AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #61 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Imponerende at folk hater på Temu, og gjør nettopp det som er det største problemet med Temu - kaster det. Det er ikke veldig holdbare produkter, slik at det blir mye bruk og kast. Det minste man kan gjøre er vel å la vær å kaste det. Har handlet litt derifra, og ikke opplevd noe som har trengtes å kastes enda. I forhold til giftstoffer, så finns det i alt av varer. Det er funnet i varer fra Kid også, men dette er norske kjeder, så det skrives ikke så mye om. Giftstoffer fins i alt av varer. Alt av varer blir produsert i Kina. Ja man skal være forsiktig med ting man spiser i fra, og elektronikk er fy fy. Utover det er det ikke noe å være hysterisk over. Anonymkode: 97de6...427 Hvorfor er det bedre at det ligger her og støver til evig tid? Den som har gjort noe "galt" her er jo vedkommende som kjøpte det. Kjøper man elektronikk derfra har man håpløs dømmekraft, spør du meg. Sier som en lenger oppe her, kjøp heller noe lite for samme sum som er produsert i Norge. Det hadde blitt brukt og satt pris på. Jeg er forresten ikke hysterisk fordi jeg ikke ønsker å bruke et plagg i grusom kvalitet som ser ut som det ble sydd sammen av noen på syretripp. Jeg hadde selvsagt ikke brukt plagget om det kom fra en norsk butikk heller. Anonymkode: f417c...413 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #62 Del Skrevet 22 timer siden Jeg hadde aldri brukt elektronikk kjøpt fra utenlandske butikker. Men jeg er forundret over hvordan folk er så kritisk til Temu, men de handler gjerne på rusta, dollarstore, normal osv. De har jo funnet farlig stoffer der også. Til og med princesse, Elkjøp og partyking har fått refs for dette. Temu har også krav på hva de kan levere til Europa og de får bot hvis de ikke oppfyller kravene. Jeg tenker at man skal være bevisst hvor man handler, men at man bare stikker hodet i sanden og tror at så lenge man kjøper det i Norge så er alt bra, det er for dumt. Anonymkode: 35d60...b06 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #63 Del Skrevet 22 timer siden Vi fikk en ting fra Temu I år, antar vi. Uten produktinformasjon og i tvilsom forpakning. Går i søpla. Anonymkode: 6516c...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #64 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper virkelig du sier det, og at de dropper deg som venn etter det. Makan til frekkhet. Om du ikke ønsker slike gaver, så kan du jo heller foreslå at dere dropper å utveksle julegaver, og heller gjør noe sosialt sammen neste år. Trenger ikke rakke ned på andre mennesker med en ufin, kvalmende fremtoning Anonymkode: 97de6...427 Men det er ikke frekt å gi noe tankeløst ræl i julegave og forvente takknemlighet? Anonymkode: f417c...413 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #65 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aldri brukt elektronikk kjøpt fra utenlandske butikker. Men jeg er forundret over hvordan folk er så kritisk til Temu, men de handler gjerne på rusta, dollarstore, normal osv. De har jo funnet farlig stoffer der også. Til og med princesse, Elkjøp og partyking har fått refs for dette. Temu har også krav på hva de kan levere til Europa og de får bot hvis de ikke oppfyller kravene. Jeg tenker at man skal være bevisst hvor man handler, men at man bare stikker hodet i sanden og tror at så lenge man kjøper det i Norge så er alt bra, det er for dumt. Anonymkode: 35d60...b06 Hvem tror det, da? Kanskje er vi som ikke handler på Temu litt obs på problematikken og unngår generelt å kjøpe unødvendige, umerkede varer fra de butikkene du nevner. Anonymkode: f417c...413 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #66 Del Skrevet 22 timer siden Jeg handler av og til på temu eller shein, jeg må ærlig si at jeg kjøpte to prinsesse kjoler til mine nieser der, de var mye "finere" enn de jeg fant i leke butikkene her, samt med tiara og prinsesse sko. Om de velger og kaste de, synd, men de falt iallefall i smak...da de begge er midt i den store prinsesse alderen. Må også få frem at så mye billigere enn de jeg så i butikkene her i norge var de ikke. Helt ærlig også så må jeg si at jeg har kjøpt noe treningstøy der og morsomme julepysjer til meg selv og familie. Treningsklærne der, iallefall noen på shein holder veldig god kvalitet er min erfaring. Jeg ville aldri kjøpte elektronikk derfra. Må også tilføye at veldig mange av det vi kaller stuerene merker i Norge nok kanskje ikke er såå stuerene allikevel, før vi starter mega hylekoret om shein og tema...når det er sagt er jeg helt i mot overforbruk. Men hverken temu eller shein har fått meg til å ha et større forbruk enn før. Anonymkode: 5b9b2...80b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #67 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke en tråd for å rakke ned på de som handler gaver på Temu eller lignende nettsider. Selv om jeg ikke er enig i å handle der forstår jeg at folk er ute etter å spare penger på gaver. Jeg er bare interessert i hva folk mener er greit og ikke. Fikk et plagg som veldig åpenbart er av svært lav kvalitet, og jeg så det med en gang. For det første lå det i en generisk plastbag uten produktinformasjon, typisk for slike nettsider og for det andre var materialet av svært dårlig kvalitet, så dårlig som man kun finner på produkter bestilt gjennom lignende nettsider. Den andre gjenstanden jeg fikk var en kopi av et kjent Apple-produkt. Det var helt åpenbart at dette var falskt produkt. For det første kan man ikke stole på at personvernet er ivaretatt på noen måte om man finner på å bruke produktet, for det andre er sjansen stor for at det inneholder skumle greier (tenker spesielt på tungmetaller) og for det tredje ser det ikke spesielt bra ut. Det er ingen tvil om at dette er gjenstander fra Temu (eller lignende), for man finner ikke varer av så åpenbart dårlig kvalitet i butikkene. Det er ikke vits å prøve å forsvare det om noen skulle tenke i de baner, for det er så fryktelig åpenbart. Spørsmålet mitt er som følger: hva gjør man med produkter man vet man aldri kommer til å bruke? For meg frister det mest å kaste det, for alternativet er at det blir liggende og samle støv til evig tid. Samtidig føles det veldig galt å laste en julegave. Hva mener dere? Anonymkode: f417c...413 Støtter heller ikke Temu. Heldigvis ingen i min familie som kjøper der ifra. Klær som ikke kan byttes i fysisk butikk ville jeg ikke hatt. Anonymkode: 6f431...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #68 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel, det er slavearbeidet som plager meg mest ved dette. Dere som handler på Temu holder slavedrift i gang, i Kina. Men det er vel så langt borte at det ikke angår deg? Temu besvarer ikke hva å direkte spørsmål om tvungen arbeidskraft de årene de har eksistert, bare generelle vendinger. Fra BBC: Anonymkode: f059e...7db Du er en av de som ikke skjønner at TEMU ikke produserer varene? De er en app som selger varer for andre fabrikker og produsenter. Hver og en vare er koblet til en produsent, der kan du se hvilken, og gjøre research på produktene deres. Vil bare legge til at mobiltelefonen din nok er produsert med hjelp av barnearbeid. Det har ingenting med Temu å gjøre, men desverre slik det er i land som driver med masseproduksjon. Å slutte å handle derifra er ingen løsning heller, landene blir fattigere. De som har jobb her, mister jobben og blir enda mer fattig. Det man heller burde gjøre, hvis man bryr seg så mye som du mener du gjør- er å hjelpe slike mennesker aktivt. Du får starte innsamling, og reise nedover på tilsyn og utarbeide en plan for hvordan man kan gjøre hverdagen deres bedre Anonymkode: 97de6...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #69 Del Skrevet 22 timer siden Romkom skrev (12 minutter siden): Det kan ikke stemme, slik det fremstår i "artikkelen" til postnord er det ikke helt enkelt å se, men det ser ut som 42% av alle handlene de siste tre månedene er fra temu, ikke at 42% av alle nordmenn har handlet derifra. Det ville forøvrig vært direkte sinnsykt om det var tilfelle. Forøvrig må det legges til at det ikke finnes én god grunn for å kjøpe noe på temu, og de som gjør det er generelt idioter i lavtlønnsyrker som ikke forstår bedre, og burde reddes fra seg selv med et eller annet forbud. Jeg tok det fra TV2-artikkelen som skriver 42% av befolkningen. Har ikke finlest tallene i undersøkelsen. For meg virker det som "alle" handler fra Temu for tiden. Anonymkode: 287d4...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #70 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva gjorde du med alle reisegavene du fikk fra de som reiste til Thailand, Spania, Egypt og lignende? Det er de samme varene, vi har alltid fått/kjøpt det, det har bare ikke kommet i posten tidligere, men i kofferten hjem fra ferie. Personlig handler jeg ikke på Temu, men synes det er litt overdrevent å kaste en T-skjorte fordi den er av dårlig kvalitet. Anonymkode: 9f9bc...1b8 Nei, det er jo ikke de samme tingene! På ferie i utlandet kjøper man kvalitet, kanskje håndlagede ting i gode materialer. Her også kommer jo helt tydelig sosioøkonomiske ulikheter inn i svarene som kommer i tråden. Hvis man derimot har dårlig smak og alltid har kjøpt plastting i grelle farger som gaver, ville jeg sterkt vurdert sette meg mer inn i hva folk faktisk trenger og ønsker seg. Ingen trenger slikt, og jeg har aldri møtt noen som blir glad for sånt. Kjenner heller ingen som selv fyller hjemmet sitt med slike ting. Lurer litt på hvor dere Temu-kunder bor og hvilke verdier dere lever etter. Anonymkode: f059e...7db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #71 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Håper virkelig du sier det, og at de dropper deg som venn etter det. Makan til frekkhet. Om du ikke ønsker slike gaver, så kan du jo heller foreslå at dere dropper å utveksle julegaver, og heller gjør noe sosialt sammen neste år. Trenger ikke rakke ned på andre mennesker med en ufin, kvalmende fremtoning Anonymkode: 97de6...427 Nei, det er ikke frekt at jeg ikke vil at ungene mine skal bruke utrygg utestet elektronikk eller klær som er bevist fullt i giftstoffer. Jeg er selv uføretrygdet og får utbetalt den laveste sum av uføretrygd og jeg handler ikke slikt drit selv. Som jeg skrev så sier jeg at hvis de skal handle på temu så dropper vi heller gaver. Det er ikke å rakke ned på noen at jeg ikke støtter slike møkkabedrifter som temu, wish osv. Det handler om kunnskap. Anonymkode: 1709b...aed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #72 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er en av de som ikke skjønner at TEMU ikke produserer varene? De er en app som selger varer for andre fabrikker og produsenter. Hver og en vare er koblet til en produsent, der kan du se hvilken, og gjøre research på produktene deres. Vil bare legge til at mobiltelefonen din nok er produsert med hjelp av barnearbeid. Det har ingenting med Temu å gjøre, men desverre slik det er i land som driver med masseproduksjon. Å slutte å handle derifra er ingen løsning heller, landene blir fattigere. De som har jobb her, mister jobben og blir enda mer fattig. Det man heller burde gjøre, hvis man bryr seg så mye som du mener du gjør- er å hjelpe slike mennesker aktivt. Du får starte innsamling, og reise nedover på tilsyn og utarbeide en plan for hvordan man kan gjøre hverdagen deres bedre Anonymkode: 97de6...427 Resonnementet ditt henger ikke på greip. Selvsagt tjener Temu på sine leverandører, i alle ledd. Sendingene er dessuten samkjørte. Du må lese deg opp på Kinas økonomiske vekst, og verdikjeder. Apple og andre store merkevarer har store avdelinger som jobber med etikk og bærekraft. Ingen seriøse bedrifter i dag kan drive uten å ha oversikt over leddene bakover i driften, og det ville blitt en stor knekk for Apple (o.l merkevarer) om det kom frem at deler de brukes kjøpes fra kinesisk slaveri. Anonymkode: f059e...7db 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #73 Del Skrevet 22 timer siden Phitta Phjong skrev (32 minutter siden): Jeg synes det er litt naivt å tro at det man kjøper på kjøpesentre og norske nettbutikker er så mye bedre når det kommer til barnearbeid og kjemikalier. Det aller meste er uansett laget i østen, og alt blir ikke kontrollert. Nettopp. Nesten ingenting blir kontrollert, og det som blir mest kontrollert for tiden er jo varer fra Temu. Anonymkode: 287d4...ac8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #74 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor er det bedre at det ligger her og støver til evig tid? Den som har gjort noe "galt" her er jo vedkommende som kjøpte det. Kjøper man elektronikk derfra har man håpløs dømmekraft, spør du meg. Sier som en lenger oppe her, kjøp heller noe lite for samme sum som er produsert i Norge. Det hadde blitt brukt og satt pris på. Jeg er forresten ikke hysterisk fordi jeg ikke ønsker å bruke et plagg i grusom kvalitet som ser ut som det ble sydd sammen av noen på syretripp. Jeg hadde selvsagt ikke brukt plagget om det kom fra en norsk butikk heller. Anonymkode: f417c...413 Hvor finner du produkter produsert i Norge? Herregud, vi produserer ikke vårt eget smittevernsutstyr engang. Det ble opprettet et firma under pandemien, som produserte munnbind. Det gikk konkurs og ble nedlagt etter pandemien. Hvorfor? Jo fordi man kjøper fra utlandet hvor det er billigere. Hvem lager de? Mest sannsynlig store fabrikker med dårlige kår. Anonymkode: 97de6...427 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #75 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvem tror det, da? Kanskje er vi som ikke handler på Temu litt obs på problematikken og unngår generelt å kjøpe unødvendige, umerkede varer fra de butikkene du nevner. Anonymkode: f417c...413 Nei, de aller fleste er ikke det. De fleste tror at så lenge de handler på butikker i Norge så er alt greit. Har du kjøpt noe fra princesse og tenkt at det kunne inneholde farlige stoffer? For det har jo nettopp vært en sak om dette. Anonymkode: 35d60...b06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #76 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde aldri brukt elektronikk kjøpt fra utenlandske butikker. Men jeg er forundret over hvordan folk er så kritisk til Temu, men de handler gjerne på rusta, dollarstore, normal osv. De har jo funnet farlig stoffer der også. Til og med princesse, Elkjøp og partyking har fått refs for dette. Temu har også krav på hva de kan levere til Europa og de får bot hvis de ikke oppfyller kravene. Jeg tenker at man skal være bevisst hvor man handler, men at man bare stikker hodet i sanden og tror at så lenge man kjøper det i Norge så er alt bra, det er for dumt. Anonymkode: 35d60...b06 Det er egentlig det mest facinerende. Ingen her i huset sover i sengetøy, eller bruker handklær, fra steder som Kid og Princess. Anonymkode: bea43...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #77 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye miljøskadelige gaver ga du dine barn egentlig? Anonymkode: 97de6...427 Yngste, som elsker hodeplagg, fikk en håndlaget lue i økologisk kordfløyel og ull. Eldste, som elsker åpne leker, fikk «Fancy nins» fra Grapat. Så, ingen. Anonymkode: 71965...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #78 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Resonnementet ditt henger ikke på greip. Selvsagt tjener Temu på sine leverandører, i alle ledd. Sendingene er dessuten samkjørte. Du må lese deg opp på Kinas økonomiske vekst, og verdikjeder. Apple og andre store merkevarer har store avdelinger som jobber med etikk og bærekraft. Ingen seriøse bedrifter i dag kan drive uten å ha oversikt over leddene bakover i driften, og det ville blitt en stor knekk for Apple (o.l merkevarer) om det kom frem at deler de brukes kjøpes fra kinesisk slaveri. Anonymkode: f059e...7db Såklart tjener de på salget, de tar en prosent. På samme måte som tørn.no feks. Det er jo likevel ikke TEMU som driver med slavearbeid, men enkelte varer kommer fra slike steder. Det går likevel fint an å navigere seg til å kjøpe fra skikkelige bedrifter i Kina. Slik som produserer produkter til HM osv, som også kommer fra Kina Anonymkode: 97de6...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #79 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor finner du produkter produsert i Norge? Herregud, vi produserer ikke vårt eget smittevernsutstyr engang. Det ble opprettet et firma under pandemien, som produserte munnbind. Det gikk konkurs og ble nedlagt etter pandemien. Hvorfor? Jo fordi man kjøper fra utlandet hvor det er billigere. Hvem lager de? Mest sannsynlig store fabrikker med dårlige kår. Anonymkode: 97de6...427 Som noen nevner har vi f. eks. garn. Vi har mye av lokalmatskatter man får tak i for noen få hundrelapper, skikkelige kvalitetsprodukter. Kosmetikk, f. eks. Vossabia. En god såpe? Det trenger ikke være så forbanna vanskelig, men du er jo et lysende eksempel på et menneske som ikke engang gidder å tenke på alternativer. Anonymkode: f417c...413 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #80 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Yngste, som elsker hodeplagg, fikk en håndlaget lue i økologisk kordfløyel og ull. Eldste, som elsker åpne leker, fikk «Fancy nins» fra Grapat. Så, ingen. Anonymkode: 71965...4d3 Der hadde mine barn blitt vanvittig skuffet. En treleke Anonymkode: 97de6...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå