AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #81 Del Skrevet i går, 11:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som noen nevner har vi f. eks. garn. Vi har mye av lokalmatskatter man får tak i for noen få hundrelapper, skikkelige kvalitetsprodukter. Kosmetikk, f. eks. Vossabia. En god såpe? Det trenger ikke være så forbanna vanskelig, men du er jo et lysende eksempel på et menneske som ikke engang gidder å tenke på alternativer. Anonymkode: f417c...413 Så du kjøper ingen pyntegjenstander, eller kjøkkenredskaper? Du kun kjører garn, og lokalmatskatter. Anonymkode: 97de6...427 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #82 Del Skrevet i går, 11:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Yngste, som elsker hodeplagg, fikk en håndlaget lue i økologisk kordfløyel og ull. Eldste, som elsker åpne leker, fikk «Fancy nins» fra Grapat. Så, ingen. Anonymkode: 71965...4d3 Tråder og tekstiler, og tilhørende arbeidskraft og maskiner, kommer nesten utelukkende fra Kina nå. Det samme gjelder det meste av deler og elementer i ting som selges i norske butikker. Men man blir gjerne lurt av at det er montert i norge eller Europa et sted. Anonymkode: bea43...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #83 Del Skrevet i går, 11:13 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor finner du produkter produsert i Norge? Herregud, vi produserer ikke vårt eget smittevernsutstyr engang. Det ble opprettet et firma under pandemien, som produserte munnbind. Det gikk konkurs og ble nedlagt etter pandemien. Hvorfor? Jo fordi man kjøper fra utlandet hvor det er billigere. Hvem lager de? Mest sannsynlig store fabrikker med dårlige kår. Anonymkode: 97de6...427 Garn er nevnt, såpeprodusenter, ulike matprodusenter. Små firma som produserer klær på bestilling (mine barn har klær fra for eksempel Mini Moe). Det finnes også utenlandske produsenter som produserer på en slik måte at de ansatte blir godt ivaretatt. Det gir selvsagt en høyere pris til sluttproduktet. Anonymkode: 71965...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #84 Del Skrevet i går, 11:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, de aller fleste er ikke det. De fleste tror at så lenge de handler på butikker i Norge så er alt greit. Har du kjøpt noe fra princesse og tenkt at det kunne inneholde farlige stoffer? For det har jo nettopp vært en sak om dette. Anonymkode: 35d60...b06 JA?! Jeg har jo selvsagt tenkt på det. Hvorfor tror du jeg vasker alle klær og sengetøy før bruk? Og jeg er ikke så naiv at jeg tror at dette er etisk eller lokalt produsert, men det finnes grenser. Jeg har ikke råd til å kjøpe bestemorsydd sengetøy i lin produsert hos den lokale bonden, men jeg har råd til å la være å bestille ting som om mulig er enda verre enn de vanlige produktene i norske butikker. Anonymkode: f417c...413 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #85 Del Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tråder og tekstiler, og tilhørende arbeidskraft og maskiner, kommer nesten utelukkende fra Kina nå. Det samme gjelder det meste av deler og elementer i ting som selges i norske butikker. Men man blir gjerne lurt av at det er montert i norge eller Europa et sted. Anonymkode: bea43...b2c Problemet er da ikke at produktene kommer fra Kina i seg selv? Hvorfor i all verden tror du det? Anonymkode: f417c...413 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #86 Del Skrevet i går, 11:16 Fy søren, så utakknemlige folk er. TS, de tingene du fikk hørtes ikke noe særlig ut. Men det finnes faktisk mye av god kvalitet på Temu. Jeg har flere plagg jeg har fått gode tilbakemeldinger på. «Så fin den genseren var, hvor er den kjøpt?» Når jeg sier Temu får de hakeslepp. Folk bare antar at ting fra Temu er ræva. Men jeg er sikker på at mange også har fått gaver fra Temu som man aldri ville gjettet var derfra. Anonymkode: f9823...738 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #87 Del Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du kjøper ingen pyntegjenstander, eller kjøkkenredskaper? Du kun kjører garn, og lokalmatskatter. Anonymkode: 97de6...427 Selvsagt 🙄 Anonymkode: f417c...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #88 Del Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tråder og tekstiler, og tilhørende arbeidskraft og maskiner, kommer nesten utelukkende fra Kina nå. Det samme gjelder det meste av deler og elementer i ting som selges i norske butikker. Men man blir gjerne lurt av at det er montert i norge eller Europa et sted. Anonymkode: bea43...b2c Jeg velger produsenter hvor jeg vet hvor tekstiler kommer fra og produksjonen finner sted. Flere av produsentene, som nesten utelukkende er europeiske, sørger også for å sysselsette personer med ulike utfordringer. Det er ikke «økologisk bomull» fra Lindex. 😊 Anonymkode: 71965...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet i går, 11:21 #89 Del Skrevet i går, 11:21 Phitta Phjong skrev (1 time siden): Hva er grunnlaget for at du vil kaste det da? Og ikke kjøpe på Temu i utgangspunktet? Klær med bly, og elektronikk som man ikke vet er sikker eller ikke. Kjøper man varene selv (fra Temu også) så har man litt bedre kontroll, men når man får i gave så gudene vet hva man egentlig har fått og hva det inneholder. Bedre å ønske seg gavekort eller penger og unngå hele situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:27 #90 Del Skrevet i går, 11:27 Romkom skrev (35 minutter siden): Det kan ikke stemme, slik det fremstår i "artikkelen" til postnord er det ikke helt enkelt å se, men det ser ut som 42% av alle handlene de siste tre månedene er fra temu, ikke at 42% av alle nordmenn har handlet derifra. Det ville forøvrig vært direkte sinnsykt om det var tilfelle. Forøvrig må det legges til at det ikke finnes én god grunn for å kjøpe noe på temu, og de som gjør det er generelt idioter i lavtlønnsyrker som ikke forstår bedre, og burde reddes fra seg selv med et eller annet forbud. 42% av nordmenn har handlet på TEMU, mot 26% svensker. Det finnes flere gode grunner, men den beste er å unngå mellomleddene. Det meste norske butikker selger er produsert i Asia. Anonymkode: 350f8...ff8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #91 Del Skrevet i går, 11:43 Romkom skrev (55 minutter siden): Forøvrig må det legges til at det ikke finnes én god grunn for å kjøpe noe på temu, og de som gjør det er generelt idioter i lavtlønnsyrker som ikke forstår bedre, og burde reddes fra seg selv med et eller annet forbud. Alt du vet. Imponerende 👏 Eller, det er vel mer det er fordømmende menneske antar. 🥱 Anonymkode: dc30f...fda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 11:48 #92 Del Skrevet i går, 11:48 Det hadde blitt kastet. Nå er det uansett ikke en problemstilling her, da ingen av de jeg får gave av, kjøper gaver på Temu. Så akkurat det tar jeg ganske med ro 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:51 #93 Del Skrevet i går, 11:51 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heldigvis ikke en aktuell problemstilling her. Kjenner ingen som handler på Temu. Anonymkode: 00401...086 Det gjør du garantert, men de vet at de får pepper som fy om de sier det høyt, så da holder de munn og later som og sier seg enig i at det er moralsk forkastelig å handle der....blablabla Anonymkode: 65626...e26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:55 #94 Del Skrevet i går, 11:55 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg handler av og til på temu eller shein, jeg må ærlig si at jeg kjøpte to prinsesse kjoler til mine nieser der, de var mye "finere" enn de jeg fant i leke butikkene her, samt med tiara og prinsesse sko. Om de velger og kaste de, synd, men de falt iallefall i smak...da de begge er midt i den store prinsesse alderen. Må også få frem at så mye billigere enn de jeg så i butikkene her i norge var de ikke. Helt ærlig også så må jeg si at jeg har kjøpt noe treningstøy der og morsomme julepysjer til meg selv og familie. Treningsklærne der, iallefall noen på shein holder veldig god kvalitet er min erfaring. Jeg ville aldri kjøpte elektronikk derfra. Må også tilføye at veldig mange av det vi kaller stuerene merker i Norge nok kanskje ikke er såå stuerene allikevel, før vi starter mega hylekoret om shein og tema...når det er sagt er jeg helt i mot overforbruk. Men hverken temu eller shein har fått meg til å ha et større forbruk enn før. Anonymkode: 5b9b2...80b Det er greit å ha ting som dette i bakhodet når man handler klær og annet på Temu eller andre kinesiske nettbutikker. "13. juli hadde vi en liten feiring med et bål. Vinden blåste og satte fyr på datteren min, Daniella Jacobs-Herds, sin Temu-hettegenser, som smeltet til huden hennes. Daniella, som har autisme og ADHD, fikk også brannskader i ansiktet, samt tredjegradsforbrenninger på høyre hånd, arm, overarm og bryst." https://dinside.dagbladet.no/fritid/trekker-populaert-produkt-kjempefarlig/82241247 En billig og uskyldig prinsessekjole eller en pyjamas kan raskt føre til livsvarige skader, hadde dette vært tøy og kjemikalier som er godkjent i vesten så hadde det knapt blitt et svimerke. Kinesiske produsenter bruker materialer som har vært forbudt i vesten i over 50 år nettopp på grunn av slike hendelser, dette er materialer som står i full fyr etter bare noen sekunder. Argumentasjonen med at norske butikker selger akkurat de samme produktene kommer opp gang etter gang, det går aldri inn at norske eller andre europeiske butikker er forpliktet til å følge lover og regler. De har også et erstatningsansvar ovenfor kundene om produktene er farlige og fører til skader, Temu og ande kinesiske nettbutikker har ingen plikt til å følge regelverket siden de selger til privatpersoner som selv står for importen. Når noen gir bort julegaver til barn med foreldre som har litt vett så gir de ikke bare bort en billig gave men også skyldfølelse, mottakeren blir sittende med skyldfølelse ovenfor giveren og barna. Anonymkode: cf7b1...b84 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet i går, 14:24 #95 Del Skrevet i går, 14:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 42% av nordmenn har handlet på TEMU, mot 26% svensker. Det finnes flere gode grunner, men den beste er å unngå mellomleddene. Det meste norske butikker selger er produsert i Asia. Anonymkode: 350f8...ff8 Vis gjerne hvor dette står i artikkelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #96 Del Skrevet i går, 14:33 Tar vare på gaven til neste år, pakker den fint inn og gir den tilbake til vedkommende!! Kan ikke fatte og begripe at noen skal bestille julegaver fra Temu. Toppen av gjerrighet! Er økonomien dårlig så kan en like godt la være. Anonymkode: 2db75...c3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #97 Del Skrevet i går, 14:46 Jeg fant ikke det jeg lette etter i norske (eller europeiske) butikker, så jeg endte med å handle fra Temu. Det var ikke elektronikk, klær/noe med stoff eller leker. Var forberedt på at det muligens ble bomkjøp pga kvalitet, men jeg ble overrasket over at kvaliteten var fullt brukbar, det så ikke verst ut. Det var brukt sykt mye stiv lavkvalitets plast som forpakning til hver gjenstand, men alle produktene hadde informasjon om hva det var og hva det inneholdt, samt nøyaktig hvor det kom fra. Det var svære klistremerker med informasjon på forpakningene. Nå var dette en gave til meg fra meg, og ingen andre fikk varer fra Temu (eller lignende butikker). Det er så mange meninger om den slags butikker at jeg ikke handler dit fra andre. Jeg liker også at de faktisk kan bytte gavene om det ikke faller i smak. Jeg kjøper aldri noe som ikke kan byttes, med mindre jeg vet det er noe de spesifikt ønsker seg og man f.eks kan kjøpe det fra Tise eller Finn brukt. Ikke at det var relevant for denne tråden... Anonymkode: cf882...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:51 #98 Del Skrevet i går, 14:51 Hahaha! Får selvsagt ikke gaver fra Temu, hva slags folk tror du jeg omgås?!😆 Anonymkode: dd941...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:55 #99 Del Skrevet i går, 14:55 Fikk en pinsett, en kose genser og juicemaskin fra temu. Beholder pinsetten og kvitter meg med resten. Ønsker ikke slike gaver for alt i verden. Anonymkode: 4f1c5...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:00 #100 Del Skrevet i går, 15:00 Hvordan skal jeg vite at det jeg får er kjøpt gjennom Temu? Dette er ikke en problemstilling jeg trenger å ta stilling til i mitt liv. Anonymkode: 81446...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå