Grå Skrevet 25. desember 2024 #21 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det gjorde du nok! Du må være en fryd å være sammen med! Anonymkode: 6bb1f...efb Er du et barn? Å pusse sølvet som skal dekkes på bordet Julaften til Sølvguttene synger julen inn Julaften klokken 17 synes du er innafor? Uerfaren, uvitende eller bare kranglete, er uinteressant for jeg er sjeleglad for at jeg slipper å feire Jul med folk som deg... 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #22 Del Skrevet 25. desember 2024 knooters skrev (2 timer siden): De fleste som hjelper til ønsker nok å få ta del i struktureringen. Hvis de som er "mest ivrige" bare hiver igang og bosser rundt med folk, er det ikke så rart om noen ikke vil hjelpe til. Det er nesten like ille som de som står over deg og detaljstyrer når du helst vil utføre en oppgave i fred og ro - på din måte - og denne andre ikke er fornøyd, fordi du gjør det slik du ønsker. VI har da hatt nok av sånne samtaler her, og. "Kan du måke snø?" Og joda, jeg måker gjerne snø - men ingen skal ut døren med det første, så da tar jeg det når jeg vil. Et par timer senere har noen andre måkt fordi de var utålmodige uten grunn. Whatever - bjeffer du til meg for egen utålmodighet, får du svar på tiltale. Jeg kan lett se det samme med oppvask. Hvis denne ene mener den fint kan stå et par timer og andre hiver seg rundt for å ta den med en gang, får de bare gjøre det alene. Det er ikke sånn at den som er mest ivrig/stressende kan forvente at alle andre skal danse etter deres pipe. Husarbeid må også organiseres etter de som har en mer "chill" attitude til det. Hvertfall om målet er at alle skal hjelpe til og det faktisk skal være god stemning. Det spørs jo hvor jævlig "chill" du tillater deg å være. Jeg syns ikke det er spes hyggelig om man skal måtte tilbringe hele jula i rot, rester og gammel oppvask fordi du er så innmari chill. Dette kan typisk være en kalkulert unnskyldning for å slippe å ta tak selv, for ingen andre orker å leve i ditt rot i lengden. Anonymkode: 85cc2...403 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #23 Del Skrevet 25. desember 2024 Grå skrev (37 minutter siden): Er du et barn? Å pusse sølvet som skal dekkes på bordet Julaften til Sølvguttene synger julen inn Julaften klokken 17 synes du er innafor? Uerfaren, uvitende eller bare kranglete, er uinteressant for jeg er sjeleglad for at jeg slipper å feire Jul med folk som deg... Ja, må jo bare stole på at den som ble bedt om dette, er i stand til å vurdere dette selv. Man pusser ikke sølvet man spiser med, så da er det snakk om lysestaker. Er disse fulle av stearin så må man bruke tid, trenger de kun en rask puss med filla, så tar det no-time. Tenker at det uansett er opp til den man spør å velge sånt. Ja, du slipper å feire med meg, det har du rett i, så du kan bare fortsette med fornærmelsene dine. Hele sju fornærmelser i løpet av to-tre setninger, du må ha god øvelse eller mye innelagret aggresjon… Anonymkode: 6bb1f...efb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #24 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det spørs jo hvor jævlig "chill" du tillater deg å være. Jeg syns ikke det er spes hyggelig om man skal måtte tilbringe hele jula i rot, rester og gammel oppvask fordi du er så innmari chill. Dette kan typisk være en kalkulert unnskyldning for å slippe å ta tak selv, for ingen andre orker å leve i ditt rot i lengden. Anonymkode: 85cc2...403 Det samme kan man innvende motsatt vei. Ikke akkurat hyggelig å tilbringe høytiden sammen med noen som ikke takler at man drikker av et glass fordi det blir merker på det, eller tygger maten fordi det bråker. Disse menneskene finnes, i like stort monn, som de på motsatt side av skalaen. Anonymkode: 6bb1f...efb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #25 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er så irritert på en som står meg nær. Var hos min mor som er skilt og har dårlig helse. Hun hadde bedt om hjelp på forhånd. Så kom juleaften og denne medbedte personen sitter for seg selv, ser sur ut og sier ikke noe. Hen deltar ikke, ser at min mor står igjen med oppvask og ser meg bidra, men tilbyr seg ikke å hjelpe. Neste morgen spiser hen frokost, men rydder ikke opp. Jeg føler jeg må unnskylde oppførselen. Konfronterer til slutt, og det blir ødelagt stemning Anonymkode: 4d623...ce9 Du velger, ts, å beskrive vedkommende både som gjest og som «hjelper». Var det like manglende tydelighet i invitasjonen? Altså, sa du/dere «vi behøver hjelp i julen, ønsker du å komme og hjelpe til?» eller sa du/dere «du er velkommen i julefeiring»? For det er helt normalt at en gjest ikke bidrar. Og i noen familier er det ansett som ekstremt uhøflig å ikke bidra, eller i alle fall til y seg. I andre vil verten få et sinne-anfall om du så mye som stabler tallerkner fordi det oppfattes som ren kritikk av vertens egnethet. Jeg tenker at dersom du/dere inviterte denne «gjesten» primært som en slags hushjelp/hjemmehjelp for din mor så er det naturlig å ikke bare kommunisere det, men også tilby betalt. For dersom det var en ubetalt type bistand, ts, så er jo unektelig du den som burde svingt deg i gang? Alternativt invitert din mor til deg og satt henne i godstolen? Anonymkode: cba19...b86 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #26 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg tenker at dersom du/dere inviterte denne «gjesten» primært som en slags hushjelp/hjemmehjelp for din mor så er det naturlig å ikke bare kommunisere det, men også tilby betalt. For dersom det var en ubetalt type bistand, ts, så er jo unektelig du den som burde svingt deg i gang? Alternativt invitert din mor til deg og satt henne i godstolen? Anonymkode: cba19...b86 Dette er samlivsforumet, det er snakk om en kjæreste eller partner. Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #27 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I andre vil verten få et sinne-anfall om du så mye som stabler tallerkner fordi det oppfattes som ren kritikk av vertens egnethet. Ja, eller at man gjør det ‘feil’. Anonymkode: 6bb1f...efb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 25. desember 2024 #28 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor utsette oppgaver til siste liten, når alt som er gjort, er gjort? For det dukker opp nye ting som må fikses. Og ofte trenger man en tur ut. Med søppel, for å hente noe, for noen som leverer gaver i siste liten, for en blomsterleveranse. Så juledagen bør det være måkt fra tidlig morgen. Det er typisk late mennesker som tenker slik. Blir som hun som tilbød å pusse sølv for meg lille julaften. "Flott" tenkte jeg. Men der lå alt fortsatt klart morgenen etter, julaften morgen. Kl 12 spurte jeg. Da sa hun at hun hadde tenkt til å ta det til sølvguttene, da vi uansett satt foran TVen 🙄 Da gjorde jeg det bare selv. Anonymkode: 2d747...1a5 Fordi du kanskje ikke har energien der og da. Eller lyst, om så er. Hvorfor har det hastverk å få ting gjort? Oppgavene løper ikke fra deg, og du kan ta det når det passer. Ofte er det også enklere å bare ta et skippertak når det er 3-4 ting som bør tas, og så unner man seg noe godt til kaffen etterpå. Her ute har snøen smeltet vekk, det var et generelt poeng knyttet opp mot at folk har en tendens om å mase om ting som ikke haster - fremfor å overlate detaljene (inkl. tidspunkt) til den som har sagt hen skal utføre oppgaven. Det har ingenting med latskap å gjøre. Late folk er dem som sitter inne og blir andpusten av å gå en tur, ikke dem som kan løpe to mil hver dag og bare har en preferanse for å gjøre husarbeid på kvelden. For eksempel. Aner ikke når dere har bruk for sølvtøyet, er det fikset i tide er det utakknemlighet å klage over at det gjøres sent. Da kan man like gjerne bare gjøre det selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #29 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor utsette oppgaver til siste liten, når alt som er gjort, er gjort? For det dukker opp nye ting som må fikses. Og ofte trenger man en tur ut. Med søppel, for å hente noe, for noen som leverer gaver i siste liten, for en blomsterleveranse. Så juledagen bør det være måkt fra tidlig morgen. Det er typisk late mennesker som tenker slik. Blir som hun som tilbød å pusse sølv for meg lille julaften. "Flott" tenkte jeg. Men der lå alt fortsatt klart morgenen etter, julaften morgen. Kl 12 spurte jeg. Da sa hun at hun hadde tenkt til å ta det til sølvguttene, da vi uansett satt foran TVen 🙄 Da gjorde jeg det bare selv. Anonymkode: 2d747...1a5 "Work smarter, not harder" er mottoet mitt. Og da jobber jeg nok på en helt annen måte enn deg. Anonymkode: 5baaf...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #30 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette er samlivsforumet, det er snakk om en kjæreste eller partner. Anonymkode: 6bb1f...efb Hvor kommer "hjelper" inn i bildet da? Anonymkode: 5baaf...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #31 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, må jo bare stole på at den som ble bedt om dette, er i stand til å vurdere dette selv. Man pusser ikke sølvet man spiser med, så da er det snakk om lysestaker. Er disse fulle av stearin så må man bruke tid, trenger de kun en rask puss med filla, så tar det no-time. Tenker at det uansett er opp til den man spør å velge sånt. Ja, du slipper å feire med meg, det har du rett i, så du kan bare fortsette med fornærmelsene dine. Hele sju fornærmelser i løpet av to-tre setninger, du må ha god øvelse eller mye innelagret aggresjon… Anonymkode: 6bb1f...efb Men herregud, man kan ikke pusse bestikk til middagen som antagelig serveres mellom 17 og 18, klokken 17. Også fordi man da ikke kan hjelpe med noe annet fordi man er opptatt med det jævla bestikket som kunne vært klart dagen før. Pleier du å dekke på bordet julaften rett før middag? Noe sier meg at du ikke arrangerer store middager Anonymkode: 57f6e...aa1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 25. desember 2024 #32 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, må jo bare stole på at den som ble bedt om dette, er i stand til å vurdere dette selv. Man pusser ikke sølvet man spiser med, så da er det snakk om lysestaker. Er disse fulle av stearin så må man bruke tid, trenger de kun en rask puss med filla, så tar det no-time. Tenker at det uansett er opp til den man spør å velge sånt. Ja, du slipper å feire med meg, det har du rett i, så du kan bare fortsette med fornærmelsene dine. Hele sju fornærmelser i løpet av to-tre setninger, du må ha god øvelse eller mye innelagret aggresjon… Anonymkode: 6bb1f...efb Det du svarer forklarer egentlig alt - du uttaler deg om ting du ikke har greie på... Hvis du hadde noensinne hadde arrangert Jul for flere så hadde du visst mer om hvordan lage en magisk, glitrende, vellykket Jul for hele storfamilien, det krever mer enn nypussede lysestaker én time Etter kirkeklokkene ringer inn til jul, da er vi halvveis inn i middagen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #33 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men herregud, man kan ikke pusse bestikk til middagen som antagelig serveres mellom 17 og 18, klokken 17. Også fordi man da ikke kan hjelpe med noe annet fordi man er opptatt med det jævla bestikket som kunne vært klart dagen før. Pleier du å dekke på bordet julaften rett før middag? Noe sier meg at du ikke arrangerer store middager Anonymkode: 57f6e...aa1 Joda, det gjør jeg, man pusser ikke bestikk, man vasker bestikk - det er da det blir finest. Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #34 Del Skrevet 25. desember 2024 Grå skrev (15 minutter siden): Det du svarer forklarer egentlig alt - du uttaler deg om ting du ikke har greie på... Hvis du hadde noensinne hadde arrangert Jul for flere så hadde du visst mer om hvordan lage en magisk, glitrende, vellykket Jul for hele storfamilien, det krever mer enn nypussede lysestaker én time Etter kirkeklokkene ringer inn til jul, da er vi halvveis inn i middagen... Du får bare tro det Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #35 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvor kommer "hjelper" inn i bildet da? Anonymkode: 5baaf...cd2 Kjæresten/partneren er den som trådstarter hadde håpet at skulle hjelpe. Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 25. desember 2024 #36 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får bare tro det Anonymkode: 6bb1f...efb Nei altså, det er jo lett å forstå... Lykke til videre med å utgi deg for noe du ikke kan nok om og riktig Glad Jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #37 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Work smarter, not harder" er mottoet mitt. Og da jobber jeg nok på en helt annen måte enn deg. Anonymkode: 5baaf...cd2 Samme her. Virker som en del av de som svarer i tråden, har ventet til de helt siste dagene, og så skal man deretter begynne å klage på at noen tar det med ro. Da kunne man heller levd litt mer effektivt resten av året, brukt sølvtøyet litt oftere, for eksempel… https://www.klikk.no/bolig/gode-rad-for-vasking-og-pussing-av-solvtoyet-2387133 Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #38 Del Skrevet 25. desember 2024 Grå skrev (1 minutt siden): Nei altså, det er jo lett å forstå... Lykke til videre med å utgi deg for noe du ikke kan nok om og riktig Glad Jul! Takk det samme Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 25. desember 2024 #39 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk det samme Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 25. desember 2024 #40 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spørs jo hvor jævlig "chill" du tillater deg å være. Jeg syns ikke det er spes hyggelig om man skal måtte tilbringe hele jula i rot, rester og gammel oppvask fordi du er så innmari chill. Dette kan typisk være en kalkulert unnskyldning for å slippe å ta tak selv, for ingen andre orker å leve i ditt rot i lengden. Anonymkode: 85cc2...403 Neivel. Det er din definisjon av uhygge, og da tar du oppvasken selv. Det ville ikke vært mitt problem om du har et eller annet OCD-problem med tallerkener og kaller det "rot". At matrester og liknende ordnes før det lukter eller det blir et annet reelt problem av det, er en selvfølge. Det er ingen som syns det er spesielt sympatisk med folk som bruker mer krefter på å mase på andre for bagateller enn det tar dem å gjøre oppgaven selv, heller. Og, jeg kan garantere at i en normal husholdning ville jeg tatt meg av alle de tingene som betyr noe for meg, fordi da blir det gjort ordentlig og jeg slipper å skape dårlig stemning av å drive med masing og pirking på andre. Men, skulle jeg være forhindret, må jeg akseptere at andre tar ting i sitt tempo og på sin måte. Det er ikke et vanskelig konsept å forstå, er det? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå