Gå til innhold

Mannen gadd ikke åpne gaven fra meg. Barnslig å bli skuffet ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri sagt det til noen, hverken samboer eller barn. Og hvorfor er det frekt? Jeg synes det er frekt å hive seg over gaver foran andre jeg, tenker det er barn som gjør det? Blir fort sånn at gaven vurderes av flere, ubehagelig for alle. 

I barneselskap har det heldigvis blitt mer vanlig med gaveåpning etter gjestene har dratt, for å unngå fokus på gaver og verdi av dem og hvem som gav «best» gave. 

Anonymkode: 2e800...e3e

Mannen er både frekk, særlig mot barnet, og han mangler folkeskikk. 
Er virkelig ikke normal atferd. Angst (som ikke er en unnskyldning for å ikke oppføre seg) eller ikke : Ufyselig oppførsel

Anonymkode: 8aa3e...5ed

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Øh. Her var det ingen forståelse? Jeg har angst for å åpne gaver foran andre. Så kan fint åpne en og en mens jeg ser at andre er opptatte. Men f.eks. fra de jeg bryr meg ekstra om vil jeg aller helst åpne helt alene etter selskapet. Jeg har lyst til å nyte den i fred og ro, ønsker ikke å bli påvirket av andres reaksjoner eller være redd for å vise feil reaksjon selv. 

Så jeg kan «late» som at jeg glemmer, og også bli irritert om noen purrer. Har jeg fått en gave er det vel for å glede meg, og det er vel da også min slik at jeg kan velge å åpne den når jeg vil..? 

Anonymkode: 2e800...e3e

Samme her! Jeg er alvorlig deprimert og uten evne til å føle glede. Jeg har også mistet mimikken i ansiktet, så jeg klarer ikke engang å fake glede. Gavegreiene er blitt så kinkig. Sosialangstens favorittdag. 

Anonymkode: 62396...d17

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min samboer gjort noe sånt hadde jeg ryddet vekk gaven og lagt den ett sted han ikke fant den, hadde han ikke spurt etter den innen ett par dager hadde jeg byttet den til noe til meg selv. Makan for utakknemlighet. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kastet han den bare på bordet og sa " jamen, herregud,  jeg skal åpne den etterpå ".

Anonymkode: 3c872...6d0

Han ville vel åpne den etter at besøket hadde dratt og ungene sovnet sammen med bare deg. Og du tolket det som noe galt. 

Anonymkode: bd6e1...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som at det er mer til historien. Veldig rar oppførsel ut av det blå… Har dere snakket tidligere om å ikke gi gaver? Har dere tidligere issues med å bruke for mye penger på gaver? Pengeissues generelt? 
Har dere kommunikasjonsproblemer?
Føler han at han hadde kjøpt deg en altfor liten gave?

Jeg og ekssamboer hadde bestemt oss et år for å ikke bruke penger på gaver, men jeg gav han en liten gave allikevel, da ble han sur og ville ikke ha den. 

Anonymkode: 96f04...9da

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her! Jeg er alvorlig deprimert og uten evne til å føle glede. Jeg har også mistet mimikken i ansiktet, så jeg klarer ikke engang å fake glede. Gavegreiene er blitt så kinkig. Sosialangstens favorittdag. 

Anonymkode: 62396...d17

Det var trist å høre, men oddsen for at han ts sin kjæreste har det slik.. 

Anonymkode: 96f04...9da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg ikke så glad i å få gaver, spesiellt ikke når jeg er pålagt og åpne den i fullt påsyn av andre, for forventningene er jo at du skal bli kjempeglad og beundre den geniale ideen om at noen har kjøpt meg noe som jeg absolutt ikke har bruk for.

Kona er sånn gavemenneske, det betyr at det skal gies gaver over en lav sko, men samtidig så klager hun på at det er slik stress, de skal ha samme verdi som de hun får, og det er igrunnen største problemet, for verdien må jo matche mottaker og giver.

Jeg mener gaver er for barna, jeg har avtale med alle mine søsken om at vi ikke gir julegaver til hverandre, men vi kan gi hverandre oppmerksomhet på andre måter, en liten gave uten at det forventes at det skal gies tilbake. En flaske rødvin som jeg tar med når jeg stikker innom og ønsker god jul, eller en julestjerne, eller noe hjemmelaget snack.

Men når mannen din først har fått en gave, så bør han gjøre det beste ut av det og spille med så godt han kan, selv om han misliker gaver og styret rundt det.

Den fineste julegaven jeg husker er den jeg fikk med minstegutten for noen år siden, han hadde laget en liten ting til meg på skolen (2 klasse) og lagt ved et kort. Jeg ble skikkelig og oppriktig glad, og minstegutten var så stolt og fornøyd, smilte fra øre til øre, det var faktisk priceless.

Anonymkode: b8b1b...0c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare din gave igjen, han åpnet gaver fra andre? Høres veldig rart ut, og som det ligger noe mer bak…

Har dere kranglet nylig, og dette er en «siste stikker»? Kan han være passiv aggressiv over noe, hvis du tenker gjennom dagen? Kan han ha dårlig erfaring med gavene dine? For dyre så han blir irritert, for personlige så han blir flau/rørt, eller fått noe han har reagert på før?

Synes oppførselen er ugrei både mot deg og barn, men det må da handle om noe mer enn pakka tenker jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde julaften hos oss i år, og mange folk. Vi delte ut gaver til barna først så skulle vi voksne åpne etterpå. Mannen min fikk gaven fra meg, men sa han skulle åpne den senere. Jeg tenkte ikke noe særlig over det da, siden vi hadde mye å ordne med , rydde osv. 

Nå har alle dratt, og vi har lagt de minste barna. Det eldste barnet mitt merket at det var en gave igjen og sa til mannen min "du har jo ikke åpna gaven fra mamma", og hentet gaven til han. Da kastet han den bare på bordet og sa " jamen, herregud,  jeg skal åpne den etterpå ". Jeg merket at det eldste barnet reagerte på dette og sa at det var litt utakknemlig av han, men det svarte han ikke på. 

Jeg kjenner at jeg blir litt skuffet, eller er det teit å bli det ? Jeg skjønner bare ikke hvorfor han åpner alle andre gaver enn den fra meg, og jeg skjønner ikke greia.. Overreagerer jeg ? 

Det må ligge noe bak. Enten har dere det ikke bra for tiden, du har såret ham eller gjort ham sint. Eller så er han en av dem som skal manipulere deg etc ... men hvis han  ikke har vært stygg med deg tidligere på en kontrollerende måte, virker det mer som har føler du har gjort ham noe og han er såret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du åpnet gaven fra han ? hvordan reagerte du på den? Har han åpnet gaver fra de andre ? Hvordan har han vært tidligere år ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars barn.

Tenker at barnet er redd for mannen din og bekymret for deg som er sammen med en sånn fyr. 

Anonymkode: 56882...1be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hadde julaften hos oss i år, og mange folk. Vi delte ut gaver til barna først så skulle vi voksne åpne etterpå. Mannen min fikk gaven fra meg, men sa han skulle åpne den senere. Jeg tenkte ikke noe særlig over det da, siden vi hadde mye å ordne med , rydde osv. 

Nå har alle dratt, og vi har lagt de minste barna. Det eldste barnet mitt merket at det var en gave igjen og sa til mannen min "du har jo ikke åpna gaven fra mamma", og hentet gaven til han. Da kastet han den bare på bordet og sa " jamen, herregud,  jeg skal åpne den etterpå ". Jeg merket at det eldste barnet reagerte på dette og sa at det var litt utakknemlig av han, men det svarte han ikke på. 

Jeg kjenner at jeg blir litt skuffet, eller er det teit å bli det ? Jeg skjønner bare ikke hvorfor han åpner alle andre gaver enn den fra meg, og jeg skjønner ikke greia.. Overreagerer jeg ? 

Er han deprimert? 

Anonymkode: d07ae...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hadde jeg også blitt skuffet over. Og så teit at han ikke åpnet gaven..

Anonymkode: c1f6d...995

Hvor gammel er du? 5?

Anonymkode: c001d...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du pratet med han, ts?

Jeg hadde også undret meg og spurt hva som forårsaket dette. Det behøver ikke være noe i det hele tatt, men det er greit å få avklart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen åpnet alle gavene sine unntatt én; gaven fra TS. Da kan han ikke skylde på angst eller lignende.

Dessverre var det typisk slike ting pappa gjorde mot mamma. Og i sammenheng med andre ting han gjorde, så var det for å bryte ned mamma. Vise at ting hun ga han eller gjorde for han var like verdiløst for han som et insekt på frontruta. Han sa mye nedlatende til henne.

Pleier han å behandle deg dårlig, TS? Eller er dette ulikt han? Hvis han normalt sett viser deg at han setter pris på deg, så må det være noe annet som ikke handler om hverken pakker eller deg. At han er lei seg for noe, ekstremt sliten etter kvelden? Vondt i magen... Uansett så spyr man ikke ut sånn dritt foran ungene.

Håper dere har fått pratet ut, TS ❤️

Anonymkode: 73f2f...8f6

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eksen min gjorde også dette, da jeg dagen etter sa "du må jo åpne da, kom igjen " med en latter, så sa han "nei nå blir det ikke, fordi du maser og sier jeg skal". Han åpnet den faktisk ikke før på nyåret. Jeg ler når jeg tenker på det nå, idiot. 

Anonymkode: aa26d...f33

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mannen åpnet alle gavene sine unntatt én; gaven fra TS. Da kan han ikke skylde på angst eller lignende.

Dessverre var det typisk slike ting pappa gjorde mot mamma. Og i sammenheng med andre ting han gjorde, så var det for å bryte ned mamma. Vise at ting hun ga han eller gjorde for han var like verdiløst for han som et insekt på frontruta. Han sa mye nedlatende til henne.

Pleier han å behandle deg dårlig, TS? Eller er dette ulikt han? Hvis han normalt sett viser deg at han setter pris på deg, så må det være noe annet som ikke handler om hverken pakker eller deg. At han er lei seg for noe, ekstremt sliten etter kvelden? Vondt i magen... Uansett så spyr man ikke ut sånn dritt foran ungene.

Håper dere har fått pratet ut, TS ❤️

Anonymkode: 73f2f...8f6

Dette tror jeg også dessverre, en måte å vise at ts ikke er viktig. At hun ikke får være viktig eller bety noe, som hun hadde fått om hun hadde fått gi gam gaven. Så lei meg for at faren din var slik, må holde nede sine nærmeste. 

Anonymkode: aa26d...f33

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noe drittsekk-oppførsel. Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at han demonstrerer hvor lite viktig du og din gave er. 

Pass på TS, sønnen din plages av dette og prøver å hjelpe deg. Det er ikke bra for han. Er han slik mot barna også? 

Anonymkode: fa302...7cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For alt vi vet så er det TS som har vært drittsekk mot mannen - vi aner ikke noe om bakgrunnen for reaksjonen hans.

Kanskje kom TS med en gave som åpenbart ikke kunne inneholde den ene tingen mannen virkelig hadde ønsket seg til jul f.eks. Kanskje er det et gjentagende mønster at TS ignorer mannens ønsker og kjøper noe random dritt - kanskje ting hun synes han skal ha/må bruke uten at det er hans smak. Og mange andre muligheter.

Ja, det er spekulasjoner, men vi vet ikke nok til å konkludere om hvem som har oppført seg mest dårlig her.

Anonymkode: 49d6b...c5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde reagert veldig på dette. 
Nesten så han ikke ønsket å åpne den foran folk. 
Har du spurt han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...