Gå til innhold

Jeg tror min far følger med meg på nett/far plutselig tar initiativ til kontakt etter over 20år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg antar du ikke mener det sånn, men jeg har også vokst opp som TS, og jeg opplever at du forsøker å ansvarliggjøre offer her. Jeg var et barn, jeg ante ikke opp og ned på noenting, han var faren min, jeg var kjempeglad i ham og han kunne være kjempesnill iblant, jeg kom fra svært ressurssvake kår. Selvfølgelig ble det ingen anmeldelse, og det er foreldet nå. Jeg hadde uansett hatt null bevis.

Disse 'hvorfor anmelder du ikke, jeg blir sint', er for meg veldig vondt og ubehagelig å lese, kjenner jeg.

Anonymkode: 40c62...60e

Hæ? Ansvarliggjøre offer? Da leser du virkelig alt i verste mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han kan ikke kjøpe seg inn hos meg, men jeg skulle likt å vite hvorfor nå, hvorfor ikke før? Ingen her kan jo svare på det, men tar i mot innspill og tanker. Godt å bare ventilere litt også. 

Her er min spekulasjon: Han har vel funnet ut at han kanskje vil trenge hjelp på sine eldre dager. Kanskje han har behov for et organ eller to?

Anonymkode: da4ed...ade

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (26 minutter siden):

Min far er 80 og han sier at han er blitt som så mange andre på sine eldre dager; mer lettrørt. Han sa rett ut at det hadde aldri skjedd før at han ble rørt til tårer av ting han så på tv, men det kunne skje nå i eldre dager. Husker også svigerfar (som var i 70 årene da) alltid ble så rørt på julaften under gaveåpningen. Han begynte å gråte da han fikk et skikkelig ullpledd av meg til jul en gang og jeg sa jeg hadde lagt merke til at han manglet det i sofaen når han var syk og lå og skulle hvile. Da gråt han. Lettrørt eldre person :) 

Kanskje faren din er blitt mer følsom på sine eldre dager, han også, den gamle grisebukken. Hvorfor har du aldri anmeldt han for det seksuelle misbruket, om jeg får lov å spørre? Det ergrer vettet av meg at folk som han får gå ustraffet rundt for noe de har gjort mot et barn.

Million skrev (4 minutter siden):

Hæ? Ansvarliggjøre offer? Da leser du virkelig alt i verste mening!

Du skriver jo rett ut at du ergrer vettet av deg fordi folk som TS sin far går ustraffet og spørr TS hvorfor misbruket aldri er anmeldt. Jeg vil si det er nokså sterke ord, og om det ikke er ansvarliggjøring av TS for å anmelde, så vet ikke jeg helt hva det er.

Jeg har jobbet utrolig mye med meg selv for å slippe skam for dette: jeg var et barn, det var ikke mitt ansvar. Hva tror du egentlig hadde skjedd om jeg, eller TS, eller en i lignende situasjon hadde anmeldt nå, over 20 år etter?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dine søsken er overgripere ovenfor egne barn?

Anonymkode: 0e7e6...6f6

Det vet jeg ikke. Men de som var eldre skadet meg når jeg var liten. Han som var yngre fikk jeg vite nå hadde skadet en som var mindre enn seg. Han har ikke barn. 

Anonymkode: af851...033

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis du, TS, har egne barn må du for all del ikke la denne «bestefaren» komme i nærheten av dem!

Ellers tenker jeg at grunnen til at han kontakter deg kan være pga fasade/ spørsmål fra omgivelser, eller fremtidig behov for hjelp fra deg. Jeg tror absolutt ikke det ligger et ønske om noe godt for deg her, kun en eller annen egoistisk vinkling.

Anonymkode: 3149b...1f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva tror du egentlig hadde skjedd om jeg, eller TS, eller en i lignende situasjon hadde anmeldt nå, over 20 år etter?

Ikke ts her. Men det som erger meg sånn er at jeg har ikke bevis uansett. Og når søsken ikke backer meg opp hva er da vitsen. Og uansett ikke vits siden det er foreldet. Kunne ønske jeg kunne puttet noen mennesker i fengsel. 😡 Men det er bare ikke mulig. 🙁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ts her. Men det som erger meg sånn er at jeg har ikke bevis uansett. Og når søsken ikke backer meg opp hva er da vitsen. Og uansett ikke vits siden det er foreldet. Kunne ønske jeg kunne puttet noen mennesker i fengsel. 😡 Men det er bare ikke mulig. 🙁

Jeg har tenkt mye på det selv, og ingen ville ha backet opp meg heller. Kaaaanskje søsteren min, men hun har sittet inne og har et nokså uro liv. Moren min døde tidlig. Jeg har jobet mye med å prøve å slippe det som har skjedd meg. Joda, han fortjener fengsel, men jeg hadde ikke ansvar for å sette ham dit da jeg var barn, og det gjør livet mitt mye dårligere å gå og gnage på sånt til jeg ikke får sove og blir helt fillete.

Det er dessverre også et ganske vanlig fenomen at man ikke får støtte av familie rundt. Det er flere grunner til det, noen vil opprettholde familien, noen har ikke ressurser, og noen er skakkjørte selv. Det er vondt, det er en del av sorgen for mange, inkludert meg selv, men det hjelper iallefall ikke meg å bruke ressurser på det. Min far har ikke fått straff, sånn er det, og det er ikke min feil. Jeg nekter iallefall å holdes ansvarlig for det.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så en annen ting er at jeg bare nylig de siste årene har ønsker å sette de ansvarlig og i fengsel fordi jeg levde på en livsløgn om at de var greie folk. Når jeg var liten så puttet jeg alle overgrepene langt bort i min bevissthet og later som om alt var ok. Det var eneste måten å overleve som barn i det huset, med den familien. Det er veldig komplisert alt dette. Ikke så enkelt og rett frem som mange kanskje tror. Jeg visste heller ikke at det var ulovlig. Jeg tenkte at JEG gjorde noe galt som fortjente alt dette fæle. Tenkte til og med at kanskje JEG er farlig. Jeg prøvde å skape mening alene som et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:
Tusen takk dere 💚

Jeg har flyttet til andre siden av landet og ingen barnebarn har noen gang fått være alene med ham. Det gjelder for alle søsken. Ikke én time etter skolen eller noe. 

Helt urealistisk om han tenker jeg skal hjelpe han på hans eldre dager på andre siden av landet, og jokeren her: jeg er funksjonshemmet. Vært det hele livet, og han dreit i å følge meg opp. Han vet det da, siden jeg hadde samvær med ham i mange år, bestemt av retten.

Overgrep ble ikke anmeldt fordi min mor ikke ønsket det, og hun ble rådet til å la være på grunn av det var så mye stridigheter mellom de at det å ta det frem kunne virke som falske anklager midt oppi en fra før av ekstrem sak. Har ikke lyst til å gå i detaljene her. Er både snakk om voldtekt, og andre seksuelle overgrep. Forholdet til min mor er litt av og på, men prøver å ha et forhold der. Hun har alltid trodd meg, så det er jo noe. 

Jeg vet jeg ikke skylder ham noe, og det blir ingen kontakt herfra. Julegaven er gitt til min mor, og blir ikke sendt selv. 

Når det gjelder Facebook så er det nok det beste at jeg blokkerer ham. Jeg kan ikke la være å ha navn på Facebook fordi jeg er frivillig og har en del ansvar for å dele arrangementer og annet på Facebook, samt følge opp. 

Tipper det er at han blir litt sentimental på sine eldre dager, og litt ekstra rundt julen. Ikke hørt at han er syk eller noe, men det vil ikke endre noe for meg da. Det hele er bare veldig spesielt. 

Takk igjen for innspill og engasjement. 

Anonymkode: 546db...672

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og så en annen ting er at jeg bare nylig de siste årene har ønsker å sette de ansvarlig og i fengsel fordi jeg levde på en livsløgn om at de var greie folk. Når jeg var liten så puttet jeg alle overgrepene langt bort i min bevissthet og later som om alt var ok. Det var eneste måten å overleve som barn i det huset, med den familien. Det er veldig komplisert alt dette. Ikke så enkelt og rett frem som mange kanskje tror. Jeg visste heller ikke at det var ulovlig. Jeg tenkte at JEG gjorde noe galt som fortjente alt dette fæle. Tenkte til og med at kanskje JEG er farlig. Jeg prøvde å skape mening alene som et lite barn.

Ja, det er en veldig vanlig mestringsteknikk det du beskriver. Fæle hendelser 'pakkes vekk', de er der, men de henger ikke lengre helt sammen med den som har gjort fæle ting. Det kalles vel 'compartmentalize' på engelsk. Kan jo høres litt ut som dissosiering og, at man forsvinner bort fra ting. Helt vanlig ved slike hendelser.

Har du fått hjelp til å bearbeide dette, og å forstå at du ikke har gjort noe galt? Eller å leve med at du ikke får satt noen i fengsel for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du skriver jo rett ut at du ergrer vettet av deg fordi folk som TS sin far går ustraffet og spørr TS hvorfor misbruket aldri er anmeldt. Jeg vil si det er nokså sterke ord, og om det ikke er ansvarliggjøring av TS for å anmelde, så vet ikke jeg helt hva det er.

Jeg har jobbet utrolig mye med meg selv for å slippe skam for dette: jeg var et barn, det var ikke mitt ansvar. Hva tror du egentlig hadde skjedd om jeg, eller TS, eller en i lignende situasjon hadde anmeldt nå, over 20 år etter?

Altså.. med all respekt for det du har vært utsatt for, så skal jeg ikke starte en krangel om dette, men jeg må si at du er skikkelig urettferdig her. Du tillegger folk de verste meningene som ikke finnes, og vrangtolker et helt normalt spørsmål som alle stiller i alle situasjoner; "hvorfor ikke?" Det er IKKE å legge skylden på offeret! Gud bedre altså. 

Har du egentlig godt av å sitte og lese sånne tråder, når du tar et helt vanlig spørsmål så ille opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her:
Tusen takk dere 💚

Jeg har flyttet til andre siden av landet og ingen barnebarn har noen gang fått være alene med ham. Det gjelder for alle søsken. Ikke én time etter skolen eller noe. 

Helt urealistisk om han tenker jeg skal hjelpe han på hans eldre dager på andre siden av landet, og jokeren her: jeg er funksjonshemmet. Vært det hele livet, og han dreit i å følge meg opp. Han vet det da, siden jeg hadde samvær med ham i mange år, bestemt av retten.

Overgrep ble ikke anmeldt fordi min mor ikke ønsket det, og hun ble rådet til å la være på grunn av det var så mye stridigheter mellom de at det å ta det frem kunne virke som falske anklager midt oppi en fra før av ekstrem sak. Har ikke lyst til å gå i detaljene her. Er både snakk om voldtekt, og andre seksuelle overgrep. Forholdet til min mor er litt av og på, men prøver å ha et forhold der. Hun har alltid trodd meg, så det er jo noe. 

Jeg vet jeg ikke skylder ham noe, og det blir ingen kontakt herfra. Julegaven er gitt til min mor, og blir ikke sendt selv. 

Når det gjelder Facebook så er det nok det beste at jeg blokkerer ham. Jeg kan ikke la være å ha navn på Facebook fordi jeg er frivillig og har en del ansvar for å dele arrangementer og annet på Facebook, samt følge opp. 

Tipper det er at han blir litt sentimental på sine eldre dager, og litt ekstra rundt julen. Ikke hørt at han er syk eller noe, men det vil ikke endre noe for meg da. Det hele er bare veldig spesielt. 

Takk igjen for innspill og engasjement. 

Du fremstår som sterk og reflektert, TS ❤️ Det er godt gjort med en sånn bakgrunn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Altså.. med all respekt for det du har vært utsatt for, så skal jeg ikke starte en krangel om dette, men jeg må si at du er skikkelig urettferdig her. Du tillegger folk de verste meningene som ikke finnes, og vrangtolker et helt normalt spørsmål som alle stiller i alle situasjoner; "hvorfor ikke?" Det er IKKE å legge skylden på offeret! Gud bedre altså. 

Har du egentlig godt av å sitte og lese sånne tråder, når du tar et helt vanlig spørsmål så ille opp?

Herlighet, hva feiler det egentlig deg? Du går rett i offerposisjon, svarer ikke på det jeg siterer deg på, deretter umyndiggjør du meg, ved å si at jeg ikke bør svare i tråden, altså det at jeg reagerer på det du skriver skal tilskrives det at jeg ikke er som jeg skal på grunn av det jeg har vært utsatt for?

Svar på det jeg siterte om du vil svare meg. Oppfør deg som folk. Fy, så fæl du er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er en veldig vanlig mestringsteknikk det du beskriver. Fæle hendelser 'pakkes vekk', de er der, men de henger ikke lengre helt sammen med den som har gjort fæle ting. Det kalles vel 'compartmentalize' på engelsk. Kan jo høres litt ut som dissosiering og, at man forsvinner bort fra ting. Helt vanlig ved slike hendelser.

Har du fått hjelp til å bearbeide dette, og å forstå at du ikke har gjort noe galt? Eller å leve med at du ikke får satt noen i fengsel for dette?

Takk! Jeg har dessverre ikke fått traumebehandling, men håper å få det. Jeg sliter mye med dissosiasjoner. Jeg har likevel ikke tenkt over at jeg må leve med at han ikke kommer i fengsel. Det har ikke vært et fokus her. Det har vært viktigere for meg å flytte bort, og at jeg selv ikke lever i et "fengsel" med masse vonde minner, og nær relasjon til de som har gjort meg vondt, enn at han kommer i et faktisk fengsel. Vet ikke om det gav noen mening da. 

Jeg håper jeg vil får mer målrettet behandling etterhvert. Det er flere i familien som har gjort ting, og da mer enn seksuelt, så nok å ta av. Min far har vært den jeg har håndtert enklest av de som har gjort meg vondt... 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du fremstår som sterk og reflektert, TS ❤️ Det er godt gjort med en sånn bakgrunn.

Tusen takk! Det betyr mye at du sier der 💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg går til en psykolog spesialist som er veldig flink. Jeg er midt i en heavy prosess som jeg har tenkt å komme seirende ut av. Jeg har slitt med å være irritert på meg selv og si "hvorfor gjorde du ikke noe?" " Hvorfor sa du ikke noe til noen?" Men dette er ikke min feil. Vi er IKKE ansvarlig for våre egne overgrep. Det er aldri barna sin feil.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk! Jeg har dessverre ikke fått traumebehandling, men håper å få det. Jeg sliter mye med dissosiasjoner. Jeg har likevel ikke tenkt over at jeg må leve med at han ikke kommer i fengsel. Det har ikke vært et fokus her. Det har vært viktigere for meg å flytte bort, og at jeg selv ikke lever i et "fengsel" med masse vonde minner, og nær relasjon til de som har gjort meg vondt, enn at han kommer i et faktisk fengsel. Vet ikke om det gav noen mening da. 

Jeg håper jeg vil får mer målrettet behandling etterhvert. Det er flere i familien som har gjort ting, og da mer enn seksuelt, så nok å ta av. Min far har vært den jeg har håndtert enklest av de som har gjort meg vondt... 😒

Du svarer her på noe som ble stilt spørsmål til noe jeg skrev, og ikke du. Men går bra det, 🙂 Jeg har også vært mer fokusert på å komme meg vekk enn å fengsle noen. Men om jeg hadde kunne trylle så hadde de sittet der. 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende en melding og rett og slett bare spørre rett ut hvorfor han nå prøver å få kontakt, gir gaver osv?

Er det en grunn for at han vil ha kontakt eller si noe, så kan han svare på melding.

Anonymkode: cd03d...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far har ikke fått straff, sånn er det, og det er ikke min feil. Jeg nekter iallefall å holdes ansvarlig for det.

Du er ikke ansvarlig for å putte din far i fengsel. Lev livet ditt og bli glad i deg selv. Da kan ingen kødde med deg igjen. Du er voksen nå. Det lille barnet var hjelpeløst, ikke du. Legg din far i fortiden og se fremover. Gi slipp på alt det som skjedde. Fokuser på deg selv, og gi deg selv kjærlighet hver dag. Du er verdifull. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du sende en melding og rett og slett bare spørre rett ut hvorfor han nå prøver å få kontakt, gir gaver osv?

Er det en grunn for at han vil ha kontakt eller si noe, så kan han svare på melding.

Anonymkode: cd03d...ebe

Takk, men jeg ønsker ingen kontakt, og vil ikke åpne opp for det. For meg er han mer eller mindre død, så litt uventet at jeg kjenner litt på det. Jeg savner en far, men det er ikke han, og ikke vil jeg sette døren på gløtt heller. Dette kan være gode hensikter, men også manipulering, og jeg vil ikke bite på. 

Men takk for råd, kan være nyttig for andre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...