Gå til innhold

Hvorfor klarer noen tilsynelatende omtrent alt??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er gavene gjennomtenkt og ferdig flere uker før jul. Fordi jeg planlegger, og istedenfor stress i desember så gjør jeg unna gaver tidlig.

Mat er alltid hjemmelaget, fordi det er en lidenskap. Med god planlegging så krever det ikke så mye. Potetene skrelles dagen før selskap og grønnsaker kuttes dagen før. Så har jeg god tid den dagen det er selskap så jeg rekker en treningsøkt først. Hvis jeg ikke planlegger og gjør gode forberedelser, så rekker jeg ikke trening, sofakos og kjærestetid.

Trikset er ikke å være ett supermenneske, men planlegging. Planlegging. Mer planlegging. Og struktur til å følge planen.

Anonymkode: f7380...edf

Ang julegaver, der har jeg i notes-appen alle som får julegave listet opp. Og gjennom året noterer jeg i den når det kommer ideer eller noen sier noe om hva de ønsker seg sånn helt tilfeldig. Alt av gaver er på plass i god tid før jul.

Det samme med mat, egen handleliste i app og liste over måltider og desserter vi skal ha slik at alt bli kjøpt inn. Den endrer seg jo lite fra år til år. Her lages også maten fra bunnen, is, rødsaus (med bær som vi plukker på sommeren) osv. Ribba lages i airfryeren, både kjapper og mer saftig enn i ovnen.

Veldig greit med apper. Har ikke måtte løpe i butikken de siste dagene før jul. Ingen stress over hodet her.

Anonymkode: f957d...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ang julegaver, der har jeg i notes-appen alle som får julegave listet opp. Og gjennom året noterer jeg i den når det kommer ideer eller noen sier noe om hva de ønsker seg sånn helt tilfeldig. Alt av gaver er på plass i god tid før jul.

Det samme med mat, egen handleliste i app og liste over måltider og desserter vi skal ha slik at alt bli kjøpt inn. Den endrer seg jo lite fra år til år. Her lages også maten fra bunnen, is, rødsaus (med bær som vi plukker på sommeren) osv. Ribba lages i airfryeren, både kjapper og mer saftig enn i ovnen.

Veldig greit med apper. Har ikke måtte løpe i butikken de siste dagene før jul. Ingen stress over hodet her.

Anonymkode: f957d...32f

Omtrent samme her. Vi "ruller" menyen og handlelista fra år til år. Gjør selvfølgelig noen justeringer. Men alt ligger klart fra i fjor. For eksempel liste over alt som må med til julebrunsj og julefrokoster. Så øker eller reduserer vi litt, avhengig av hvor mange vi blir. Noen retter byttes ut, men stort sett er det de samme tingene som spises. Planen inkluderer også hva rester skal brukes til, så løpende gjennom jula fryser jeg bokser med "ribbe til bao/asiatisk", "pinnekjøtt til lapskaus", "kalkun-lunsjkjøtt", og så videre. Og har også et ark der dette noteres slik at det blir spist de neste 2-3 månedene. 

Bestilte all julemat vi kjøper fra produsent i november. Hadde en storhandel i midten av desember, og kjøpte alt av datovarer før helgen. Så er det en handletur tidlig fredag morgen, der er det bare syv varer på lista. Da har vi nok til ut første uken i januar. 

Anonymkode: a826f...1bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du jo hva du ønsker å gi ditt eget barn og kan jobbe for det. Gode rammer og stabilt hjem er positivt ❤️

Anonymkode: 8446d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om prioritering av tid og penger. Fungerer helt fint om man er organisert og alle er enige om hvordan oppgavene skal løses og ikke minst liker å forberede. Mye man får tid til mens andre ser på tv… 

Har to barn (tenåringer) og har til gode å komme for sent til ting, men det er fordi jeg forbereder meg på forsinkelser og ulike scenarier som kan forsinke oss og tilpasser.  

Hadde juleselskap forrige søndag og de de siste to timene før gjestene kom var det stille og rolig.  Jeg har OneNote dokumenter med sjekklister jeg gjenbruker som utgangspunkt for ulike aktiviteter.  

Listene gjør at det blir lite stress, har de alltid med meg. Jeg liker pynting og kjøpe julegaver. Ikke like glad i vask/oppvask så det delegerer jeg bort. 

Bryr man seg ikke så blir jo resultatet også deretter. 

Anonymkode: d981c...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 10.31):

Dette lyder mest som misunnelse i mine ører. Det finnes selvfølgelig mange energiske og strukturerte folk som finner hverandre, og som spiller hverandre enda bedre. Dette er som regel folk som kommer fra møblerte hjem og som drar hverandre opp. Det er først i godt voksen alder at jeg har innsett hvor mye partners oppdragelse og familie vil ha å si for familiens funksjon. Jeg giftet meg selv med en mann fra et fattig hjem med enslig arbeiderklassemor, og det er som å ha et barn ekstra. Han ser ikke rot, han er ustrukturert, og mine planer om å lage perfekte høytider er umuliggjort da jeg ikke har en samarbeidspartner. Jeg klarte det i noen år, men da alle bortsett fra meg åpenbart gir f så har jeg også måttet senke listen ned til halvskitne gulv og kjeler på bordet til julemiddagen.

Anonymkode: 367d9...c1b

Stakkars deg da. Selv om jeg selv er ufør,så er da julekakene laget fra bunnen og julemiddagen ble ikke servert med kjeler på bordet. Her er det fint pyntet bord og maten lagt på serveringsfat. Og gulvene er selvfølgelig rene til jul.

Anonymkode: de7fb...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 9.36):

Vi hadde rett og slett en nydelig julefeiring i går hos min (nye) manns søster og familie. De har tre barn og vi kom til et velduftende og nydelig pyntet julehus. Ungene er helt nydelig, velkledde og veloppdragne. Maten hjemmelaget, skituren var ferdig, gavene gjennomtenkt osv osv. Hele huset er preget av varme. De har begge krevende jobber på veldig høyt nivå i staten og de er aktive i barns aktiviteter. Bor i Bærum.

Når jeg sammenligner med min egen familie, blir jeg litt mat. Og litt flau. Det meste går på halv tolv…Både mat, gaver, oppfølging av barna generelt m.v. 

Nå venter vi vårt første barn og jeg er litt urolig om jeg faktisk vil velge svigerfamilien høyere enn min egen. Det er litt vondt å si det, men det er så slitsomt når alt bare er halvveis og dårlig planlagt… 

Anonymkode: 11714...f46

Hvordan er dine svigerforeldre da? 😀 Nå holder du på å lage din egen familie, så det er ikke sånn at du trenger å velge noe som helst. Du lager dine egne tradisjoner i ditt eget hjem. Er det godt å komme i huset til din svigersøster, så synes jeg du ikke skal ha dårlig samvittighet ovenfor dine foreldre for det. Ta til deg det som er positivt og godt i livet 😀

I mitt eget barndomshjem var , og er alt på stell rent praktisk. Men jeg er oppvokst med foreldre som kranglet mye og en mor som hele tiden utrykte at hun var lei og sliten av oss andre. Hun kalte oss for bortskjemte barn og «dere får jo alt i hendene uten å jobbe for det» når vi var 6 og 8 år. Husket også jeg ble slått i ansiktet med flat neve av mor et par ganger . Den ene gangen tror jeg hun var sliten og jeg gjorde et uhell. Mistet noe i bakken. Den andre gangen slo hun meg fordi jeg sa jeg var lei kranglingen deres. 

Husket også da jeg var 16 år og ønsket å flytte ut for å gå på videregående en annen plass. Da hevet mamma stemmen sin og ba meg roe meg kraftig ned med alle disse drømmene. Måtte slutte å mase sånn. 

Det var fine stunder også, men mye «off» , «ork». 

Det jeg vil med historien min, er at jeg nå er mor selv og lager mine egne tradisjoner. Alt er lang fra perfekt, og det er et herlig kaos til tider og en kule varmt både fra barna og meg. Men vi har det skikkelig moro sammen når vi setter på julemusikk på full guffe og lager julekaker med mjøl opp etter veggene. Men når lille juleaften kommer, lager jeg liste over «kjøreplanen» min, der jeg til slutt ender på ro og kos når julekvelden kommer. 

Ta til deg gode ting og gode folk og skyv litt unna det som ikke gir deg god energi. 

Anonymkode: 8f494...5ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg først tenkte noe lignende etter et av juleselskapene jeg var i. Deilig mat, hyggelig og oppmerksomt vertskap, vakkert pyntet bord og hus, høflige barn, flott hus osv.

Men vi vet jo egentlig at sånt ikke går av seg selv. Tror vi bare må glede oss over en fin opplevelse og hyggelig besøk og innse at vi mennesker er ulike og har ulike prioriteringer. Det kan jo godt hende at disse supermenneskene misunner oss "vanlige dødelige" for noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det handler om ulike personligheter og interesse. Jeg har ikke interesse for flotte juleselskaper, derfor arrangerer jeg det ikke. Jeg vil heller ha 2-3 venninner på besøk i joggebukse og drikke vin. For meg vil derfor det å arrangere et flott juleselskap være stress, for andre vil det å få arrangere i seg selv være en glede. 

Jeg tenker man skal la folk være som de er, slutte å sammenligne seg med dem, men heller finne ut hvordan man selv ønsker å ha det. For meg er det å arrangere stress, derfor lar jeg det være. Og så berømmer jeg heller de som gjør det, for det fortjener de så absolutt. Så får jeg heller være den de kan komme til for en avslappet kveld med vin, og håpe at de ikke dømmer meg om huset ikke er plettfritt. 

Anonymkode: aa3a6...d23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (25 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg først tenkte noe lignende etter et av juleselskapene jeg var i. Deilig mat, hyggelig og oppmerksomt vertskap, vakkert pyntet bord og hus, høflige barn, flott hus osv.

Men vi vet jo egentlig at sånt ikke går av seg selv. Tror vi bare må glede oss over en fin opplevelse og hyggelig besøk og innse at vi mennesker er ulike og har ulike prioriteringer. Det kan jo godt hende at disse supermenneskene misunner oss "vanlige dødelige" for noe.

Jeg tror det for mange av oss som liker å ha ting på stell er mindre stress og mindre arbeid å ha det slik. Og at det derfor nettopp "går av seg selv". 

Vi har en plan og struktur, gitte oppgaver. Vi finner alt med en gang da skap og skuffer er ryddige, og slipper desperat jakt etter servietter, eller at vi har glemt å pusse sølv. Eller som jeg relativt ofte opplever hos andre - at ene må hive seg i bilen og kjøpe eller låne noe som er glemt. Det er ikke stress inn mot middag, da alt som kunne blitt laget i går er laget i går, alt som kunne bli kuttet i dag tidlig ble kuttet i dag tidlig. Og når minsten skal kles henger kjolen der vi vet den er, og den er helt ren og fin etter forrige selskap, og slipper med det munnhuggeri om hvem som har hengt en skitten kjole inn i skapet. 

Anonymkode: a826f...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...