AnonymBruker Skrevet i går, 00:06 #1 Del Skrevet i går, 00:06 Hvis tv står på og én eller flere snakker sammen, blir det en graut av lyd i hodet mitt og jeg blir veldig sliten i hodet. (Det er også veldig uhøflig å snakke til den som ser på tv, men det er en annen diskusjon.) Har hyperakusis så det er kanskje grunnen til at jeg reagerer på mange lyder samtidig. Anonymkode: 2deef...273 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:08 #2 Del Skrevet i går, 00:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis tv står på og én eller flere snakker sammen, blir det en graut av lyd i hodet mitt og jeg blir veldig sliten i hodet. (Det er også veldig uhøflig å snakke til den som ser på tv, men det er en annen diskusjon.) Har hyperakusis så det er kanskje grunnen til at jeg reagerer på mange lyder samtidig. Anonymkode: 2deef...273 Jeg sliter også med flere lyder samtidig, visste ikke en gang at det hadde et navn. Men slet blant annet stort på jobben, når jeg måtte svare i telefoner samtidig som de i kontorlandskapet pratet. Da hørte jeg ingenting av det som ble sagt på tlf. Anonymkode: ed647...213 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:09 #3 Del Skrevet i går, 00:09 Tenker du det samme om det står en radio på? Anonymkode: e7eff...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet i går, 00:09 #4 Del Skrevet i går, 00:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis tv står på og én eller flere snakker sammen, blir det en graut av lyd i hodet mitt og jeg blir veldig sliten i hodet. (Det er også veldig uhøflig å snakke til den som ser på tv, men det er en annen diskusjon.) Har hyperakusis så det er kanskje grunnen til at jeg reagerer på mange lyder samtidig. Anonymkode: 2deef...273 Du mener det er gitt at det er uhøflig å snakke til den som ser på TV? Jeg vil også påpeke at det kan være ganske uhøflig å se på TV mens man sitter sammen med andre også jeg da... Og ja, de siste setningen din gir deg nok svaret på det du finner vanskelig... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:34 #5 Del Skrevet i går, 07:34 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenker du det samme om det står en radio på? Anonymkode: e7eff...6bf Ja men da er det kun lyd og ikke bilde i tillegg. Ts Anonymkode: 2deef...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:39 #6 Del Skrevet i går, 07:39 Jeg opplever det som veldig slitsomt og skulle prate mens tv`n står og surrer i bakgrunnen. Bortsett fra barne-tv. Kanskje jeg lettere klarer å filtrere lyden ut da fordi noen aktivt faktisk ser på tv og det er barna Her hjemme står tv`n aldri på som bakgrunnsstøy. Er den på er det noen som ser på tv. Ellers er den av. Anonymkode: 36449...c45 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:44 #7 Del Skrevet i går, 07:44 Mezzosoprena skrev (7 timer siden): Du mener det er gitt at det er uhøflig å snakke til den som ser på TV? Jeg vil også påpeke at det kan være ganske uhøflig å se på TV mens man sitter sammen med andre også jeg da... Og ja, de siste setningen din gir deg nok svaret på det du finner vanskelig... Feks: Jeg og min mann satt alene og så en film i tv stuen til mine foreldre i går kveld. Så kommer min bror og far inn og begynner å snakke til meg. De snakker med hverandre samtidig som de stiller meg spørsmål. Så begynner min far å snakke til min mann og skal ha hans synspunkt på det de diskuterer, og min bror roper inn på kjøkkenet til min søster for å gi beskjed om at de ser film, og at de kan ta kaffen i tv-stuen. Jeg stopper filmen og sier at enten må vi se film eller prate, for jeg klarer ikke å føre en samtale og følge med på film samtidig! Da blir de snurt og forstår ikke hvorfor. Har hatt det slik så lenge at jeg husker ikke om det er normalt eller ei. Ts Anonymkode: 2deef...273 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #8 Del Skrevet i går, 07:49 Enten så har man på TV, eller så prater man. Enkelt og greit. Samme med mobil. En skjerm krever både hørsel og syn, og kan ikke sammenlignes med om man har musikk eller radio på lavt volum. Men ser at familier i nabolaget her har på TV fra de står opp til de legger seg. Jeg hadde ikke holdt ut det 🙂. Min mann og jeg er heldigvis like. Her er aldri TV på før til nyheter kl 19. Og den er av om vi har besøk. Om mannen er bortreist noen dager, så har jeg stort sett ikke på TV i det hele tatt. Jeg leser heller bøker. Anonymkode: 74ad9...82e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #9 Del Skrevet i går, 08:00 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Feks: Jeg og min mann satt alene og så en film i tv stuen til mine foreldre i går kveld. Så kommer min bror og far inn og begynner å snakke til meg. De snakker med hverandre samtidig som de stiller meg spørsmål. Så begynner min far å snakke til min mann og skal ha hans synspunkt på det de diskuterer, og min bror roper inn på kjøkkenet til min søster for å gi beskjed om at de ser film, og at de kan ta kaffen i tv-stuen. Jeg stopper filmen og sier at enten må vi se film eller prate, for jeg klarer ikke å føre en samtale og følge med på film samtidig! Da blir de snurt og forstår ikke hvorfor. Har hatt det slik så lenge at jeg husker ikke om det er normalt eller ei. Ts Anonymkode: 2deef...273 Hvis du har eller er på besøk kan du ikke se en hel film uten å regne med å bli snakka til. Du virker oversensitiv og ... sær... Anonymkode: 8c86a...f14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:07 #10 Del Skrevet i går, 08:07 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Feks: Jeg og min mann satt alene og så en film i tv stuen til mine foreldre i går kveld. Så kommer min bror og far inn og begynner å snakke til meg. De snakker med hverandre samtidig som de stiller meg spørsmål. Så begynner min far å snakke til min mann og skal ha hans synspunkt på det de diskuterer, og min bror roper inn på kjøkkenet til min søster for å gi beskjed om at de ser film, og at de kan ta kaffen i tv-stuen. Jeg stopper filmen og sier at enten må vi se film eller prate, for jeg klarer ikke å føre en samtale og følge med på film samtidig! Da blir de snurt og forstår ikke hvorfor. Har hatt det slik så lenge at jeg husker ikke om det er normalt eller ei. Ts Anonymkode: 2deef...273 Her synes jeg du var uhøflig. Det er jo julaften, du er gjest, man prioriterer samtale og familie. Man ber dem ikke være stille i sin egen stue fordi du vil se film. Mister du innholdet på grunn av samtalen så pauser du bare, og ser videre en annen gang. Anonymkode: afeb1...8af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #11 Del Skrevet i går, 08:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du har eller er på besøk kan du ikke se en hel film uten å regne med å bli snakka til. Du virker oversensitiv og ... sær... Anonymkode: 8c86a...f14 Ja er sensitiv da jeg har hyperakusis/ lydsensitiv. Vanlig folkeskikk er å holde kjeft når folk ser tv i et rom som er beregnet til å se tv, og de som vil prate ikke er der for å se tv. Huset er stort og har to stuer Ts Anonymkode: 2deef...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #12 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her synes jeg du var uhøflig. Det er jo julaften, du er gjest, man prioriterer samtale og familie. Man ber dem ikke være stille i sin egen stue fordi du vil se film. Mister du innholdet på grunn av samtalen så pauser du bare, og ser videre en annen gang. Anonymkode: afeb1...8af Uansett hvilken dag det er, prater de selv når alle ønsker å se film. Jeg forstår ikke at man får med seg handlingen samtidig med å diskutere Trump eller Ap sin politikk. Ts Anonymkode: 2deef...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:27 #13 Del Skrevet i går, 08:27 Jooo!! Anonymkode: 99f15...9aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #14 Del Skrevet i går, 08:32 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Uansett hvilken dag det er, prater de selv når alle ønsker å se film. Jeg forstår ikke at man får med seg handlingen samtidig med å diskutere Trump eller Ap sin politikk. Ts Anonymkode: 2deef...273 Så enten er det noe feil med absolutt hele svigerfamilien. Eller med deg. Jeg ser du skylder på sykdom, da anbefaler jeg deg å ikke se film på besøk. Anonymkode: afeb1...8af 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #15 Del Skrevet i går, 09:01 Tenker du er problemet her. Er ikke uvanlig at når man er samlet så ønsker man å prate og kose seg uavhengig av hva som er på tv. Anonymkode: 4d909...4f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:06 #16 Del Skrevet i går, 09:06 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja er sensitiv da jeg har hyperakusis/ lydsensitiv. Vanlig folkeskikk er å holde kjeft når folk ser tv i et rom som er beregnet til å se tv, og de som vil prate ikke er der for å se tv. Huset er stort og har to stuer Ts Anonymkode: 2deef...273 Jeg er ikke helt enig med deg i dette. Jeg har også problemer med å føre samtaler samtidig som jeg ser film. Jeg har dog ikke et problem med å sette filmen på pause hvis noen vil snakke litt. Særlig nå som det er jul bør vi gi hverandre litt ekstra oppmerksomhet og prioritering over skjermen. Hvis det blir gjentatte avbrytelser så vil jeg nok enten slå av filmen eller gi høflig beskjed om at jeg vil se den ferdig. På kino er jeg enig med deg. Der finnes det ikke noen pauseknapp og man har betalt for en billett. Da er det "folkeskikk å holde kjeft". Anonymkode: 1a2ac...ba7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Del Skrevet 23 timer siden Jeg har blitt det. Klarer ikke flere lyder samtidlige. Alderen som spiller inn tenker jeg. Mareritt når jeg er å handler på butikk med høy lyd over anlegget. Mareritt når jeg er på restaurant og det spillet musikk. Jeg får ikke med meg samtalen. Jeg klarer ikke å sile ut lyder. Sitter jeg og ser tv når manne kommer for å snakke så setter jeg den på pause. Anonymkode: 70992...c71 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja er sensitiv da jeg har hyperakusis/ lydsensitiv. Vanlig folkeskikk er å holde kjeft når folk ser tv i et rom som er beregnet til å se tv, og de som vil prate ikke er der for å se tv. Huset er stort og har to stuer Ts Anonymkode: 2deef...273 Vanlig folkeskikk er å snakke med besøk eller som gjest med vertskapet. Ikke stirre på tv for å sitte i fred. Anonymkode: 8c86a...f14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #19 Del Skrevet 23 timer siden Null problem for meg. TV-en står stort sett på fordi samboer er skikkelig TV-slave. Snakker til han helt som normalt. Anonymkode: 3407f...638 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Del Skrevet 22 timer siden Jeg blir utmattet av tv på og skulle snakke samtidig. Greit å se på et program og småprate/kommentere mens programmet går, men å ha tv på som bakgrunnsstøy er helt for jævlig. Nå har jeg ADHD og traumer som gjør at indre stress gjør meg høysensitiv. Anonymkode: cb355...55e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå