Gå til innhold

skuffet over 12 åringen min sin gave til meg -urimelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ooiii…! Sa du det til barnet ditt?

vet du hva jeg gjorde - jeg bestilte gave til meg selv. Så nr pakken kom hentet jeg den og sa til barna (10 og 13) - dette er julegave til meg fra dere! Jeg er så spent på hva det er! Dere må pakke inn. Så pakket de inn og trodde jeg ikke visste hva det var.

Annen metode jeg har brukt - gått inn på butikk, sett på litt klær - gitt barna mine kortet og sagt: Kjøp gave til mamma - maks 1500kr. Spør damen i butikken om hjelp, be om byttelapp og at det pakkes inn.

Hvis jeg hadde vært deg i dag hadde jeg sagt til barnet mitt at kommentaren min i går burde jeg ikke sagt og bedt om unnskyldning.

Anonymkode: ebd08...a71

Her gjør du dem virkelig ikke en tjeneste. Du må da lære barn i den alderen hvordan man skal tenke rundt det å gi gaver. At de må reflektere rundt hva du liker, hva du bruker og eier, hva de tror kan glede deg. 

Ikke rart det er tråd på tråd om lite gjennomtenkte gaver her i dag, om det er oppdragelsen ungene får. Da har de bedre av å forstå at det er sårende å gi sjokolade til en mor som ikke liker eller spiser sjokolade. 

Anonymkode: 9e29b...37e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her gjør du dem virkelig ikke en tjeneste. Du må da lære barn i den alderen hvordan man skal tenke rundt det å gi gaver. At de må reflektere rundt hva du liker, hva du bruker og eier, hva de tror kan glede deg. 

Ikke rart det er tråd på tråd om lite gjennomtenkte gaver her i dag, om det er oppdragelsen ungene får. Da har de bedre av å forstå at det er sårende å gi sjokolade til en mor som ikke liker eller spiser sjokolade. 

Hei, takk for at du setter fint ord på det jeg føler. Jeg hadde satt pris på en tegning eller noe, det vsr mer det at hen vet at jeg ikke liker sjokolade og allikavel kjøpte det som plaget meg. 

Takk for tips, det er sånn jeg bør gå frem

Anonymkode: b32bd...427

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Valeriouz skrev (5 minutter siden):

Hen???????

Viktig å anonymisere slik at ingen skal kunne identifisere denne stakkars 12åringen som ga mora sjokolade 😂

Anonymkode: be155...255

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager skulle ungen bruke sine egne penger på deg? Det vanlige er å gi ungene et beløp å handle for. Hvis jeg hadde gitt min 400 kroner og det jeg fikk var en sjokolade, da hadde jeg nok vært litt skuffet. Ikke at jeg hadde vært skuffet over gaven som sådan, men jeg hadde vært skuffet over at tolvåringen min var så lite.. Tja, hva skal man kalle det.. omsorgsfull, kanskje. 

Mitt barn har handlet bøker, pynteting på nille, te, verdens beste mamma - kopp osv. Dvs han gjør en liten innsats i å finne noe jeg liker (og det betyr ingenting for meg om han har valgt noe jeg aldri ville kjøpt selv), han ønsker å glede, og jeg tror han hadde fått dårlig samvittighet om ikke.

Men selvsagt må han ikke bruke egne penger, det er jo bare dumt. 

Anonymkode: d50df...411

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så glad jeg aldri forventer noe som helst av andre, må ærlig innrømme at jeg egentlig ikke er så glad i å få gaver.  Synes nesten litt synd på barnet ditt som kanskje merket mammas skuffelse over gaven den hadde kjøpt. 

Anonymkode: cc21e...d3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei, takk for at du setter fint ord på det jeg føler. Jeg hadde satt pris på en tegning eller noe, det vsr mer det at hen vet at jeg ikke liker sjokolade og allikavel kjøpte det som plaget meg. 

Takk for tips, det er sånn jeg bør gå frem

Men du sa jo det var tanken som teler... Om du ikke mener det må du ikke si det, men heller si spesefik hva du forventer! Jeg vil ha en sån kop eller noe du har tegnet, andre ting er ikke greit. Ingen kan lese tanker, men spesielt ikke barn! Det er ikke sikkert barne dit tenkte på at du ikke spiser sjokolade for det er et barn, kansje fortalte vennene at de skulle kjøpe sjokolade til sine mødre og så trode barne dit at du og ville bli glad for det. Her er det du som har vært uærlig og umoden, for så å klandre barnet for resultatet av dine handlinger.

Håper du beklager ovenfor barnet, og jobber med deg selv så ikke dette gjentar seg. Neste jul gir du en liste over akseptable gaver ellers så tar du in over deg at 12 og 13 åringer ikke er fersig utviklet og derfor risikerer å kjøpe litt lite gjenomtenkte gaver. 

Det at barne er trygere på deg en vennene sine og derme er mer red for å kjøpe feil gave til de en deg, er også veldig bra! Ikke ødeleg den trygheten over noe så overfladisk som gaver. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skulle ungen bruke sine egne penger på deg? Det vanlige er å gi ungene et beløp å handle for. Hvis jeg hadde gitt min 400 kroner og det jeg fikk var en sjokolade, da hadde jeg nok vært litt skuffet. Ikke at jeg hadde vært skuffet over gaven som sådan, men jeg hadde vært skuffet over at tolvåringen min var så lite.. Tja, hva skal man kalle det.. omsorgsfull, kanskje. 

Mitt barn har handlet bøker, pynteting på nille, te, verdens beste mamma - kopp osv. Dvs han gjør en liten innsats i å finne noe jeg liker (og det betyr ingenting for meg om han har valgt noe jeg aldri ville kjøpt selv), han ønsker å glede, og jeg tror han hadde fått dårlig samvittighet om ikke.

Men selvsagt må han ikke bruke egne penger, det er jo bare dumt. 

Anonymkode: d50df...411

Ts her. Hei. Jeg er helt enig i at barn ikke skal bruke sparepenger. Hen fikk et beløp av meg som skulle bruke til julegaver.. vi snakket om rimelig pris som kunne brukes for venner og familie. 

Det kan være at hen brukte mer penger på gaver til andre og derfor nedprioriterte meg, men da syns jeg det er innafor at hen bruker noe av sine egne penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Valeriouz skrev (18 minutter siden):

Hen???????

Slutt med disse latterlige angrepene på ordet "hen". Ja, det er et ord. Ja, det fungerer utmerket i denne konteksten. God jul. 

Anonymkode: 2189a...0b6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så først løy du så ble du forbannet fordi et barn ikke forstod det var løgn...? 

Ja du er urimelig.

Anonymkode: c61bc...c60

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slutt med disse latterlige angrepene på ordet "hen". Ja, det er et ord. Ja, det fungerer utmerket i denne konteksten. God jul. 

Det er bruken som er latterlig. Banret hadde funket bedre. Du bare tvangsinnfører xxx ordet i Norsk språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bruken som er latterlig. Banret hadde funket bedre. Du bare tvangsinnfører xxx ordet i Norsk språk. 

Barnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det fungerer ikke utmerket.

Anonymkode: 084c9...33b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle språk utvikler seg med tiden, det handler ikke om tvang men naturlig utvikling.... Jeg tror det er mer efektivt at du jobbe med dine problemer med endring, en å prøve å nekte alle som snaket Norsk å utvikle seg ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (13 minutter siden):

Men du sa jo det var tanken som teler... Om du ikke mener det må du ikke si det, men heller si spesefik hva du forventer! Jeg vil ha en sån kop eller noe du har tegnet, andre ting er ikke greit. Ingen kan lese tanker, men spesielt ikke barn! Det er ikke sikkert barne dit tenkte på at du ikke spiser sjokolade for det er et barn, kansje fortalte vennene at de skulle kjøpe sjokolade til sine mødre og så trode barne dit at du og ville bli glad for det. Her er det du som har vært uærlig og umoden, for så å klandre barnet for resultatet av dine handlinger.

Håper du beklager ovenfor barnet, og jobber med deg selv så ikke dette gjentar seg. Neste jul gir du en liste over akseptable gaver ellers så tar du in over deg at 12 og 13 åringer ikke er fersig utviklet og derfor risikerer å kjøpe litt lite gjenomtenkte gaver. 

Det at barne er trygere på deg en vennene sine og derme er mer red for å kjøpe feil gave til de en deg, er også veldig bra! Ikke ødeleg den trygheten over noe så overfladisk som gaver. 

Det er ingen tanke bak når man gir sjokolade til noen som ikke spiser, eller liker, sjokolade..... 

Med din fremgangsmåte oppdrar du jo bare et barn som vil være en evig skuffelse for en fremtidig partner.  Les for eksempel tråden om hun som fikk vaffeljern fra mannen, selv om de har vaffeljern fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er snakk om et barn. Jeg fikk lakris av min 17 åring som han hadde kjøpt for egne penger, for han vet jeg liker lakris. Her hadde også stefar hjulpet barna med å kjøpe gave, så jeg fikk gaver fra barna som jeg ønsket meg. Om du skal legge føringer eller ha forhåpninger om hva barnet skal legge i gaven så må du legge mer til rette for det og snakke om det med barnet.

Anonymkode: 47b39...39b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen tanke bak når man gir sjokolade til noen som ikke spiser, eller liker, sjokolade..... 

Med din fremgangsmåte oppdrar du jo bare et barn som vil være en evig skuffelse for en fremtidig partner.  Les for eksempel tråden om hun som fikk vaffeljern fra mannen, selv om de har vaffeljern fra før. 

Du vet ikke hva som var tanken bak, kansje barnet ikke har fulgt med på hva moren spiser men selv elsker sjokolade (og derfor trode alle elsker det), kansje har det hørt historier om en annen mor som ønsket seg sjokolade (og derfor trode TS også vile like det) eller kansje barne spurtr i butiken og en voksen der sa at alle mødre elsker sjokolade. Det at barne gjetet feil betyr ikke at det ikke prøvde! Jeg tror denne oppførselrn fra TS kommer til å ta selvtiliten fra barnet i steden for å motivere det til å prøve bedre neste år. Værst av alt overfører hun kansje samme opphengthet i gaver til barnet, slik at barnet selv går gjenom livet med en forventning om at folk skal gjete hva hen ønsker seg uten å si noe om hva det er.... Da risikerer barnet å bli skufet hvær jul og bursdager resten av livet, så TS bør jobbe med seg selv slik at hun greier å være taknemelig for det huk får i fremtiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke de som svarer 'MEN DU SA JO DET VAR TANKEN SOM TELLER'. Det er jo det som er poenget til TS. Hun liker ikke sjokolade. Det er null tanke bak fra tolvåringen. Er det noe i veien med leseforståelsen deres?

Jeg fikk flere rimelige gaver i går, men ta to av de rimeligste: Den ene hadde personen brukt massevis av tid på å lage, og det var også spesielt laget til meg. Den andre var rettet mot noe jeg bruker mye tid på. To av gavene jeg ble mest glad for.

Jeg synes ikke det er rart at du ble skuffet, TS. Jeg vet ikke helt hvordan jeg ville ha tatt det opp, men jeg tenker absolutt det er en del av oppdrageransvaret: Du kan helt fint bruke lite penger på en gave, men du bør vise litt omtanke og omsorg, ellers er gaven poengløs. Sikkert dumt å ta det opp i går, litt ubehandla og rett ut, men foreldre er mennesker de også. Om dere har et godt forhold i bunn, ødelegger ikke det noe om dere reparerer litt. Ta en god og rolig prat i dag, om at det (kanskje, jeg vet ikke) kom ut litt feil i går, og forklar litt. Avslutningen bør jo være en klem.

Anonymkode: f2f2c...957

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Du vet ikke hva som var tanken bak, kansje barnet ikke har fulgt med på hva moren spiser men selv elsker sjokolade (og derfor trode alle elsker det), kansje har det hørt historier om en annen mor som ønsket seg sjokolade (og derfor trode TS også vile like det) eller kansje barne spurtr i butiken og en voksen der sa at alle mødre elsker sjokolade. Det at barne gjetet feil betyr ikke at det ikke prøvde! Jeg tror denne oppførselrn fra TS kommer til å ta selvtiliten fra barnet i steden for å motivere det til å prøve bedre neste år. Værst av alt overfører hun kansje samme opphengthet i gaver til barnet, slik at barnet selv går gjenom livet med en forventning om at folk skal gjete hva hen ønsker seg uten å si noe om hva det er.... Da risikerer barnet å bli skufet hvær jul og bursdager resten av livet, så TS bør jobbe med seg selv slik at hun greier å være taknemelig for det huk får i fremtiden.

En 12 åring er stor nok til å ha en viss formening om hva mamma liker og ikke. Her var det tydelig ingen tanke bak. 

Jeg mener at det i etterkant av jul og slikt ikke er dumt å dele refleksjoner rundt det å gi gaver, eller i det minste i forkant av neste høytid. Hvordan man skal tenke på personen, hva de liker, hva deres interesser er.  Jeg ser mange her kjøper gaver for barn, peker på akkurat det de skal ha, mener barn skal slippe å kjøpe gaver, gir dem kortet og kjører dem til riktig butikk. Her oppdrar man bare de barna som er elendige på å gi gaver også som voksne. Noe man ser mengder av her inne i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts her. Hei. Jeg er helt enig i at barn ikke skal bruke sparepenger. Hen fikk et beløp av meg som skulle bruke til julegaver.. vi snakket om rimelig pris som kunne brukes for venner og familie. 

Det kan være at hen brukte mer penger på gaver til andre og derfor nedprioriterte meg, men da syns jeg det er innafor at hen bruker noe av sine egne penger. 

Tolvåringer har gjerne vennene sine som viktigere personer i livet enn sin egen mor!

Og til neste år får du gi ungen en ønskeliste sånn at du slipper å bli skuffet.

Anonymkode: 8de3d...858

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...