Gå til innhold

Småblødniger og spiral

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger råd angående Mirena, hormonspiral. Spør om hormonspiralen kan falle av plass, og kan dette være farlig med tanke på infeksjon eller kan jeg bli gravid   ? ?

Noen som vil dele erfaringer eller har opplevd, eller opplever det samme? Hormonspiral ble satt inn 3 måneder etter fødsel. Jeg blødde i ca 3 måneder etter at spiral ble satt inn. Til tross for det, har jeg menstruasjon hver måned i sirka 8-9 dager og hatt det nå 1 gang i måneden i 9 måneder. Min partner utførte fingring for 2 måneder siden og hevdet at h*n kjente noe. Etter den dagen har jeg hatt kramper, og små blødninger etter hver seksuell omgang. Derfor lurer jeg på om hormonspiralen kan ha blitt flyttet på seg? om det er derfor jeg småblør flere dager i stekk før menstruasjon. Hva betyr disse type blødningene? 

Anonymkode: 02d8b...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde tilsvarende problemer hos oss. Blødninger som «aldri» sluttet 

Jeg kunne også kjenne spiralen, både med fingre og penis. Det vil si den delen (tråden) som stikker ut av livmorhalsen. 
I enkelte stillinger var det ubehagelig. 

Det er antagelig ikke noe farlig. Det blir vel som et sår som aldri gror skikkelig og bevegelse (fra samleie) «provoserer» slik at man blør litt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mirena er den største spiralen tror jeg, så det er nok mulig for noen å kjenne denne. Tråden vil man uansett kjenne. Du skal gå tilbake etter 3-6 uker for å sjekke om den sitter rett. Har du gjort det?

Da jeg hadde mirena hormonspiral, hadde småblødninger hele tiden, pluss månedlig menstruasjon. Jeg hadde også kroniske menstruasjonssmerter og bekkensmerter. Jeg gikk også rundt og følte at jeg var sterkt solbrent i ansiktet. Det kokte i huden. Veldig ubehagelig.

Heldigvis forsvant alt dette da jeg tok den ut etter 1,5 år. Blødde som en stukken gris i en uke etter uttak, men så var jeg tilbake til normalen. Tydelig at jeg ikke tålte denne. 

Anonymkode: 7114c...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal mye til før en spiral faller ut. Både indre og ytre mormunn er ganske trange og spiralen sitter innenfor. 

De fleste slutter å blø med spiral, men ikke alle. Hvis opphør av blødning er målet og man ikke oppnår dette etter 3 mnd, bør man ta en prat med legen, ikke fordi noe er galt, men det finnes muligheter for å bli blødningsfri. 

Trådene kan føles av noen, men de er ganske myke og skal normalt sett ikke gi ubehag. 

Det er som regel ikke spiralen som gir ømhet og sårhet. Anbefaler å oppsøke fastlege, kanskje bør det gjøres en gynekologisk undersøkelse og tas noen prøver.

Screenshot_20241225_101909_Chrome.jpg

Anonymkode: a5ec9...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...