Gå til innhold

Hvordan foregår din julekveld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen og tilbringer julaften hos mine gamle foreldre og min søster/ voksne nevøer.

Min mor og søster går ofte i kirken på formiddagen, og så spiser vi middag i 18-19 tiden.

Etter middagen setter pappa seg i stresslessen og glor på tv, mens mamma, min søster og jeg rydder opp etter middagen.

Så kommer et par timer der alle glor på telefonen sin eller ser på tv, og så i 20-21 tiden begynner en av oss å si at; "nå må vi åpne pakker", og det virker nesten som et tiltak.

Så må vi mase på pappa for å få han bort fra tv og over i den andre stuen der vi åpner pakker.

Riskrem eller kaffe/ kaker er det nesten ingen som orker etter pinnekjøttmiddagen, så langt ut på kvelden står vi bare ved kjøkkenbenken og spiser.

Jeg synes dette er litt rotete og ikke så hyggelig, og skulle ønske at vi hadde et mer fast rituale.

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 9125b...dcd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her spiser vi rundt kl 17. Har Sølvguttene på i bakgrunnen. Etter middag så rydder noen av bordet og setter på en oppvaskmaskin. De andre setter seg i stua. Så ordnes kaffe/te/brus og kaker og julegodis settes fram. Da åpner vi pakker. Det er ikke veldig mange under treet, men nok. Vi åpner en og en pakke slik at alle får se. Etter pakkeåpningen prater vi mens TVen noen ganger står på. Unger leker med det de har fått og er også med oss voksne. Når de er lagt så går praten mellom oss voksne mens vi drikker vin. Alle overnatter slik at vi kan ha en koselig brunsj sammen før folk drar hjem. 

Anonymkode: 94f8f...4b2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser julemiddag en gang mellom 17 og 18 (alltid kalkun med masse godt tilbehør). Så hjelper alle til med å dekke av bordet og stable inn i oppvaskmaskinen så vi får unna litt oppvask, pakke vekk middagsrester og sette fra julekaker, sjokolade og slikt på stua. Deretter begynner vi å pakke opp gavene med en gang. Vi tar én og én gave så alle får se og det tar en del timer, men det er bare koselig for julaften er bare en dag i året. Etterpå spiller vi gjerne brettspill eller sitter og skravler før gjestene som ikke bor hos oss drar hjem. Så spiller/skravler vi litt til før sen leggetid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DelvisPresley skrev (På 24.12.2024 den 20.19):

Spise 17.00, gaver rundt 20-21. 

Synes du nettopp hadde et innlegg med «aldri følt så lite julestemning som i år»  Fikk inntrykk av at du var alene? Hva ønsker du deg, da?

Anonymkode: c5f0b...7da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 19.05):

Jeg er voksen og tilbringer julaften hos mine gamle foreldre og min søster/ voksne nevøer.

Min mor og søster går ofte i kirken på formiddagen, og så spiser vi middag i 18-19 tiden.

Etter middagen setter pappa seg i stresslessen og glor på tv, mens mamma, min søster og jeg rydder opp etter middagen.

Så kommer et par timer der alle glor på telefonen sin eller ser på tv, og så i 20-21 tiden begynner en av oss å si at; "nå må vi åpne pakker", og det virker nesten som et tiltak.

Så må vi mase på pappa for å få han bort fra tv og over i den andre stuen der vi åpner pakker.

Riskrem eller kaffe/ kaker er det nesten ingen som orker etter pinnekjøttmiddagen, så langt ut på kvelden står vi bare ved kjøkkenbenken og spiser.

Jeg synes dette er litt rotete og ikke så hyggelig, og skulle ønske at vi hadde et mer fast rituale.

Hvordan er det hos dere?

Kva er det du meiner er rotete? Er det far din i stresslessen eller telefon-scrollinga?

Anonymkode: 8fa9c...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du nettopp hadde et innlegg med «aldri følt så lite julestemning som i år»  Fikk inntrykk av at du var alene? Hva ønsker du deg, da?

Anonymkode: c5f0b...7da

Ikke alene, men ingen barn i familien. Får ikke julefølelse, men jula er ok selv om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi går i kirken kl 16, hjemme igjen litt over kl 17. Da ferdigstiller vi middagen mens gjestene ankommer og sitter i stua og prater og får et glass hvis de ønsker. Middag ca kl 18, varer vel en time-halvannen. Så rydder vi raskt vekk det verste, dvs fjerner alt fra bordet og fyller en oppvaskmaskin, men vi rydder ikke ferdig, for gjestene venter jo i stua. Så går vi rundt juletreet, og etterpå åpner vi pakkene. Når vi er ferdig med det er det kaffe og kaker, og da er vel klokka blitt rundt 10 og el så det. Dette er et helt fast mønster hos oss, og svigers har akkurat samme mønster. 

Da jeg var barn bodde vi langt fra slekta, så det var bare mine foreldre og mine søsken. Men vi pyntet oss med bunad og fulgte det samme opplegget, bortsett fra at alt tok litt kortere tid uten gjester. Men jeg har aldri noensinne hatt anledning til å se noe på tv etter kl 14 på julaften, så akkurat synes jeg alltid er litt fremmed når jeg hører hvordan andre gjør julaften.

Anonymkode: 31d32...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kva er det du meiner er rotete? Er det far din i stresslessen eller telefon-scrollinga?

Anonymkode: 8fa9c...584

Det at min far alltid går inn i tv-stuen og blir sittende i stresslessen, og ikke ønsker å forlate stresslessen og komme inn i finstua når vi skal åpne pakker et par timer senere.

Jeg synes også det merkelig at vi ikke kan spise dessert ved bordet i stuen etter at vi er ferdig med pinnekjøttmiddagen, men at alle må spise så innmari mye at de ikke klarer mat på flere timer.

Jeg synes det er rotete at vi ikke kan sette kaffe og kaker på bordet etter at vi har åpnet gavene, men at vi alltid ender ved kjøkkenbenken.e

Ønske bare at det skal være litt mer formelt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi går i kirken kl 16, hjemme igjen litt over kl 17. Da ferdigstiller vi middagen mens gjestene ankommer og sitter i stua og prater og får et glass hvis de ønsker. Middag ca kl 18, varer vel en time-halvannen. Så rydder vi raskt vekk det verste, dvs fjerner alt fra bordet og fyller en oppvaskmaskin, men vi rydder ikke ferdig, for gjestene venter jo i stua. Så går vi rundt juletreet, og etterpå åpner vi pakkene. Når vi er ferdig med det er det kaffe og kaker, og da er vel klokka blitt rundt 10 og el så det. Dette er et helt fast mønster hos oss, og svigers har akkurat samme mønster. 

Da jeg var barn bodde vi langt fra slekta, så det var bare mine foreldre og mine søsken. Men vi pyntet oss med bunad og fulgte det samme opplegget, bortsett fra at alt tok litt kortere tid uten gjester. Men jeg har aldri noensinne hatt anledning til å se noe på tv etter kl 14 på julaften, så akkurat synes jeg alltid er litt fremmed når jeg hører hvordan andre gjør julaften.

Anonymkode: 31d32...949

Din jul høres jo ut som tatt ut fra en eventyrbok

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår julaften starter kl 17. Da går vi til nords der en av oss leser juleevangeliet før vi spiser. Når vi er ferdig soist, er det gang rundt juletreet før vi åoner gavene.

Kaffe og kaker blir servert til gaveåpningen og rett før barnebarna legger seg, er vi ut med grøt til nissen på loven.

En hod gammeldags julefeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...