Gå til innhold

Skuffet over gaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det trenger jeg ikke, for det har ordnet seg gravdis de siste årene. Penger er en fin gave til ungene, og de er viktigst akkurat nå. Hva som skjer om jeg får barnebarn får jeg ta da, men tror nok de vil få fondsandeler i gave fra de blir født. 

Anonymkode: 04ea5...d13

Og denne skulle ikke være anonnym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker å gi gaver. Men ønskeliste har jeg ikke skrevet siden jeg var barn.

Her fikk jeg ikke julegave på julaften av kjæresten, men det var fordi han hadde kjøpt en rådyr telefon til meg som jeg fikk før jul og en nydelig diamantring.

Han fikk en del klær og sko av meg som han ble superfornøyd med.

Å kjøpe noe bare for å kjøpe noe ser jeg ikke noe poeng i.

Fokuset var uansett barna. 

Men om du føler at hva du får i retur skal speile din innsats mht julegaver så er ikke det helt samstemt med at du elsker å gi. 

Og om du føler deg skuffet over andres innsats til deg så bør du vurdere om det er verdt å bruke tid og penger på gjennomtenkte gaver i fremtiden.

Anonymkode: 90cb6...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (22 timer siden):

Når jeg leser disse trådene etter julaften hvert år, så er jeg så utrolig glad for at verken jeg eller min samboer bryr oss om gaver. Vi kjøper oss felles opplevelser som vi deler når vi har tid og muligheter. Og ingen blir skuffet. 

Våre voksne barn får penger, da de er i etableringsfasen.  Søsken får ikke gaver, tanket/ onkelbarn er voksne og får ikke gaver lenger. Min mor er eneste forelder som lever fortsatt og hun får en plante til jul

Jeg vet at jeg har skuffet mottakere som er veldig opptatt av gaver opp gjennom årene. Men jeg har overhodet ikke noe forhold til gaver for voksne mennesker. Å kjøpe en gave til noen er et plage, da jeg ikke klarer å finne noe som passer, samme hva jeg forsøker.  Jeg antar jeg er ikke alene om å kjenne det slik. Og da blir det et ork å dra på gavehandel. Dessverre tror jeg flere menn enn damer kjenner på dette orket. Jeg er nok en av få damer som ser mørkt på dette ( hater kjøpesenter de to siste mnd før jul, kleshandel og shopping er et mareritt uansett årstid. ) 

Så spør noen om å kjøpe for deg, mange som koser seg med sånne oppgaver. 

Anonymkode: 61edf...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk i det minste gaver! Her er vi bare én forelder og to søsken igjen og i år hadde broren min tydeligvis sluttet å kjøpe gaver. Så der satt de og åpnet masse fint totalt uten vett til å skamme seg i det hele tatt. Jeg blir helt matt. 

Anonymkode: f19c0...703

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, ts.

Jeg elsker å gi gaver, handlet til alle i flere år. Men enkelte fikk jeg aldri noe igjen av, det sårer at de ikke har tenkt på meg, det har ingenting med at jeg forventer noe. De har ikke dårlig råd. Barna mine fikk batterier og en vaskeklut hver, så omtanken har vært stor🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ Nå har jeg sluttet å gi (de er voksne) og attpåtil har noen andre i familien reagert på at jeg ikke gir til de.. Jeg holde juleselskap hvert år og har sluttet å invitere de, de har aldri invitert noen.

Anonymkode: a7aa9...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks svigerfar delte ut ønskelister, fra 1000-1500 kr. Sikkert fordi det var omtrent det samme som de handlet tilsammen til oss (2 voksne og 2 barn)  Dette fra vi var nyetablert og med dårlig økonomi. Handlet vi ikke det ble han tydelig snurt. Han har kjempegod råd. (Hytte ved sjøen og månedsvis i utlandet hvert år; vet de arvet noen millioner). 
Jeg synest det er flaut på deres vegne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker også best å gi gaver. Og så blir jeg barnslig skuffet når jeg får typiske «kjenner deg ikke» gaver, fra mine nærmeste. 
Derfor har jeg lagt liten lavt de siste årene! Nå ønsker jeg meg hjemmebakst, konfekt, billig vin og Twist. Det kan alle få tak i, det oppleves enkelt, og jeg blir ikke skuffet :) 

Alt handler om forventninger, og de kan vi styre selv.

Anonymkode: 96b31...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 23.43):

Voksne folk gir ikke ønskelister.

Anonymkode: 2aca2...aa9

Merkelig å si. Jeg foretrekker å få ønskelister sånn at jeg kan gi noe folk faktisk trenger/har lyst på heller enn å bruke masse tid på å lete etter noe de kanskje ikke har bruk for. 

I vår familie gir vi ønskelister og da kan man finne ting brukt nettopp fordi man vet at de ønsker seg dette og derfor ikke kommer til å bytte. 

Anonymkode: 1904c...bbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 0.36):

Det har jeg opplevd, er på mitt tredje jern. Men vil aldri tilbake til enkeltjern etter å ha hatt dobbeltjern, så synes fortsatt det er en fin gave. Nå kan dere jo til og med steke tre plater på en gang. Men skal ikke prøve å overbevise deg mer, jeg er enig i at man bør se an den man kjøper til og hva vedkommende ønsker seg. :) 

Anonymkode: c1536...912

Når vedkommende skrev at hun hadde gitt mannen andre ønsker, men han ikke gadd det og heller panikkjøpte et vaffeljern til kona er det en dårlig gave. Det er typisk at kvinnen skal få noe til husholdningen som alle har glede av, mens mannen får noe til eget forbruk.

Når det er sagt fikk jeg strykejern av moren min til bursdagen min fordi mitt gamle var blitt dårlig (hun oppdaget det da hun skulle stryke bunadsskjorten min da hun var på besøk). Jeg ble oppriktig glad for gaven fordi den både var nyttig og gjennomtenkt. Det nye strykejernet gjorde det SÅ mye enklere å stryke klær så livet ble litt bedre 😅 Men jeg fikk også en annen ting så det var ikke kun en "kjedelig" gave. Tenker dette er hovedforskjellen. Hadde mannen til hun du siterte overhørt henne klage på at "vaffeljernet er så trengte, skulle virkelig gått til innkjøp av et nytt" hadde det i det minste ligget litt omtanke bak.

Anonymkode: 1904c...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.34):

Når man har et fra før av. Noe de fleste, voksne mennesker har. TS skriver jo at de ikke trengte vaffeljern. Da er det ingen omtanke fra mannen i denne gaven. 

Anonymkode: eb530...dd2

Ts skriver de har enkelt , mannen kjøpte dobbelt 

Anonymkode: 0180f...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (På 25.12.2024 den 15.51):

nei, da er det noe man kjøper på fellesen i januar.

Nei 

Anonymkode: 0180f...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 23.43):

Voksne folk gir ikke ønskelister.

Anonymkode: 2aca2...aa9

Noen gjør det. Moren min er blant dem. Ikke beskjeden heller. 

Anonymkode: 1dce6...3d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.49):

Gir du gaver og forventer å få det samme tilbake? Hvorfor gir du gaver? Er det så viktig hva du får? Er det ikke tanken som teller?

Synes verden er blitt ille mtp gaver.

Anonymkode: 88ce3...0f5

Er ikke det hele poenget? At de som har bedt om så dyre ting gir billige gaver tilbake MED null tanke bak? Å gi ett smykke fra temu er ikke akkurat omtanke, særlig med tanke på hvor giftig det kan være og helseskadene man kanskje påfører mottakeren. Men selv om vi ser bort i fra temu, hvis jeg gir en ønskeliste, der jeg ønsker meg fancy parfyme og sminke, og jeg får en ønskeliste tilbake, også blank ignorerer jeg den listen og kjøper noe dritt på Nille, da er det ikke akkurat «tanken som teller», ikke mye tanker der annet enn at man ikke bryr seg en dritt. Hvis dårlig økonomi er årsaken så hadde jeg faktisk ikke hatt samvittighet til å skrive en ønskeliste med ting som er mye dyrere enn hva jeg kunne gitt selv. Blir nesten så man prøver å svindle familie og venner ved å forsøke å få så dyre ting man klarer mot å gi så billig som man får til. Jeg ønsker faktisk mine venner og familie godt, og de ønsker meg godt, så heldigvis ikke noe problem hos oss. 

Anonymkode: b346f...e3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg TS. Det ligger litt forventninger når folk har ønskeliste. Uavhengig av om du selv ba om ønsker eller de har gitt deg. Så nå har du gitt de ordentlige gaver, men fått ræl tilbake. Akkurat glassene er vel ikke ræl. Men når det er familie er det vel vanlig å kjøpe noe de vet du samler på, i en stil du liker eller spørre om det er noen spesielle du kunne tenke deg. Du får ikke gjort så mye annet enn å bytte det du ikke ønsker. Neste år får du heller vurdere om dere faktisk skal gi gaver til hverandre og eventuelt redusere prisnivået på gaver. Nå er det ikke slik at man skal forvente å få noe til 500kr tilbake fordi man selv gir noe til samme pris. Men blir for dumt når du bruker 300-500kr og det du får tilbake er et smykke fra Temu til 75kr feks. Med mindre dette her er en fattig student eller noe.

Anonymkode: 0e9e2...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 15.15):

Hvorfor skal jeg kaste et vaffeljern som fungerer? Jeg har heller ikke behov for å steke TRE vafler på én gang, og kjøkkenskapene er fulle.
Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at grunnen til at jeg var skuffet var den fullstendige mangelen på omtanke for den personen som faktisk står deg aller nærmest i livet? Jeg har ordnet med ALLE gavene til ALLE, inkludert til hans egen familie. Og så klarer han ikke kjøpe denne ene gaven engang? Han har ikke engang prøvd. Han skylder på at ungene maste da han handlet. 

Anonymkode: 9722d...aff

Nå svarte jeg faktisk en som ville vært glad for vaffeljernet, men glad du kunne ta det ut på meg. Bare si ifra, så neste gang trenger jeg ikke støtte deg, jeg kan heller bare si deg imot, så kan du bruke meg som hoggestabbe uten å framstå teit. 

Endret av BobbySocks
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei hjem fra kirken på julaften så jeg en eldre person grave gjennom et bosspann, etter mat? Flasker? Jeg vet ikke.. Men det er fint med litt perspektiv i livet, særlig på en dag hvor de fleste av oss vasser i overflod, er du ikke enig TS?

Anonymkode: 21313...35e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På vei hjem fra kirken på julaften så jeg en eldre person grave gjennom et bosspann, etter mat? Flasker? Jeg vet ikke.. Men det er fint med litt perspektiv i livet, særlig på en dag hvor de fleste av oss vasser i overflod, er du ikke enig TS?

Anonymkode: 21313...35e

Er vel lov å være skuffet selv om det ikke er krig og fattigdom i verden? Det er omtanken det er snakk, ikke gaven i seg selv.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 0.03):

Jeg ble skuffet over gaven fra mannen min… Er vaffeljern. 🙄 Det handler ikke om pengene, men om at han helt åpenbart har kjøpt det i panikk fordi han ikke har evnet å planlegge (denne gangen heller). Jeg har kommet med gaveønsker, men det ene mente han var for dyrt (2500kr, en praktisk ting som kan brukes), det andre var en reise (bare snakk om en natt på hotell i nærmeste større by, så ikke veldig dyrt eller uoverkommelig). 
Ja, jeg er ganske sur, faktisk. Fordi det handler om fullstendig manglende omtanke. Jeg hadde både tenkt og planlagt gaver til ham - jeg kjøpte den ene tingen han ønsket seg, og i tillegg kjøpte jeg et par andre ting som han kan bruke i relasjon til et par hobbyer. Men han har handlet et vaffeljern i panikk fordi “vi trenger det jo”. 🙄 

Anonymkode: 9722d...aff

Et vaffeljern er da en fin gave,det kan gi dere flere gode minner sammen. Stakkars mannen din.

Anonymkode: c4212...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver kan jo si noe om hvor kompatible man er og hvor mye man "ser" den andre personen. Tror folk som "ser" hverandre er flinkere til å gi hva den andre ønsker. Den som får helt feil gave blir skuffet over å ikke bli "sett". Særlig når man har gitt den perfekte gave til den andre. 

Anonymkode: 3a9ba...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke det hele poenget? At de som har bedt om så dyre ting gir billige gaver tilbake MED null tanke bak? Å gi ett smykke fra temu er ikke akkurat omtanke, særlig med tanke på hvor giftig det kan være og helseskadene man kanskje påfører mottakeren. Men selv om vi ser bort i fra temu, hvis jeg gir en ønskeliste, der jeg ønsker meg fancy parfyme og sminke, og jeg får en ønskeliste tilbake, også blank ignorerer jeg den listen og kjøper noe dritt på Nille, da er det ikke akkurat «tanken som teller», ikke mye tanker der annet enn at man ikke bryr seg en dritt. Hvis dårlig økonomi er årsaken så hadde jeg faktisk ikke hatt samvittighet til å skrive en ønskeliste med ting som er mye dyrere enn hva jeg kunne gitt selv. Blir nesten så man prøver å svindle familie og venner ved å forsøke å få så dyre ting man klarer mot å gi så billig som man får til. Jeg ønsker faktisk mine venner og familie godt, og de ønsker meg godt, så heldigvis ikke noe problem hos oss. 

Anonymkode: b346f...e3c

Ts her. Det var min familie som ønsket og lage en ønskeliste slik at det skulle bli enklere å kunne kjøpe noe som vi både hadde bruk for og så kom til nytte. Ikke det at mine egne ønsker var kostbare eller at jeg forventet det altfor store tilbake, men det er akkurat den såre følelsen av å få et kjede fra Temu for typ 10-12 kr som er NULL tanke bak. Ble egentlig ganske sjokkert over vedkommende i familien her, som nå sitter godt i det økonomisk også. Følte meg rett og slett så lite verdt og nesten litt lurt også. Hvorfor ønske seg så dyre ting selv når du ikke kan gi noe med litt mer omtanke? Har stilt opp og gitt mye av meg selv til denne personen igjennom året og dette var takken liksom 🥺

De glassene var grusomme og ikke av de som jeg hadde satt på listen, som var rødvin uten noe preferanse til merke etc... Virket som giver her bare har snudd seg til en tilfeldig hylle og sagt; «jeg tar disse-ferdig» . Har tenkt mye på om det er dette vedkommende tenker om meg😅 veldig spesielle. 

Disse kan selvsagt byttes, men følelsene mine ovenfor dette Temu kjedet kan en dessverre ikke gjøre noe med. Blir en sår, vond følelse blandet med skuffelse. Et kort, sokker, sjokolade etc hadde vært ok istedenfor. 

Kanskje jeg er for hårsår, men ja føler ikke at de ønsker meg godt ved å gjøre sånt. 

Anonymkode: 8d256...233

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...