Gå til innhold

Dere som unngår Temu, hva gjør dere med gavene dere fikk derfra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk ikke noe fra Temu, men hadde jeg fått noe, så måtte jeg nesten vurdert ting for ting. Akkurat de tingene du fikk hadde jeg kastet. Billig elektronikk er nesten farligere enn ekte apple-produkter. Og tøy fra Temu ville jeg ikke hatt på huden med tanke på alle de farlige stoffene de har funnet på Temu-varer.

Anonymkode: a4844...c86

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva jeg ville gjort? Hvis det var klær og det passet og så bra ut hadde jeg brukt det. Om det er lagd på Kinafabrikk A og solgt i kjent norsk klesbutikk eller Kinabutikk B og solgt via Temu gjør i praksis ingen forskjell.

Det samme med elektronikk. Så og si alt av elektronikk rundt oss er lagd i Kina. Hvis det er lavvolt/LED så er det så og si trygt og ikke verre enn noe annet fra Kina som man kan kjøpe på OBS, Nille, Lampehuset eller annet. De soleklart fleste elektriske branner oppstår i faste el-installasjoner i huset ditt og ikke i enkle dingser med LED eller som går på batteri.

Personvern? Dagens kommunikasjonsutstyr kommer stort sett fra Kina. Videoutstyret på jobb er fra Kina. Utstyret i bilen din er fra Kina. Her er jeg mer skeptisk fordi jeg jobber med IT og vet at Kina samler inn mengder av data fra alle slike systemer. Men igjen, det er ingen forskjell på om varene er solgt via Temu og annet som kommer fra de samme fabrikkene. 

Til slutt; hvis man ikke føler seg vel i klær man får, hvis man er redd for at dingsen tar fyr eller er skadelig - så selvsagt ikke bruk det, eller kast det. Det er opp til hver enkelt. For meg gjelder det alt man får, men jeg er ikke mer redd ting fra Temu enn ting som er kjøpt andre steder.

Anonymkode: 287d4...ac8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en ting fra Temu, da hadde vi allerede før gaveåpningen hatt en debatt om ting fra temu fordi vertinnene hadde handlet noe derfra, og jeg sa klart fra at det er å støtte både barnearbeid, forsøpling, lite bærekraft og logging av info hos lugubre kilder. Tingen jeg fikk var en kopi av noe jeg har i ekte vare, og det var helt åpenbart at dette var laber kvalitet som kommer til å gå i stykker rimelig raskt. Jeg sa bare «oi ja, det var jo spennende saker», kommer til p bruke det en gang bare for å ikke lyge til giver når jeg sier det er brukt, og så går det rett i søpla. 

Anonymkode: 93948...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye klaging på julegaver. Det hadde vært bedre å slutte med alt  dette styret når barna er voksne. Eller bare bytt pengegaver med hverandre.

De fleste av oss handler på nett, og aller mest fra Temu.  Vi handler mest i Norden, og halvparten gjør det fordi det er billig, og fordi vi la oss til nye handlevaner under pandemien. 

Jeg har handlet litt til meg selv, og har vært fornøyd med varene mine. De svarer til forventningene.  Man forventer ikke samme kvalitet på et brød fra Kiwi til 19,90, som et brød fra bakeren til 60,- Det samme gjelder verktøy, klær og sko.  

Nordmenn netthandler mest i Norden, og Temu er på topp – Dagsavisen

Endret av Perine
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva jeg ville gjort? Hvis det var klær og det passet og så bra ut hadde jeg brukt det. Om det er lagd på Kinafabrikk A og solgt i kjent norsk klesbutikk eller Kinabutikk B og solgt via Temu gjør i praksis ingen forskjell.

Det samme med elektronikk. Så og si alt av elektronikk rundt oss er lagd i Kina. Hvis det er lavvolt/LED så er det så og si trygt og ikke verre enn noe annet fra Kina som man kan kjøpe på OBS, Nille, Lampehuset eller annet. De soleklart fleste elektriske branner oppstår i faste el-installasjoner i huset ditt og ikke i enkle dingser med LED eller som går på batteri.

Personvern? Dagens kommunikasjonsutstyr kommer stort sett fra Kina. Videoutstyret på jobb er fra Kina. Utstyret i bilen din er fra Kina. Her er jeg mer skeptisk fordi jeg jobber med IT og vet at Kina samler inn mengder av data fra alle slike systemer. Men igjen, det er ingen forskjell på om varene er solgt via Temu og annet som kommer fra de samme fabrikkene. 

Til slutt; hvis man ikke føler seg vel i klær man får, hvis man er redd for at dingsen tar fyr eller er skadelig - så selvsagt ikke bruk det, eller kast det. Det er opp til hver enkelt. For meg gjelder det alt man får, men jeg er ikke mer redd ting fra Temu enn ting som er kjøpt andre steder.

Kan du ikke lese?

Anonymkode: f417c...413

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (1 time siden):

Ville kastet.

Hva er grunnlaget for at du vil kaste det da? Og ikke kjøpe på Temu i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Perine skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er mye klaging på julegaver. Det hadde vært bedre å slutte med alt  dette styret når barna er voksne. Eller bare bytt pengegaver med hverandre.

De fleste av oss handler på nett, og aller mest fra Temu.  Vi handler mest i Norden, og halvparten gjør det fordi det er billig, og fordi vi la oss til nye handlevaner under pandemien. 

Jeg har handlet litt til meg selv, og har vært fornøyd med varene mine. De svarer til forventningene.  Man forventer ikke samme kvalitet på et brød fra Kiwi til 19,90, som et brød fra bakeren til 60,- Det samme gjelder verktøy, klær og sko.  

Hva er poenget? For meg er de greiene jeg fikk fra Temu ubrukelige, og kan ikke sammenlignes med brød fra dagligvaren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjorde du med alle reisegavene du fikk fra de som reiste til Thailand, Spania, Egypt og lignende? Det er de samme varene, vi har alltid fått/kjøpt det, det har bare ikke kommet i posten tidligere, men i kofferten hjem fra ferie. Personlig handler jeg ikke på Temu, men synes det er litt overdrevent å kaste en T-skjorte fordi den er av dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 9f9bc...1b8

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Phitta Phjong skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnlaget for at du vil kaste det da? Og ikke kjøpe på Temu i utgangspunktet?

Hallo? Ta debatten et annet sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (7 minutter siden):

Jeg handler også masse fra Temu. Både klær, pynteting, leker til niesa mi, og ikke minst spennende sexleketøy. 
Har ikke gjort noen bomkjøp til nå. 
Man må bare passe på å lese hvilke mål det er på ting. Kjedelig å kjøpe en dildo som passer bedre som ørepynt 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjorde du med alle reisegavene du fikk fra de som reiste til Thailand, Spania, Egypt og lignende? Det er de samme varene, vi har alltid fått/kjøpt det, det har bare ikke kommet i posten tidligere, men i kofferten hjem fra ferie. Personlig handler jeg ikke på Temu, men synes det er litt overdrevent å kaste en T-skjorte fordi den er av dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 9f9bc...1b8

Det har jeg heldigvis aldri fått 😳 Det hadde gått i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hallo? Ta debatten et annet sted.

Jeg er bare nysgjerrig på hva hen begrunner det med at man skal kaste det. De som lager det, eller de som går glipp av et salg i Norge, får det jo ikke bedre av at det havne i søpla. Ikke naturen heller. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Phitta Phjong skrev (1 minutt siden):

Jeg er bare nysgjerrig på hva hen begrunner det med at man skal kaste det. De som lager det, eller de som går glipp av et salg i Norge, får det jo ikke bedre av at det havne i søpla. Ikke naturen heller. 

Grunnen er at produktet er ubrukelig? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er poenget? For meg er de greiene jeg fikk fra Temu ubrukelige, og kan ikke sammenlignes med brød fra dagligvaren.

Hadde du endret mening hvis de samme tingene var kjøpt hos en norsk butikk?  Var det type ting, eller opprinnelse som gjorde dem ubrukelige for deg?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (1 minutt siden):

Hadde du endret mening hvis de samme tingene var kjøpt hos en norsk butikk?  Var det type ting, eller opprinnelse som gjorde dem ubrukelige for deg?

Alt du trenger å vite står i hovedinnlegget. Disse varene finnes ikke i norske butikker, i hvert fall har jeg til gode å se det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk selvfølgelig ikke gaver derfra. Ellers ville jeg nok kastet det som restsøppel.

Anonymkode: c635a...2cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Phitta Phjong skrev (5 minutter siden):

Jeg handler også masse fra Temu. Både klær, pynteting, leker til niesa mi, og ikke minst spennende sexleketøy. 
Har ikke gjort noen bomkjøp til nå. 
Man må bare passe på å lese hvilke mål det er på ting. Kjedelig å kjøpe en dildo som passer bedre som ørepynt 

Så du står godt til navnet ditt, phitta? 🤮

Anonymkode: c635a...2cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan du ikke lese?

Jo, og nå får du mange gode råd her. Spørsmålet du stiller til slutt er jo umulig å svare på. Eller veldig enkelt, siden du hater Temu så må du jo selvsagt kaste det så lenge du ikke vil bruke det. Vi andre som har litt mer nyansert forhold til Temu tenker litt videre da vettu.

Beklager hvis jeg bet på en trolletråd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt du trenger å vite står i hovedinnlegget. Disse varene finnes ikke i norske butikker, i hvert fall har jeg til gode å se det. 

Du har sikkert dine grunner.  Folk er forskjellige, og det er umulig å forstå alle meninger.  Jeg håper at du finner ut av det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, og nå får du mange gode råd her. Spørsmålet du stiller til slutt er jo umulig å svare på. Eller veldig enkelt, siden du hater Temu så må du jo selvsagt kaste det så lenge du ikke vil bruke det. Vi andre som har litt mer nyansert forhold til Temu tenker litt videre da vettu.

Beklager hvis jeg bet på en trolletråd.

Ok 😂

Perine skrev (Akkurat nå):

Du har sikkert dine grunner.  Folk er forskjellige, og det er umulig å forstå alle meninger.  Jeg håper at du finner ut av det.

Ok...?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...