AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:03 #21 Del Skrevet tirsdag kl 20:03 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vet ikke🙈 er noe jeg leste på nett en gang. Som kan utvikle seg i ris, poteter og pasta Anonymkode: c0142...615 Botulisme. Veldig veldig liten risiko. Familien min spiste poteter til middag hver dag hele oppveksten min og min mor kokte ofte for to dager og lot de stå i gryta i skapet til neste dag. Er ikke noe jeg gjør nå, men hvis dette var en reell risiko som folk død av på jevnlig basis, så ville det nok vært mer advarsler og mer oppslag i media. Alle gjøkene som svarer ts frekt, kan ta seg en bolle forresten. Det er lite vits å gå inn i en tråd kun for å føle seg bedre selv. På julaften attpåtil. For et trist liv de må ha. Anonymkode: 22fc2...1dd 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet tirsdag kl 20:10 #22 Del Skrevet tirsdag kl 20:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke🙈 er noe jeg leste på nett en gang. Som kan utvikle seg i ris, poteter og pasta Anonymkode: c0142...615 Ja, men heldigvis ikke så kjapt. Så du er innenfor. Man bør absolutt ikke spise ris som har stått på kjøkkenbenken over natta, for eksempel. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet tirsdag kl 20:12 #23 Del Skrevet tirsdag kl 20:12 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Botulisme. Veldig veldig liten risiko. Familien min spiste poteter til middag hver dag hele oppveksten min og min mor kokte ofte for to dager og lot de stå i gryta i skapet til neste dag. Er ikke noe jeg gjør nå, men hvis dette var en reell risiko som folk død av på jevnlig basis, så ville det nok vært mer advarsler og mer oppslag i media. Alle gjøkene som svarer ts frekt, kan ta seg en bolle forresten. Det er lite vits å gå inn i en tråd kun for å føle seg bedre selv. På julaften attpåtil. For et trist liv de må ha. Anonymkode: 22fc2...1dd I ris er det Bacillus cereus man er redd for. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:26 #24 Del Skrevet tirsdag kl 21:26 Det kommer nok til å gå helt fint, men det høres ut som dårlig kjøkkenhygiene. Synes det er rart at mange mener du er hysterisk, når et av de viktigste rådene for trygg mat er at maten enten skal være rykende varm, eller kald. Og man skal kjøle ned maten raskt. Dette er ekstra viktig for gravide, og det stemmer jo som du sier at kokt ris er et risikoprodukt. Det er heldigvis forskjell på å stå varmt noen timer mot over et døgn, så jeg ville ikke bekymret meg om jeg ikke ble dårlig selv (og det blir du nok ikke). Jeg har en svigermor som overhodet ikke tenker på mattrygghet, og der kan grøten stå i romtemperatur i flere dager. Merkelig nok har det gått bra til nå. Anonymkode: e5a30...3db 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:45 #25 Del Skrevet tirsdag kl 22:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tull. Har du noen gang hørt om koldtbord? Anonymkode: d6b2d...24c Ja. Og pasta og ris skal stå kaldt https://www.forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037 Seriøst. Dette er da barnelærdom Anonymkode: 468d9...234 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:51 #26 Del Skrevet tirsdag kl 22:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer nok til å gå helt fint, men det høres ut som dårlig kjøkkenhygiene. Synes det er rart at mange mener du er hysterisk, når et av de viktigste rådene for trygg mat er at maten enten skal være rykende varm, eller kald. Og man skal kjøle ned maten raskt. Dette er ekstra viktig for gravide, og det stemmer jo som du sier at kokt ris er et risikoprodukt. Det er heldigvis forskjell på å stå varmt noen timer mot over et døgn, så jeg ville ikke bekymret meg om jeg ikke ble dårlig selv (og det blir du nok ikke). Jeg har en svigermor som overhodet ikke tenker på mattrygghet, og der kan grøten stå i romtemperatur i flere dager. Merkelig nok har det gått bra til nå. Anonymkode: e5a30...3db Takk for svar ☺️❤️ Anonymkode: c0142...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet i går, 00:22 #27 Del Skrevet i går, 00:22 Hvorfor all denne masingen om hyseteri? Det er 2 timer i romtemperatur som er den gylne regelen, ts skriver jo flere timer. Jeg hadde ikke slått meg til ro så fort som dere påstår at man skal... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet i går, 04:01 #28 Del Skrevet i går, 04:01 Så dere fikk kald grøt? Som skulle vært varm? Eller hadde de kokt grøt som skulle stått i kjøleskapet og vært desserten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #29 Del Skrevet 23 timer siden mommyaka skrev (3 timer siden): Så dere fikk kald grøt? Som skulle vært varm? Eller hadde de kokt grøt som skulle stått i kjøleskapet og vært desserten? Hei☺️ nei. De hadde kokt grøt til riskremen som skulle serveres til dessert på kvelden. Og denne grøten hadde stått på benken helt frem til kremen ble vendt inn før servering Anonymkode: c0142...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #30 Del Skrevet 23 timer siden Mezzosoprena skrev (7 timer siden): Hvorfor all denne masingen om hyseteri? Det er 2 timer i romtemperatur som er den gylne regelen, ts skriver jo flere timer. Jeg hadde ikke slått meg til ro så fort som dere påstår at man skal... To timer er mattilsynets regler for bedrifter og før maten blir videre oppbevart kjølig. At mat står litt lenger er ikke ett problem, med mindre man lar mat stå lenge for så å oppbevare det i flere dager i kjøleskap før man spiser det. Anonymkode: e953f...e50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #31 Del Skrevet 23 timer siden Jeg hadde også syns dette var ubehagelig å få vite i etterkant, ts. Mange uhygieniske folk der ute. Det er bare å lese svar i denne tråden og omgangssyke trådene. Dårlig håndtering av mat, og spre rundt på smittsomme virus med vilje, er visst ikke noe problem for mange. Det er hysterisk å ta hensyn til mennesker rundt seg, og ha en normal kjøkkenhygiene 🤷♀️ Anonymkode: 3f142...ad6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 22 timer siden #32 Del Skrevet 22 timer siden Hvor lenge kan grøt stå på benken? Varm mat bør kun stå på benken til temperaturen har sunket til 60 grader, og ikke lenger enn to timer, før det settes i kjøleskapet. Ofte blir det rester igjen etter middagen. Da er det viktig å behandle maten riktig for ikke å bli dårlig.6. nov. 201 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 18 timer siden #33 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei. Er 19 uker på vei nå. Var på juleselskap, der jeg ble servert riskrem som jeg spiste godt av. Fant ut i etterkant at grøten var kokt tidlig på dagen og stått i romtemperatur flere timer frem til verten pisket kremen, rørte i grøten og serverte. Kan det utvikle seg farlige bakterier for babyen i grøten? Anonymkode: c0142...615 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #34 Del Skrevet 18 timer siden mommyaka skrev (4 timer siden): Hvor lenge kan grøt stå på benken? Varm mat bør kun stå på benken til temperaturen har sunket til 60 grader, og ikke lenger enn to timer, før det settes i kjøleskapet. Ofte blir det rester igjen etter middagen. Da er det viktig å behandle maten riktig for ikke å bli dårlig.6. nov. 201 4 Alle melkeprodukter kan fint stå i 24 timer uten å bli sure. Anonymkode: f6f34...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 18 timer siden #35 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Alle melkeprodukter kan fint stå i 24 timer uten å bli sure. Anonymkode: f6f34...ef4 Dette handler om ris... ikke melken 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Del Skrevet 17 timer siden https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/grot "Det er en mikroskopisk, dog likevel reell mulighet for at grøtrestene kan gi deg matforgiftning. Dette skyldes spesielt bakterien B. cereus (se s. xx), som ikke dør ved koking, og avgir sporer som kan produsere giftstoffer dersom du lar grøtrestene stå altfor lenge i romtemperatur. Det er imidlertid ingen grunn til å bekymre deg for dette, så lenge du ikke lar grøten stå i timevis på kjøkkenbenken." Var det stor porsjon med grøt som ble liggende på benken? For å gi litt perspektiv; Vi hadde ca 10 liter med risgrøt som skulle til riskrem, og satt den i kaldt vann straks den var ferdig, og skiftet ut vannet jevnlig, så det var kaldt hele tida, samt vendte i grøten for å fordele temperaturen. Det tok likevel fra formiddag til kveld før den kunne settes i kjøleskapet uten å varme opp all maten der inni. Den skulle til riskrem dagen etter. Fra kjøleskapskald grøt til ferdig riskrem på julaften fiks ferdig på ti minutter, var alt sammen romtemperert. Hvordan vet du hvordan den ble avkjølt/ikke avkjølt? Jeg ser for meg at riskremen ville vært varm om den ikke ble satt kaldt, for noen timer er vel ikke nok til å kjøle ned grøten i romtemperatur om det er snakk om mer enn type 4 porsjons grøtmengde... Anonymkode: 8f898...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 16 timer siden #37 Del Skrevet 16 timer siden Mamma begynner alltid julaftens risgrøten på lille julaften. Aldri tenkt på at det skal være noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #38 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/grot "Det er en mikroskopisk, dog likevel reell mulighet for at grøtrestene kan gi deg matforgiftning. Dette skyldes spesielt bakterien B. cereus (se s. xx), som ikke dør ved koking, og avgir sporer som kan produsere giftstoffer dersom du lar grøtrestene stå altfor lenge i romtemperatur. Det er imidlertid ingen grunn til å bekymre deg for dette, så lenge du ikke lar grøten stå i timevis på kjøkkenbenken." Var det stor porsjon med grøt som ble liggende på benken? For å gi litt perspektiv; Vi hadde ca 10 liter med risgrøt som skulle til riskrem, og satt den i kaldt vann straks den var ferdig, og skiftet ut vannet jevnlig, så det var kaldt hele tida, samt vendte i grøten for å fordele temperaturen. Det tok likevel fra formiddag til kveld før den kunne settes i kjøleskapet uten å varme opp all maten der inni. Den skulle til riskrem dagen etter. Fra kjøleskapskald grøt til ferdig riskrem på julaften fiks ferdig på ti minutter, var alt sammen romtemperert. Hvordan vet du hvordan den ble avkjølt/ikke avkjølt? Jeg ser for meg at riskremen ville vært varm om den ikke ble satt kaldt, for noen timer er vel ikke nok til å kjøle ned grøten i romtemperatur om det er snakk om mer enn type 4 porsjons grøtmengde... Anonymkode: 8f898...0e1 Den hadde blitt kokt tidlig på dagen og vi spiste riskremen på kvelden. Den hadde stått på kjøkkenbenken hele dagen for å kjøles ned. Det var moren min som lagde den og fortalte helt casually dette 😆 Anonymkode: c0142...615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #39 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja. Og pasta og ris skal stå kaldt https://www.forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037 Seriøst. Dette er da barnelærdom Anonymkode: 468d9...234 Sitat Det bør derfor advares på det sterkeste mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur og deretter spises. Anonymkode: d6b2d...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #40 Del Skrevet 15 timer siden De fleste er alt for sløve med å kjøle ned maten raskt å tror dagens kjøleskap er det samme som de for 30 år siden. Nye kjøleskap kan du trygt sette lunken mat inn , bruker litt mer strøm for å kjøle ned ellers ikke mye fare. Anonymkode: 017d3...59e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå