AnonymBruker Skrevet i går, 11:09 #1 Del Skrevet i går, 11:09 Godt mulig jeg blir gjenkjent her for må dele litt detaljer så dere kan forstå, så ber om forståelse for at jeg ikke vil gå mer i detalj om det skulle komme noen mer konkrete spørsmål. Jeg søker både å få lettet litt på trykket, få litt støtte og om noen har noen innspill til hvordan forstå motivet her så er det og fint. Mine foreldre gikk fra hverandre når jeg var ganske liten. Alt jeg husker er mye vold, og polititet på døra. Det var min far som var voldelig, og da mest mot mor. Vi barna var alltid redd vår far i oppveksten. Som eneste jente så ble jeg også seksuelt misbrukt. Så langt jeg vet ble ikke mine brødre det. Jeg er yngst og kuttet kontakten med min far midt i tenårene. Jeg fikk så nok av både behandlingen, misbruket, at han lovte, og løy, og generelt var en overfladisk drittsekk med mye store ord, at jeg ikke orket mer. Han har ikke gjort noe for å prøve å få kontakt igjen, med unntak av at han for en del år siden prøvde å legge meg til på Facebook, mest sannsynlig i fylla. Han har gått forbi meg på gata og sett meg på bussen og ignorert meg. For meg er det helt greit. Han har aldri stilt opp på et eneste foreldremøte, dugnad, kjøring, fulgt meg til spesialisttimer eller annet. Jeg kan fint finne noen fine sider med ham, men de er ikke fine nok til at han er verdt det. For meg har han vært mer som død. Nå er jeg rundt 40, og min far er passert 70, og han har fått ideen om å gi meg julegave. Ikke bare det, men jeg har to navn. Familien bruker konsekvent begge, mens jeg har bare det ene på Facebook. Han har skrevet på lappen med kun navnet på Facebook. Han har skrevet hilsen «pappa», men jeg kaller han på fornavn når jeg omtaler han, for noen «pappa» er han ikke. Han har også gitt meg en gave som ikke passer til meg i det hele tatt. Det hele er bare veldig rart. Jul etter jul har han sett på at det utveksles gaver mellom meg og de andre i familien, men ikke han, og han har ikke sagt et ord på det. Mannen drar jo på årene, men hva skjer egentlig? Jeg er ikke redd ham nå, og ikke vært det på mange år. Jeg bor også langt unna. Jeg har et ganske så avklart forhold til ham, eller jeg har følt det, men nå rives det litt i tingene. Jeg sliter med kompleks PTSD, hvor seksuelle overgrep er noe som preger hverdagen min til daglig. Blir nok å blokkere igjen på Facebook, men jeg synes det er litt ekkelt at han følger med så nøye. I følge min mor så spør han ikke etter meg, eller noe i de ulike familieselskapene de er i sammen. Han kan ikke kjøpe seg inn hos meg, men jeg skulle likt å vite hvorfor nå, hvorfor ikke før? Ingen her kan jo svare på det, men tar i mot innspill og tanker. Godt å bare ventilere litt også. Anonymkode: 546db...672 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #2 Del Skrevet i går, 11:15 Jeg tror ikke du skal tenke at han følger med så veldig nøye iallfall. Det er vel begrenset hva han får til som en 70 år gammel mann. Anonymkode: 3e916...eee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:20 #3 Del Skrevet i går, 11:20 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke du skal tenke at han følger med så veldig nøye iallfall. Det er vel begrenset hva han får til som en 70 år gammel mann. Anonymkode: 3e916...eee Han er veldig aktiv på Facebook. Har ulike hobbyer og er i grupper for det og deler deretter. Hender vi er i samme grupper, og da ser jeg jo hvor mye han deler. Jeg velger da å ikke være aktiv i de samme gruppene. Så han får til en god del, men ikke godt å vite hvor mye. Anonymkode: 546db...672 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet i går, 11:26 #4 Del Skrevet i går, 11:26 Han valgte å ikke være far for lenge siden ved å misbruke og utøve vold. Synes oppriktig talt ikke du skal bruke tid på dette. Du betaler allerede med de konsekvensene du har blitt påført av dette. Du skylder han ingenting. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 11:27 #5 Del Skrevet i går, 11:27 (endret) Min far er 80 og han sier at han er blitt som så mange andre på sine eldre dager; mer lettrørt. Han sa rett ut at det hadde aldri skjedd før at han ble rørt til tårer av ting han så på tv, men det kunne skje nå i eldre dager. Husker også svigerfar (som var i 70 årene da) alltid ble så rørt på julaften under gaveåpningen. Han begynte å gråte da han fikk et skikkelig ullpledd av meg til jul en gang og jeg sa jeg hadde lagt merke til at han manglet det i sofaen når han var syk og lå og skulle hvile. Da gråt han. Lettrørt eldre person Kanskje faren din er blitt mer følsom på sine eldre dager, han også, den gamle grisebukken. Hvorfor har du aldri anmeldt han for det seksuelle misbruket, om jeg får lov å spørre? Det ergrer vettet av meg at folk som han får gå ustraffet rundt for noe de har gjort mot et barn. Endret i går, 11:29 av Million 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:29 #6 Del Skrevet i går, 11:29 Jævla svin. Missbruke sitt barn rasshøl. Kast gaven i søppla og som du sier han er ingen far og aldri vært det. Slikt kan du ikke tilgi noen gang. Anonymkode: 0e7e6...6f6 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:29 #7 Del Skrevet i går, 11:29 Han har ingen gode sider, han voldtok deg. Han gjør dette nå fordi han blir gammel og bil at du skal passe på han på hans gamle dager. Blokker, blokker, blokker. Anonymkode: af851...033 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #8 Del Skrevet i går, 11:31 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han er veldig aktiv på Facebook. Har ulike hobbyer og er i grupper for det og deler deretter. Hender vi er i samme grupper, og da ser jeg jo hvor mye han deler. Jeg velger da å ikke være aktiv i de samme gruppene. Så han får til en god del, men ikke godt å vite hvor mye. Anonymkode: 546db...672 Det er jo bare å blokkere han, og evnt ikke bruke eget fullt navn på FB slik at du kan søkes opp. Anonymkode: 334be...7bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #9 Del Skrevet i går, 11:32 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jævla svin. Missbruke sitt barn rasshøl. Kast gaven i søppla og som du sier han er ingen far og aldri vært det. Slikt kan du ikke tilgi noen gang. Anonymkode: 0e7e6...6f6 Hello sunshine Anonymkode: 2113b...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #10 Del Skrevet i går, 11:32 Jeg har en tilsvarende historikk med far/oppvekst. Er noe eldre enn deg og far har passert 80. Ingen kontakt på nesten 20 år, han brøt kontakten. For noen år siden var han litt kontaktsøkende, sendte meldinger på facebook osv. Tenker at gammel mann mimrer over livet og er litt ensom. I mitt tilfelle var det ikke aktuelt å ta opp kontakten, da jeg nå er stabil og har innsett at han er psyk. Han er av typen som tramper fram, sårer mennesker, tar det han vil ha og senere er HAN villig til å tilgi. Dvs alt er alle andres feil. Nå har han blitt dement, så jeg regner ikke med at det blir mer kontakt fra hans side. Du skal ikke undervurdere hva en 70åring får til på facebook. Om du blokkerer han så får han vel verken snoket eller sett hva du skriver i grupper. Tenk grundig over hvem DU vil er mitt råd. Ikke slipp han inn i livet ditt om du har det best uten. Om det er best for DEG å tilgi og ha kontakt, så gjør det. Dette er noe som er vanskelig å forstå for de som ikke har vært utsatt for det samme som deg. Anonymkode: 7425e...4ad 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:41 #11 Del Skrevet i går, 11:41 Det at det rives og ruskes i grumset fra gammelt av er veldig vanlig når folk fra fortiden kommer og krafser på døren❤️ har du skrevet brev til han hvor du har fortalt hvordan du har hatt og har det pga det han har gjort? Har du en behandler som kan lære deg noen teknikker slik at grumset blir liggende når sånt skjer? For det går an å stoppe det ifra å komme til overflaten altså. Anonymkode: 3ab3f...abb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:41 #12 Del Skrevet i går, 11:41 Million skrev (7 minutter siden): Hvorfor har du aldri anmeldt han for det seksuelle misbruket, om jeg får lov å spørre? Det ergrer vettet av meg at folk som han får gå ustraffet rundt for noe de har gjort mot et barn. Jeg er ikke ts. Men jeg er i samme situasjon. Alt seksuelt overgrep som skjedde før 2014 er foreldet. I 2014 kom en ny lov som ikke forelder seksuelle overgrep lenger, men den gjelder kun fra 2014. Pluss at for meg så støtter ikke mine søsken meg. De ble overgripere selv. Og de bryr seg masse om fasade, spesielt min søster. Og brødrene mine er veldig lojale til spesielt vår mor. Det var ikke sånn heller at jeg hadde overvåkningsutstyr på i 80-90- tallet. Da måtte jeg tatt på kassettspilleren på opptak, men hvem tenker sånn som barn, eller voksen? Jeg gjorde ikke det ihvertfall. Og så er alt jeg noensinne har opplevd foreldet likevel. 🙁 Anonymkode: af851...033 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:42 #13 Del Skrevet i går, 11:42 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hello sunshine Anonymkode: 2113b...aa5 Ja slikt har jeg null til overra for. Slikt kan man aldri tilgi. Gamle svin. Anonymkode: 0e7e6...6f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #14 Del Skrevet i går, 11:43 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg tror ikke du skal tenke at han følger med så veldig nøye iallfall. Det er vel begrenset hva han får til som en 70 år gammel mann. Anonymkode: 3e916...eee Det er snakk om en 70-åring, ikke en hundreåring… en mann i den alderen er høyst sannsynlig godt kjent med både internett og Facebook… Anonymkode: 3ab3f...abb 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #15 Del Skrevet i går, 11:43 Folk, ts, svekkes kognitivt når de eldes. Jeg har selv en far i 70-årene, og den kognitive svekkelsen er ganske formidabel. Han har aldri vært den skarpeste kniven i skuffen, for å si det slik, men nå er han mentalt mer på nivå med «bygdetullingen». Og dette er alder blandet med at han ikke aktivt går inn og kompenserer for forfallet. Hjernen, som alt annet, må trenes aktivt og med eskalerende iver når du eldes. Så svaret er trolig - alder. Ts: jeg anbefaler at du går ut til kontaktnettet ditt og er tydelig på hva din far er, og at de ikke må formidle ting om deg til han, eller opprette bekjentskap med han. Kollegaer - venner - slekt. Gjør det klart at han skal holdes på avstand om han forsøker egle seg inn. Og så sperrer du han fra alle medier så han ikke kan holde øye med deg. Anonymkode: 8c314...870 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #16 Del Skrevet i går, 11:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ts. Men jeg er i samme situasjon. Alt seksuelt overgrep som skjedde før 2014 er foreldet. I 2014 kom en ny lov som ikke forelder seksuelle overgrep lenger, men den gjelder kun fra 2014. Pluss at for meg så støtter ikke mine søsken meg. De ble overgripere selv. Og de bryr seg masse om fasade, spesielt min søster. Og brødrene mine er veldig lojale til spesielt vår mor. Det var ikke sånn heller at jeg hadde overvåkningsutstyr på i 80-90- tallet. Da måtte jeg tatt på kassettspilleren på opptak, men hvem tenker sånn som barn, eller voksen? Jeg gjorde ikke det ihvertfall. Og så er alt jeg noensinne har opplevd foreldet likevel. 🙁 Anonymkode: af851...033 Dine søsken er overgripere ovenfor egne barn? Anonymkode: 0e7e6...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 11:44 #17 Del Skrevet i går, 11:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ts. Men jeg er i samme situasjon. Alt seksuelt overgrep som skjedde før 2014 er foreldet. I 2014 kom en ny lov som ikke forelder seksuelle overgrep lenger, men den gjelder kun fra 2014. Pluss at for meg så støtter ikke mine søsken meg. De ble overgripere selv. Og de bryr seg masse om fasade, spesielt min søster. Og brødrene mine er veldig lojale til spesielt vår mor. Det var ikke sånn heller at jeg hadde overvåkningsutstyr på i 80-90- tallet. Da måtte jeg tatt på kassettspilleren på opptak, men hvem tenker sånn som barn, eller voksen? Jeg gjorde ikke det ihvertfall. Og så er alt jeg noensinne har opplevd foreldet likevel. 🙁 Anonymkode: af851...033 Takk for forklaring/oppklaring. Men jeg hisser meg litt opp på deres vegne her jeg sitter. Det er forkastelig at seksuelle overgrep mot barn kan bli en "foreldet" forbrytelse!?? Grrr! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #18 Del Skrevet i går, 11:44 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jævla svin. Missbruke sitt barn rasshøl. Kast gaven i søppla og som du sier han er ingen far og aldri vært det. Slikt kan du ikke tilgi noen gang. Anonymkode: 0e7e6...6f6 Vet du? Jeg har vokst opp med lignende som TS, og det er opp til meg, og ikke en ukjent på nett, hvorvidt jeg tilgir. For min del vet jeg ikke om jeg har tilgitt eller ei, men jeg har iallefall gitt slipp på det som skjedde, og ingen andre enn meg får lov til å ha en mening om den saken. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han har ingen gode sider, han voldtok deg. Han gjør dette nå fordi han blir gammel og bil at du skal passe på han på hans gamle dager. Blokker, blokker, blokker. Anonymkode: af851...033 Igjen: min far gjorde også det med meg. Han hadde likevel mange gode sider. Ikke nok til å veie opp, men nok til å gjøre valget om å kutte ham ut vanskelig den gang jeg tok det. TS: Det kan jo være mange grunner til at han tar kontakt nå. Kanskje er han syk, eller kanskje har det slått ham at han har begrenset tid igjen. Hvem vet. Det som er viktig, er hva du føler på her og nå, og så kjenne på hva du har behov for å gjøre. Jeg personlig ville nok ha blokkert ham på facebook, da kan han ikke se hva du skriver heller. Jeg ville nok heller ikke ha tatt ytterligere kontakt. Jeg har også kompleks PTSD, og jeg vet at jeg på grunn av det kan ta rare valg om jeg er dysregulert, som å plutselig sende en varm melding med 'Tusen takk', og jeg kunne sikkert ha slengt på en 'Skal vi ta en kaffe?' for så å kjenne at det vil jeg jo ikke, og det er ikke bra for meg. Valg som går rett inn i traumene mine, må jeg ta sakte og forsiktig. Lykke til, TS ❤️ Anonymkode: 40c62...60e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:48 #19 Del Skrevet i går, 11:48 Million skrev (2 minutter siden): Takk for forklaring/oppklaring. Men jeg hisser meg litt opp på deres vegne her jeg sitter. Det er forkastelig at seksuelle overgrep mot barn kan bli en "foreldet" forbrytelse!?? Grrr! Jeg antar du ikke mener det sånn, men jeg har også vokst opp som TS, og jeg opplever at du forsøker å ansvarliggjøre offer her. Jeg var et barn, jeg ante ikke opp og ned på noenting, han var faren min, jeg var kjempeglad i ham og han kunne være kjempesnill iblant, jeg kom fra svært ressurssvake kår. Selvfølgelig ble det ingen anmeldelse, og det er foreldet nå. Jeg hadde uansett hatt null bevis. Disse 'hvorfor anmelder du ikke, jeg blir sint', er for meg veldig vondt og ubehagelig å lese, kjenner jeg. Anonymkode: 40c62...60e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #20 Del Skrevet i går, 11:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er snakk om en 70-åring, ikke en hundreåring… en mann i den alderen er høyst sannsynlig godt kjent med både internett og Facebook… 70-åringer elsker Facebook. Anonymkode: af851...033 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå