Gå til innhold

Julekveld med «toddler»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Juleaften er mas, stress og « se her, she her, seeee, se her, se hva du har fått! Se da. Se så fin, se. Skal du pakke opp, skal du pakke opp selv? Skal jeg hjelpe? Her er det en ny pakke, se her, se her» etterfulgt av « neeei. Ikke riv ned den. Ikke lov. Ikke ta den» 

Hvordan få en fin kveld. Så kommer natten og ingen klarer å finne roen. Overstumulerte barn og voksne som ikke sover. 

Er dette slik folk med 2-4 åringer feirer jul?

Anonymkode: fb0fa...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her var det selvsagt litt stress, han på 2 syns gavepapiret var mest stas, men da han fikk en leke så ikk ehan poenget med å åpne flere gaver, han på 4 orket helle rikke pakke opp alt, han var storfornøyd og klarte ikke helt å vite hva han skulle leke med da det ble for mye. 

De var trøtte rundt kl 19.30, da var vi halvveis i pakkeåpningen. Pappa tok med seg de to minste hjem og la se. Jeg og eldste ble igjen og åpnet resten av gavene. 

Leggingen gikk fint, han på 4 kviknet litt til og ville leke, men da han først kom i seng sovnet han fort. I natt  har begge to sovet skikkelig bra, han på 2 kan være våken flere ganger, men i natt hørte jeg ikke et pip. Da ble keg bekymret og våknet kl 06 for å se at alt var bra. Kl 07.30 våknet begge to og vi alle sammen stod opp:) Jeg er storfornøyd med julekvelden. 

Men akkurat nå er det litt kaos her, leker som bråker skaper hodepine for meg. Men det blir nok en fin dag:) 

God jul. 

Anonymkode: 52fa8...9d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sikkert slik mange ender opp.

Kam unngås ved å

1. begrense antall gaver av gangen.  

2. be de voksne ikke jazze opp ungen hele tiden

3. legge barnet til normal tid

4. tilrettelegg kvelden for barnet

Anonymkode: 0b4cc...b6d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde en kjempefin kveld med vår 2-åring. Hun og jeg delte hun gaver sammen, hun hjalp til pakke opp, ble kjempeglad for alt hun fikk og ville se på det og leke litt, før vi gikk videre til neste. Vi var 4 voksne og kun henne som barn, så gikk rolig for seg. Klart det er mye babling og spenning fra hennes side, men det er bare koselig.

Hun sovnet med én gang vi la henne, siden det ble litt senere enn vanlig. Da var hun ferdig for kvelden. Skal sies at hun "alltid" er lett å legge da (bank i bordet).

Synes det var helt magisk med første julen hun skjønte litt av. :)

Anonymkode: 59ca7...d52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hadde vi lang tid mellom pakkene så han rakk å leke med lekene. Hadde også tenkt at om noen av gavene ble liggende til i dag så hadde det egentlig vært veldig greit. Begynte åpning i 13-tiden. Ble endel senere legging enn vanlig, sovna etter 20 minutters makking som vanlig. Selvsagt blir det litt "nei det der er x sin gave, ikke ta, nei ikke åpne" men det går egentlig på automatikk, så jeg tenker ikke så mye over det.  Var 5 voksne og 6 barn så det kunne blitt kaos men gikk overraskende fint for seg. 

Anonymkode: 3b769...d00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos oss legger vi egentlig opp julaften etter barna. Jeg er altså tante til disse barna og ikke mor, men jeg syns det er helt greit at vi gjør det sånn.

Vi starter feiringa med grøt kl 12, så er det en liten lur på de små. Middagen er servert en gang mellom 16 og 17 og barna legges kl 19. 

Vi legger igjen noen av julegavene våre hjemme, så vi får et par julegaver på julaften, men fokuset er på barna.

Så åpner vi resten av gavene når vi kommer hjem, noe som fungerer helt fint. 

Anonymkode: c9cfc...a61

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det var ikke sånn. Alle skjønte at småbarna måtte roes ned, ingen jaget dem opp. 

Anonymkode: 155c3...0bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom nissen kl 14, vi åpnet gaver i rolig tempo etter det, alle gavene ble prøvd ut og takket for før neste, middag kl 18 og ungene la seg 1930. En på fem, en på to og en nyfødt :) Ingen av dem ble overstimulerte og nå koser de seg med alle gavene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi begrenset gaver. Startet middagen 16. La barna til normal tid. Etter barna sov 18.30, hadde vi voksne dessert og voksenkos. 

Anonymkode: 896a0...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det litt pakkeutdeling til han på tre før middag, men ikke alle gavene, han får resten i morgen. Nissen kom med dem. Så middag, når han ble lei, så han på TV, lavt, og lekte med lekene som var pakket opp. La seg litt senere enn normalt, men ikke mye. Jeg (tante) syntes det var kjempehyggelig. Gøy å se hvor glad minstemann var. Gjorde noe positivt med julaften for min del.

Anonymkode: 5372c...5f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var 2-åringen med på å åpne gaver en times tid, fra ca 6-7. Spiste litt is og kveldsmat etter det, og la seg og sovnet raskt. Gikk helt fint. Hun sov godt.

Hun så litt på hva de andre fikk under åpningen og hoppet og løp fornøyd rundt på gulvet. Og åpnet sine gaver innimellom. Stas for alle. Om man ikke stresser og legger det litt opp etter barna går det bra. Men jeg mener at de aller fleste barn greier å lære seg å vente på tur allerede fra de er små.. Følge med på og glede seg over hva de andre får også. Litt vanskelig for 2-åringen, så hun hentet gaver litt oftere enn den organiserte storesøsteren ønsket 😅 men alle koste seg 👍 

Anonymkode: 91560...b26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på juletreet, lukte på juletreet, gå rundt juletreet. Det var høydepunktet. To pakker, legge seg i normal tid.

Var helt fantastisk.

Anonymkode: 88bc0...d71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var verter for 5 voksne i tillegg til oss og 2 åringen som fløy rundt her. Én person med blikk på ungen hele tiden, én person på kjøkkenet. Funket kjempefint. Var i hundre etter å ha spist masse godt men han driver generelt ikke med ting han ikke får lov til så det er ikke noe stress med en litt hyper unge. Fikk også åpne en gave på morgenen som han elsket og holdt på med i timesvis. Var kjøkkenet som var stress egentlig, lek med barnet ble på en måte slappe av tid. Han er også veldig glad i mat så ikke noe problem å ha rundt bordet. La seg til vanlig tid og sovnet med en gang.

Tror det blir litt hva man gjør det til jeg, og hvilke forventninger man har. Blir jo mye greier med småbarn uansett. Bare å lene seg tilbake og nyte! 

Anonymkode: bbcfe...ed3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To og fem år her, og det gikk strålende. Vi forberedte dem på hva som kom til å skje på forhånd og underveis.

Middag halv seks til sju, der de var fornøyde med å gnage pinnekjøttbein i en time før vi avsluttet med is.

Mens det ble ryddet fikk de stable gaver under treet, med litt hjelp.

Deretter mange sanger rundt treet, der vi gjorde akkurat som vi hadde øvd på.

Barna bestemte at de skulle dele ut gaver, så de fikk hjelp til å lese på lappene før de ga gaven til riktig person. Det var gøy både å dele ut og pakke opp. Vi hadde bare med gaver fra den delen av slekta vi feiret med, noe som gjorde mengden håndterlig. Alle forsøk på å leke ble effektivt avledet med "hvem er den blå pakken der til?"

Deretter litt småkaker og melk før tannpuss og senga, to timer senere enn vanlig. Den ene sovnet når hodet traff puta, den andre måtte bysses et kvarter.

Anonymkode: 860d1...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår på 2,5år var eneste barnet. Gikk fint da det kun var et barn som skulle åpne mange gaver. Vi voksne hadde ikke så mange gaver hver. Fikk åpnet alle til barnet før leggetid. Vi voksne åpnet våre senere. Barnet ble spurt et par ganger om åpning, men han rev bare litt i papiret. Merket at han var mer interessert i at vi åpnet, han fikk se, så tok vi neste.  

Middagen gikk fint. Småspist og mistet tålmodigheten raskt. Dvs han var ikke interessert i å spise, men oppførte seg ok. Lot han leke på gulvet med noen utvalgte leker vi tok med (uten lyd og ting han kunne putle litt på med selv). Ikke vits å tvinge et så lite barn til å "nyte" en laaang middag som er mer tilpasset voksne. 

Vi måtte jo selvsagt passe litt på. Noen skøyestreker var det jo. Feks passe på julekulene på treet. Er konsekvent og gir beskjed med en gang. Avleder også litt i stedet for å "kjefte". Kjeft blir raskt til noe utrivelig og opplever det er mye lettere å avlede tidsnok enn et brått "stopp, ikke ta julen" (da blir det i alle fall tatt pga trass). 

Skjønner det kan være mer krevende når det er flere barn og kanskje ulik alder. Vente på tur, noen har strenge foreldre, andre ikke. Noen foreldre skal ta bilder hele tiden og fange det "perfekte øyeblikket", noen barn får ikke rom til å være barn (må sitte i ro hele tiden, får ikke lov å leke med noen av gavene pga "rot" osv), andre foreldre er mer opptatt av å prate med de voksne og lar barna fly rundt. 

Også kommer det an på hvordan familien er. Noen har familie hvor alle hjelper litt til. Slik har vi det. Jeg kan fint se bort et øyeblikket og må ikke stresse over å følge med hele tiden. Svigers gir feks også beskjed til barnet om de ser barnet er på vei til å ta en glasskule fra treet. Svigersøster var ferdig etter en porsjon og hjalp barnet med å finne lekene og "sette i gang" barnet med leken. Hjelper veldig på om man får litt hjelp så man ikke føler man må passe på som en hauk hvert sekund. Men vi vet også at familie tar bort ting de er redd for. 

Anonymkode: ec387...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her syntes jeg det var litt krevende. Barn på 2-3 år. Barnet var glad da. Men ikke alle familier som hjelper til så allerede gira barn ikke blir mer gira...

Jeg synes det vanskeligste er at andre særlig eldre familiemedlemmer virker til å ha så mye forventninger alltid til hvordan barnet skal oppføre seg, som ikke alltid innfris. Men de vil heller ikke høre på innspill fra oss foreldre om rutiner og grenser som hjelper barnet..

Anonymkode: 96cae...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest mulig ordnes på forhånd, også tar ting den tiden det tar. Er vi forsinka, så er vi forsinka. Julaften er ikke dagen for å mase om og terpe på bordmanerer. 

Anonymkode: b37f2...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som det er til det ikke er sånn mer. Barn er barn. Varer ikke evig, senk egne forventninger til hvordan det skal være.

Anonymkode: d1a52...f61

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 8.01):

Juleaften er mas, stress og « se her, she her, seeee, se her, se hva du har fått! Se da. Se så fin, se. Skal du pakke opp, skal du pakke opp selv? Skal jeg hjelpe? Her er det en ny pakke, se her, se her» etterfulgt av « neeei. Ikke riv ned den. Ikke lov. Ikke ta den» 

Hvordan få en fin kveld. Så kommer natten og ingen klarer å finne roen. Overstumulerte barn og voksne som ikke sover. 

Er dette slik folk med 2-4 åringer feirer jul?

Anonymkode: fb0fa...6f0

Aldri hatt noe av disse problemene. Hvorfor mase så jævlig da? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...