AnonymBruker Skrevet i går, 19:45 #41 Del Skrevet i går, 19:45 knooters skrev (23 minutter siden): Neivel. Det er din definisjon av uhygge, og da tar du oppvasken selv. Det ville ikke vært mitt problem om du har et eller annet OCD-problem med tallerkener og kaller det "rot". At matrester og liknende ordnes før det lukter eller det blir et annet reelt problem av det, er en selvfølge. Det er ingen som syns det er spesielt sympatisk med folk som bruker mer krefter på å mase på andre for bagateller enn det tar dem å gjøre oppgaven selv, heller. Og, jeg kan garantere at i en normal husholdning ville jeg tatt meg av alle de tingene som betyr noe for meg, fordi da blir det gjort ordentlig og jeg slipper å skape dårlig stemning av å drive med masing og pirking på andre. Men, skulle jeg være forhindret, må jeg akseptere at andre tar ting i sitt tempo og på sin måte. Det er ikke et vanskelig konsept å forstå, er det? Er jo litt rart å skrive det i en tråd der en person ikke vil kaste søppel engang med kommentaren "det er ikke min søppel". Hva er greia med det liksom? Når jeg er på besøk spør jeg alltid om det trengs noe hjelp. Er svaret nei, ok, men jeg rydder jo fremdeles opp etter meg etterpå. Her har i tillegg moren bedt om hjelp. Men så er det en som ikke hjelper til. Det er faktisk rart. Er enig i at det er jævlig å bli kjeftet og smelt på og der stressa damer (ofte) maser om at alt skal gjøres med en gang. Ellers. Jeg pleier å overse folk som ikke hjelper til. De får ikke ta del i noe hyggelig fellesskap heller. Jeg elsker å lage mat med andre selv når jeg i utgangspunktet gjør det for å hjelpe. Da er det god stemning på kjøkkenet, så får heller den ene som ikke gidder å spørre om det trengs hjelp sitte og taste asosialt på mobilen sin. Anonymkode: 7389e...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:33 #42 Del Skrevet i går, 20:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, det gjør jeg, man pusser ikke bestikk, man vasker bestikk - det er da det blir finest. Anonymkode: 6bb1f...efb Sølvbestikk må pusses for å bli kvitt sølvsulfid. Kan jo riktig nok gjøres kjemisk også, men ikke bedre med sølvbad kl 17 julaften heller. Anonymkode: 57f6e...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:50 #43 Del Skrevet i går, 20:50 Vi har julen annethvert år hos oss. Derfor slapper jeg av når jeg drar til andre. Er riktignok ikke på overnatting da. Hjelper til med å stable tallerkner ved bordet etter middag osv. Men nyter glasset med vin i stuen mens vertskapet ordner kjøkken og dessert. Vi feirer ofte med noen som aldri arrangerer jul. Bidrar ikke med en rett, dessert, tar med felles drikke, kommer til duk og dekket bord hvert år. I år inviterte min mor de to 1t før oss andre (de viste ikke at vi andre kom senere). Den ene fikk ansvar for å se til maten mens min mor fikk hilst ordentlig på gjestene og tatt de i mot. Den andre fikk i oppgave å sørge for at alle hadde drikke i løpet av kvelden (vann, alkoholfritt, vin, øl, kaffe osv). Begge ble bedt om å hjelpe til å rydde av "x og y, hvis dere kan hjelpe å dekke av er dere snill". Anonymkode: b8bac...d27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #44 Del Skrevet 21 timer siden Blålilla skrev (16 timer siden): «Anne, kan du rydde inn maten i kjøleskapet så tar jeg oppvaskmskinen?» »Anne, vil du dekke bordet eller skrelle poteter?» Enkelt og greit. Forventningsavklaring. Du har åpenbart ikke erfaring med denne typen. "Ok, skal bare se/lese/høre ferdig dette" (også skjer det ikke). "Jeg må dusje/skifte/trene nå så jeg hjelper heller til etterpå" (også skjer det ikke) Enkelt og greit. Utsetter til folk gir opp å mase. Fordi etter nok mas og et skikkelig skjerpings alvorsord blir krangel og dårlig stemning, uten endring i arbeidsfordeling, så det ikke er verdt det. Anonymkode: c3a5d...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 10 timer siden #45 Del Skrevet 10 timer siden Du har også den alternative varianten hvor denne som roper på Anne ikke lar deg gjøre noe selv om du vil det - for så å klage over at du ikke gjør noe. DET er den typen vi har med å gjøre her. Hvor man ikke lar andre slippe til, bare for å kunne si "du gjør ingenting". Neivei, men det er din feil at det blir slik. Delvis fordi du er utålmodig, og delvis fordi du ikke stoler på at den andre lager noe DU liker hvis det er snakk om et måltid mat. Eller, alternativt å være så vant med å lage ting etter egen gane at når andre lager etter sin, så sutres det over for mye av sukker eller fett i ett kjør. Men for å si det sånn: hvis du syns eplekaka jeg har laget er for søt, så syns jo jeg at den DU lager er for lite søt. Er det ene noe bedre enn det andre? I praksis er vel skillet mellom hvem som er høflig nok til å ikke kjefte på andre for deres kokkelering og tenker at "det er godt nok selv om jeg ville laget den litt annerledes selv". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #46 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 15.13): Ja, det gjorde du nok! Du må være en fryd å være sammen med! Anonymkode: 6bb1f...efb Det er ganske vanlig å ønske å være litt i forkant, slik at bordet dekkes tidlig ettermiddag. Så man slipper å stresse rundt rett før bordsetting med både dekking og mat. Så jeg er enig i at da gjør man det heller selv. Anonymkode: e5571...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå