AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Jenta mi vil bytte klasse. For meg er det en alvorlig ting å ønske. Hun har gått i klasse med de alltid og har hatt sterke vennskap med flere i klassen. Men noe må ha endret seg. Hun sier ikke så mye om hvorfor - og jeg aner ikke hvordan miljøet blant jentene er i klassen. Jeg har prøvd å få informasjon på samtaler med lærer men jeg får jo ikke detaljer som kan gi meg klarhet i hvem eller hva som plager henne. Hun nevner blikking fra noen jenter- men hun er veldig lukket overfor meg når noe er ubehagelig dessverre. Jeg har sett henne ha flere venner på besøk og de har det veldig kjekt sammen. Men hun sier ofte nei til besøk etter skuletid og vil heller være alene. Jeg ser hun trekkes mot jenter som hun føler sterk omsorg for, flere av de er flyktninger. ( de går i klassen hun vil bytte til) Hun liker også å leke med yngre barn. Hun er ei jente som ikke er typen til å markere seg, baksnakke og gjøre det andre synes er kult. Men hun er samtidig veldig selvsikker og tar avstand fra drama. Hun virker ikke som hun er redd for å stå alene og avviser ofte venner som vil være med henne hjem. Der hvor andre vil være endel av flokken ser det ut som hun ikke bryr seg - muligens fordi hun ikke kjenner samme behov som dem til å «være som alle andre» Dette er egenskaper jeg ønsker hun skal vokse på- men egentlig aner jeg ikke hva som skjer i klassen - Jeg trenger forståelse for hva som er utfordrende for henne i klassen og der trenger jeg hjelp fra skulen. For vi foreldre står jo utenfor og kan ikke observere miljøet i klassen. Å bytte klasse vil for meg være å undertrykke det som er problemet. jeg bare antar at de andre jentene er opptatt av å være blant de kule og hun ikke enda er kommet dit, ei heller har personlighet som tilsier at hun noen gang kommer dit. For jeg ser ei snill omtenksom jente som jeg aldri har hørt si noe negativt om noen. spørsmålet mitt er hvor mye informasjon kan jeg kreve av skolen for å få forståelse for dynamikken blant jentene, hvem er hun i flokken, er hun anderledes enn de andre? det blir møte med skulen etter jul og jeg trenger råd for hvordan angripe dette og hvor mye kan egentlig skulen informere meg? Anonymkode: 5f962...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Hvorfor kan ikke skolen si noe om dette da? Skylder de på taushetsplikt eller vet de ikke selv? Alder på jenta? Anbefaler å ta kontakt med mobbeombudet i ditt fylke, de kan ofte bistå med info og hjelp. Anonymkode: 523db...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Det er nok pga taushetsplikt de ikke kan beskrive dynamikken bliandr jentene. De er 10 år. Likevel synes jeg de bør informere meg såpass at jeg får en forståelse av hva som er problemet. Derfor jeg spør her om noen vet hva jeg kan kreve å få av informasjon da ett ønske om klassebytte er en alvorlig sak. ts Anonymkode: 5f962...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Min datter ønsket også innimellom å bytte klasse, og ett par ganger ville hun bytte skole. Da hadde det vært noe drama med de andre jentene. Flere av foreldrene i klassen sa også at deres barn kunne slenge ut slike ønsker. Det du beskriver høres ut som noe jentedrama, og jenta di har noen å leke med og venner. Så går kanskje ikke alle i samme klasse, men slik er det på alle skoler og med alle barn. De er også sammen med barn som ikke er i samme klasse. Jeg hadde ikke brukt mye tid på dette. Jentene rydder nok opp etterhvert og det er en fin øvelse å stå i det, istedenfor å bruke unnvikelse som strategi. Anonymkode: 8ca74...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Synes ikke du kan kreve noe fra skolen. Læreres jobb er ikke å observere dynamikken mellom Lisa, Kari og Sofie. De har ikke tid til sånt og det må du respektere. Datteren min endte opp med venner som har minoritet bakgrunn og jeg elsker det! Hun har mye mer respekt for meg, snakker pent og gjør leksene sine. Samtidig som hun har blitt en mer ærlig og selvstendig person, hun var ikke sånn når hun hang med etnisk norske venner. Der var det full rulle med baksnakking, Snapchat og konstant lyving! Og nåde deg som forelder hvis du skal konfrontere foreldrene til Martine eller Ola, de tar null selvkritikk og forsvarer ungen sin selv om hen er en dritt! Anonymkode: cdfcb...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes ikke du kan kreve noe fra skolen. Læreres jobb er ikke å observere dynamikken mellom Lisa, Kari og Sofie. De har ikke tid til sånt og det må du respektere. Datteren min endte opp med venner som har minoritet bakgrunn og jeg elsker det! Hun har mye mer respekt for meg, snakker pent og gjør leksene sine. Samtidig som hun har blitt en mer ærlig og selvstendig person, hun var ikke sånn når hun hang med etnisk norske venner. Der var det full rulle med baksnakking, Snapchat og konstant lyving! Og nåde deg som forelder hvis du skal konfrontere foreldrene til Martine eller Ola, de tar null selvkritikk og forsvarer ungen sin selv om hen er en dritt! Anonymkode: cdfcb...f79 Noe uenig med deg her! Det er på skulen barna tilbringer dagene og selvsagt må vi foreldre kunne få informasjon om vårt barns sosiale utvikling og klassemiljø. Men i hvilken grad de kan informere oss slik vi får sett hele bildet er jeg usikker på. Jeg ville aldri kontaktet foreldrene til de jeg hører om som er frekke osv. for jeg stoler ikke på noen foreldre her- de vil kun sette sitt eget barn frem i lyset og får de fnatt i at noen blir plaget så vil de bli livredde for at sitt barn også skal bli plaget og dermed vil det absolutt ikke hjelpe barnet som blir plaget. Heller motsatt effekt! Jeg som foreldre vil styrke mitt barns selvfølelse slik at hun blir i stand til å heve seg over de som plager! Og da trenger jeg forståelse for hva som må tas tak i- med hjelp fra de som faktisk SER det som skjer. ts Anonymkode: 5f962...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Det høres ut som en fiks ide etter noe jentedrama, og det kommer til å bli mer av det når hun blir eldre, så det beste du kan gjøre er å gå i posisjon og dialog med henne til å fortelle hva som skjer og dermed ruste henne til å stå i sånne situasjoner. Man kan ikke bytte klasse hver gang man bytter vennegjeng oppover, da hadde det blitt mange bytter i alle klasser. En 10-åring kan jo også henge med folk utenfor klassen både i friminutt og på fritiden. Anonymkode: 3a53c...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden Den viktigste informasjonen er det datteren din som sitter på. Du trenger kanskje å jobbe litt med å få tilliten hennes slik at hun tørr og ønsker å dele hva som plager henne. Hun vil ikke få byttet klasse på så diffuse uttalelser. Uansett så vil man ønske å jobbe med relasjonene innad i klassen før man bytter klasse. Det kan være at hun trenger en "verktøy kasse" av håndterings egenskaper. Anonymkode: 2b485...e17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden Det spørs jo litt om dette er et genuint ønske over langt tid eller om det er noe hun sier i frustrasjon en dag innimellom. Jeg selv drev med en aktivitet i mange år i barndommen og rett som slett ville jeg slutte. Det var litt kjedelig, jeg ville heller gjøre noe annet en dag eller jeg ble lei. Jeg fikk aldri slutte for å si det sånn, og driver med dette fortsatt i en alder av 50. For meg handler dette om din datter. Mistrives hun virkelig i klassen sin? Er det sånn at hun ikke har det bra der? For meg skulle det myye til å bytte klasse, da må barnet mitt ha det dårlig der altså. Jeg tenker at hun kan fint være i lag med de i paralellklassen også, kanskje dere kan fokusere på å invitere dem hjem eller legge til rette for at hun kan omgås mange ulike barn. Anonymkode: 798a7...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå