AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #101 Del Skrevet 18 timer siden Kaster de. Ikke verdt risken for helse etc (kjemikalier). Anonymkode: 568fa...c65 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #102 Del Skrevet 18 timer siden Har nok ikke fått gaver fra Temu, men fikk to ting jeg har null interesse av/bruk for. Og de donerer jeg til et samlingssted i byen, så kan de pynte med det eller se om noen brukere av stedet trenger ei fluffy mappe/veske av polyester. Alt jeg får i gave er mine ting, og da er det opp til meg hva jeg gjør med de. Har ingen problem med å kvitte meg med enkelte gaver 1. juledag for å slippe å ha boden full av overskuddsgreier til slutt. Anonymkode: 50451...05b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #103 Del Skrevet 18 timer siden Temu er en "plattform" for varer fra Kina. Kvaliteten varierer i likhet med andre varer fra Kina. Anonymkode: a669e...707 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #104 Del Skrevet 17 timer siden Phitta Phjong skrev (4 timer siden): Jeg synes det er litt naivt å tro at det man kjøper på kjøpesentre og norske nettbutikker er så mye bedre når det kommer til barnearbeid og kjemikalier. Det aller meste er uansett laget i østen, og alt blir ikke kontrollert. Jeg har jobbet i en større, velkjent og godt besøkt kjede hvor mye av varene kommer spesielt fra Kina. En ting er hva kjeder får importert uten dokumentasjon, men grunnet forbrukernes bevissthet er det et ordentlig arbeid som gjøres når det kommer til etikk og bærekraft. Anonymkode: 50906...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17 timer siden #105 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde aldri brukt elektronikk kjøpt fra utenlandske butikker. Men jeg er forundret over hvordan folk er så kritisk til Temu, men de handler gjerne på rusta, dollarstore, normal osv. De har jo funnet farlig stoffer der også. Til og med princesse, Elkjøp og partyking har fått refs for dette. Temu har også krav på hva de kan levere til Europa og de får bot hvis de ikke oppfyller kravene. Jeg tenker at man skal være bevisst hvor man handler, men at man bare stikker hodet i sanden og tror at så lenge man kjøper det i Norge så er alt bra, det er for dumt. Anonymkode: 35d60...b06 Er ikke like streng som deg, har elektronikk kjøpt inn fra andre land rett og slett pga tingene ikke har funnets i Norge når jeg trengte de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #106 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er greit å ha ting som dette i bakhodet når man handler klær og annet på Temu eller andre kinesiske nettbutikker. "13. juli hadde vi en liten feiring med et bål. Vinden blåste og satte fyr på datteren min, Daniella Jacobs-Herds, sin Temu-hettegenser, som smeltet til huden hennes. Daniella, som har autisme og ADHD, fikk også brannskader i ansiktet, samt tredjegradsforbrenninger på høyre hånd, arm, overarm og bryst." https://dinside.dagbladet.no/fritid/trekker-populaert-produkt-kjempefarlig/82241247 En billig og uskyldig prinsessekjole eller en pyjamas kan raskt føre til livsvarige skader, hadde dette vært tøy og kjemikalier som er godkjent i vesten så hadde det knapt blitt et svimerke. Kinesiske produsenter bruker materialer som har vært forbudt i vesten i over 50 år nettopp på grunn av slike hendelser, dette er materialer som står i full fyr etter bare noen sekunder. Argumentasjonen med at norske butikker selger akkurat de samme produktene kommer opp gang etter gang, det går aldri inn at norske eller andre europeiske butikker er forpliktet til å følge lover og regler. De har også et erstatningsansvar ovenfor kundene om produktene er farlige og fører til skader, Temu og ande kinesiske nettbutikker har ingen plikt til å følge regelverket siden de selger til privatpersoner som selv står for importen. Når noen gir bort julegaver til barn med foreldre som har litt vett så gir de ikke bare bort en billig gave men også skyldfølelse, mottakeren blir sittende med skyldfølelse ovenfor giveren og barna. Anonymkode: cf7b1...b84 Hvilken relevans hadde det at den uheldige datteren har ADHD og autisme? Visste du forresten at bomull og lin er de mest brannfarlige stoffene? Håper du ikke har noen slik klær i skapet. Selv om mange norske butikker selger klær med disse stoffene. Uansett bra av Temu å trekke tilbake produktet da. Anonymkode: 287d4...ac8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #107 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Problemet er da ikke at produktene kommer fra Kina i seg selv? Hvorfor i all verden tror du det? Anonymkode: f417c...413 Men hva ER problemet da? Vi har jo blitt tutet ørene fulle av at varene kommer fra Kina og ikke oppfyller "EU-krav" (hva nå det er, ingen har linket til de etter alle disse tusen Temu-trådene). Det er jo supervanskelig å følge argumentasjonen til Temuhaterne, for den er jo så følelsesstyrt. Anonymkode: 287d4...ac8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #108 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg handler av og til på temu eller shein, jeg må ærlig si at jeg kjøpte to prinsesse kjoler til mine nieser der, de var mye "finere" enn de jeg fant i leke butikkene her, samt med tiara og prinsesse sko. Om de velger og kaste de, synd, men de falt iallefall i smak...da de begge er midt i den store prinsesse alderen. Må også få frem at så mye billigere enn de jeg så i butikkene her i norge var de ikke. Helt ærlig også så må jeg si at jeg har kjøpt noe treningstøy der og morsomme julepysjer til meg selv og familie. Treningsklærne der, iallefall noen på shein holder veldig god kvalitet er min erfaring. Jeg ville aldri kjøpte elektronikk derfra. Må også tilføye at veldig mange av det vi kaller stuerene merker i Norge nok kanskje ikke er såå stuerene allikevel, før vi starter mega hylekoret om shein og tema...når det er sagt er jeg helt i mot overforbruk. Men hverken temu eller shein har fått meg til å ha et større forbruk enn før. Anonymkode: 5b9b2...80b Om de er finere eller ikke er jo ikke problemet. Mye / det meste på temu/aliexpress har farlige kjemikalier i seg. Å gi klær til barn, med disse kjenikaliene er uetisk. Disse produktene burde ikke ha hudkontakt, det er kreftfremkallende, kan ødelegge fertilitet osv. Å kjøpe til seg selv er en ting, men å gi det til uvitende barn gjør deg til ett forferdelig menneske. Anonymkode: 10008...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #109 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken relevans hadde det at den uheldige datteren har ADHD og autisme? Visste du forresten at bomull og lin er de mest brannfarlige stoffene? Håper du ikke har noen slik klær i skapet. Selv om mange norske butikker selger klær med disse stoffene. Uansett bra av Temu å trekke tilbake produktet da. Anonymkode: 287d4...ac8 Kanskje hun var mindre forsiktig ved bålet enn man vanligvis forventer av åtteåringer pga. disse tilstandene? Bomull og lin tar lett fyr, men de smelter ikke slik som en del plastmaterialer. Jo tynnere stoffer, jo lettere tar de fyr, derfor er det regler for dette også når det gjelder barneklær (særlig nattøy). Dette er jo sånt som vi forbrukere ikke har behøvd å tenke så mye på før, men det er nok på tide å øke bevisstheten igjen. Anonymkode: a1203...3ac 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #110 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar vare på gaven til neste år, pakker den fint inn og gir den tilbake til vedkommende!! Kan ikke fatte og begripe at noen skal bestille julegaver fra Temu. Toppen av gjerrighet! Er økonomien dårlig så kan en like godt la være. Anonymkode: 2db75...c3d Jeg tenker at de som får Temugaver er verdt akkurat dette. Det er et hint. Anonymkode: 287d4...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #111 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva ER problemet da? Vi har jo blitt tutet ørene fulle av at varene kommer fra Kina og ikke oppfyller "EU-krav" (hva nå det er, ingen har linket til de etter alle disse tusen Temu-trådene). Det er jo supervanskelig å følge argumentasjonen til Temuhaterne, for den er jo så følelsesstyrt. Anonymkode: 287d4...ac8 Som sagt, det er sånt vi forbrukere har sluppet å tenke på, for myndighetene og butikkene har ordnet det for oss. Nå er det nok på tide å begynne å sjekke selv igjen. Anonymkode: a1203...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #112 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje hun var mindre forsiktig ved bålet enn man vanligvis forventer av åtteåringer pga. disse tilstandene? Bomull og lin tar lett fyr, men de smelter ikke slik som en del plastmaterialer. Jo tynnere stoffer, jo lettere tar de fyr, derfor er det regler for dette også når det gjelder barneklær (særlig nattøy). Dette er jo sånt som vi forbrukere ikke har behøvd å tenke så mye på før, men det er nok på tide å øke bevisstheten igjen. Anonymkode: a1203...3ac Ja, og da er det viktig å passe på. Det gjelder uansett hvilket klesplagg man har på. Jeg har vært mye på båltur, og lærte av mine foreldre å være forsiktig, og viderefører det til mine barn. Dette er overhodet ikke noe nytt vi må tenke på, og det får være måte på hvor mye vi skal overlate til andre å passe på. Hvem har ansvaret hvis man brenner seg på kaffe? Vi må ikke slutte å tenke fordi vi forventer at alt er trygt. Anonymkode: 287d4...ac8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #113 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som sagt, det er sånt vi forbrukere har sluppet å tenke på, for myndighetene og butikkene har ordnet det for oss. Nå er det nok på tide å begynne å sjekke selv igjen. Anonymkode: a1203...3ac Men det ER jo ikke noen som har passet på. Det ER ikke noe regelverk utenom en frivillig egenerklæring (CE). Gang på gang må man voksenoplære i disse tingene. Nå sist er plastjuletrær farlige, fordi noen ENDELIG har tenkt på å teste de. Og hvor kommer de fra? Kina. Hvor selges de? På nærbutikken, på Obs og overalt. Forresten er plastjuletrær sjokkerende brannfarlige, nærmest eksplosive og er i stand til å grille deg i løpet av sekunder. Folk må begynne å tenke selv, det virker jo som rullegardina er trukket fullstendig ned etter at snobbene har idioterklært Temu og de som handler der. Anonymkode: 287d4...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #114 Del Skrevet 16 timer siden Jeg ga bort to julegaver fra Temu i år. En kalender og en morsom pyntegjenstand. Kjøpte de ikke fordi de var billig, men fordi det var morsomme ting som jeg vet matcher humoren og smaken til de som fikk dem. Så det var sånn sett gjennomtenkte/personlige gaver. Håper de ikke de blir kastet. Anonymkode: 6301c...1ff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #115 Del Skrevet 16 timer siden Er det klær er det bare å kaste. Man bruker jo ikke samme plagg hver dag, så giveren kan jo leve i god tro om at den blir brukt innimellom. Anonymkode: a6b9c...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #116 Del Skrevet 16 timer siden Ingen i vår familie handler fra Temu. Alle er veldig bevisste på det. Skulle vi få noe fra andre fra Temu blir det kastet med en gang. Anonymkode: 9ca6c...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #117 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men det ER jo ikke noen som har passet på. Det ER ikke noe regelverk utenom en frivillig egenerklæring (CE). Gang på gang må man voksenoplære i disse tingene. Nå sist er plastjuletrær farlige, fordi noen ENDELIG har tenkt på å teste de. Og hvor kommer de fra? Kina. Hvor selges de? På nærbutikken, på Obs og overalt. Forresten er plastjuletrær sjokkerende brannfarlige, nærmest eksplosive og er i stand til å grille deg i løpet av sekunder. Folk må begynne å tenke selv, det virker jo som rullegardina er trukket fullstendig ned etter at snobbene har idioterklært Temu og de som handler der. Anonymkode: 287d4...ac8 https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/m352/m352.pdf Anonymkode: a1203...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #118 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken relevans hadde det at den uheldige datteren har ADHD og autisme? Visste du forresten at bomull og lin er de mest brannfarlige stoffene? Håper du ikke har noen slik klær i skapet. Selv om mange norske butikker selger klær med disse stoffene. Uansett bra av Temu å trekke tilbake produktet da. Anonymkode: 287d4...ac8 Naturmaterialer smelter ikke på huden som plastbaserte materialer gjør. En liten digresjon. Anonymkode: f417c...413 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #119 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at de som får Temugaver er verdt akkurat dette. Det er et hint. Anonymkode: 287d4...ac8 Ja, jeg følte jo litt det, da 😂 Har et dårlig forhold til faren min for tiden, som er den jeg fikk de gavene fra. Det føltes litt som en "fuck you" under treet fra ham. Jeg hadde ikke forventet gave fra ham og kjøpte ingenting tilbake. Hadde vært bedre om han også lot være. Anonymkode: f417c...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #120 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva ER problemet da? Vi har jo blitt tutet ørene fulle av at varene kommer fra Kina og ikke oppfyller "EU-krav" (hva nå det er, ingen har linket til de etter alle disse tusen Temu-trådene). Det er jo supervanskelig å følge argumentasjonen til Temuhaterne, for den er jo så følelsesstyrt. Anonymkode: 287d4...ac8 Du mener ikke på alvor at du ikke har fått med deg de faktiske grunnene? Du trodde ikke helt seriøst at det var på grunn av rasisme og fremmedfrykt?! Anonymkode: f417c...413 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå