ikke vet om det går eller hvilken relasjon de har. Hverken med far eller hans familie. Da blir det jo helt feil å levere fra seg et barn som ikke er trygg på de andre voksne! Irrelevant om de er i slekt. TS barnet kommer først tenker jeg. Om han er super sliten 1 juledag så må jo han få lov å hvile, hvertfall mens han er liten, er vell barnet som kommer først. Her har svigers lite kontakt, og snakker ikke med meg i det hele tatt. Så da blir det som det blir. Når de først er der så er de super intense og krever all oppmerksomhet fra barnet så det blir. Et heøvette hver gang de er på besøk. Så nei svigers skal ikke bare få lov til å gjøre som de alltid vil. Barnet først Anonymkode: f7d96...065 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #19 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er 100% alene med barnet. Har kontakt med faren, som ikke kan ta seg av barnet pga psykisk sykdom. Har litt issues med ex svigerfamilien. Det virker som om de tror jeg saboterer for deres kontakt med barnebarnet, men egentlig vil jeg gjerne at barnet mitt skal møte dem mer. Barnet er 3 år. Min "helligste" dag i jula er 1. Juledag. For meg er det dagen for hvile. Vi går i pysjen halve dagen, spiser lang frokost, ser julefilm, leser bok og leker med gavene. Kanskje vi går ut på ettermiddagen og i dag skal vi spise middag hos venner. Men før kl 14-15 er det virkelig dagen for hvile, og det føles veldig viktig for meg og barnet at vi bare får slappa av etter en stressende desember. Eks-svigers har tradisjon med frokost på 1. Juledag med hele familien. Men jeg har lyst å bare være hjemme med barnet og kose meg. Men er redd det skaper dårlig stemning og blir sett på som et forsøk på sabotasje for barnets kontakt med fars familie. Hva er det riktige å velge i denne situasjonen? I år er vi hjemme fordi frokosten ble avlyst, og det kjennes så ekstremt riktig å bare være her og slappe av, og er dessuten det jeg er vant med hjemmefra. Hva sier jeg til neste år? Vi feirer forresten jul med far hvert år, og fars foreldre ca annet hvert år. Anonymkode: aa7dd...325 Ta det litt som det kommer og bestemme seg når tiden nærmer seg. Anonymkode: 388c5...316 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #20 Del Skrevet 25. desember 2024 Be dem hente og levere ungen, så slapper du av alene og ungen får kvalitetstid med familien. Hvis du ikke går med på det er jeg enig med svigermor i at du bare saboterer. Anonymkode: e9718...d20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå