Gå til innhold

Hvorfor klarer noen tilsynelatende omtrent alt??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns det er litt påfallende at du både dirkete og indirekte rakker litt ned på de som klarer mer enn du gjør selv. «VI bruker til på familien, ikke rydding» «VI har et hjem fylt av liv heller enn alt på stell». Du er kanskje ikke så trygg på deg selv som du liker å fremstille det. Man kan ha det ryddig hjemme, og ha gode familierelasjoner samtidig.

Anonymkode: ced4e...d9f

Nei.. nå må dere ikke lese feil...jeg raker ikke noe ...men jeg prøver bare å si at det KAN ligge ting bak...eller skal vi tro på alle bilder vi ser på facebook etc...skal vi tro alle influensere vi leser om?

Selfølgelig finnes det mange perfekte familier.

Jeg er veldig trygg på meg selv...

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hat...jeg leste bare det ts skrev og ville komme med råd da hun skriver at hun ikke føler seg like bra som denne familien 

Men hvordan ts og andre vil ha det hjemme er jo selfølgelig opp til de...og joda man kan få pose og sekk. 

Jeg ville bare skrive slikt ar ts ikke skulle føle seg dårlig ( som jeg fikk ut av det hun skrev)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men litt deilig å kunne si det akkurat her da. Jeg er på vei til å lage min egen familie og ser veldig godt hva jeg selv setter pris på. Det er litt som de familier som sier at siden jula er barnas dag, så skal de selv få bestemme hva de vil spise og hva de vil gå med. Så blir det pølser og joggebukse den dagen også. 

ts. 

Anonymkode: 11714...f46

Er det noen som gjør det? Det har jeg faktisk ikke hørt om i det virkelige liv.. men hva så? Du og dine unger trenger jo ikke å sitte i joggebukse og spise grillpølser på julafta, men det betyr ikke at det er feil. Det er viktig å se mennesker der de er, folk er forskjellige og gjør forskjellige ting, du trenger jo ikke personlig å ta det innover deg. Slutt å se mennesker som bedre eller verre, for da rakker du egentlig ned på deg selv

Anonymkode: b0cfc...688

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (26 minutter siden):

Det var ikke det jeg mente..har ikke snakket om traume etc

Jeg snakker om at jeg vil tro at det ligger ting bak vi ikke ser

Der perfekte hjemmet ts kom til var kanskje full av kaos og stress like før de kom

Kanskje mora der er kjempe sliten men holder masken og når kvelden kommer orker hun ikke mer 

Jeg vet jo selv at jeg legger ut " perfekt bilder" med barna..men jeg vet også at det bilde av ski turen vi var på ser koselig og perfekt ut..var egentlig full av kaos.. barn som var sliten og ville hjem..erc

Dette lyder mest som misunnelse i mine ører. Det finnes selvfølgelig mange energiske og strukturerte folk som finner hverandre, og som spiller hverandre enda bedre. Dette er som regel folk som kommer fra møblerte hjem og som drar hverandre opp. Det er først i godt voksen alder at jeg har innsett hvor mye partners oppdragelse og familie vil ha å si for familiens funksjon. Jeg giftet meg selv med en mann fra et fattig hjem med enslig arbeiderklassemor, og det er som å ha et barn ekstra. Han ser ikke rot, han er ustrukturert, og mine planer om å lage perfekte høytider er umuliggjort da jeg ikke har en samarbeidspartner. Jeg klarte det i noen år, men da alle bortsett fra meg åpenbart gir f så har jeg også måttet senke listen ned til halvskitne gulv og kjeler på bordet til julemiddagen.

Anonymkode: 367d9...c1b

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette lyder mest som misunnelse i mine ører. Det finnes selvfølgelig mange energiske og strukturerte folk som finner hverandre, og som spiller hverandre enda bedre. Dette er som regel folk som kommer fra møblerte hjem og som drar hverandre opp. Det er først i godt voksen alder at jeg har innsett hvor mye partners oppdragelse og familie vil ha å si for familiens funksjon. Jeg giftet meg selv med en mann fra et fattig hjem med enslig arbeiderklassemor, og det er som å ha et barn ekstra. Han ser ikke rot, han er ustrukturert, og mine planer om å lage perfekte høytider er umuliggjort da jeg ikke har en samarbeidspartner. Jeg klarte det i noen år, men da alle bortsett fra meg åpenbart gir f så har jeg også måttet senke listen ned til halvskitne gulv og kjeler på bordet til julemiddagen.

Anonymkode: 367d9...c1b

Hvorfor senket du og tok til takke med? Gjør det som er viktig for deg, selv om du ender opp alene om det. Man må ikke ha gryter og panner på julebordet, ta frem fat og skåler, og legg det i det. Gjør deg og ditt, det du tror på. Ikke skyld på at de ikke ville eller blabla. Bare gjør det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor tror du at folk som får til mye skal ha en dodgy og skjult side? Jeg har overhodet ingen grunn til å tro det du sier. 

ts. 

Veldig ok innstilling. Det er så trist når folk prøver å nedvurdere andres bragder, ved å lete etter skjulte mangler.

Det kommer litt av seg selv. Vi har ikke hatt alt perfekt alltid, men ser at noen ting har hjulpet oss på veien. På feiringer går vi inn for at det skal bli fint. Planlegger ikke et halvt år i forkant, men for min del handler det om at jeg er oppe på morgenen og skreller poteter osv. Legger til rette for at det ikke blir et kav rett før. Så er alle barna og jeg på gamlehjemmet, og besøker eldre familiemedlemmer. Er det snø, tar mannen en runde på ski/ aking. For jeg liker å ha kontroll på siste finpuss.

I hverdagen er vi rett og slett påkostet barnas aktiviteter, og har bygd opp sunne interesser. Det hjelper mye på veien. Og så har jeg lagt bort tanken om at ting skal være perfekt, og det tror jeg gjør det ok å være gjest her. De får gjerne delta i huslige sysler, om de blir en stund.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er gavene gjennomtenkt og ferdig flere uker før jul. Fordi jeg planlegger, og istedenfor stress i desember så gjør jeg unna gaver tidlig.

Mat er alltid hjemmelaget, fordi det er en lidenskap. Med god planlegging så krever det ikke så mye. Potetene skrelles dagen før selskap og grønnsaker kuttes dagen før. Så har jeg god tid den dagen det er selskap så jeg rekker en treningsøkt først. Hvis jeg ikke planlegger og gjør gode forberedelser, så rekker jeg ikke trening, sofakos og kjærestetid.

Trikset er ikke å være ett supermenneske, men planlegging. Planlegging. Mer planlegging. Og struktur til å følge planen.

Anonymkode: f7380...edf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det noen som gjør det? Det har jeg faktisk ikke hørt om i det virkelige liv.. men hva så? Du og dine unger trenger jo ikke å sitte i joggebukse og spise grillpølser på julafta, men det betyr ikke at det er feil. Det er viktig å se mennesker der de er, folk er forskjellige og gjør forskjellige ting, du trenger jo ikke personlig å ta det innover deg. Slutt å se mennesker som bedre eller verre, for da rakker du egentlig ned på deg selv

Synes synd på de barna som ikke har foreldre som kan stelle i stand en jul med visse tradisjoner. Det trenger jo ikke bety hjemmelaget sennep eller sylte, men grillpølser i joggedress er for meg bare trist. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (52 minutter siden):

Du må aldri sammenligne deg med andre...husk at det kan ligge mye bak et bilde du ikke ser.

Kansje de får til alt...og alt er perfekt...men du vet ikke om barna har det bra...da mener jeg at foreldre leker og bruker tid på de. Kansje de ikke har et avslappet forhold.

Kanskje de krangler mye ...og mor stor på tå hev for at alt MÅ se perfekt ut hele tiden 

Så lenge du og barn har det bra...så kan huset være på halv 12... Jeg vet at mange bruker mer tid på å rydde og holde huset i stand..en de bruker på barna 

Typisk norsk jantelov - «de har nok ikke alt på stell bak fasaden» - som skal unnskylde at man selv ikke gidder å prøve.

Ts, din svigerfamilie har vist deg hva som er mulig. Det har ikke din familie. Noen appelleres av det, andre ikke - som den over og de som til og med får behov for å rakke ned på andres vellykkethet. 

Jeg ville tenkt det samme som deg. Jeg får glede i at ting er pent, smaker godt, går etter planen, blir bra. Jeg er opptatt av å skille mellom hverdag og fest og å holde noen tradisjoner ved like. Jeg generelt ikke konservativ eller kristen, men mener f.eks. at samfunnet trenger noen felles merkedager, vi også 1. og 2. juledag er høytidsdager, at 17. mai er en viktig dag og at man er totalt historieløs og harry om man dasser rundt i joggebukser slike dager. 

Det er ikke noe galt å tenke «slik vil jeg også gjøre det». Hadde brukt mer energi og gå rundt å irritere meg over alt som var på halv tolv, om mannen ikke barberte og fikset seg litt og ungene skulle slenge rundt med hoodie og jeans på julaftens 

I tillegg til gode jobber, verv og diverse jern i ilden. Dette er ikke skryt, for det er ikke noe å skryte av, det er bare ikke så vanskelig.Det krever kun litt planlegging og det trives jeg med. Og barna elsker det ❤️

Anonymkode: fa9ac...e00

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler det samme som deg TS. Det er alltid kaotisk energi hos mine foreldre og det er slitsomt, og mye er på halv åtte. Det er mangel på planlegging og organisering, de tar ting på sparket og er ikke så nøye på ting. Dysfunksjonelle familieforhold som skal dysses ned og skyves under teppet.

Derimot, jeg har vært sammen med menn fra familier mer lignende din svigerfamilie, og det har jevnt over vært langt bedre familieforhold dem mellom. Og mer organisert planlegging, som fører til at alt er mer behagelig og bedagelig. Ingen av dem har lagt skjul på hvordan ting egentlig er, men heller kommunisert direkte og tydelig og løst problemet. I min familie er det mangel på sunn kommunikasjon og det fører til mye unødcenfig kaos.

Anonymkode: 4c9b9...994

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes synd på de barna som ikke har foreldre som kan stelle i stand en jul med visse tradisjoner. Det trenger jo ikke bety hjemmelaget sennep eller sylte, men grillpølser i joggedress er for meg bare trist. 

Kanskje de ikke vet bedre, men uansett koser seg. Det er ikke noe jeg hadde valgt selv, men dey betyt ikke at alle skal gjøre som meg for at det skal bli bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er veldig sammensatt, så det finnes ikke én forklaring. Jeg har vokst opp med en jul som var veldig koselig og varm, om enn ikke veldig strukturert. Det ble julemiddag, men barna kranglet i blant og ingen gikk skitur som en lykkelig familie hvor alle var blide samtidig en eneste gang i min oppvekst, som jeg husker det. Mannen min kommer fra en familie hvor det ofte var mye "surr". Hans far kunne godt sitte i joggebuksa, moren ordnet så godt hun kunne. Vi har endt opp nærmest min familie, og er fornøyde med det. Og vi har et vennepar hvor julen ser ut omtrent som hos TS sin svigerfamilie. De har ikke noen skjulte hemmeligheter eller krangler så vidt jeg vet. 

Sykdom hos et eller flere familiemedlemmer, vonde minner fra tidligere julefeiringer, forhold til julen og hvordan den skal se ut generelt, lite tid i hverdagen (selv om noen har krevende jobber, kan de ha mer fleksibilitet enn en del andre jobber), økonomi, temperament og personlighetstrekk, evne til samarbeid de voksne i familien i mellom, energinivå (som påvirkes av mye), å aldri ha vært med på en veldig strukturert og organisert jul og dermed ikke ha noe erfaring med at det er fint. 

Vi er hos mine foreldre i år. Og jeg ser på de familiene og vennekretsene som har masse fine selskaper og sosiale sammenkomster, julefrokoster, skiturer osv., og skulle ønske det var mer av det hos oss. Men så er vi en familie med mange introverte, og akkurat dette er ikke noe som kommer til å skje, med mindre jeg arrangerer det selv. Så jeg skal ta initiativ til mer sosialt neste år når vi har julefeiringen i vårt hus. Jeg tenker du kan la deg inspirere, TS. Du og mannen din, kan lage deres måter å gjøre ting på i deres lille, nye familie, og du vet godt hva du ikke ønsker å ta med deg fra din familie og oppvekst. Kanskje, og forhåpentligvis, er det noen fine elementer der også, som du kan ta med deg. 

Anonymkode: 0148d...9ff

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tenker dette er litt umodent av deg. Å sammenligne på den måten og bli flau over din familie. Skill saker og ting. 

Uenig. Ts er realist og klarer å se egen familie fra utsiden mens svigerfamilien viser hva som er mulig. 

Anonymkode: fa9ac...e00

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det har vært mange interessante innspill i denne tråden.

Ofte ser man ikke hele bildet. Men så er det også slik at alle mennesker har ulike utfordringer, styrker og svakheter. Folk som har gode jobber har ofte (ikke alltid) gode planleggingsegenskaper. Kanskje har de økonomi til å leie inn vaskehjelp, eller barnevakt som gjør at de de har bedre kapasitet til å ordne hus og julefeiring. Kanskje er de et "superpar" som utgjør et godt team. (Så feks ei som nevnte de brukte google keep, hvor hun tagget mannen og han hentet pakke på posten, Med min xmann klarte jeg ikke ha nien slike avtaler, det ble glemt, ikke sjekket eller ikke rukket. Ikke fordi han ikke ville hjelpe til men han er bare skikkelig elendig på slikt...) 

Jeg kommer også fra en litt sånn kaosfamilie. Vi har noen diagnoser i omløp og ikke alltid kommet i mål. Men er enig i at planlegging i god tid, detaljerte lister er viktig. Og så må man ikke skamme seg og snakke seg selv ned. Det viktigste er kosen, ikke hvor vakkert bordet er pyntet... 

Anonymkode: e8897...cb1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Ok

Da er det jo opp til deg om du blir flau over deg og din familie 

Her har vi 2 barn ,hund og katt og huset er alltid på halv 12. Men vi er aldri flau over dette, vi koser oss, vi gjør masse sammen og vi bruker mer tid på familien en å holde der ryddig og flott hele tiden.

Har en venn som har 2 barn...der ser der aldri ut som det faktisk bor noen der..alt på stell hele tiden. Men..dettu er den

Ig vi har vært hjem, litt rotete..men full av liv 

Men vi har jo alt på stell fordi vi vil ha ro, og tid sammen som familie. 

Gårsdagen var fredfull, med mye tid sammen. Da alle gaver og all mat har vært i hus lenge. Det er ingen servanter som må vaskes i siste liten før gjester kommer. Maten var i stor grad gjort klar kvelden før, samt at jeg og mannen tok en økt tidlig morgen mens det var julestrømpe og litt TV. Så da var det rikelig med tid til samtaler, de faste programmene sammen, en tur ut, med mer. 

Tilsvarende sparer vi enormt på å ha struktur ellers. Her handler vi en gang i uka, og tar andre ærender samtidig. Det er ryddig i skap og skuffer, der har vi ikke mer enn vi trenger. Alt i kjøleskapet har fast plass, det fører både til at man effektivt finner det man trenger, vet hva man har, og slipper matsvinn. 

Har alltid sett motsatt på det, at vi er rolige og harmoniske, og har mye tid sammen. I motsetning til de som alltid er bakpå, må kompensere for dårlig planlegging, halve skoskapet havner på gulvet fordi man ikke finner penskoene i siste liten, og alt mulig slikt. 

Anonymkode: a826f...1bd

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde rett og slett en nydelig julefeiring i går hos min (nye) manns søster og familie. De har tre barn og vi kom til et velduftende og nydelig pyntet julehus. Ungene er helt nydelig, velkledde og veloppdragne. Maten hjemmelaget, skituren var ferdig, gavene gjennomtenkt osv osv. Hele huset er preget av varme. De har begge krevende jobber på veldig høyt nivå i staten og de er aktive i barns aktiviteter. Bor i Bærum.

Når jeg sammenligner med min egen familie, blir jeg litt mat. Og litt flau. Det meste går på halv tolv…Både mat, gaver, oppfølging av barna generelt m.v. 

Nå venter vi vårt første barn og jeg er litt urolig om jeg faktisk vil velge svigerfamilien høyere enn min egen. Det er litt vondt å si det, men det er så slitsomt når alt bare er halvveis og dårlig planlagt… 

Fasade.

Det er sikkert ikke like perfekt til hverdags.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er gavene gjennomtenkt og ferdig flere uker før jul. Fordi jeg planlegger, og istedenfor stress i desember så gjør jeg unna gaver tidlig.

Mat er alltid hjemmelaget, fordi det er en lidenskap. Med god planlegging så krever det ikke så mye. Potetene skrelles dagen før selskap og grønnsaker kuttes dagen før. Så har jeg god tid den dagen det er selskap så jeg rekker en treningsøkt først. Hvis jeg ikke planlegger og gjør gode forberedelser, så rekker jeg ikke trening, sofakos og kjærestetid.

Trikset er ikke å være ett supermenneske, men planlegging. Planlegging. Mer planlegging. Og struktur til å følge planen.

Anonymkode: f7380...edf

Ikke sant. Her er det med hjemmelaget mat noe enkelte raskt kan være litt krass mot. Nå skal vi straks ha julebrunsj, og vet det er noen i denne tråden som ville kritisert det de så på bordet med utgangspunkt i at vi ikke har "prioritert tid med barna". 

For meg er det motsatt. Jeg passer alltid på å sette en eltefri deig på kvelden, det er raskt gjort. Kjøleskap og fryser er full av god mat vi selv har sanket som familie, i naturen, eller i egen hage. Det snakkes om hvor molten ble plukket, eller at minste fikk tappe ripssaft fra saftkoker i Juli. De har vært med å grave laks, og lage sylte. Så ikke bare er dette koselig tid sammen, men der er kunnskap om hvor maten kommer fra, og fine tradisjoner. 

All maten er i hus. La på telefonen med en slektning, der var mannen på kjøretur byen rundt da de var tomme for brød, og et-par ting. Slikt er bare stress for meg. 

Anonymkode: a826f...1bd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er et ordtak som sier at «hvis du vil ha noe gjort, spør en travel person». Noen mennesker setter krav til seg selv, evner å planlegge, og får ting unna uten mye stress. Pluss, som noen skrev over, ressurssterke finner ofte hverandre. 

Jeg ser det gang på gang at folk som har hele dagen til disposisjon ikke får gjort den ene tingen de skulle den uka. Fordi de utsetter mens de sitter på skjerm eller surrer rundt med noe. Det handler om det som kalles «delayed gratification», det å lære seg å gjøre det kjedelige/nødvendige/viktigste først, og ta kosen til slutt. Noe av det viktigste du kan lære barna dine, forresten.

Anonymkode: f9d99...5ad

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Struktur og planlegging av egen tid. 

De som er flinke i idrett er veldig ofte gode på skolen / jobben også. 

De zapper seg ikke vekk på tv eller skjerm, men bruker tiden slik de planla.

Anonymkode: cba94...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er utrolig forskjellige. Og hvordan man lever og organiserer livene er tilsvarende forskjellige. Jeg ser det veldig tydelig på broren min og meg.

Han er typisk kaotisk av seg, og det ses på hjemmet hans. Jeg er analytisk og organisert. Vi trives også med forskjellig hus. Et enkelt eksempel: Vi har samme peis. Det er av typen med glass på tre sider, og den sotes fort. Jeg vasker den flere ganger i uken, for jeg liker å se flammene. Det er også veldig fort gjort å vaske den ren. Men han, neh. Ikke så nøye. Han har det også veldig masse aske utenfor peisen, mens jeg støvsuger rundt etter vasken og fyrer kun med ved. Han hiver alt i den, papp og papir og alt brennbart. Han virker helt upåvirket av, det som i mine øyne er griseri. Jeg sier jo ikke noe, det betyr ikke noe. Det er de som lever med det, ikke jeg. Jeg lever med peisen slik jeg vil ha den, og de med sin. Det er jo greit.

Finn ut hvordan du selv vil ha det (uten å sammenliknde deg med andre), og jobb mot det.

Anonymkode: f957d...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (29 minutter siden):

Fasade.

Det er sikkert ikke like perfekt til hverdags.

Eller så er det faktisk det. Fordi de har struktur i hverdagen. Verre er det egentlig ikke.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...