Gå til innhold

Skuffet over gaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trolle tulling!!

Anonymkode: 7067f...2c9

Hadde det bare vært trolling da. Hilsen ts…. 

Anonymkode: 8d256...233

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forstår deg ts veldig godt. Hos oss har jeg ordnet med gaver til begge sider av familien og anstrengt meg for å innfri ønsker eventuelt selv funnet på noe hvis de ikke har hatt spesielle ønsker. Etter noen år gikk jeg lei av å ordne til mannens familie fordi det var ingen som anstrengte seg tilbake. Da jeg tok det opp med mannen fikk jeg klar beskjed om at i hans familie så var det sånn og sånn. Etter det så sa jeg at da kan han få ordne med gaver til sin side, så ordner jeg til min. Og i år kom det faktisk en litt skuffet kommentar fra svigermor, noe jeg forstår godt fordi hun fikk faktisk litt lite (etter mitt syn). Jeg fikk vondt av svigermor og skal passe litt på neste år.

Men poenget er, noen mennesker har ikke evnen og/eller viljen til å se andre mht gaver. Disse menneskene kan gjerne ønske seg ting, men er for gjerrige(?) til å gi tilbake. Jeg tenker at det kanskje er på tide at du roer med på gavene til de som du kun får ræl fra. Da slipper du samtidig å få høye forventninger selv. 

Jeg synes julen mister litt av magien når det tydeligvis skal gi gave bare for å gi gave. Når det ikke er gjennomtenkt, så er det ikke like hyggelig verken å gi eller få. Men det må faktisk være en viss balanse. 

Anonymkode: d7947...a22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, ikke sant, det hadde vært lett å ordne et slikt kort! Men det hadde krevd planlegging i form av at han hadde vært nødt til å skaffe barnevakt en natt, og velge et hotell, så det ble vel for krevende… 

Vet ikke om jeg gidder bytte det vaffeljernet han absolutt mener vi trenger, det er ikke så mye jeg ønsker meg på Jernia, gitt. Og hvis jeg gjør det, kan du banne på at han vil klage over at det tar lang tid å steke vafler i enkeltjern hver.bidige.gang jeg/vi skal steke vafler, resten av våre liv. 

Anonymkode: 9722d...aff

Gjem det i pakken og gi ham i fødselsdagsgave?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, ikke sant, det hadde vært lett å ordne et slikt kort! Men det hadde krevd planlegging i form av at han hadde vært nødt til å skaffe barnevakt en natt, og velge et hotell, så det ble vel for krevende… 

Vet ikke om jeg gidder bytte det vaffeljernet han absolutt mener vi trenger, det er ikke så mye jeg ønsker meg på Jernia, gitt. Og hvis jeg gjør det, kan du banne på at han vil klage over at det tar lang tid å steke vafler i enkeltjern hver.bidige.gang jeg/vi skal steke vafler, resten av våre liv. 

Da hadde jeg aldri mer laget vafler. 

Anonymkode: d47bb...d8a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor sier du at du elsker å glede andre og så vil du ikke gi gaver fordi du ikke fikk "bra nok" gaver selv...?

Anonymkode: 44140...158

💯

Anonymkode: 318f3...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da hadde han fått laget sine egne vaffler.

Klager han da på at det går tregt ville han fått tips om å ønske seg vaffeljern til jul. 

Anonymkode: eb530...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ble skuffet over gaven fra mannen min… Er vaffeljern. 🙄 Det handler ikke om pengene, men om at han helt åpenbart har kjøpt det i panikk fordi han ikke har evnet å planlegge (denne gangen heller). Jeg har kommet med gaveønsker, men det ene mente han var for dyrt (2500kr, en praktisk ting som kan brukes), det andre var en reise (bare snakk om en natt på hotell i nærmeste større by, så ikke veldig dyrt eller uoverkommelig). 
Ja, jeg er ganske sur, faktisk. Fordi det handler om fullstendig manglende omtanke. Jeg hadde både tenkt og planlagt gaver til ham - jeg kjøpte den ene tingen han ønsket seg, og i tillegg kjøpte jeg et par andre ting som han kan bruke i relasjon til et par hobbyer. Men han har handlet et vaffeljern i panikk fordi “vi trenger det jo”. 🙄 

Til fødeselsdagen hans gjev du han noko praktisk som familien treng og som ikkje er ei gåve retta til han spesifikt, så kan han kjenna på det å ikkje kjenna seg spesiell og å ikkje få ei ordentleg gåve.

Anonymkode: 17234...b4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forstår deg ts veldig godt. Hos oss har jeg ordnet med gaver til begge sider av familien og anstrengt meg for å innfri ønsker eventuelt selv funnet på noe hvis de ikke har hatt spesielle ønsker. Etter noen år gikk jeg lei av å ordne til mannens familie fordi det var ingen som anstrengte seg tilbake. Da jeg tok det opp med mannen fikk jeg klar beskjed om at i hans familie så var det sånn og sånn. Etter det så sa jeg at da kan han få ordne med gaver til sin side, så ordner jeg til min. Og i år kom det faktisk en litt skuffet kommentar fra svigermor, noe jeg forstår godt fordi hun fikk faktisk litt lite (etter mitt syn). Jeg fikk vondt av svigermor og skal passe litt på neste år.

Men poenget er, noen mennesker har ikke evnen og/eller viljen til å se andre mht gaver. Disse menneskene kan gjerne ønske seg ting, men er for gjerrige(?) til å gi tilbake. Jeg tenker at det kanskje er på tide at du roer med på gavene til de som du kun får ræl fra. Da slipper du samtidig å få høye forventninger selv. 

Jeg synes julen mister litt av magien når det tydeligvis skal gi gave bare for å gi gave. Når det ikke er gjennomtenkt, så er det ikke like hyggelig verken å gi eller få. Men det må faktisk være en viss balanse. 

Anonymkode: d7947...a22

Det siste du sier er jeg så veldig enig i. Jeg gir (og får) gaver fra noen få, og da tenker jeg at jeg skal anstrenge meg for å tenke gjennom hva vedkommende blir glad for å få.

Eksen min ordnet gave til sin familie, og jeg til min. Var han usikker, kunne han spørre meg om råd, men det var hans ansvar å kjøpe og ev. sende. Jeg er flink til, og elsker å pakke fint inn, så jeg bidro gjerne med det.

Anonymkode: 3fc8b...564

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voksne folk som blir skuffet over gave er rimelig kvalmt. Forbigående følelse der og da, ok. Men å fortsatt kjenne på det dagen etter og skrive innlegg om det. 

Trenger du virkelig så mye nye ting? 

Anonymkode: f3c19...295

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Voksne folk som blir skuffet over gave er rimelig kvalmt. Forbigående følelse der og da, ok. Men å fortsatt kjenne på det dagen etter og skrive innlegg om det. 

Trenger du virkelig så mye nye ting? 

Anonymkode: f3c19...295

Man gir for mange gaver dersom gaven bærer preg av at man bare skal «gi noe».  Arbeidsgivere gir gaver som de tenker passer de fleste, ikke venner og familie, der tenker jeg det skal ligge noe omtanke bak, ellers kan man jo bare droppe gaver.

Anonymkode: 3fc8b...564

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Voksne folk gir ikke ønskelister.

Anonymkode: 2aca2...aa9

Joda. Alle i vår familie gjør det, inkludert min mor på 75 år. Det fører til at vi alle får gaver vi ønsker oss og julaften med gaver blir ekstra hyggelig for alle.

Anonymkode: 6f183...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir ofte «skuffet» av gavene jeg får fra min familie også. De er ofte delvis ugjennomtenkte, upersonlige og.. ja. Vanskelig å sette fingeren på.

For kontekst har alle de jeg feirer med god råd, jeg er den yngste og sånn sett den som ønsker meg mest «nyttige» ting/ting jeg ikke nødvendigvis ville kjøpt til meg selv.

Derimot kjøper de gjerne flere og fine julegaver til hverandre (eldre slektning til eldre slektning).

Jeg føler meg veldig utakknemlig for å føle det slikt, men jeg gjør det nå likevel.

I år var første gang jeg har samboer, og tror de andre ble litt «overrasket» over hvor «mange» presanger jeg fikk i år. Dvs en mann som har gjort en innsats, uten at det er noe overdådig. 

Er sikker på at 65% av presangene jeg fikk var fra han alene.

Men dette er en velkjent greie over mange år, så blir ikke overrasket lenger.

Anonymkode: b0bcc...545

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir ofte «skuffet» av gavene jeg får fra min familie også. De er ofte delvis ugjennomtenkte, upersonlige og.. ja. Vanskelig å sette fingeren på.

For kontekst har alle de jeg feirer med god råd, jeg er den yngste og sånn sett den som ønsker meg mest «nyttige» ting/ting jeg ikke nødvendigvis ville kjøpt til meg selv.

Derimot kjøper de gjerne flere og fine julegaver til hverandre (eldre slektning til eldre slektning).

Jeg føler meg veldig utakknemlig for å føle det slikt, men jeg gjør det nå likevel.

I år var første gang jeg har samboer, og tror de andre ble litt «overrasket» over hvor «mange» presanger jeg fikk i år. Dvs en mann som har gjort en innsats, uten at det er noe overdådig. 

Er sikker på at 65% av presangene jeg fikk var fra han alene.

Men dette er en velkjent greie over mange år, så blir ikke overrasket lenger.

Det er vondt og føle det sånn. Jeg har aldri vært den som har forventet mest, men da jeg fikk et kjede fra Temu av min egen mor ble jeg mildt sagt satt ut og sjokkert. Spesielt siden min familie ville sette opp en ønskeliste og flere av deres ønsker var kostbare. Jeg hadde heller vært fornøyd med et par sokker enn dette kjedet som havner rett i søpla for min del. Følte meg virkelig satt pris på!🙄

Kanskje du må gi upersonlige gaver til de neste år,for hvorfor skal du legge ned så mye tid og energi tll noen som ikke gjør det samme. Heldig du som har en kjæreste som virkelig viser han setter pris på deg 😊

Neste år kutter jeg julegaver pga det hele. Kjekt å gi, men ikke få upersonlig søppel tilbake. Hilsen ts.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her. Er langt ifra kravstor og smålig ellers, men må vel være lov å bli skuffet når det blir sånn. De kan vel ikke forvente å få dyre ønsker innfridd og legge listen så lavt tilbake?

De kan forvente det når du stadig innfrir det da. Slutt å innfri dyre ønsker så vil de ikke forvente det mer 😊

Anonymkode: 7bfb8...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gi så dyre gaver da? 
Og du kan jo bare slutte med å si du elsker å glede andre for den gleden blir jo drept fordi du selv ikke får samme nivå tilbake. 
Det vitner jo om det totalt motsatte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vondt og føle det sånn. Jeg har aldri vært den som har forventet mest, men da jeg fikk et kjede fra Temu av min egen mor ble jeg mildt sagt satt ut og sjokkert. Spesielt siden min familie ville sette opp en ønskeliste og flere av deres ønsker var kostbare. Jeg hadde heller vært fornøyd med et par sokker enn dette kjedet som havner rett i søpla for min del. Følte meg virkelig satt pris på!🙄

Kanskje du må gi upersonlige gaver til de neste år,for hvorfor skal du legge ned så mye tid og energi tll noen som ikke gjør det samme. Heldig du som har en kjæreste som virkelig viser han setter pris på deg 😊

Neste år kutter jeg julegaver pga det hele. Kjekt å gi, men ikke få upersonlig søppel tilbake. Hilsen ts.

Jeg tok det opp i går, etter selve gaveåpningen.

Det var en generell diskusjon rundt gavegiving, gavers betydning, overflod etc. Så jeg sa at det var jo mange som løste dette med presanger på andre måter. Eksempelvis at man «trekker» et familiemedlem, og heller kjøper én ordentlig flott gave til dem - istedenfor mange små til ulike. Eller at man kunne spleise på en felles opplevelse, gi til veldedighet etc. Eller at noen familier rett og slett har sluttet med presanger til hverandre (kanskje mest aktuelt der man bare er voksne).

Og jeg sa også at man i alle fall burde kunne ønske seg noe - hvis man vet det er en kultur om at man skal gi gaver. At det er kjedelig å høre at «onkel Per» går og kjøper seg det ene og det andre rett før jul, mens «tante Trine» river seg i håret fordi Per ikke ønsker seg noe, og kjøper seg alt selv.

Sa også at det føles leit ut å bruke mye tid og energi på å finne passende presanger til noen som såvidt ser på dem, mumler takk og legger dem pent i en haug med alt det andre.

spesielt min far tror jeg følte seg truffet, da han kom med en litt sur kommentar til det. 

Lett skal det ikke være altså.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, det er en jævlig gave, det et ikke en gave da. 

Anonymkode: bc44b...cb4

Jøss, det er en fin gave det om man ønsker seg eller trenger

Anonymkode: 0180f...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NEI! Det er et tilskudd til husholdningen, ikke en gave til KONA hans!

Anonymkode: 42f4b...c63

Så uhøflig du er , trenger ikke rope. Jeg blir glad for tilskudd til huset jeg om vi trenger det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

💯

Anonymkode: 318f3...3fa

Ikke sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til fødeselsdagen hans gjev du han noko praktisk som familien treng og som ikkje er ei gåve retta til han spesifikt, så kan han kjenna på det å ikkje kjenna seg spesiell og å ikkje få ei ordentleg gåve.

Anonymkode: 17234...b4b

Ordentlig gave? Herlighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...