Gå til innhold

Vond følelse av julefeiring med familien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For det første viste det seg at mitt bror ikke var blitt så stabil som det har blitt fortalt. Jeg la merke til samme tegn som sist han ruste seg. Jeg følte meg kjapt utrygg rundt han, ble varsom med valg av ord og holdt meg litt unna. Han har slitt med sinne hele livet, rus fra ung alder, men de siste par årene har jeg bare fått høre fine ting. Desverre så jeg ikke noe av dette som det har vært skryt om.

Ikke bare det, men i en tilfeldig samtale deler kjæresten flere hendelser om sinnet hans og problemer rundt det. Dette var ei som tydelig var redd kjæresten sin. 

Dette styrte mye av kvelden da han i tillegg skulle pirke på hvordan jeg gjorde ting. Han fikk svar av min mann da han nektet å høre på noe av det jeg sa. Etter det ble han sittende for seg selv, men da var det ikke mye igjen av kvelden.

Utenom dette var det ikke nok mat til mine. Det var 4 stk ved bordet som bare fylte opp sine tallerkner til randen, mens mine måtte rasjonere for at alle skulle ha noe. Da vi spurte om å hente mer fra kjøkkenet fikk vi til svar at nei, det skulle de ha til middagen i morgen. Så mannen min og eldste barnet forlot bordet sultne. 

Jeg har veldig lyst til å ta en telefon til foreldrene mine for å prate om dette, men jeg vet ikke helt hvilke reaksjoner som kommer. De har jo lagt ut om min brors store forandring. De har også skrytt i lange tider om hvor mye mat de har ordnet. 

Så hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 72bcd...225

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det nytter nok ikke å klage på verken bror eller servering.

Smør brødskiver med god skinke og sennep?

Ikke dra til dem neste år. Ta evt med mat. 

Synes synd på kjæresten til din bror, da, stakkar. Men synd at alle fikk julekvelden ødelagt. Familien di høres dysfunksjonell ut, dessverre. 

Anonymkode: 6d444...29a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neste år (og alle år fremover) feirer dere hjemme bare kjernefamilien.

Ikke noe vits i å klage.

Anonymkode: a789c...5f2

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min umiddelbare tanke: hold kontakt med kjæresten til broren for å hjelpe henne ut og dritt i resten. De er ikke mottakelig for andres stemme. 

Anonymkode: 966ad...6e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si gjerne i fra, det har de bare godt av. Og at dette har gjort slik at dere blir ikke å feire jul der flere ganger. For noen frekke folk, man passer da på at alle får nok mat. 

Anonymkode: 23709...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La barna dine få først nestegang og husk å beregne alt for mye mat. 

Anonymkode: f1d8b...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La barna dine få først nestegang og husk å beregne alt for mye mat. 

Anonymkode: f1d8b...664

Eldste forsynte deg godt en runde, fikk av meg neste runde, var fremdeles sulten. Jeg og yngste er småspiste. 

Jeg var gjest, så hvordan skal jeg beregne mat hos andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For det første viste det seg at mitt bror ikke var blitt så stabil som det har blitt fortalt. Jeg la merke til samme tegn som sist han ruste seg. Jeg følte meg kjapt utrygg rundt han, ble varsom med valg av ord og holdt meg litt unna. Han har slitt med sinne hele livet, rus fra ung alder, men de siste par årene har jeg bare fått høre fine ting. Desverre så jeg ikke noe av dette som det har vært skryt om.

Ikke bare det, men i en tilfeldig samtale deler kjæresten flere hendelser om sinnet hans og problemer rundt det. Dette var ei som tydelig var redd kjæresten sin. 

Dette styrte mye av kvelden da han i tillegg skulle pirke på hvordan jeg gjorde ting. Han fikk svar av min mann da han nektet å høre på noe av det jeg sa. Etter det ble han sittende for seg selv, men da var det ikke mye igjen av kvelden.

Utenom dette var det ikke nok mat til mine. Det var 4 stk ved bordet som bare fylte opp sine tallerkner til randen, mens mine måtte rasjonere for at alle skulle ha noe. Da vi spurte om å hente mer fra kjøkkenet fikk vi til svar at nei, det skulle de ha til middagen i morgen. Så mannen min og eldste barnet forlot bordet sultne. 

Jeg har veldig lyst til å ta en telefon til foreldrene mine for å prate om dette, men jeg vet ikke helt hvilke reaksjoner som kommer. De har jo lagt ut om min brors store forandring. De har også skrytt i lange tider om hvor mye mat de har ordnet. 

Så hva bør jeg gjøre? 

Jeg vet hva jeg ville gjort, og det hadde vært å tatt den praten med foreldrene. Forklare i klartekst at flere gikk sulten fra bordet fordi andre var ego, samt at vertskapet nektet svigersønn og barnebarn nok mat. Så altså si at den skryten av hvor mye mat de hadde ordnet, var feil.

Jeg ville også realitetsorientere dem ang bror, utifra hva du observerte og kjente igjen, samt stemningen som ble skapt pga han.

Utifra teksten din, så får jeg jo en følelse av hva slags folk dine foreldre er, og at de ikke kommer til å ta godt imot en sånn samtale. Og her tenker jeg at du må kvinne deg opp og stå i det, for din families skyld. 

Og jeg hadde sagt at om ikke du og dine blir sett og hørt i selskap med dem, så må du skjerme dem og dermed droppe å feire jul, og annet, sammen med dem. Barna deres, og dere, fortjener vel å ha en fin julaften? Det er vel ikke rett at dere skal sitte og ha det kjipt under en feiring, at dere skal gå på eggeskall, og at dere må være obs på bror, som tydelig ikke er helt der foreldrene mener han er?

Anonymkode: df148...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eldste forsynte deg godt en runde, fikk av meg neste runde, var fremdeles sulten. Jeg og yngste er småspiste. 

Jeg var gjest, så hvordan skal jeg beregne mat hos andre?

Har du en storspist gutt i tenårene? 

Uansett er det på tide å lære eldste at trenger en enorme porsjoner for å bli mett, så er det god folkeskikk å ta seg et par skiver eller noe før en drar bort i middag.

For høres ut som eldste fikk mer enn normal mengde mat,

Er måte på hva en kan forvente om en har med seg en bunnløs storspiser i selskap 

Anonymkode: 2df5c...29f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet hva jeg ville gjort, og det hadde vært å tatt den praten med foreldrene

Det har ingen hensikt å skape ufred. Å klage på dårlig servering når man er gjest er ikke god skikk. 

Å klage på brors rusmisbruk eller foreldres naivitet i den forbindelse hjelper heller ikke.

Ville gjort som andre foreslår her, takk nei og lag jul hjemme. Da får du den mengde mat du ønsker og omgir deg med de menneskene du er mest glad i.

Anonymkode: 730fe...069

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har du en storspist gutt i tenårene? 

Uansett er det på tide å lære eldste at trenger en enorme porsjoner for å bli mett, så er det god folkeskikk å ta seg et par skiver eller noe før en drar bort i middag.

For høres ut som eldste fikk mer enn normal mengde mat,

Er måte på hva en kan forvente om en har med seg en bunnløs storspiser i selskap 

Anonymkode: 2df5c...29f

For meg er normalen å kunne spise seg skikkelig mett på julemiddag. Det var snakk om at vi fikk et ribbestykke hver, mens de andre tok 2-3. Normalen for meg er mer enn et ribbestykke per person. Normalen er også mer enn 1 potet per person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...