AnonymBruker Skrevet i går, 12:14 #61 Del Skrevet i går, 12:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor går ikke den dotten av en bror du har fra henne? Anonymkode: 486e2...269 Fordi han har lært seg å stenge henne ute regner jeg med, dessuten er han vel glad i henne og livet alene hadde blitt stusseligere for han. Ts Anonymkode: f32e8...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #62 Del Skrevet i går, 12:16 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.41): Å oppholde seg over flere dager sammen med familie man kun ser to ganger i året, kan være en prøvelse! Mine foreldre er gamle og det er de jeg vil være med, og ikke folk man ikke har bedt om å tilbringe jul med, som min svigerinne. Hun tåler ikke at andre har helseplager eller snakker om livet sitt, for da skal hun dupere de med sine livshistorier og diagnoser, eller gjøre narr. I løpet av gårsdagen satt hun på baken og så på film på macen sin i timesvis, samtidig som hun klaget over hvor synd det var at hverken jeg eller min bror hjalp til på kjøkkenet. Jeg ryddet kjøkkenet og tømte oppvaskmaskinen før vår mor begynte å lage middag, kokte grøt, pisket krem og laget riskrem. Min bror hentet ved og fylte alle vedkurvene i huset. Hun spør ikke hvordan det går med meg etter at jeg mistet min mann i fjor høst, hun spør ikke hvordan det går med mine sønner som var hos farens familie denne julen, hun bagatelliserer at jeg har fått cøliaki og sier at det kan umulig være det jeg har, til tross for at jeg har tatt mange undersøkelser på gastro. Hun selv har 100% gluten intoleranse og melkeallergi, og det har hun funnet ut selv. Hun henger seg opp i at jeg tar kosttilskudd, og har spurt meg om jeg har legeerklæring på hva jeg skal ta og mener at jeg innbiller meg at jeg har mangel gå vitaminer. Hun tar vitaminer og når jeg spør om hun har legeerklæring på hva hun skal ta, så får jeg ikke noe svar.. Hun sier aldri "beklager" hvis hun tar feil, og presiserer at man må gi gaver med byttelapp, så det følger alltid med når hun får gave fra meg. Jeg fikk en genser av henne i går som var for stor, og kom uten byttelapp! Hun snakker om sine symptomer og helse hvert tiende minutt, og diagnostiserer ting som er helt normalt. I går etter at vi hadde spist middag var vi alle så mette at vi ikke orket dessert. Hun klaget hele kvelden om hvor mett hun var, og at det sikkert ikke var normalt å føle metthet i så mange timer. I dag ved frokosten fortalte hun at hun hadde hatt vondt i magen i natt og fremdeles hadde litt vondt fordi hun hadde spist for mye i går, så hun hadde sikkert irritabel tarm. Heldigvis reiser de i morgen tidlig 🙄 Anonymkode: f32e8...a04 Herrejesus som du klager da? Skjønner at hun er irriterende, men kjære vene…. Og så tror jeg ikke dupere betyr det du tror. Anonymkode: 67526...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:20 #63 Del Skrevet i går, 12:20 AnonymBruker skrev (21 timer siden): . Min mor blir helt utslitt hvis min svigerinne og jeg er uvenner, så for min gamle mors skyld, prøver jeg å holde kjeft og heller ventilere her inne. Jeg spurte min svigerinne ved middagen i dag om hun vennligst kunne holde helseoppdateringene for seg selv og ikke snakke om alt hun kjenner så lenge det ikke er livstruende, men da ble hun sur og gikk fra bordet. Ts Anonymkode: f32e8...a04 Prøver, men lykkes tydeligvis ikke. Det var jo kjempefrekt, ts!! Du KAN ta opp med henne at det blir mye helseprat, men da under fire øyne, ikke ved middagsbordet…! Anonymkode: 67526...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:21 #64 Del Skrevet i går, 12:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror bare ikke ignorering er TS sin sterke side. Anonymkode: d01b0...250 Nei det har du rett i, for jeg blir så provosert og sliten av det konstante oppmerksomhetsbehovet hennes. For et par juler siden anbefalte jeg henne å oppsøke psykolog for å ha noen profesjonelle å ventilere til, men da ble hun rasende på meg. Ts Anonymkode: f32e8...a04 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:23 #65 Del Skrevet i går, 12:23 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er bare jeg som kverulerer med henne og blir uvenner, alle andre klarer å koble ut eller jatter med. … Dette er mitt barndomshjem og jeg har mer jeg skulle sagt en hun som er inngiftet. Ts Anonymkode: f32e8...a04 Kverulerer ja, nemlig. Du sa jo nettopp at du prøvde å ikke si noe? Dine gamle foreldre er klokere enn deg. Og det siste der er jo bare barnslig. Du kan rote fordi det er ditt barndomshjem og ikke hennes… Troller du? Anonymkode: 67526...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:23 #66 Del Skrevet i går, 12:23 "Det er bare jeg som kverulerer med henne og blir uvenner, alle andre klarer å koble ut eller jatter med." Dette viser at du tydelig ikke klarer å kontrollere deg selv. Dette er derfor et deg problem. Du kan ikke endre andre, men du kan endre deg selv. Jobb med egne reaksjoner. Hadde noen sagt noe av det du skriver hun sier hadde jeg bare ledd inni meg og gitt null respons. Du går jo rett i fellen hennes hver gang! Slutt med det. Le inni deg, se hvor dum hun fremstiller seg selv og la det fare. Anonymkode: cd050...4e6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:25 #67 Del Skrevet i går, 12:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herrejesus som du klager da? Skjønner at hun er irriterende, men kjære vene…. Og så tror jeg ikke dupere betyr det du tror. Anonymkode: 67526...354 Jeg er vant til at ordet "dupere" betyr å overgå noen, men ifølge leksikon betyr det å bløffe, imponere og lyve, så du har rett i at jeg har brukt det feil. Ts Anonymkode: f32e8...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:25 #68 Del Skrevet i går, 12:25 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er jo fordi at hun kommer med små stikk til meg hele tiden. Ts Anonymkode: f32e8...a04 «Det var hun som begynte!» Anonymkode: 67526...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #69 Del Skrevet i går, 12:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Prøver, men lykkes tydeligvis ikke. Det var jo kjempefrekt, ts!! Du KAN ta opp med henne at det blir mye helseprat, men da under fire øyne, ikke ved middagsbordet…! Anonymkode: 67526...354 Jeg har sagt det under fire øyne ofte, men da blir hun like snurt. Jeg har også sagt at hun må tåle at andre sier noe om helsen eller livet sitt uten at hun skal bagatellisere, men får ingen kommentar fra henne. Ts Anonymkode: f32e8...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:30 #70 Del Skrevet i går, 12:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sagt det under fire øyne ofte, men da blir hun like snurt. Jeg har også sagt at hun må tåle at andre sier noe om helsen eller livet sitt uten at hun skal bagatellisere, men får ingen kommentar fra henne. Ts Anonymkode: f32e8...a04 Poenget er ikke at hun blir mindre snurt om du tar opp temaet under fire øyne. Poenget er at du skaper ufred og dårlig stemning når du konfronterer henne ved middagsbordet i jula. Anonymkode: 67526...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #71 Del Skrevet i går, 12:33 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kverulerer ja, nemlig. Du sa jo nettopp at du prøvde å ikke si noe? Dine gamle foreldre er klokere enn deg. Og det siste der er jo bare barnslig. Du kan rote fordi det er ditt barndomshjem og ikke hennes… Troller du? Anonymkode: 67526...354 Det er meg hun alltid henvender seg mest til av en eller annen grunn. Jeg roter ikke. Det er hun som oppfatter ting som ligger fremme som rot. Julaften la vi gavene våre i et hjørne av spisebordet (vi var 5 voksne og fikk 3-5 små gaver hver) og på et trancherbord. Hverken spisebordet eller trancherbordet blir brukt, da vi bruker spisebordet på kjøkkenet. Ts Anonymkode: f32e8...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #72 Del Skrevet i går, 12:33 Hun blir sikkert ekstra medgjørlig av å bli outet på KG Anonymkode: 66481...a1d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:40 #73 Del Skrevet i går, 12:40 Det er krevende å forholde seg til voksne mennesker man ikke har valgt selv. Av en eller annen grunn blir dette vanskeligere jo eldre jeg blir, men ikke med kolleger. Anonymkode: 05f06...a77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:45 #74 Del Skrevet i går, 12:45 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 13.31): Høres ut som dere er like umodne begge to. Hun er bare litt ærligere og sier ting høyt. Du sverger til metoden passiv-aggressiv Anonymkode: 3c623...816 lol. ærlighet kan være bra det. hun kommer bare med surt oppgulp. Anonymkode: acaf1...194 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:05 #75 Del Skrevet i går, 13:05 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hun blir sikkert ekstra medgjørlig av å bli outet på KG Anonymkode: 66481...a1d Hun kjenner seg ikke igjen, da hun ikke har selvinnsikt Ts Anonymkode: f32e8...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regulert Skrevet i går, 14:01 #76 Del Skrevet i går, 14:01 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det kan gå an å irettesette folk uten at det skal utvikle seg til utestengelse. Jeg skjønner godt at ts med familie er lei av måten svigerinnen er på. Det er også visse ting man ikke bør snakke om ved matbordet og spesielt om man svært ofte snakker om det samme, skjønner jeg det kan bli mye. Det hadde dog kanskje vært lettere å ta personen til siden og si ifra på tomannshånd, men det virket litt som om dette var prøvd uten suksess. Anonymkode: 26886...8d7 Irettesettelse av andre voksne som ikke er en nær/trygg/jevnbyrdig relasjon vil sjelden gi ønsket resultat, fordi irettesettelse er en funksjon de fleste forbinder med voksen-barn-relasjoner/ovenfra-ned. Konsekvensen vil ofte være at man vekker mer motstand og trigger de barnlige reaksjonsmønstrene heller enn å gi vedkommende en reell mulighet til å forstå situasjonen fra utsiden og inn- fra ditt ståsted. Irettesettelse av andre fordi de trigger en følelse i deg er å plassere ansvaret for dine følelser på den andre. Den andre kan være stimuli/trigger for følelser som oppstår, men ikke årsaken. Hvis vi i stedet for gir uttrykk for våre behov har vi større sjanse til å få de tilfredsstilt, feks «Når du snakker om helseproblemer rundt matbordet føler jeg meg litt fortvilet. Fordi det er vanskelig for meg å lytte slik jeg ønsker samtidig som jeg spiser, og jeg trenger lette samtaler for å kunne nyte maten. Kunne vi pratet litt mer sammen om dette etterpå i stedet for, tror du?» Når vi uttrykker våre behov indirekte gjennom bruk av vurderinger og tolkninger vil andre oppfatte det som kritikk. «Vi snakker ikke om sykdom under måltidet»- hentyder indirekte at den andre har sagt noe feil, og ingenting om ens eget behov for et lettere samtaletema og hvorfor. Vi har alle så forskjellige oppvekstvilkår, ulik bagasje og forståelse av omgivelsene, at å forvente at andre skal gjette seg frem til hva som trigger akkurat deg og agere deretter- vil ikke føre til annet enn skuffelser. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilke slutninger ville du trukket? Ts Anonymkode: f32e8...a04 Vanskelig å si, det er stort sett enklere å være tolerant og å se det større bildet fra utsiden enn midt i konflikten. Jeg kan ha ganske lav frustrasjonsterskel til tider, og må titt og ofte arrestere meg selv for å ha inntatt en tildels negativ og forhåndsdømmende holdning til andre på ren impuls. Når pulsen går ned og jeg får tenkt meg litt om så er erfaringen min at jeg alltid finner flere innfallsvinkler/hensikter/intensjoner som kan tas i betraktning som er mer sannsynlige enn slutningen jeg i utgangspunktet trakk. Kriteriet for flere perspektiver forutsetter at jeg er villig til å revurdere mitt opprinnelige standpunkt, og å spille djevelens advokat med meg selv- vel vitende om at jeg finner det mer komfortabelt å hvile i min berettigelse og selvrettferdighet enn å se på egen urimelighet. Som oftest må jeg flytte ansvaret for egne frustrasjoner tilbake til egen banehalvdel fordi jeg ser at årsaken kan tilskrives umøtte behov som skriver seg fra uberettigede og underkommuniserte forventninger fra min side. Synes jeg irriterer meg litt mindre i hverdagen dess mer jeg praktiserer dette, fordi når jeg kan akseptere at jeg gjør/oppfatter/tenker feil, så oppleves det automatisk lettere å gi rom til og å akseptere at andre også kan gjøre feil/ikke være perfekte. Imidlertid reagerte jeg mer på kommentarene til innlegget enn på innlegget i seg selv. Holdninger ala «sånne mennesker», «drittfolk», «svart hull av selvsentrerthet», og at vi mennesker synes oss berettiget til å «sette på plass» og rangere noen som bedre mennesker enn andre. Vi kan bedre enn som så, vi kan med fordel velge å hente frem mer nestekjærlighet-til og med på forum med tusser og troll og lavpannet humor. Endret i går, 14:28 av Regulert 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #77 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): I sted kom min svigerinne bort i sofaen der jeg satt og begynte å snakke om helseproblemene sine, og hvor frustrerende det var å ikke bli trodd av leger osv Jeg jattet med og kom med ulike forslag, og så ble hun irritert og sa at jeg ikke hadde peiling, for jeg var en av de som hadde "lekt meg gjennom livet"!? Da hisset jeg meg bittelitt opp, og sa at den kommentaren kunne hun spare til noen som var frisk som en fisk, og som fremdeles hadde sin mann i live. Da ble hun stille og sa ingenting, og så spurte jeg henne om hvorfor hun aldri sier "unnskyld" eller "beklager", når hun slenger ut av seg idiotiske og sårende ord, men da svarte hun meg ikke og bare fortsatte å snakke. Så gjentok jeg meg selv og spurte hvorfor hun ikke sier unnskyld når hun blir konfrontert, men da reiste hun seg og gikk. Neste gang jeg vet hun kommer så holder jeg meg borte eller ikke snakker med henne. Hun trenger psykiatriskrisk hjelp. Ts Anonymkode: f32e8...a04 Denne synes jeg du taklet veldig bra. Hun fikk passet sitt påskrevet, og gikk i taushet. Ellers tenker jeg at det f.eks. under middagsbordet er lurt å avlede når hun begynner å snakke om sykdom/plager hun har. "Nå snakker vi om noe hyggelig. Hvordan var det på julekonserten, onkel Tor?" Og så kan du ved de få anledningene svigerinnen din har gjort den minste lille positive ting, passe på å skryte av det. På den måten får hun jo oppmuntring til å fortsette med positive ting, så hun forhåpentligvis ikke vil få like stort behov for oppmerksomhet rundt de negative utsagnene sine. For hun har jo tydeligvis enormt behov for oppmerksomhet. Anonymkode: 43892...522 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #78 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun kjenner seg ikke igjen, da hun ikke har selvinnsikt Ts Anonymkode: f32e8...a04 Jeg ville ikke vært for sikker på det. Tviler også på at du har gjort om på alle gjenkjennelige detaljer. Anonymkode: 66481...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #79 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ikke vært for sikker på det. Tviler også på at du har gjort om på alle gjenkjennelige detaljer. Anonymkode: 66481...a1d Hun har sagt at det er bare uføretrygdede mennesker som sitter på Kg, og mener Kg og Jodel er for tapere. Uansett så har jeg ikke skrevet noe som ikke stemmer, så hvis hun kjenner seg igjen så kan det kanskje gi henne en oppvåkning Ts Anonymkode: f32e8...a04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #80 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hun har sagt at det er bare uføretrygdede mennesker som sitter på Kg, og mener Kg og Jodel er for tapere. Uansett så har jeg ikke skrevet noe som ikke stemmer, så hvis hun kjenner seg igjen så kan det kanskje gi henne en oppvåkning Ts Anonymkode: f32e8...a04 Du skrev jo just at hun ikke kom til å kjenne seg igjen fordi hun ikke eier selvinnsikt, og nå sier du plutselig imot deg selv og sier hun kan få en oppvåkning hvis hun kjenner seg igjen. Så hvis andre skriver noe om deg og du kjenner deg igjen er det også greit da, så lenge (de mener) det stemmer? Anonymkode: 66481...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå