AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #41 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tante tenker kanskje at alle barn liker godteri og at ungene likevel får overflod av de andre i familien. Tante har kanskje ikke lyst til å bruke pengene sine på mye julegaver, eller ork til å stråle butikkene. Jeg vet ikke. Du får si det rett ut til henne at hun får slutte å gi så ræva gaver. Anonymkode: 37bef...2d1 Det er ikke småbarn, det er barn over 12 år og ikke min side av familien så kan ikke si noe. Kun mine barn som ikke fikk ha med gaver fra andre siden. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #42 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ønskeliste er ikke bestillingsliste. Jo tidligere jo barna lærer det, jo bedre. At barn forbinder jula med noe kjipt fordi de fikk godteri og ullvotter, sier veldig mye om holdningen til barna/hva slags holdninger foreldrene har gitt dem. "Neimen så bra at du fikk godteri, det trenger du ikke dele med noen!" Anonymkode: 37bef...2d1 Så klart ikke ønskeliste er en bestillingsliste, men når liste blir etterspurt så kan man jo tro man vil bruke den eller bli inspirert av den. Min eldste vil ikke lage ønskeliste, vil bli overrasket på julaften. Besteforeldre fikk ikke med seg at barnebarnet var skuffet, de satt for langt unna, var kun meg som satt rett ved. For kontekst så er det ikke pent å gi godteri til barn når søsteren blir så mobbet for overvekt at hun måtte bytte skole og giver er tante til begge og bor veldig nærme.. Kan være begge fikk godteri og søsteren skjulte det bedre, jeg så ikke alle gaver, gikk jo på do osv. Men jeg hevder fortsatt at det legges hardt på barns skuldre å falskt vise takknemlighet når andre tydelig gir faen. Hadde det vært dårlige holdninger så hadde de vel klaget høylydt, og kanskje jeg som voksen med min bias leser for mye i det, men synes likevel folk kan bedre mot barn. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #43 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke småbarn, det er barn over 12 år og ikke min side av familien så kan ikke si noe. Kun mine barn som ikke fikk ha med gaver fra andre siden. Anonymkode: 2b8dc...cac Ungdom liker også godteri. Nei du får rett og slett bryte kontakt med denne fæle tanten, huff. Anonymkode: 37bef...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #44 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så klart ikke ønskeliste er en bestillingsliste, men når liste blir etterspurt så kan man jo tro man vil bruke den eller bli inspirert av den. Min eldste vil ikke lage ønskeliste, vil bli overrasket på julaften. Besteforeldre fikk ikke med seg at barnebarnet var skuffet, de satt for langt unna, var kun meg som satt rett ved. For kontekst så er det ikke pent å gi godteri til barn når søsteren blir så mobbet for overvekt at hun måtte bytte skole og giver er tante til begge og bor veldig nærme.. Kan være begge fikk godteri og søsteren skjulte det bedre, jeg så ikke alle gaver, gikk jo på do osv. Men jeg hevder fortsatt at det legges hardt på barns skuldre å falskt vise takknemlighet når andre tydelig gir faen. Hadde det vært dårlige holdninger så hadde de vel klaget høylydt, og kanskje jeg som voksen med min bias leser for mye i det, men synes likevel folk kan bedre mot barn. Anonymkode: 2b8dc...cac Det kan vel være at de har tenkt at 1 gang i året ikke har så mye å si da - noe det faktisk ikke har. Det er hva ungene spiser resten av året som er viktig, og det er jo i stor grad foreldrene sitt ansvar. Barn skal lære seg å være takknemlig for det de får, og ikke sutre over det de ikke får. Dårlige holdninger er dårlige holdninger selv om de holder det for seg selv. Anonymkode: 37bef...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #45 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ungdom liker også godteri. Nei du får rett og slett bryte kontakt med denne fæle tanten, huff. Anonymkode: 37bef...2d1 Ikke MIN tante, det er niesenes tante og ikke min familie. Ungdom liker ikke alltid godteri, min datter liker det ikke (ingen av de drikker brus heller) Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #46 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke MIN tante, det er niesenes tante og ikke min familie. Ungdom liker ikke alltid godteri, min datter liker det ikke (ingen av de drikker brus heller) Anonymkode: 2b8dc...cac Spiller ingen rolle HVEM sin tante, poenget er jo for pokker det samme. Nei du får få familien til å bryte med dette forferdelige mennesket som ga ungene godteri til jul. Anonymkode: 37bef...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #47 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan vel være at de har tenkt at 1 gang i året ikke har så mye å si da - noe det faktisk ikke har. Det er hva ungene spiser resten av året som er viktig, og det er jo i stor grad foreldrene sitt ansvar. Barn skal lære seg å være takknemlig for det de får, og ikke sutre over det de ikke får. Dårlige holdninger er dårlige holdninger selv om de holder det for seg selv. Anonymkode: 37bef...2d1 Jada, de skal lære seg å smile falsk hele kvelden for at andre ikke skal få dårlig samvittighet for å gi faen. Barn skal altså smile, tie om skuffelse, spise alt de blir servert, og voksne skal få gjøre hva faen de vil.. Det er stor forskjell å bli misfornøyd over feil farge på iphonen og stille vise skuffelse over godteri fra tante. Om du blir lovt noe (fordi du ble bedt om ønskeliste) og så får du noe annet så er det lov å være skuffet. Jenta hadde ikke blitt skuffet om hun ikke hadde blitt bedt om ønskeliste, det var jo en nær voksen som ga henne feilaktige forventninger. Igjen, var ikke grining, kun jeg som tante på andre siden som fanget det opp, min mann og besteforeldre. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #48 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jada, de skal lære seg å smile falsk hele kvelden for at andre ikke skal få dårlig samvittighet for å gi faen. Barn skal altså smile, tie om skuffelse, spise alt de blir servert, og voksne skal få gjøre hva faen de vil.. Det er stor forskjell å bli misfornøyd over feil farge på iphonen og stille vise skuffelse over godteri fra tante. Om du blir lovt noe (fordi du ble bedt om ønskeliste) og så får du noe annet så er det lov å være skuffet. Jenta hadde ikke blitt skuffet om hun ikke hadde blitt bedt om ønskeliste, det var jo en nær voksen som ga henne feilaktige forventninger. Igjen, var ikke grining, kun jeg som tante på andre siden som fanget det opp, min mann og besteforeldre. Anonymkode: 2b8dc...cac Å oppføre seg å være høflig er faktisk en viktig del av oppdragelsen og livet. Men når selv ikke du som er godt voksen forstår at poenget faktisk dreier seg om å kjenne på takknemlighet for det de fikk, fremfor å sutre over at gaven ikke var bra nok, så skal man vel ikke forvente at ungene dine har lært bedre. Feil farge på iphonen! Ja nå forstår jeg jo hva slags forventninger barna dine faktisk har, herregud. Ungene dine (og du) trenger en realitetssjekk. Anonymkode: 37bef...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #49 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å oppføre seg å være høflig er faktisk en viktig del av oppdragelsen og livet. Men når selv ikke du som er godt voksen forstår at poenget faktisk dreier seg om å kjenne på takknemlighet for det de fikk, fremfor å sutre over at gaven ikke var bra nok, så skal man vel ikke forvente at ungene dine har lært bedre. Feil farge på iphonen! Ja nå forstår jeg jo hva slags forventninger barna dine faktisk har, herregud. Ungene dine (og du) trenger en realitetssjekk. Anonymkode: 37bef...2d1 Hallo, jeg sa når det er feil farge msn reagerer på så blir det feil og kun som eksempel. Mine barn får ikke iphone av oss til jul så det ville aldri skjedd at de blir skuffet over sånt. Ikke mitt barn som ble skuffet i går !!! Men f. så kjipe dere er mot barn som synes det er greit å gi 30 kr tilbudspose med godteri til lillesøsteren til ei med overvekt som blir mobbet for det (som forklart i annet innlegg) Hun hadde nok smilt og takket pent for mye, men for godteri nei. Jeg lærer egne barn til å være takknemlige, de fikk heldigvis ikke noe tull. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #50 Del Skrevet 20 timer siden Jeg forstår hva du mener TS. Når du føler deg uvel av hele gave- styret, så er det ikke så kjekt. Vi har opplevd det. Nå er barna unge voksne, og får ikke så mange gaver. De dyreste er fra oss og besteforeldre. Men det er så fint å se at de gir til hverandre. Og de er så spente. Ikke fordi gavene er så dyre, men fordi de bruket gaver til å se hverandre. En bok, en fin notatbok, en ting den har heklet/ strikket som passer personligheten og stilen til de andre. Jeg ble rørt i går. Noe har vi gjort rett. Anonymkode: 9b155...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #51 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hallo, jeg sa når det er feil farge msn reagerer på så blir det feil og kun som eksempel. Mine barn får ikke iphone av oss til jul så det ville aldri skjedd at de blir skuffet over sånt. Ikke mitt barn som ble skuffet i går !!! Men f. så kjipe dere er mot barn som synes det er greit å gi 30 kr tilbudspose med godteri til lillesøsteren til ei med overvekt som blir mobbet for det (som forklart i annet innlegg) Hun hadde nok smilt og takket pent for mye, men for godteri nei. Jeg lærer egne barn til å være takknemlige, de fikk heldigvis ikke noe tull. Anonymkode: 2b8dc...cac Å, så det var lillesøsteren til ei med overvekt som fikk godteri, ikke hun med overvekt? Rister på hodet av det du skriver i siste setning. Anonymkode: 37bef...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergenser Skrevet 15 timer siden #52 Del Skrevet 15 timer siden Vi kjenner litt på det at vi gjerne begrenser mengden gaver litt. Ungen min, som nå blir 4 vet at han vil få noe gøy og noe praktisk. Men da passer vi på at det er noe som faktisk kommer til å bli brukt som er noe som blir gitt av folk. For eksempel så er noen av gavene vært varme underklær og regntøy, men der var faktisk kommentaren fra barnet at `dette får jeg faktisk bruk for i barnehagen!` Har jo vært litt leker, men der har vi voksne fått styrt det inn på noe som vi vet barnet faktisk vil kose seg med det neste året. Lego har for eksempel dukket opp under treet, men også en egen kasse til å oppbevare all legoen oppi. Barnet har noen eldre søsken, som får så mye gaver hos sin mor at de faktisk har uttrykket at de syns det er alt for mye gaver, og de husker jo heller ikke hva de har fått fra forskjellige folk. Og de har selv sagt at det er mye unødvendige ting de får. De vil heller ha litt ferre gaver som de kan kose seg med. Av oss har de fått ting som de spesifikt har sagt de har lyst på, og som vi forstår at de vil kose seg med, uten at det har vært kjempedyre ting de har fått. Lego har virkelig vært den store gjenngangeren på alle sine ønskelister i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå