Gå til innhold

Overflod av gaver..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere som var med andre i går, der det rett og slett ble altfor mye gaver? 

Vi har god råd, men begrenser gavene for at det ikke skal bli for mye. Endel blir det likevel pga familie. Men familien vi var med i går.. Det var rett og slett sjokkerende. Den ene eksklusive gaven erstattet den neste. Barna viste glede i 20 sekunder før de maste om den neste. Uavhengig av hva de allerede har fått. Jeg synes det er noe trist over dette fokuset i julen. Barna mine reagerte på oppførselen etter at de hadde dratt. Ikke på gavene i seg selv, men på mangelen på takknemlighet. 

Anonymkode: 84f40...120

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er én dag i året, det må være greit. 

Anonymkode: 6ea58...193

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Andre familier får passe på seg selv. 

Anonymkode: 83700...e7e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, men så både elsker jeg å gi og få gaver. For meg er dette uansett ikke hovedfokuset, men en av mange ting som er veldig hyggelig i julen. Jeg koster meg skikkelig med alle pakkene!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gir lite gaver og er åpne med barna om at dette er noe vi velger pga miljøhensyn og fordi vi har alt. Vi har god råd og barna våre har det meste. 

Da er det ikke noe problem at andre får masse

Anonymkode: 70c82...3ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes også det blir for mye. Først og fremst fra et miljøperspektiv, men også fordi barna ikke rekker å leke med eller sette pris på gavene. Og dette handler ikke om økonomi for vår del heller. Venter barn nå og ønsker litt færre og gjerne brukte/arvede gaver til barnet. Håper barnet synes det er fint og ikke sammenligner seg for mye med andre.

Anonymkode: 44cd1...f6a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kjipeste jul i pr, svigermor nektet gaver så kun til/fra de som var tilstede, og når familienedlemmer gir votter eller godteri i gave blir det trist.  Ja, enkelte SMÅ barn kan bli overveldet av gaver, men tenåringer som ønsker seg mer praktiske ting skal få slippe å få twistpose i gave.  Eller overflod av gaver da.  

Vet man at barna blir overveldet og kaster seg fra gave til gave så virker det dårlig oppstyrt, det går an å lære seg at det ryddes mellom hver gave, kun en og en gave og alle ser på den som åpner.  Det går an å oppdra barn selv på julaften og det er ikke antall gaver som nødvendigvis er problemet. 

Anonymkode: 2b8dc...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har god råd, men begrenser gavene for at det ikke skal bli for mye. Endel blir det likevel pga familie. Men familien vi var med i går.. Det var rett og slett sjokkerende. Den ene eksklusive gaven erstattet den neste. Barna viste glede i 20 sekunder før de maste om den neste. Uavhengig av hva de allerede har fått. Jeg synes det er noe trist over dette fokuset i julen. Barna mine reagerte på oppførselen etter at de hadde dratt. Ikke på gavene i seg selv, men på mangelen på takknemlighet. 

Men lærer dere ikke opp barna i takknemlighet da? Om jeg merker at mitt barn ikke sier takk, sier jeg tusen takk, for å minne han på det. Og så sier jeg takk til slutt til alle. Barnet mitt vet at han skal si takk. Dette handler jo om de voksne. Og du er jo også en voksen og kan stå frem som godt eksempel ikke bare for eget barn men de andre og. 😊🎄

Anonymkode: 59e87...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg reagerte på dette selv allerede som tenåring. Før var julen en høytid hvor man fikk noe man trengte. I.e skøyter, eller lignende. I dag er julen tatt over av varehandelen og tankeløs materialisme, samtidig som vi fortrenger og utrydder flere og flere dyrearter.  Det er noe kvalmt og uappetittlig over det hele. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har sluttet å gi gaver til de voksne i familien og velger heller bruke pengene på noe sosialt sammen (det gis til partner).

Vi prøver generelt å roe ned på gaver og selv om vi har barn er det ingen overdådig haug som omtrent dekker juletreet. Ungene er kjempetakknemlige for det de får. Av og til stikker det litt da jeg føler «alle andre» får flere gaver enn oss og våre barn, så er det jo selvvalgt. Og egentlig glad besteforeldre ikke overlesser ungene med masse plast og ræl som blir brukt 3 ganger før det må kastes.

Men ser jo bilder av barn som får 10x så mange gaver som våre og selv om det er selvvalgt så føles det litt ubehagelig å sammenligne seg.

Anonymkode: 1e20c...9e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre barn fikk 6 gaver hver. Fine gaver og ting de ønsket seg, så helt perfekt. Min svigerinnes familie, tar fullstendig av. Ungene kan få 50-60 gaver. Når vi feirer med de, så åpner vi kun gaver fra de som er tilstedet. Jeg orker rett og slett ikke å se på galskapen.

Anonymkode: bc9c2...4b8

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har slutta å feire jul nettopp på grunn av dette. I min familie ble det etter hvert sånn at julaften ble om konkurranse om hvem om har fått flest og/eller dyrest gaver, Spyr av hele greia.

Anonymkode: 3bd13...dfc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mere sært å reagere på andres gaver, da hadde jeg tatt en prat med barna mine

Anonymkode: 7892c...d9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes også det blir for mye. Først og fremst fra et miljøperspektiv, men også fordi barna ikke rekker å leke med eller sette pris på gavene. Og dette handler ikke om økonomi for vår del heller. Venter barn nå og ønsker litt færre og gjerne brukte/arvede gaver til barnet. Håper barnet synes det er fint og ikke sammenligner seg for mye med andre.

Anonymkode: 44cd1...f6a

Eh mine setter pris på gavene selv om det er mange de 

Anonymkode: 7892c...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt hode kan det aldri bli for mange gaver. 

Anonymkode: 6939f...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde kjipeste jul i pr, svigermor nektet gaver så kun til/fra de som var tilstede, og når familienedlemmer gir votter eller godteri i gave blir det trist.  Ja, enkelte SMÅ barn kan bli overveldet av gaver, men tenåringer som ønsker seg mer praktiske ting skal få slippe å få twistpose i gave.  Eller overflod av gaver da.  

Vet man at barna blir overveldet og kaster seg fra gave til gave så virker det dårlig oppstyrt, det går an å lære seg at det ryddes mellom hver gave, kun en og en gave og alle ser på den som åpner.  Det går an å oppdra barn selv på julaften og det er ikke antall gaver som nødvendigvis er problemet. 

Anonymkode: 2b8dc...cac

Hvis det at svigermor har innført gaverestriksjon/ikke gir gode nok gaver er kriteriet for at jula er veldig kjip, så trenger du virkelig perspektiv. 

Anonymkode: 37bef...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har slutta å feire jul nettopp på grunn av dette. I min familie ble det etter hvert sånn at julaften ble om konkurranse om hvem om har fått flest og/eller dyrest gaver, Spyr av hele greia.

Anonymkode: 3bd13...dfc

Ditto. 

Anonymkode: 37bef...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen overflod her. Datteren min fikk 6 julegaver. Jeg fikk 2

Anonymkode: a2b4c...6dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg veldig godt, TS. Jeg vet at det er upopulært å si, men når jeg ser familier hvor det er enorme mengder gaver minner det meg om Augustus Gloop fra Charlie og Sjokoladefabrikken. 

Anonymkode: fb81a...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...