Gå til innhold

Kattebur størrelse - hente kattunge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger litt hjelp her. Vi skal hente en kattunge, en rasekatt, den er 15 uker. Jeg har bestilt dette buret til bilturen som er på ca 2 timer: https://vetzoo.no/trixie-capri-1-transportbur

Men så har jeg blitt redd for at det er for lite! 😅 Jeg leser så forskjellige ting: noen steder står det at buret ikke må være for stort, for det er farlig ved en ulykke, og andre steder står det at det er et krav om at burdet minst er 50 cm langt..

Tror dere dette buret er ok? I størrelse 1? 😅

Anonymkode: 931a3...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt avhengig av størrelse på katten, men de fleste raser veier godt under 6 kg når de er 15 uker. To timer er ikke så lenge, så det går helt fint. Katter liker også å ha det litt trangt, da føler de seg tryggere. Legg gjerne inn et teppe så pus har noe mykt å ligge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 😃 Det er en ragdoll hunn. Det er jo en stor rase. Men hunnen er en del mindre enn hannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar! 😃 Det er en ragdoll hunn. Det er jo en stor rase. Men hunnen er en del mindre enn hannen. 

Som nevnt av en annen ovenfor; katter liker trygge huler å krype inn i. Så at buret ikke er romslig på en biltur på bare to timer tror jeg ikke er noe feil. Den vil føle seg tryggere enn i et stort og romslig bur. Katter er katter. 

Legg inn et godt ullpledd i bunnen, så det blir mykt og lunt. Mange katter elsker saueskinn (hårete). Tilby det på liggeplassen hjemme og kanskje i sofakroken der du vil den skal ligge. 

Anonymkode: d8dbb...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært en allmenn oppfatning at bur burde være minst 50 cm uansett størrelse på katten, så ville det heller ikke blitt solgt så mange mindre bur.

Jeg har 46 x 30.5 x 28.3 cm bur til mine to katter på 3,5 kg. Mens bamsen på 7 kg har  55 x 35 x 32.5 cm.

Anonymkode: 0d8f8...d2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det hadde vært en allmenn oppfatning at bur burde være minst 50 cm uansett størrelse på katten, så ville det heller ikke blitt solgt så mange mindre bur.

Jeg har 46 x 30.5 x 28.3 cm bur til mine to katter på 3,5 kg. Mens bamsen på 7 kg har  55 x 35 x 32.5 cm.

Tusen takk for svar! :) Det gir mening! Og godt å høre at den størrelsen fungerer på en katt på 3.5 kg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt av en annen ovenfor; katter liker trygge huler å krype inn i. Så at buret ikke er romslig på en biltur på bare to timer tror jeg ikke er noe feil. Den vil føle seg tryggere enn i et stort og romslig bur. Katter er katter. 

Legg inn et godt ullpledd i bunnen, så det blir mykt og lunt. Mange katter elsker saueskinn (hårete). Tilby det på liggeplassen hjemme og kanskje i sofakroken der du vil den skal ligge. 

Anonymkode: d8dbb...af0

Tusen takk for svar! Vi har lammeskinn og et lite pledd i bunnen, så tror det blir fint! :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voksne ragdollhunn (2,5 år) er en matglad frøken som er i overkant rund i kantene, men veier likevel under 6 kg. Hvor store ragdolls blir kommer veldig an på.
Buret er i hvert fall stort nok til å frakte lillepusen i nå :)

Anonymkode: fd212...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar! Vi har lammeskinn og et lite pledd i bunnen, så tror det blir fint! :) 

Jeg bruker tissepads og håndduk i burene mine. Den ene katten min tisser i buret uansett hvor kort/lang tur den skal på, selv på 10 minutters kjøreturer tisser hun.

En god å myk håndduk gjør samme nytte som pledd, men tåler en runde i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...