AnonymBruker Skrevet i går, 07:45 #1 Del Skrevet i går, 07:45 Jeg er så irritert på en som står meg nær. Var hos min mor som er skilt og har dårlig helse. Hun hadde bedt om hjelp på forhånd. Så kom juleaften og denne medbedte personen sitter for seg selv, ser sur ut og sier ikke noe. Hen deltar ikke, ser at min mor står igjen med oppvask og ser meg bidra, men tilbyr seg ikke å hjelpe. Neste morgen spiser hen frokost, men rydder ikke opp. Jeg føler jeg må unnskylde oppførselen. Konfronterer til slutt, og det blir ødelagt stemning Anonymkode: 4d623...ce9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålilla Skrevet i går, 07:48 #2 Del Skrevet i går, 07:48 «Anne, kan du rydde inn maten i kjøleskapet så tar jeg oppvaskmskinen?» »Anne, vil du dekke bordet eller skrelle poteter?» Enkelt og greit. Forventningsavklaring. 14 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #3 Del Skrevet i går, 07:49 bidrar han ellers i året? Hadde han kanskje ikke lyst til å være med i det hele tatt, men følte seg tvunget? Har han vært igjennom en vanskelig tid? Anonymkode: 10cd3...6e0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:50 #4 Del Skrevet i går, 07:50 Det er dessverre ofte de samme som ikke bidrar uansett anledning. Har kommet til det punktet der jeg bare har måttet slutte å irritere meg over disse folka. For det forsuret alle familiesammenkomster for meg. Tar heller i et ekstra tak eller to selv så ting skal gli lett. Anonymkode: cc39e...dbd 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet i går, 07:50 #5 Del Skrevet i går, 07:50 Kunne ikke mor bedt ham hjelme litt til han og, og evt du sagt at det hadde vært veldig fint om han hjalp litt til. Hans egen frokost kunne han vel i hvert fall ryddet vekk. Du kunne sagt at han kan bare rydde vekk frokosten hans, at dere hadde spist/skulle ikke ha el 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet i går, 07:54 #6 Del Skrevet i går, 07:54 Jeg regner med at det er et tidligere år du skriver om i og med julefrokosten i scenarioet ditt er avsluttet. Fungerte det bedre i år eller lot dere være å invitere personen? I så fall synes jeg du skal la det ligge. Moren din vil sikkert ikke ha noe mer støy om noe som skjedde for minst et år siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:05 #7 Del Skrevet i går, 08:05 Jeg må bare piske rundt. "Samler du sammen gavepapir?" "Tar du av bordet?", "Setter du inn i oppvaskmaskinen - husk å skylle". Gidder rett og slett ikke være høflig. Oppfører man seg som et barn, så får man tåle å bli behandlet som et barn. Anonymkode: 2d747...1a5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:37 #8 Del Skrevet i går, 08:37 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg må bare piske rundt. "Samler du sammen gavepapir?" "Tar du av bordet?", "Setter du inn i oppvaskmaskinen - husk å skylle". Gidder rett og slett ikke være høflig. Oppfører man seg som et barn, så får man tåle å bli behandlet som et barn. Anonymkode: 2d747...1a5 Jeg gjør også dette med min bror. Dessverre oppfører han seg som et barn tilbake og gjør ingenting frivillig. Kan si "datteren min burde hatt mer vann" og forvente at noen andre ordner opp. Til å bli gal av, men å oppdra voksne mennesker er ikke enkelt Anonymkode: 57f6e...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg gjør også dette med min bror. Dessverre oppfører han seg som et barn tilbake og gjør ingenting frivillig. Kan si "datteren min burde hatt mer vann" og forvente at noen andre ordner opp. Til å bli gal av, men å oppdra voksne mennesker er ikke enkelt Anonymkode: 57f6e...aa1 Blir nesten sprø og har bedt vedkommende reise hjem. Jeg synes det er respektløst. Gadd ikke re opp sengen sin. Skulle gå ut med søppel og ba hen ta med poser. Selv gikk jeg med hendene fulle. Hen fikk en pose og gikk 10 meter bak meg. Da vi stod ved kassene måtte jeg si « og nå kaster du posen i søppelkassen» får som svar « hva er det i posen. Må jo vite det for å sortere» « Du får åpne og se» , sa jeg. Fikk høre at det ikke var hens søppel. Jeg svarte krasst « Det er like mye din søppel som andre sin søppel» Ødelegger hele julen for meg Anonymkode: 4d623...ce9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden *julaften Anonymkode: 27488...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): bidrar han ellers i året? Hadde han kanskje ikke lyst til å være med i det hele tatt, men følte seg tvunget? Har han vært igjennom en vanskelig tid? Anonymkode: 10cd3...6e0 Det er nok en HEN tråd.... Anonymkode: 7a3bb...c43 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg gjør også dette med min bror. Dessverre oppfører han seg som et barn tilbake og gjør ingenting frivillig. Kan si "datteren min burde hatt mer vann" og forvente at noen andre ordner opp. Til å bli gal av, men å oppdra voksne mennesker er ikke enkelt Anonymkode: 57f6e...aa1 Ved sånn oppførsel er det vel innafor å gjøre litt humor av det, forhåpentligvis ler andre slik at broren din ikke kan bli fornærmet. Dvs hvis han sier at datteren burde hatt mer vann» så svarer du (med smil/latter/glimt i øyet så man skjønner at du tuller litt også) f.eks. -«og du har brått blitt lam så du kan ikke finne selv?» 🤭 -«det var random info, jeg burde hatt mer penger!» -«så da mener du at vi andre skal servere fordi du ikke finner vasken/kanna selv?» 😌 -«ja da er det jammen bra dere er her slik at noen kan finne det, hun tørster i hjel hjemme hos deg eller?» 😅 Anonymkode: 30f4e...192 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg må bare piske rundt. "Samler du sammen gavepapir?" "Tar du av bordet?", "Setter du inn i oppvaskmaskinen - husk å skylle". Gidder rett og slett ikke være høflig. Oppfører man seg som et barn, så får man tåle å bli behandlet som et barn. Anonymkode: 2d747...1a5 Dette. Men også konsekvenser. Jeg blir GAL av at folk ikke tørr å gi konsekvenser for drittatferd(ser bort fra de som har demens, PU el. selvfølgelig). Så gi klar beskjed om at alle hjelper til, frivillig, hjelper man ikke til, så blir man ikke invitert neste år. Og så følger man også opp neste år. Anonymkode: 479bb...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 21 timer siden #14 Del Skrevet 21 timer siden (endret) De fleste som hjelper til ønsker nok å få ta del i struktureringen. Hvis de som er "mest ivrige" bare hiver igang og bosser rundt med folk, er det ikke så rart om noen ikke vil hjelpe til. Det er nesten like ille som de som står over deg og detaljstyrer når du helst vil utføre en oppgave i fred og ro - på din måte - og denne andre ikke er fornøyd, fordi du gjør det slik du ønsker. VI har da hatt nok av sånne samtaler her, og. "Kan du måke snø?" Og joda, jeg måker gjerne snø - men ingen skal ut døren med det første, så da tar jeg det når jeg vil. Et par timer senere har noen andre måkt fordi de var utålmodige uten grunn. Whatever - bjeffer du til meg for egen utålmodighet, får du svar på tiltale. Jeg kan lett se det samme med oppvask. Hvis denne ene mener den fint kan stå et par timer og andre hiver seg rundt for å ta den med en gang, får de bare gjøre det alene. Det er ikke sånn at den som er mest ivrig/stressende kan forvente at alle andre skal danse etter deres pipe. Husarbeid må også organiseres etter de som har en mer "chill" attitude til det. Hvertfall om målet er at alle skal hjelpe til og det faktisk skal være god stemning. Endret 21 timer siden av knooters 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gjør også dette med min bror. Dessverre oppfører han seg som et barn tilbake og gjør ingenting frivillig. Kan si "datteren min burde hatt mer vann" og forvente at noen andre ordner opp. Til å bli gal av, men å oppdra voksne mennesker er ikke enkelt Anonymkode: 57f6e...aa1 Bare vent til dere får eldre foreldre som trenger en del ekstra. Da kom julaftenene med dette fullstendig i skyggen.... Anonymkode: 2d747...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Del Skrevet 21 timer siden knooters skrev (15 minutter siden): De fleste som hjelper til ønsker nok å få ta del i struktureringen. Hvis de som er "mest ivrige" bare hiver igang og bosser rundt med folk, er det ikke så rart om noen ikke vil hjelpe til. Det er nesten like ille som de som står over deg og detaljstyrer når du helst vil utføre en oppgave i fred og ro - på din måte - og denne andre ikke er fornøyd, fordi du gjør det slik du ønsker. VI har da hatt nok av sånne samtaler her, og. "Kan du måke snø?" Og joda, jeg måker gjerne snø - men ingen skal ut døren med det første, så da tar jeg det når jeg vil. Et par timer senere har noen andre måkt fordi de var utålmodige uten grunn. Whatever - bjeffer du til meg for egen utålmodighet, får du svar på tiltale. Jeg kan lett se det samme med oppvask. Hvis denne ene mener den fint kan stå et par timer og andre hiver seg rundt for å ta den med en gang, får de bare gjøre det alene. Det er ikke sånn at den som er mest ivrig/stressende kan forvente at alle andre skal danse etter deres pipe. Husarbeid må også organiseres etter de som har en mer "chill" attitude til det. Hvertfall om målet er at alle skal hjelpe til og det faktisk skal være god stemning. Takk! Veldig mye sant her. Anonymkode: 5baaf...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden knooters skrev (22 minutter siden): De fleste som hjelper til ønsker nok å få ta del i struktureringen. Hvis de som er "mest ivrige" bare hiver igang og bosser rundt med folk, er det ikke så rart om noen ikke vil hjelpe til. Det er nesten like ille som de som står over deg og detaljstyrer når du helst vil utføre en oppgave i fred og ro - på din måte - og denne andre ikke er fornøyd, fordi du gjør det slik du ønsker. VI har da hatt nok av sånne samtaler her, og. "Kan du måke snø?" Og joda, jeg måker gjerne snø - men ingen skal ut døren med det første, så da tar jeg det når jeg vil. Et par timer senere har noen andre måkt fordi de var utålmodige uten grunn. Whatever - bjeffer du til meg for egen utålmodighet, får du svar på tiltale. Jeg kan lett se det samme med oppvask. Hvis denne ene mener den fint kan stå et par timer og andre hiver seg rundt for å ta den med en gang, får de bare gjøre det alene. Det er ikke sånn at den som er mest ivrig/stressende kan forvente at alle andre skal danse etter deres pipe. Husarbeid må også organiseres etter de som har en mer "chill" attitude til det. Hvertfall om målet er at alle skal hjelpe til og det faktisk skal være god stemning. Enig. Ble helt svett av å lese de første innleggene. Ikke rart disse er omgitt av såkalt ‘udugelige’ mennesker. Anonymkode: 6bb1f...efb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir nesten sprø og har bedt vedkommende reise hjem. Jeg synes det er respektløst. Gadd ikke re opp sengen sin. Skulle gå ut med søppel og ba hen ta med poser. Selv gikk jeg med hendene fulle. Hen fikk en pose og gikk 10 meter bak meg. Da vi stod ved kassene måtte jeg si « og nå kaster du posen i søppelkassen» får som svar « hva er det i posen. Må jo vite det for å sortere» « Du får åpne og se» , sa jeg. Fikk høre at det ikke var hens søppel. Jeg svarte krasst « Det er like mye din søppel som andre sin søppel» Ødelegger hele julen for meg Anonymkode: 4d623...ce9 Jeg får helt vondt av vedkommende enten det er mannen eller dama di. Kan du ikke gjøre det slutt fremfor å herse med han eller henne? Anonymkode: 6bb1f...efb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden knooters skrev (2 timer siden): De fleste som hjelper til ønsker nok å få ta del i struktureringen. Hvis de som er "mest ivrige" bare hiver igang og bosser rundt med folk, er det ikke så rart om noen ikke vil hjelpe til. Det er nesten like ille som de som står over deg og detaljstyrer når du helst vil utføre en oppgave i fred og ro - på din måte - og denne andre ikke er fornøyd, fordi du gjør det slik du ønsker. VI har da hatt nok av sånne samtaler her, og. "Kan du måke snø?" Og joda, jeg måker gjerne snø - men ingen skal ut døren med det første, så da tar jeg det når jeg vil. Et par timer senere har noen andre måkt fordi de var utålmodige uten grunn. Whatever - bjeffer du til meg for egen utålmodighet, får du svar på tiltale. Jeg kan lett se det samme med oppvask. Hvis denne ene mener den fint kan stå et par timer og andre hiver seg rundt for å ta den med en gang, får de bare gjøre det alene. Det er ikke sånn at den som er mest ivrig/stressende kan forvente at alle andre skal danse etter deres pipe. Husarbeid må også organiseres etter de som har en mer "chill" attitude til det. Hvertfall om målet er at alle skal hjelpe til og det faktisk skal være god stemning. Hvorfor utsette oppgaver til siste liten, når alt som er gjort, er gjort? For det dukker opp nye ting som må fikses. Og ofte trenger man en tur ut. Med søppel, for å hente noe, for noen som leverer gaver i siste liten, for en blomsterleveranse. Så juledagen bør det være måkt fra tidlig morgen. Det er typisk late mennesker som tenker slik. Blir som hun som tilbød å pusse sølv for meg lille julaften. "Flott" tenkte jeg. Men der lå alt fortsatt klart morgenen etter, julaften morgen. Kl 12 spurte jeg. Da sa hun at hun hadde tenkt til å ta det til sølvguttene, da vi uansett satt foran TVen 🙄 Da gjorde jeg det bare selv. Anonymkode: 2d747...1a5 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da sa hun at hun hadde tenkt til å ta det til sølvguttene, da vi uansett satt foran TVen 🙄 Da gjorde jeg det bare selv. Ja, det gjorde du nok! Du må være en fryd å være sammen med! Anonymkode: 6bb1f...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå