Gå til innhold

Får barn virkelig spise og gå med hva de vil på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da mine barn var små fikk de tilpasset julemiddagen, men spiste samme tilbehøret som oss andre. Heldigvis har de alltid likt poteter og saus,så var jo bare å ha noe kjøtt de likte til. Vi har alltid pyntet oss litt,og det har de i grunnen aldri stilt noe spørsmål ved. Har aldri krevd dress liksom,men at de har rene og hele klær,gjerne en pen genser eller t-skjorte,og det har de godtatt! 

Anonymkode: 41c5c...31d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke utvanning. Endring. Endring er ikke farlig. At du ønsker å holde på dine tradisjoner gir deg ikke rett til å rakke ned på at andre ønsker å endre sine.

Anonymkode: 29942...5b4

Endring er det, men det er trist at vi utvanner de få tradisjoner som er Norske, noe vi burde ta vare på. Det er nok av dager man kan bruke joggis :) 

Jeg rakker ikke ned, jeg skriver min mening om dette tema. 

Anonymkode: 5cb43...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sørger for at alle får noe de liker på julemiddagen. Et av barna har Aspergers, og det er liksom ikke så  enkelt som å si at “du må spise det du får servert”, og “barn må smake ti ganger på en rett før de liker den” og alskens annen bullshit som man gjerne får høre fra folk som har barn uten utfordringer. De har ikke peiling, rett og slett. 
Det er ikke frivillig å ha på seg finklær denne ene dagen i året, og det tok jeg en meltdown over. 

Anonymkode: e8e5e...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle skal få det de vil på julaften. Så lenge det er mulig da. Og så er det menneskene og ikke klærne som er viktig. 

Anonymkode: bbffe...192

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strekker meg langt for å gjøre julemiddagen til noe som ungene gleder seg til, men innenfor rimelighetens grenser. Vi har flere barn, og jeg lager ikke uendelig mange middager på en allerede travel dag 🤭 

Men jeg har vokst opp med at julemiddag er en stusslig greie hvor jeg ikke får god mat på linje med resten av familien, og det vil jeg gjerne unngå. Alle skal få noe de gleder seg til å spise til jul 🤷‍♀️

Angående klær så er det ikke fullstendig frislipp her heller. Vi kler oss pent til julemiddagen, selv om alle (inkludert meg selv) gjerne daffer rundt i pysj fram til da. Men igjen så vil jeg gjerne at ungene også skal ha gode følelser omkring jul. Vi har finklær som ungene liker og vil ha på seg. Og om en unge skulle insistere på at genseren med gravemaskin er den fineste de har, eller at elsakjolen er det eneste rette, så gidder jeg rett og slett ikke bruke mer tid på det. Hvis ungen syns h*n er fin så kjør på. 

Anonymkode: 10a05...456

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn får servert det som er til middag, og ikke noe annet. De er 10 og 12 nå, og jeg pleier å legge ved ordinær kjøttpølse, selvsagt i tillegg til julepølse og annet deilig og passende tilbehør. De får ikke ingenting "ekstra" servert når vi feirer utenomhus (annethvert år). Her var det ribbe med mye godt tilbehør, hjemme hos oss i år. Ene barnet spiste/smakte på alt (unntatt kjøttpølse, noe som var overraskende), andre ville knapt se på maten og spiste ingenting annet enn kjøttpølse. 

Kleskoden er pentøy. Hva pent er, kommer an på øyet som ser. Her styrer hver som de vil - men de skal gå i det de anser som pyntet! Stilen på barna i går var så som så i mine øyne, men i deres øyne var de ordentlig stæsjet opp, og det er det som betyr noe, tenker jeg. Det var ingen hverdagslig eller ordinær stil, så det var helt klart noe de hadde brukt tid på å mekke sammen og følte var ekstra fint. 

Anonymkode: 4da2a...326

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her feirer hele storfamilien juleaften sammen, og vi kler oss pent. I går hadde alle hankjønn dress og hunkjønn kjoler. Det blir ikke stilt noe spørsmål ved det - det er bare sånn det er, og alle synes tydeligvis det er en fin tradisjon.

Til middag blir det servert ribbe med tilbehør, altså julepølse, sosisser, medisterkaker, poteter, surkål og saus. Alle finner noe de liker, så det blir aldri laget noe ekstra.  

Anonymkode: b9e7c...00f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Endring er det, men det er trist at vi utvanner de få tradisjoner som er Norske, noe vi burde ta vare på. Det er nok av dager man kan bruke joggis :) 

Jeg rakker ikke ned, jeg skriver min mening om dette tema. 

Det eneste jeg finner ved en gjennomsnittlig tradisjonell norsk julefeiring i min levetid (starten av 80-tallet) som er opprinnelig norsk, er overflod av fet mat og øl. Alt det andre er hentet utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De som har som tradisjon å sitte i rene koseklær julaften og spise grandis har ikke droppet en eneste tradisjon, de har bare ikke samme tradisjoner som deg. Om du vil ha julemiddag og pent tøy julaften så kjør på. At andre sitter med joggebukse og spiser grandis foran TV påvirker ikke din feiring overhodet og du fremstår bare som hovmodig og snobbete ved å rakke ned på dem.

Det handler jo også om å lære barna minimum av dannelse og kultur. At i høytider så pynter vi oss, vi sitter sammen rundt et bord og spiser samme mat. Det heter fellesskap. Barn som vokser opp med at samme om det er hverdag eller fest så sitter Per på rommet og spiser pizza, mens mor og far sitter i sofaen og spiser taco, de går glipp av noe vesentlig. De vil føle seg utilpass i møte med folk fra møblerte hjem og ikke vite hvordan de skal opptre.

Anonymkode: 3048b...169

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er opptatt av tradisjoner og overføre disse til barna. Så på julaften pynter vi oss og alle spiser god julemat sammen. 

Anonymkode: 7431e...646

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var mindre hadde vi veldig pyntet jul, bunad eller flotte penklær. Der har vi heldigvis nedskalert litt og det er idag «pent antrekk» som gjelder. Så ingen joggebukser men heller ikke stivpyntet. Det samme gjelder barn. Ingen jeans eller joggings, men det finnes pene og behagelige kjoler og bukser som barna fint kan leke i.

Vi lager ikke hva som helst til barna, men skulle de ikke like det som er til julemat har vi wienerpølser i bakhånd. Julen skal være en festdag for alle og det er for meg helt uaktuelt at vi voksne skal storkose oss med noe av det aller beste vi vet, også sitter et eller flere barn der og gnager på noe potet og medister de egentlig ikke synes var så godt. Da får de kose seg med et par pølser, det liker de alle.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det eneste jeg finner ved en gjennomsnittlig tradisjonell norsk julefeiring i min levetid (starten av 80-tallet) som er opprinnelig norsk, er overflod av fet mat og øl. Alt det andre er hentet utenfra.

Så klart alle verdens tradisjoner har hentet inspirasjon fra andre land i verden. Så har man gjort det til egne tradisjoner og blitt til Norske. 
Det å ta vare på våre tradisjoner selv om vi hentet de fra andre land på 1700/1800 er viktig. 
De blir mer og mer utvanning, vi står da igjen med et land uten kultur og tradisjoner. 
Viktigste i dag er at barna skal få bestemme alt og de trenger ikke å gjøre noe annet.æ det de vil selv. Blir nydelige arbeidstakere der uniformen klemte litt på hoften og de da mener de må få ga med det de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så klart alle verdens tradisjoner har hentet inspirasjon fra andre land i verden. Så har man gjort det til egne tradisjoner og blitt til Norske. 
Det å ta vare på våre tradisjoner selv om vi hentet de fra andre land på 1700/1800 er viktig. 
De blir mer og mer utvanning, vi står da igjen med et land uten kultur og tradisjoner. 
Viktigste i dag er at barna skal få bestemme alt og de trenger ikke å gjøre noe annet.æ det de vil selv. Blir nydelige arbeidstakere der uniformen klemte litt på hoften og de da mener de må få ga med det de vil. 

Dette er bare tullprat. At hver enkelt familie feirer jul på den måten de finner best for sine medlemmer uavhengig av om antrekket er bunad eller pysj og om alle spiser ribbe/pinnekjøtt, alle spiser noe annet familien liker eller om de lager flere forskjellige retter slik at alle finner noe de liker har null innvirkning på hvordan ungene forholder seg til arbeidsliv og uniformsreglement når den tid kommer.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er bare tullprat. At hver enkelt familie feirer jul på den måten de finner best for sine medlemmer uavhengig av om antrekket er bunad eller pysj og om alle spiser ribbe/pinnekjøtt, alle spiser noe annet familien liker eller om de lager flere forskjellige retter slik at alle finner noe de liker har null innvirkning på hvordan ungene forholder seg til arbeidsliv og uniformsreglement når den tid kommer.

Det er sant, men jeg tror det noen reagerer på er at noen ikke gjør noe som helst som skiller julaften fra en vanlig hverdag. (Utenom pakker, kanskje.) Det høres trist ut når man er vant til å tenke på jula som en stor høytid. 

Ingen pålegges heldigvis å feire jul på en spesiell måte, eller å feire jul i det hele tatt. Folk må likevel få lov å si at det høres kjedelig ut med jul uten noe uvanlig mat eller pynt. 

Anonymkode: 481f3...42a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at barn har godt av å lære at man må tilpasse seg, og at noen anledninger f.eks. krever at man kler seg pent. Det er jo ikke det at det er noen krise der og da om man tar på seg joggebukse på julaften, men jeg er litt bekymret over hvor vi er på vei om man aldri skal sette egne behov til side, og tilpasse seg fellesskapet. Mange barn i dag bærer dessverre preg av akkurat det.

Anonymkode: 647c1...de7

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det hører med oppdragelsen å skille mellom hverdag og høytid. Har aldri vært et problem heller. Julematen var ikke en favoritt når de var små, men noe likte de,  og de var og er glade i den gode stemningen rundt måltidene. Det i seg selv gjør nok også maten bedre. Nå er de i tenårene og velger klær selv, men de pynter seg. Nå smaker også julematen bedre. 

Anonymkode: cb908...4b0

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel, i familier hvor barna spiser julematen og synes det er greit å pynte seg er det jo fullstendig uproblematisk å kreve at de spiser julematen og pynter seg.

Å kreve det av barn som ikke greier å spise julematen eller ikke greier å ha på seg litt stivere klær slik at julaften blir krangling, tvang og gir ungene dårlige minner er litt julenazi-tendenser ja.

Unger forholder seg fint til slike regler dersom de blir vant til det fra de er små. Da slipper man krangling og tvang. 

Anonymkode: e7f6e...d09

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at barn har godt av å lære at man må tilpasse seg, og at noen anledninger f.eks. krever at man kler seg pent. Det er jo ikke det at det er noen krise der og da om man tar på seg joggebukse på julaften, men jeg er litt bekymret over hvor vi er på vei om man aldri skal sette egne behov til side, og tilpasse seg fellesskapet. Mange barn i dag bærer dessverre preg av akkurat det.

Anonymkode: 647c1...de7

Enig👏

Anonymkode: e7f6e...d09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til en viss grad.

Kleskamp har vi ikke da de liker å pynte seg, men mat må de velge av det som står på bordet. Får ikke noe utenom beis Gutten spiser alt, mens jenta velger enkelte ting bare. De blir mette og fornøyde, vi diskuterer ikke at hun f.eks. må ta potet den dagen osv.

Anonymkode: e402b...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Tradisjon" å sitte i sidrumpa, lett møkkete joggebukse og spise grandis i sofaen på julaften? Nei jeg er helt enig med den du siterte. Stadig flere nordmenn er nå så late og skjerm-avhengige at de ikke engang gidder å ta på pentøy og å lage en ordentlig julemiddag én dag i året. Det er fullstendig fallitt. Ikke rart at 20 % av Norges unge voksne mellom 18-27 år nå er trygdet. Man takler ikke lenger det minste snev av ubehag,  ikke det minste lille krav. 

Anonymkode: 3bd1f...98a

Har jeg ikke sagt, men å kritisere andres tradisjoner fordi man mener sin egen er så mye bedre er vel bortimot det mest patetiske man opplever.

Veldig voksent av deg å koble dette til unge uføre. Det har helt sikkert med at barn får velge noe annet enn ribbe på julaften.

Grensesetting har vi 364 andre dager i året, trenger ikke nazi-julaften for å oppdra barn.

Anonymkode: d3193...014

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...