AnonymBruker Skrevet i går, 09:08 #1 Del Skrevet i går, 09:08 Mine tenåringer (13-17 år) var lite engasjerte i besøket vi hadde og samtalene rundt bordet. De yngste ville helst snike seg unna med telefonen, og etter gaveutdeling gikk de på rommene sine. Hva med deres tenåringer? Klarte de å legge fra seg telefonen og være tilstede (fysisk og mentalt) på julaften? Anonymkode: 01de4...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:14 #2 Del Skrevet i går, 09:14 Ja, mine tenåringer klarte det helt fint. Var med storfamilien og tilstede. Ingen satt på telefonen. Alder fra 12-18. jeg hadde planer om å samle inn telefonene, men det var helt unødvendig. Anonymkode: a6a17...58f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:15 #3 Del Skrevet i går, 09:15 Var samtalene for de? Eller kjedelige voksensamtaler? Her hadde vi en "pause" mellom gaver og dessert der voksne ryddet. Da var ungene på.rommeme sine på mobilen sikkert. Resten av kvelden var de med oss. Vi spilte spill (hipster, hvem kjenner familiel best og kluster). Grei måte å få de med på. Bare snakk og kaffe hadde nok blitt kjedelig for de Anonymkode: 061a4...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet i går, 09:26 #4 Del Skrevet i går, 09:26 Ja min tenåring klarer det helt fint. Så ikke telefonen hans i de 5 timene vi var sammen med øvrig familie… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:32 #5 Del Skrevet i går, 09:32 Hun på 15 er eneste tenåringen med voksne slektninger og yngre barn her. Hun konverserte ved bordet, la i all hovedsak bort mobilen gjennom gavene og var engasjert i vårt tradisjonelle brettspill utover kvelden. Fikk en påminnelse da hun begynte å spille noe på telefonen samtidig som hun deltok i spilling med oss sent på kveld, la bort telefonen uten protest. Anonymkode: e477a...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:44 #6 Del Skrevet i går, 09:44 Våre 15 og 16 åringer deltok i samtalen rundt bordet med sine yngre søskenbarn 14 og 12 pg oss voksne. Kun telefon i sofaen alle fire når alle gaver var utdelt og det ble ryddet ut i biler og på kjøkkenet og når de måtte bort noen minutter for å lage en felles tiktok. Ungene pyntet bordet, de ryddet av bordet og satt i oppvaskmaskinen, de ryddet gavepapir så de ble satt i aksjon i stedet for å kjede seg. Anonymkode: adeee...541 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #7 Del Skrevet i går, 09:59 Ja, tenåringen satt oppe å skravlet med far og bror, til lenge etter jeg hadde lagt meg. Jeg så ikke en eneste telefon fremme i hele går hos noen av barna. Anonymkode: 7d9ab...12b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #8 Del Skrevet i går, 10:00 Ungdom på 15 og 18 her. Julaften er ikke som andre dager, og det skjønner de. De deltok i familien gjennom middag og gaveåpning gjennom hele kvelden. Anonymkode: 19482...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:01 #9 Del Skrevet i går, 10:01 De hadde ikke telefoner rundt bordet, verken til middag, dessert eller gaveåpning. Tror bare jeg ble skuffet over at de virket så uinteresserte + at de helst ville på rommet etter gaveåpning. Ts Anonymkode: 01de4...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:04 #10 Del Skrevet i går, 10:04 Våre på 14 og 17 hadde ikke telefonene fremme under selskapet, og deltok i samtalene. Men de var raskt fremme med mobilene når gjestene dro, da for å FaceTime med venner for å snakke om kvelden. Det forstår jeg godt at de ønsker! Anonymkode: f64f9...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden Nei. Neste år er det null mobiler hele julaften og vi skal snakke om hva vi forventer av ungene. Far i huset reagerer sjeldent på ungene, men i går ble han faktisk skuffet over dem. Greit å være ungdom, men et sted går faktisk grensen. Så her må vi voksne også skjerpe oss. Anonymkode: 3c5a2...907 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De hadde ikke telefoner rundt bordet, verken til middag, dessert eller gaveåpning. Tror bare jeg ble skuffet over at de virket så uinteresserte + at de helst ville på rommet etter gaveåpning. Ts Anonymkode: 01de4...ead Da har du jo ingenting å klage på? At de ville på rommet etter gaveåpning, altså helt på slutten av en lang dag, er vel ikke så rart? Da er de vel både slitne og vært sosiale hele dagen, så ikke rart de har behov for å trekke seg litt unna? Her har vi ingen krav om at barna/ungdommen må være på stua også etter «alt» er over, når både middag, dessert, gaveåpning og alt der imellom er over, får de mer enn gjerne gå på rommet om de vil de. Noen har behov for litt ro og egentid etter en veldig sosial og innholdsrik dag, andre kan sitte i sofaen og se på julefilm. Mår mobilen har vært borte i alle situasjonene som er «viktig» som du skriver, mener jeg du heller skal gi ungdommen litt forståelse enn enda flere «krav» og klaging… Anonymkode: e48c0...506 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Ikke noe problem her. 14-20 åringer. De pratet med besteforeldre og hjalp til. Mobilene var der av og til under kaffe og gaveåpning, men ikke i bruk annet enn en og annen snap. Også måtte de lage haul etterpå for å vise frem fangsten😉 Den ene tenåringen er særs introvert, så hun fikk lov å lukke seg litt inne etter gavene mens vi fremdeles hadde gjester. Hen er fullstendig utladet idag, og må få være ifred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden Her ble alle i stuen sammen og brukte bare telefonen for å takke andre for gaver og noen Google søk til ene spillet vi spilte. Deltok i samtaler under middag, gaver og seinere på kvelden alle sammen. Alder på barn og tenåringer er fra 9- 17 år. Anonymkode: 398b0...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine tenåringer (13-17 år) var lite engasjerte i besøket vi hadde og samtalene rundt bordet. De yngste ville helst snike seg unna med telefonen, og etter gaveutdeling gikk de på rommene sine. Hva med deres tenåringer? Klarte de å legge fra seg telefonen og være tilstede (fysisk og mentalt) på julaften? Anonymkode: 01de4...ead Det er jo, ts, langt fra alle voksne (eller unge) man er i slekt med som evner eller ønsker holde gående gode samtaler. Om ting «stagnerte», var det fordi de unge var lite «med», eller fordi de voksne valgte eller ikke hadde evnen til å faktisk føre gode samtaler? Jeg er en tilhenger av at vi plasserer skoen der den skal stå. Og som voksen definerer jeg det som solid innenfor normal høflighet å melde meg ut eller behandle med taushet enhver dårlig samtale og ethvert uegnet eller ubehøvlet tema. Barn og tenåringer kan fint forlate rommet under slike, om de det ønsker. For det vi ikke snakker om er hvor utrolig mange voksne som snakker om seg selv, sin egen helse, sine problemer, om andre mennesker som ikke er tilstede etc i høflig selskap. Og det er ugreit. Vi andre voksne bør bestemt veilede dem inn på riktig spor igjen om vi ønsker faktiske ålreite samtaler som det er verdt bruke tiden sin på. Gjør vi ikke det forfaller hele det sosiale rommet, slik det har forfalt for min foreldregenerasjon, og slik det var i det villeste uorden og mest av alt preget av mobbing/baksnakking for min besteforeldregenerasjon. (Å ro «samtalen» inn igjen for generasjonen rundt 70-80 er forresten en oppgave. Det går sakte fremover, for å si det slik.) Anonymkode: 74135...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Del Skrevet 21 timer siden Telefonene var fremme av og til, men ikke under middagen, gaveåpning eller da vi spilte spill og spiste dessert/ kaker, så det var ikke noe problem Anonymkode: 05af0...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 21 timer siden #17 Del Skrevet 21 timer siden Her var det til bords 5 i alderen 17 til 23 år. De satt ved bordet pratet med alle som var, satte seg så i sofaen satt å pratet, spilte litt kort, åpnet gaver. Tlf lå i en kurv på kjøkkenet der lå den til vi dro hjem ved 22 tiden. Og slik har det vært i flere år. Men blir mye mld osv i bilen hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden Datter på 15. I år hadde jeg et helt avslappet forhold til mobil, noe som resulterte i god stemning. Mobile lå på bordet under middagen faktisk, jeg valgte å ikke si noe og så ikke at den ble trykker på heller, hun var med i samtaler. Den var med etterpå under gaveåpning og kaffe, men ble brukt minimalt iløpet av kvelden. Når gjestene var dratt krøp vi opp i sofaen, å da ble tlf ivrig brukt, men vi var sammen og tenker det var helt greit. I fjor maste jeg mer, noe som resulterte at hun var mer på rommet. Men hun har også blitt eldre. Går rett vei her 😊 Anonymkode: 1b3ce...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mine tenåringer (13-17 år) var lite engasjerte i besøket vi hadde og samtalene rundt bordet. De yngste ville helst snike seg unna med telefonen, og etter gaveutdeling gikk de på rommene sine. Hva med deres tenåringer? Klarte de å legge fra seg telefonen og være tilstede (fysisk og mentalt) på julaften? Anonymkode: 01de4...ead Vi brukte ikke tlf, ungdommene sendte snap til vennene på kvelden når vi var ferdig med mat,dessert og gaver. Kost oss med en rolig dag sammen. 3 nøtter til Askepott, juleyatzy, osv. Kun oss i år, rolig og greit. De har gledet seg mye, og var veldig flink å vente og åpnet en og en gave. De fikk dele ut gaver annenhver gang. Anonymkode: b2326...f1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå