Gå til innhold

skuffet over 12 åringen min sin gave til meg -urimelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er urimelig når du sier at det ikke er så farlig med hva og at det er tanken som teller, men så blir du skuffa over det du får.

Det er du som har lagt lista for den der!

Du får skrive ønskeliste til neste år 😉

Endret av mereo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åpenbart mange voksne kvinner som forventer mer av en 12-åring enn de gjør av voksne menn... Jeg vet at i svært mange familier er det kvinnene som ordner gaver. Døtre, mødre og søstre kjøper gaver for familiens menn, som "ikke klarer". Mens det er ikke måte på til hvilke kognitive tankeprosesser rundt gavekjøp denne 12-åringen skal beherske.

Det tristeste med denne seansen er i alle fall en ting: Barnet har lært av sin egen mor at gaven hen gir ikke betyr noe med mindre den har en viss verdi, og helst at den stod på mors krav/(ønske)-liste (som hun for øvrig holder hemmelig, barnet må forstå hva mor ønsker seg av seg selv!).

Så latterlig tragisk. 

Anonymkode: 2189a...0b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (Akkurat nå):

Du er urimelig når du sier at det ikke er så farlig med hva og at det er tanken som teller, men så blir du skuffa over det du får.

Det er du som har lagt lista for den der!

Men her lå det ingen tanke bak, mor liker ikke sjokolade. 

Anonymkode: 9e29b...37e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åpenbart mange voksne kvinner som forventer mer av en 12-åring enn de gjør av voksne menn... Jeg vet at i svært mange familier er det kvinnene som ordner gaver. Døtre, mødre og søstre kjøper gaver for familiens menn, som "ikke klarer". Mens det er ikke måte på til hvilke kognitive tankeprosesser rundt gavekjøp denne 12-åringen skal beherske.

Det tristeste med denne seansen er i alle fall en ting: Barnet har lært av sin egen mor at gaven hen gir ikke betyr noe med mindre den har en viss verdi, og helst at den stod på mors krav/(ønske)-liste (som hun for øvrig holder hemmelig, barnet må forstå hva mor ønsker seg av seg selv!).

Så latterlig tragisk. 

Jeg oppfordrer jo til å ikke oppdra på en slik måte at de vokser opp og blir til en av disse mennene... 

Om barnet hadde tenkt seg om så ville det husket at mor spiste lakris ofte. Og kjøpt lakris på denne butikken, i stedet for sjokolade, som barnet aldri har sett mor spise. Det bør ikke være å kreve for mye av en 12 åring? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfordrer jo til å ikke oppdra på en slik måte at de vokser opp og blir til en av disse mennene... 

Om barnet hadde tenkt seg om så ville det husket at mor spiste lakris ofte. Og kjøpt lakris på denne butikken, i stedet for sjokolade, som barnet aldri har sett mor spise. Det bør ikke være å kreve for mye av en 12 åring? 

Nei. Hvis man ikke sier i klartekst hva man ønsker seg, kan man risikere å få sjokolade, selv om man ikke liker det (hvem liker forresten ikke sjokolade?!). Det er helt ekstremt mye å forvente at andre, spesielt barn, skal være så oppmerksomme at de skal klare å registrere alle disse tingene. Fortell hva dere ønsker dere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du lite omsorg til andre eller har få relasjoner? Det virker som at du har et udekket behov som barnet ditt får ansvar for å fylle? Det er ikke barnets ansvar å gi deg fine gaver, du kan kjøpe en fin gave til deg selv. Det skal være nok med et julekort fra en 12-åring, og en sjokolade er en veldig fin gave fra et barn. 

Du er veldig urimelig. 

Anonymkode: 8e0b7...52a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts her. Takk for innspill. Jeg har ligget mye våken i natt og fundert på hvorfor jeg tenker sånn. er vanligvis en som setter pris på tanken, og disse følelsene jrg har er vanskelige for meg. Tydelig at jeg har noe å jobbe med videre.

Håper dere får en fin og rolig romjul. 

Anonymkode: b32bd...427

En 12-åring har ikke et stort budsjett heller, og det er bra du lærer hen at gaver følger med, særlig om hen er gutt da mange foreldre(mødre) tilsynelatende helt har glemt å lære sønnene grunnleggende folkeskikk og gjort alt for dem, som har gitt ubrukelige ektemenn. 

Når du sier det er «tanken som teller» så må du stå for det. Du er fortsatt oppdrageren her. For øvrig er jeg ikke enig i at det er tanken som teller, mange lar det forbli med tanken. Det er handlingen som teller. I dette tilfellet synes jeg det at hen pakket inn sjokoladen, var fint og lovende. 

Men du har litt å jobbe med, som mor virker du litt infantil når du blir såret over en slik gave. 

Anonymkode: bc3d1...d0b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor og har vært det i 12 år. Jeg bruker masse tid på velge riktig gave som betyr noe for barnet mitt. Vi snakket allerede i november om julegaver. Hen er nå en alder der hen kan gå til sentere for å bruke sine egne penger. Hen spurte meg hva jeg ønsker meg og jeg sa jo at det spiller ingen rolle hva, men at det er tanken som teller. Ga hen tips om å dra ned på senteret og f.eks kjøpe en kopp som hen syns var fin. Hen har vært på senteret og kjøpt gave til venner.

Da vi var på kjøpesenteret for to uker siden, kom hen på at hen manglet julegave til meg. Da dro hen inn i nærmeste butikk, brukte 5 minutter på å kjøpe en sjokolade som hen pakket inn.

Jeg viste takknemlighet for gave først men utover kvelden merket jeg at jeg følte hen kunne brukt litt mer tid på finne en gave spesielt fordi hen gjorde det for vennene. jeg har gjennom årene sagt at det er ikke gaven som teller men tanken, men allikevel kjenner jeg på at jeg er skuffet over at hen ikke brukte mer tid på å finne en liten gave som jeg hadde satt mer pris på. når feiringene var over sa jeg i fra om at hen syns hen kunne brukt noe mer tid på å velge gave, og det ble litt dårlig stemning.

Er jeg urimelig?? 

Ja, det er du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Hei. Jeg er helt enig i at barn ikke skal bruke sparepenger. Hen fikk et beløp av meg som skulle bruke til julegaver.. vi snakket om rimelig pris som kunne brukes for venner og familie. 

Det kan være at hen brukte mer penger på gaver til andre og derfor nedprioriterte meg, men da syns jeg det er innafor at hen bruker noe av sine egne penger. 

Jeg tror denne tråden bare er oppspinn. Først og fremst fordi ingen normal voksen person vil ødelegge julaften for barnet sitt ved å klage på gaven. Og du skrev i hi at h*n brukte egne penger. Nå har h*n fått et beløp av deg.

Og det at du påstår at du har ligget våken om natten pga dette er så usannsynlig at det nekter jeg å tro på.

Jeg er lei meg på dine vegne over at du har en så trist og ensom jul, at du må  bruke tid på å trolle på KG.

Anonymkode: 2ab3a...11f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er urimelig.

Hvis det er viktig neste år, gi ham tre ønsker fra deg i et gitt budsjett, gi ham pengene som rommer det budsjettet, også kan han velge selv.

Han er 12!!

Anonymkode: c5c5d...0fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er rimelig å bli litt skuffet over sjokolade, men man sier det ikke til en 12åring. Heller tenk på hvordan gjøre det neste år, snakk om gaver tidlig, og si et par ting du ønsker deg. Gi penger, et beløp til venner et til deg. 

Anonymkode: b6e36...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Hvis man ikke sier i klartekst hva man ønsker seg, kan man risikere å få sjokolade, selv om man ikke liker det (hvem liker forresten ikke sjokolade?!). Det er helt ekstremt mye å forvente at andre, spesielt barn, skal være så oppmerksomme at de skal klare å registrere alle disse tingene. Fortell hva dere ønsker dere. 

Jeg liker heller ikke sjokolade, i likhet med TS. De som kjenner meg godt vet jo det. Ville blitt veldig overrasket om en av mine nærmeste kom med sjokolade til jul. 

Barn vil bomme. Jeg fikk et billig duft-lys, som jeg ikke liker. Men når 13-åringen kommenterer at tante pleier å ha tent lys på badet (riktignok Byredo), så har jo foreldre likevel truffet veldig godt i oppdragelsen. Tilsvarende fikk jeg en tegning, som skulle vise kjæledyret mitt. Slike ting treffer, og det er slik man må oppdra barna. Ikke ved å gi dem en liste, og frita dem fra å tenke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er urimelig.

Hvis det er viktig neste år, gi ham tre ønsker fra deg i et gitt budsjett, gi ham pengene som rommer det budsjettet, også kan han velge selv.

Han er 12!!

Anonymkode: c5c5d...0fc

Her klarte 7-åringen å tenke ut at det betydde mye at han prøvde å tegne kjæledyret mitt, og gi det i gave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er en 12-åring. Ikke mannen eller kjæresten din. Du høres krevende ut.

Anonymkode: 987d3...54f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like tåpelig reaksjon som å kalle vedkommende hen....er du redd noen skulle vite hvem du snakker om? 

Anonymkode: f9db1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som min mor, som også var aleneforelder hele livet. Dette blir slitsomt for barnet dersom du skal fortsette i dette tankesporet.

"Jeg bare trodde du kunne gjøre dette for meg etter alt jeg har gjort for deg" var en setning jeg hørte ofte. Det er din jobb å passe på barnet, ikke motsatt.

Anonymkode: cb14b...047

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En 12 åring er stor nok til å ha en viss formening om hva mamma liker og ikke. Her var det tydelig ingen tanke bak. 

Jeg mener at det i etterkant av jul og slikt ikke er dumt å dele refleksjoner rundt det å gi gaver, eller i det minste i forkant av neste høytid. Hvordan man skal tenke på personen, hva de liker, hva deres interesser er.  Jeg ser mange her kjøper gaver for barn, peker på akkurat det de skal ha, mener barn skal slippe å kjøpe gaver, gir dem kortet og kjører dem til riktig butikk. Her oppdrar man bare de barna som er elendige på å gi gaver også som voksne. Noe man ser mengder av her inne i dag. 

Så du kan lese tanker og vet akurat hva barne tenkte når det kjøpte denne gaven (for det må jo åpenbart ha tenkt noe)? Om du leser det du svarer på her, så tror jeg det kan finnes mange gruner til at hen trode sjokolade var lurt. 

Jeg synes heller man skal oppdra barn til å kommunisere klart om hva man ønsker seg, en at de skal måte lese tanker og bli kjeftet på om de gjeter feil! Jeg tror uanset barn blir mer motivert til å finne gode gaver av skryt og oppmuntring, en kjeft og vage hint. Så for all del komunuser (klart) med barne FØR høytidene, ikke kritiser de etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med det der "Hen"- tøvet! 

Om man ønsker å anonymisere, så går det an å skrive "barnet". -Eller "ungdommen"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...