AnonymBruker Skrevet i går, 11:57 #1 Del Skrevet i går, 11:57 Hei, jeg trenger råd ifb. Progresjon og høyere utdanning. Jeg har tilbakevendende depresjon, og sliter ekstremt med angst og «imposter-syndrome» (går til psykolog for dette). Jeg begynte 2-årig masterløp i høst, og har tatt 15stp. Belastningen ble ekstrem, og jeg presset meg til psykisk utmattelse. Jeg har derfor satt studiet på pause og begynt i jobb inntil videre. Mitt spørsmål er så: jeg ønsker å prøve å gjennomføre masteren, men det går ikke heltid. (Tilbys kun i heltidsform/rettsvitenskap). Så tenker å prøve å dele det opp. Planen min er dette: høst 2025 = 15 stp Vår 2027 = 30 stp (stort fag) Høst 27 = 10 stp Vår 28 = 20 stp Vår 29 = masteroppgave Jeg tenker å være i jobb samtidig, og er ikke så nøye på karakterene (lenger, jobber med dette psykisk). Problemet er at studieprogresjonen krever at 60 stp må være tatt 2 år etter studiestart (dvs høst 26), ellers mister jeg studieretten. Dette får jeg ikke til før vår 2027. Jeg tar permisjon vår 25 og høst 26 pga sykdom. Men disse medgår vel likevel i progresjonen? (Unntas ikke?) Kan jeg søke meg inn igjen hvis jeg mister studieretten pga progresjon? Tips hjelp forøvrig? Evt deres progresjonshistorier. Hilsen stresset student Anonymkode: c0d37...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Ts - tror kanskje jeg tar utmelding, tar 30 stp i Oslo og så søker meg inn igjen da jeg er klar. Beklager hysteriet. Anonymkode: c0d37...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Har du snakket med studiekonsulenten på studiet ditt? Jeg har vært studiekonsulent for profesjonsstudier (ikke rettsvitenskap). Der er det også strenge regler for gjennomføring. Disse reglene tillater likevel sykmelding. Er du syk og kan dokumentere dette, kan du få studere på deltid likevel. Du kaller dette hysteri. Det er det IKKE! Jeg vil på det sterkeste råde deg til å kontakte studiekonsulenten din og høre om hun/han kan hjelpe deg med å identifisere ulike løsninger. Jeg er helt sikker på at det beste for deg er å ikke si fra deg studieplassen, men få en plan på en progresjon som du kan gjennomføre uten å kjøre deg selv i grøfta. Så vær så snill- sjekk mulighetene før du gjør noe dumt. Vi bor i et land hvor det er lov å være syk, og hvor både de som skriver lovene og utdanningsinstitusjonene ønsker at så mange som mulig fullfører. Høyere utdanning er ofte lik bedre helse, så det er vinn alle veier om dette ordner seg for deg! Anonymkode: e8dd3...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden Du må snakke med stedet du tar studiet. Det skjer også at man endrer studieprogram/emner, slik at du ikke får det du skal ha med å ta lit herfra og derfra i rykk og napp, og ikke får godkjent det du har tatt tidligere om ting endres underveis. Anonymkode: 9e6e6...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du snakket med studiekonsulenten på studiet ditt? Jeg har vært studiekonsulent for profesjonsstudier (ikke rettsvitenskap). Der er det også strenge regler for gjennomføring. Disse reglene tillater likevel sykmelding. Er du syk og kan dokumentere dette, kan du få studere på deltid likevel. Du kaller dette hysteri. Det er det IKKE! Jeg vil på det sterkeste råde deg til å kontakte studiekonsulenten din og høre om hun/han kan hjelpe deg med å identifisere ulike løsninger. Jeg er helt sikker på at det beste for deg er å ikke si fra deg studieplassen, men få en plan på en progresjon som du kan gjennomføre uten å kjøre deg selv i grøfta. Så vær så snill- sjekk mulighetene før du gjør noe dumt. Vi bor i et land hvor det er lov å være syk, og hvor både de som skriver lovene og utdanningsinstitusjonene ønsker at så mange som mulig fullfører. Høyere utdanning er ofte lik bedre helse, så det er vinn alle veier om dette ordner seg for deg! Anonymkode: e8dd3...bf5 ts Setter stor pris på anerkjennelsen og god tilbakemelding. Jeg har vært i kontakt med konsulenten, hun var til god hjelp men påpekte også at det var lite tilpasningsmuligheter. så jeg veier litt mulighetene mine. Jeg er ukentlig hos psykolog nå, så dokumentasjon vil nok ikke være noe problem. Visste ikke sykemelding var et alternativ. Takker for godt råd, trengte det virkelig nå AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du må snakke med stedet du tar studiet. Det skjer også at man endrer studieprogram/emner, slik at du ikke får det du skal ha med å ta lit herfra og derfra i rykk og napp, og ikke får godkjent det du har tatt tidligere om ting endres underveis. Anonymkode: 9e6e6...4fb Studiekonsulenten nevnte dette også (mht. obligatoriske fag) - men på den studieordningen kan man få godskrevet valgfag på masternivå, uavhengig om endring. Dette har blitt praktisert så lenge masterne på UiB/UIO/UIT har eksistert. Så er ikke redd for den biten. Men ser poenget ditt med studiepoengene (1 fag) som jeg tok. Anonymkode: c0d37...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå