Gå til innhold

Får barn virkelig spise og gå med hva de vil på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 13.14):

Det finnes da masse penklær for barn/ungdom med samseprosesseringsvansker også. Jeg har ikke barn selv med slike utfordringer, men jobber med desto flere. Vi bruker tid, tar hjem forskjellige klær (deponerer) slik at personen kan prøve ut noe som er behagelig. Det er værre for menn enn for damene som vil gå i kjole da, men har ikke opplevd å ikke finne noe. En sort myk bukse fra Sparkjøp (de har mye penklær i joggedressmaterialet) og en fin hvit topp kan fungere fint det :)

Anonymkode: 224a5...90c

Ja, men da er det jo istor gra barna som velger. Poenget er at man ikke bør tvinge barn til å gå med noe som de syns er vondt å gå med.

Anonymkode: c005d...3b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Junior er veldig nøye på maten av ulike grunner, men liker mye slags middag. Deriblant julepølse med poteter og makaroni i hvit saus.

Påkledningen er valgfri, men så har vi ingen på besøk heller. Det gjelder oss voksne også. Jeg hater å gå i kjole, og deilig med noe løst og ledig.

Anonymkode: 9536e...99d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig, men høres ut som du er sær og lite tilpasningsdyktig. En del av tradisjonen er lukten av julematen, og pizza ødelegger «julelukta». Pizza kan serveres 364 dager ellers i året. 

Anonymkode: bf7f5...02e

Jeg synes det er du som fremstår som sær og lite tilpasningsdyktig om lukten av julemat er så viktig for deg at du ikke kan ha pizzalukt i huset julaften. 

Anonymkode: 29942...5b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år var vi bare foreldre og ungene på julaften og vi hadde bestemt at dresskoden var koseklær. Middagen var «tradisjonell julemat» og det hadde vært helt uaktuelt å lage lasagne. Men jeg kunne fint hatt medisterkaker eller julepølse som tilbehør om noen ikke likte pinnekjøtt. Og hadde jeg hatt unger som hatet det, hadde jeg kanskje valgt kalkun i stedet. F.eks. 

De årene vi feirer med andre er selvfølgelig  dresskoden finklær, og man spiser det man får servert. Om man velger å takke nei til rosenkålen eller surkålen er det helt ok. Men man griner ikke på nesen over maten som serveres. Man kan lære seg å spise mat man ikke elsker også (med mindre man har sykdom som hindrer det). Jeg hadde en gang en en kjæreste som hatet fisk og aldri spiste det. Med mindre han var på besøk der det ble servert. Da spiste han fisk, men ikke i mengder. Jeg hadde dødd litt om voksne mannen hadde nektet å spise fordi han ikke likte noe. Han tok tilbehør, littegran fisk, og spiste uten drama. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser julefrokost i julepysj, spiser tradisjonell juøemat, alt på bordet utenom fisk, men vi skiftet til pentøy før vi skal i julegudstjeneste klokken 14.  Eldste har på dress, men dropper slipset, yngste i kjole og pyntet hår. 

Anonymkode: c6c7a...d4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi tilpasser middagen i form av medisterkaker og sossiser til ribba, og alle må stelle seg i god tid før middag. 

Anonymkode: 3d862...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 10.39):

Barna fikk happy meals 

Anonymkode: cda88...776

Håper at leken oppi var en nisse, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så mange barn har heldigvis ikke jeg. Jeg lager ribbe og pizza, og alle er fornøyde.

Anonymkode: f9816...d33

Pizza julaften skjer ikke her. 

Lutefisk, pinnekjøtt, ribbe, pigs in a blanket og veganske juleretter med tilbehør så alle bør kunne finne noe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener også at religion er hjernevasking. 
Men om du sikter til at tradisjon som julefeiring er hjernevasking, hvordan er det da hjernevasking? Folk vet utmerket hva de gjør. Det er ikke ukritisk og hjernedødt når det er ufarlig, hyggelig og samlende.

Det er ingen grunn til å fortsette å være kritisk når noe allerede er moderert til en ufarlig form. Men klart, konspiratorisk white trash ser jo alt som skummelt og alle andre som ukritiske. Eller trenger du bare en unnskyldning for å ikke gidde styre med jul og oppdragelse? 

Anonymkode: f22a0...708

Jueluroen skal henge der, for det har den alltid gjort. 

Juletreet skal pyntes lille julaften, for der har vi alltid gjort. 

Pinnekjøtt til middag julaften, for det har vi alltid hatt.

Ingen pizzalukt julaften, for det ødelegger julelukten.

Alle skal pynte seg, enten de vil eller ikke, for sånn har vi alltid gjort det.

Vi skal se grevinnen og hovmesteren lille julaften, i sort hvitt, for slik har det alltid vært (jeg husker det året de sendte i farger kl 21 og måtte sende på nytt i sort hvitt senere på kvelden og også det året de startet 20:57 og måtte sende på nytt, sentralbordet knelte pga telefonstormen).

Alt dette er fullstendig meningsløse tradisjoner som folk følger slavisk kun fordi de alltid har gjort det slik, og om noen skulle våge å ytre offentlig at de ikke følger disse tradisjonene - av helt legitime grunner - blir de møtt med utsagn om at de er historieløse, mangler dannelse, er ukultiverte eller ikke kommer fra såkalt møblerte hjem. 

Ja, tradisjonene fremstår som ufarlige og samlende, men reaksjonene man får på å ikke følge dem tyder på en svært høy grad av hjernevasking rundt hvordan julehøytiden 'skal' feires.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke pyntet oss til jul på veldig mange år. Det har ikke vært noe vits da vi var fire, nå tre, og dagen går til å se på tv. Vi spiser i 17-tiden og åpner gaver på kvelden. Er ikke noe vits å pynte seg. Vi er Tre voksne. Og her går det i kalkun til julemiddag da det er uaktuelt å tilbringe julekvelden på dass. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene spiser grandis og går i pysj får de ikke noen helligsfølelelse,  dresses de opp og spiser julemat får de det.  Foreldre som lar ungene ha hverdag julaften skaper da ikke verken verdier eller tradisjoner for ungene. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De må kle seg pent, men vi detaljstyrer ikke hva de har på. De får heller ikke servert noen annen mat, men får lov til å forsyne seg som de vil av den maten vi har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Hvis ungene spiser grandis og går i pysj får de ikke noen helligsfølelelse,  dresses de opp og spiser julemat får de det.  Foreldre som lar ungene ha hverdag julaften skaper da ikke verken verdier eller tradisjoner for ungene. 

Med andre ord er juletre, julegaver, julesnop og julesamvær unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 21.56):

Vi skal se grevinnen og hovmesteren lille julaften, i sort hvitt, for slik har det alltid vært (jeg husker det året de sendte i farger kl 21 og måtte sende på nytt i sort hvitt senere på kvelden og også det året de startet 20:57 og måtte sende på nytt, sentralbordet knelte pga telefonstormen).

Alt dette er fullstendig meningsløse tradisjoner som folk følger slavisk kun fordi de alltid har gjort det slik, og om noen skulle våge å ytre offentlig at de ikke følger disse tradisjonene - av helt legitime grunner - blir de møtt med utsagn om at de er historieløse, mangler dannelse, er ukultiverte eller ikke kommer fra såkalt møblerte hjem. 

Ja, tradisjonene fremstår som ufarlige og samlende, men reaksjonene man får på å ikke følge dem tyder på en svært høy grad av hjernevasking rundt hvordan julehøytiden 'skal' feires.

Nå dikter du opp mye tøys, ren strå manns argumentasjon. Ingen har snakket om juleuro eller grevinnen, og det er mange juleretter å velge mellom - mange har f.eks. begynt med kalkun, andre importerer retter fra naboland. Siden du misset poenget: Det handler om å markere enn høytid, og da må man bryte med hverdagen, som f.eks. pizza og taco. Du står helt fritt til å la være, men da får du tåle å bli oppfattet som historieløs, ukultivert og lite samfunnstilpasset; en gratispassasjer som nyter godt av tilknytningen samfunnet skaper, uten selv å bidra. Og at ungene dine fremstår som oppvokst under en stein og blir lite attraktive partnere. Gjentar: Lykke til. 

Anonymkode: f22a0...708

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er vi veldig avslappet, men julete. Hos oss kan det være alt fra penkjole og dress til julegenser. 

Vi har stor og internasjonal familie. På den største familiesammenkomsten hadde vi følgende meny. Pinnekjøtt med kålrabistappe, poteter, ribbe med rødkål og svisker, bayonneskinke, grønnsaker og brun saus, lasagne,  sushi, vegetarisk gryterett,  salater og en pizza.  Da var vi nærmere 30 stk og alle fikk sin favorittmat.

Tradisjonelle norske retter passer ikke for alle. Og det er kjipt å ikke få noe man liker på julaften. Jeg hadde selv blitt enormt skuffet over å ikke få Pinnekjøtt. 

Anonymkode: a4797...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva det er så 

Det i stuen ja men ikke de andre der kommer de opp fortløpende 

Foretrekker lutefisk men lager og ribbe og pinnekjøtt + vegansk 

Kommer ikk på bordet her men you do you

Er ikke hverdag så ja 

Helst ikke har aldri skjønt det store med den

I mitt hus mine regler men you do you

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...