AnonymBruker Skrevet i går, 10:30 #21 Del Skrevet i går, 10:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det at svigermor har innført gaverestriksjon/ikke gir gode nok gaver er kriteriet for at jula er veldig kjip, så trenger du virkelig perspektiv. Anonymkode: 37bef...2d1 Jula blir kjip når du ser unger (ikke en gang egne unger) pakke opp godteri og ullvotter og tåler ikke ull og det blir servert nok godteri i jula. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #22 Del Skrevet i går, 10:40 Kansje jula er litt galskap og kaos da? litt sånn gnisninger mellom de voksne som barna ikke merker. Barna skal jo føle på glede denne kvelden. Det skal rives litt i papiret og alle som er barn bør jo få noe de blir skikkelig glad for, synes jeg. Dynamikken der jeg var er at barna skal sitte rolig og bare få kjedelige voksne gaver og vise voldsom takknemlighet. Og så skal alle nistirre på den som åpner. og så er det kommentarr osv. Skal sies at det er et par snodige personligheter som er rigide og bestemte på hvordan ting skal være og så er det noen som er emosjonellt ustablie og blikking blant de voksne. Da blir det litt rare gnisninger og barn som ikke får utrykke seg fritt. Det påvirker mitt barn som får dårlig samvittighet over å få noe han synes er stas. Han turte knapt å pakke opp den fineste gaven som han følte mest glede over. Anonymkode: 59e87...66a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:41 #23 Del Skrevet i går, 10:41 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jula blir kjip når du ser unger (ikke en gang egne unger) pakke opp godteri og ullvotter og tåler ikke ull og det blir servert nok godteri i jula. Anonymkode: 2b8dc...cac Ja, det er noe som ikke er helt friskt over det..At barn ikke skal få lov å være barn og glede seg, og være litt kaotiske liksom. Anonymkode: 59e87...66a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #24 Del Skrevet i går, 11:15 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg skjønner deg veldig godt, TS. Jeg vet at det er upopulært å si, men når jeg ser familier hvor det er enorme mengder gaver minner det meg om Augustus Gloop fra Charlie og Sjokoladefabrikken. Anonymkode: fb81a...c9b Ja, det er noe trist over at barn får så mye at de ikke trenger å ønske seg noe. Når de får gaver for flere titalls- tusen på en kveld, hva gjør det med hodet til et barn? Jeg er overhodet ikke en person som sitter og himler med øynene eller ødelegger stemningen. Ikke barna mine heller. Men vi reflekterte over det da kvelden var over. Dette med å faktisk måtte spare til noe du virkelig ønsker deg. Se verdien av tingene du får. Ungene mine var ikke misunnelige, de var bare sjokkerte egentlig. Anonymkode: 84f40...120 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #25 Del Skrevet i går, 11:22 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jula blir kjip når du ser unger (ikke en gang egne unger) pakke opp godteri og ullvotter og tåler ikke ull og det blir servert nok godteri i jula. Anonymkode: 2b8dc...cac Så kanskje personen som ga ullvottene ikke viste eller husket at ungen ikke tåler ull? Jeg har selv vært barn og fått både godteri og myke plagg til jul, til og med fått klær som har vært for små og ikke kunne byttes. Men jeg har søren meg aldri grini over det. Altså ærlig talt, hvis unger ikke tåler å få "feil" gaver, så er det noe alvorlig galt med oppdragelsen. Flaut å høre på! Anonymkode: 37bef...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #26 Del Skrevet i går, 11:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er noe trist over at barn får så mye at de ikke trenger å ønske seg noe. Når de får gaver for flere titalls- tusen på en kveld, hva gjør det med hodet til et barn? Jeg er overhodet ikke en person som sitter og himler med øynene eller ødelegger stemningen. Ikke barna mine heller. Men vi reflekterte over det da kvelden var over. Dette med å faktisk måtte spare til noe du virkelig ønsker deg. Se verdien av tingene du får. Ungene mine var ikke misunnelige, de var bare sjokkerte egentlig. Anonymkode: 84f40...120 Det går helt fint for barn å få gave for 10000 kr til jul, ikke ønske seg så mye til jul OG ikke bli bortskjemt. Det handler om forventninger og oppdragelse. Man kan være opplært til at på julaften får man mye, men kanskje ikke resten av året, eller motsatt rart å få bittelite til jul og mye resten av året. Når det gjelder ønsker. Har en tenåring som ikke vil skrive så mye på ønskeliste, men det er fordi han ikke vil vite hva han får og har opplevd at jeg alltid finner på mye fintog moro til han fra mine foreldre og oss. Mine barn må spare til ting utenom jul og bursdag, men disse to dagene kan de få mange gaver. Så når en side av familien plutselig skal begrense gaver fra andre siden så kan det gi skyld og skam hos barn for at de får gaver på en dag som skulle vært hyggelig. Om du ikke vil bruke penger på noe til barna eller gaver til andre så feir med likesinnede eller hold kjeft. Jeg slapp heldigvis å sitte helt edru, men kunne drikke et par glass vin for å se skuffede barn. (ikke engang mine som var så synlig skuffet) Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #27 Del Skrevet i går, 11:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har sluttet å gi gaver til de voksne i familien og velger heller bruke pengene på noe sosialt sammen (det gis til partner). Les og lær av ab 9e3👏 Anonymkode: 29e43...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:36 #28 Del Skrevet i går, 11:36 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så kanskje personen som ga ullvottene ikke viste eller husket at ungen ikke tåler ull? Jeg har selv vært barn og fått både godteri og myke plagg til jul, til og med fått klær som har vært for små og ikke kunne byttes. Men jeg har søren meg aldri grini over det. Altså ærlig talt, hvis unger ikke tåler å få "feil" gaver, så er det noe alvorlig galt med oppdragelsen. Flaut å høre på! Anonymkode: 37bef...2d1 Men hvorfor ikke bry seg nok om familiemedlemmer at du gir så ræva gaver. Barnet klaget ikke høylytt/grein, men jeg så skuffelsen på hele kroppen. Mine barn (tenåringer) er overlykkelige for myke gaver og sønnen gikk noe for smått og ikke kunne byttes av det vi måtte åpne før vi dro i går, ikke klaging. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #29 Del Skrevet i går, 11:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor ikke bry seg nok om familiemedlemmer at du gir så ræva gaver. Barnet klaget ikke høylytt/grein, men jeg så skuffelsen på hele kroppen. Mine barn (tenåringer) er overlykkelige for myke gaver og sønnen gikk noe for smått og ikke kunne byttes av det vi måtte åpne før vi dro i går, ikke klaging. Anonymkode: 2b8dc...cac Godteri og ullvotter er ikke ræva gaver. Det er holdningene til foreldre og barna som er ræva. Flaut å høre på, rett og slett. Anonymkode: 37bef...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #30 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har sluttet å gi gaver til de voksne i familien og velger heller bruke pengene på noe sosialt sammen (det gis til partner). Vi prøver generelt å roe ned på gaver og selv om vi har barn er det ingen overdådig haug som omtrent dekker juletreet. Ungene er kjempetakknemlige for det de får. Av og til stikker det litt da jeg føler «alle andre» får flere gaver enn oss og våre barn, så er det jo selvvalgt. Og egentlig glad besteforeldre ikke overlesser ungene med masse plast og ræl som blir brukt 3 ganger før det må kastes. Men ser jo bilder av barn som får 10x så mange gaver som våre og selv om det er selvvalgt så føles det litt ubehagelig å sammenligne seg. Anonymkode: 1e20c...9e3 Men snu litt på det, om det er motsatt og dine barn bruker «stoltheten» om at «vi er så mye bedre enn dere for vi trenger ikke få masse gaver til jul, vi er mye mer miljøbevisste enn dere” så så kan dere lett gi minst like ubehagelig følelse og skam hos andre. Alt handler om presentasjon, forventninger og oppdragelse. Jeg er oppvokst i familie med masse gaver, sjelden unødvendige, bare tanter, besteforeldre og foreldre som følger med hele året på hva man kan ønske seg. Vi får f.eks alltid noe knyttet til sikkerhet som en av gavene. I fjor jumpstarter til bilen, året før nye grå branntepper. Det ble litt kræsj med mannens familie når vi fikk barn hvor gaver er unødvendig onde, jul er kun kjas og mas. Det kan være både positivt og negativt med mye gaver og lite, men ikke la det gå utover barna. Kan være mye læring med begge deler, kommer helt an på hvordan man presenterer det. Det ER vanskelig for meg å forklare barna hvorfor svigers er så negativ til gaver og jul når den andre siden elsker å pynte, bake og gi gaver. Det er det som gir juleglede der. Barn blir ikke nødvendigvis bortskjemte av mye gaver. Fordi vi havner midt mellom to ulike tradisjoner blir jeg annethvert år tvunget til å begrense barnas julaften. De klager ikke, de bare vet at de må åpne gaver hjemme før vi drar hvor de kun kan dele gaveiver med foreldre. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #31 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Godteri og ullvotter er ikke ræva gaver. Det er holdningene til foreldre og barna som er ræva. Flaut å høre på, rett og slett. Anonymkode: 37bef...2d1 Jo, det er ræva gaver når barnet har gitt ønskeliste i alle prisklasser etter å ha blitt bedt om å sende ønskeliste Jeg synes giver har minst like ansvar som mottaker. Synes ikke barn skal forbinde jul med kjip mat (jf tråder om julemat og tvang» og kjipe gaver og være takknemlig for alt for at voksne ikke gidder å bry seg. Igjen, barnet klaget ikke høylytt, jeg bare så skuffelsen på kroppen. Ikke alle barn er like gode skuespillere. Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #32 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så kanskje personen som ga ullvottene ikke viste eller husket at ungen ikke tåler ull? Jeg har selv vært barn og fått både godteri og myke plagg til jul, til og med fått klær som har vært for små og ikke kunne byttes. Men jeg har søren meg aldri grini over det. Altså ærlig talt, hvis unger ikke tåler å få "feil" gaver, så er det noe alvorlig galt med oppdragelsen. Flaut å høre på! Anonymkode: 37bef...2d1 Det kommer helt an på hvem du får «feil» gave av. Få kun godteri av tante som bor rett borti gata er kjipt, men ikke kjipt om den kommer fra hun hyggelige nabodama i 70-årene. Anonymkode: 2b8dc...cac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #33 Del Skrevet 23 timer siden Har aldri opplevd at noen barn har mast eller ikke virket takknemlige på julaften. Dette må jo være nær familie av deg, og du ble sjokkert og trist…. Og så da, hvorfor forteller du det til oss? Anonymkode: e62ef...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #34 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har aldri opplevd at noen barn har mast eller ikke virket takknemlige på julaften. Dette må jo være nær familie av deg, og du ble sjokkert og trist…. Og så da, hvorfor forteller du det til oss? Anonymkode: e62ef...381 Fordi det viser hvor ulikt jul feires, vise ulike tradisjoner, jul kan gi gode og dårlige følelser og jeg stiller spørsmålet om hvorfor takknemlighet over andres utenksomhet. Hadde det vært ullvotter fra gammel oldemor som bruker tid på å strikke mønstrede votter til barnebarn og oldebarn så er det noe som kan gi glede, men er giver farmor som har kjøpt noen enkle ullvotter og er med barnebarn i masse ferier og vet de ikke liker ull når de ikke engang gir ullvotter til alle barnebarna tilstede. (Mine fikk ikke ullvotter, de fikk noe de ønsket seg) Anonymkode: 2b8dc...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #35 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flere som var med andre i går, der det rett og slett ble altfor mye gaver? Anonymkode: 84f40...120 Ja. Barna fikk et sted mellom 80-100 gaver hver. Anonymkode: 54271...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #36 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er ræva gaver når barnet har gitt ønskeliste i alle prisklasser etter å ha blitt bedt om å sende ønskeliste Jeg synes giver har minst like ansvar som mottaker. Synes ikke barn skal forbinde jul med kjip mat (jf tråder om julemat og tvang» og kjipe gaver og være takknemlig for alt for at voksne ikke gidder å bry seg. Igjen, barnet klaget ikke høylytt, jeg bare så skuffelsen på kroppen. Ikke alle barn er like gode skuespillere. Anonymkode: 2b8dc...cac Ønskeliste er ikke bestillingsliste. Jo tidligere jo barna lærer det, jo bedre. At barn forbinder jula med noe kjipt fordi de fikk godteri og ullvotter, sier veldig mye om holdningen til barna/hva slags holdninger foreldrene har gitt dem. "Neimen så bra at du fikk godteri, det trenger du ikke dele med noen!" Anonymkode: 37bef...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 22 timer siden #37 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har sluttet å gi gaver til de voksne i familien og velger heller bruke pengene på noe sosialt sammen (det gis til partner). Vi prøver generelt å roe ned på gaver og selv om vi har barn er det ingen overdådig haug som omtrent dekker juletreet. Ungene er kjempetakknemlige for det de får. Av og til stikker det litt da jeg føler «alle andre» får flere gaver enn oss og våre barn, så er det jo selvvalgt. Og egentlig glad besteforeldre ikke overlesser ungene med masse plast og ræl som blir brukt 3 ganger før det må kastes. Men ser jo bilder av barn som får 10x så mange gaver som våre og selv om det er selvvalgt så føles det litt ubehagelig å sammenligne seg. Anonymkode: 1e20c...9e3 Sånn er det her også. Syns det er veldig bra jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 22 timer siden #38 Del Skrevet 22 timer siden Barna våre får mange gaver, men vi åpner 23,24,25 og 26 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #39 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer helt an på hvem du får «feil» gave av. Få kun godteri av tante som bor rett borti gata er kjipt, men ikke kjipt om den kommer fra hun hyggelige nabodama i 70-årene. Anonymkode: 2b8dc...cac Tante tenker kanskje at alle barn liker godteri og at ungene likevel får overflod av de andre i familien. Tante har kanskje ikke lyst til å bruke pengene sine på mye julegaver, eller ork til å stråle butikkene. Jeg vet ikke. Du får si det rett ut til henne at hun får slutte å gi så ræva gaver. Anonymkode: 37bef...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #40 Del Skrevet 22 timer siden Jeg er veldig glad i min bror og min svigerinne, og besøker dem gjerne gjennom året, og på 1. eller 2. juledag, men julaften kan vi aldri ha sammen, for der er det en sånn gavebonanza at jeg blir uvel. Det har jo helt klart med min sensitivitet å gjøre, jeg greier ikke se alle de gavene uten å tenke på planeten vi forsøpler, så blir jeg så stresset av barna som pushes til å "åpne alt", for de vil jo helst leke med en av tingene de fikk. Nå har jeg fremdeles så små barn at de ikke sammenligner seg slik enda, men jeg håper vi greier å holde på det. For å bruke julaften til uendelig gaveoppakking ønsker jeg ikke. Jeg prøver å dele regelmessig om at vi tar gjerne i mot brukt som gaver, og at de gjerne må gå sammen med besteforeldre eller andre som vil gi. Jeg prøver også å øve meg på å ikke la meg stresse av at andre velger annerledes. Det er ikke mitt ansvar, jeg kan bare ta ansvar for meg og min familie. Anonymkode: e7301...b63 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå