Gå til innhold

Jobbe i politiet - hva betyr dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

«Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.»

Hva betyr dette?

Anonymkode: d59e2...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At du ikke må ha noe på rullebladet

Anonymkode: 46719...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.»

Hva betyr dette?

Det betyr at har du blitt tatt for nasking før i livet så kan du ikke søke på jobben. 😀

Anonymkode: d42ca...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det betyr at du ikke kan ha noe på rullebladet ditt, og ikke være straffet e.l. Med "skikket for tjeneste" mener de vel at det ikke er spesielt skikket å være 140 kilos dame som blir andpusten av å gå opp en trapp, eller ha så dårlig syn at du ikke greier å se skikkelig i trafikken. Du må kunne kjøre en politibil. Du bør også være i rimelig god form så du takler løping og å forsvare deg mot vold og å takle en mistenkt som gjør motstand fysisk.

Anonymkode: 8a425...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viser alle lovbrudd, inkludert saker hvor du evnt ikke er straffet. Hele livet. Absolutt alt kommer opp. 

Anonymkode: da928...819

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det betyr akkurat det som det står!

Anonymkode: c9294...2e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva betyr dette?

Det betyr at du ikke får jobbe i politiet dersom du har blitt tatt i å gjøre noe som iht. norsk lov er definert som ulovlig.

Men fortvil ikke om du har et kriminelt rulleblad - du kan fremdeles bli politiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri fått noe annet enn en parkeringsbot, men det var min samboer som fikk den da han lånte min bil. Så da burde det vel gå bra!

Sjekker de også sykehistorie og sånn? Har blitt hentet av politiet noen ganger pga. selvmordsfare…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det betyr at du ikke kan ha noe på rullebladet ditt, og ikke være straffet e.l. Med "skikket for tjeneste" mener de vel at det ikke er spesielt skikket å være 140 kilos dame som blir andpusten av å gå opp en trapp, eller ha så dårlig syn at du ikke greier å se skikkelig i trafikken. Du må kunne kjøre en politibil. Du bør også være i rimelig god form så du takler løping og å forsvare deg mot vold og å takle en mistenkt som gjør motstand fysisk.

Anonymkode: 8a425...5c9

Heller at man må ha en fornuftig bruk av rusmidler og være personlig egnet. 

Anonymkode: ae446...874

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri fått noe annet enn en parkeringsbot, men det var min samboer som fikk den da han lånte min bil. Så da burde det vel gå bra!

Sjekker de også sykehistorie og sånn? Har blitt hentet av politiet noen ganger pga. selvmordsfare…

Helsedata har ikke politiet tilgang til. Så ikke nevn at du har hatt psykiske problem. Ellers er du fucked og får ikke jobben. 

Anonymkode: d42ca...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan undersøkes, ja. Det er absolutt relevant å ta opp, uansett, at du har en helsehistorie, da du bør være robust og stabil for å møte virkeligheten som politi. Og du bør ikke ha noe å skjule som skulle vært åpent, hvis noe skulle skje i fremtiden kan det holdes mot deg.

Anonymkode: 9b147...6ec

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du skal søke deg inn på politihøyskolen må du levere inn legeerklæring. Både du og lege må fylle ut skjema, hvor det blandt annet spørres om du har eller har hatt eller har vært utredet for blant annet psykisk lidelse, depresjon og angst.

Anonymkode: e7b01...2b5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er du ikke skikket for tjeneste i politiet. Ser du på utdanning, er utdannet politi eller er det sivil stilling du ser på? 

Litt avhengig av hva det er snakk om ref spørsmålene over, så vil man ikke se på sykdom meeeen du sier politiet har hentet deg, dette er dermed loggført som hendelser på deg og vil bli vurdert.

Anonymkode: f49f3...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er du ikke skikket for tjeneste i politiet. Ser du på utdanning, er utdannet politi eller er det sivil stilling du ser på? 

Litt avhengig av hva det er snakk om ref spørsmålene over, så vil man ikke se på sykdom meeeen du sier politiet har hentet deg, dette er dermed loggført som hendelser på deg og vil bli vurdert.

Er snakk om å sitte på sentralbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er snakk om å sitte på sentralbordet.

Sivilt?

Uansett vurdering av vandel er en helhetsvurdering, dvs at en 10 år gammel fartsovertredelse ikke nødvendigvis har samme " verdi" som en nylig slåsskamp på byen osv. Det er derfor ingen fasitsvar. 

Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du har hatt selvmordsfare/førsøk, men dette vil jo da finnes i politiets registre ettersom de har vært involvert. 

Du skal være robust psykisk for å stå i de absolutt aller fleste jobbene i politiet, uavhengig om det er sivilt eller operativ. Sentralbord kan være MYE kontakt med publikum som typisk har en dårlig dag, år og liv. Man får kjennskap til mye som kan være særdeles tyngene. Man skal takle høyt press fra alle kanter. Man skal kunne holde seg rolig og fokusert. 

Uavhengig av hva jobben er så er det jo en forutsetning at du selv har sunne og hensiktsmessige reaksjonsmønstre. 

Du kan ringe til vandel og høre om det er vits for deg å søke mtp historikken.  https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/kontaktinformasjon/

eller du kan søke å ta det etterhvert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...