AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #41 Del Skrevet 24. desember 2024 Hos oss fikk barna taco i dag. Fordi det er julaften og skal være en god dag for alle. Vi andre spiste ribbe. Det kommer etterhvert, ser ingen grunn til å presse unger til å spise noe de ikke liker eller spise opp. Er magen mett så er den det. Liker de ikke så kan de få en brødskive. Hva er alt dette matmaset? Er det ikke bedre at alle har en hyggelig kveld? Anonymkode: d6ccb...ebb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #42 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg var veldig kresen som barn, men lærte meg å like denne maten. Jeg ble tvunget til å spise mat jeg "ikke likte". Anonymkode: e5d6b...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #43 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg bestemmer hva som er På tallerken, ungen bestemmer hva som vil spises. Anonymkode: bfe4f...bae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 24. desember 2024 #44 Del Skrevet 24. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt. Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte? Anonymkode: 2998b...a07 Man skal ikke tvinge de til å spise maten de får servert, de får bare ikke noe annet valg ang hva slags mat de får. Neste måltidet er klokken ...., dems eget valg om de vil gå sulten i mellomtiden! Er noe annet om de er syke pga tvang/straff(i dems eget hode) o.l og de inntar altfor lite mat i forhold til det kroppen dems trenger. Da er det sykehuset og deres behandlingsapparat som må på banen, blir for jævlig å la foreldre ødelegge relasjonen til barna sine i en slik setting(er nesten umulig å forholde seg til barna sine i slike situasjoner). Endret 24. desember 2024 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #45 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt. Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte? Anonymkode: 2998b...a07 Barn må smake noe 10-15 ganger for å vite helt sikkert om de liker det eller ikke. Du kan lese mer her https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-mat-og-helse-ntnu/ni-rad-til-foreldre-som-sliter-med-kresne-barn/1254490 Det er en ting med barn som er kresne, sier nei til alt så fort det er noe nytt på tallerken. Det er noe annet med barn som bare finner veien selv. Anonymkode: 2cd00...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #46 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man får fort et dårlig forhold til mat av tvang. Anonymkode: d137a...48b Og nettopp derfor er det barnepsykolog for råd om a unngå tvang. Been there, done that. Anonymkode: 258b5...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #47 Del Skrevet 24. desember 2024 Dere som praktiserer "ingen spisetvang, men de får ikke noe annet å spise", lar dere virkelig barna gå sultne? Anonymkode: d137a...48b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amistad Skrevet 24. desember 2024 #48 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt. Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte? Anonymkode: 2998b...a07 dette er gammel missforstått lærdom som enda sitter prentet inn i hodet på en god del folk. Samme som mye av alt det andre med oppdragelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #49 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg tvang Ingen å spise, men jeg lager ikke spesiell mat til noen. Alle spiser.4 barn. Det har ikke vært et tema. Det var ikke lov å si ; Jeg liker ikke. Det var lov og ikke forsyne seg av alt, men ikke å lage styr av det. Anonymkode: a5cba...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #50 Del Skrevet 24. desember 2024 Juleaften er ikke tiden for oppdragelse, da skal det vær kos og hygge, kan oppfordre barn til å smake, men skal ikke tvinge i de noe de ikke vil ha. Anonymkode: 070ea...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #51 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg har troa på å la barna spise av det som blir servert, sikre at det er noe på bordet de liker, og la dem vente til neste måltid om de ikke vil spise. Med noen unntak: julematen og andre festmåltider kunne jeg f.eks. servert medisterkaker i tillegg, om noen ikke liker ribbe. Anonymkode: 2b637...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 24. desember 2024 #52 Del Skrevet 24. desember 2024 Aldri tvunget, men alltid hatt en regel om å ikke forsyne seg med mer enn man spiser opp, og det som er til måltidet er det som er, om det er noe "liker ikke" er det ikke mat igjen før neste måltid, ikke noe alternativmat. Heller aldri lagd "barnemat" og "voksenmat". Har funket bra på begge to, ingen er kresne og ingen problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #53 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere som praktiserer "ingen spisetvang, men de får ikke noe annet å spise", lar dere virkelig barna gå sultne? Anonymkode: d137a...48b I barnehagen til sønnen min så må alle spise noe av det som er servert og de forsøker alt for å få barnet til å spise noe. De bruker lang tid på det før barna får noe annet. Så mulig den barnehagen bruker litt tvang. Barnet mitt har en ting han bare ikke klarer, det poteter. Enten det er kokt, stekt eller most så klarer han ikke potet. Anonymkode: 2cd00...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #54 Del Skrevet 24. desember 2024 Her i huset må alle smake på mat. Men det er snakk om en liten smakebit. Flere ganger mini i hus har blitt rasende fordi hun har fått en bitteliten bit av noe hun bestemt mener hun ikke liker men etter å ha bare sagt at hun bør smake på det så skal hun heller få dobbelt opp av noe hun liker bare hun smaker så skjer det ofte at hun spør etter mer. Julens oppdagelse for henne var kålrabistappe. Hun fikk en bitteliten bit, ble sur som en surkål, vi bare overså henne og sa at vi tenkte nok at hun likte det og vi hadde helt rett. Gikk fire minutter så spurte om om mer. Jeg slapp unna alt jeg «ikke likte» når jeg var liten. Var en bortskjemt liten drit når det kom til mat, slapp unna alt fordi det var «ekkelt». Gjorde at jeg som voksen er irriterende kresen. Tvinger i meg det meste nå for å være ett godt eksempel for ungen min, ønsker at hun skal se at å smake på ting er lurt fordi det er ikke alltid utseende matcher smak. Anonymkode: f229f...204 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #55 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dere som praktiserer "ingen spisetvang, men de får ikke noe annet å spise", lar dere virkelig barna gå sultne? Anonymkode: d137a...48b Å være sulten er helt ufarlig. Anonymkode: efc00...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #56 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å være sulten er helt ufarlig. Anonymkode: efc00...4cd Nei, det er det jo ikke. Men kan bare si jeg fikk et nytt liv da jeg ble voksen og fikk påvist matintoleranser, ingen problemer mer da jeg endelig kunne velge min egen mat. Anonymkode: d137a...48b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #57 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg ble tvunget, kjeftet på og tvangsmatet. Satt i timesvis og brakk meg over tallerkenen. Er autist og har ARFID, og måten jeg ble møtt på i oppveksten min har gitt meg et forferdelig dårlig forhold til mat. Som voksen har jeg lært meg å utfordre meg selv, og har på egenhånd funnet mange nye matvarer jeg faktisk liker, men jeg fryser til når folk maser om at jeg bare mååå smake på noe og jeg hater når andre skal forsyne meg og jeg ikke har kontroll. Selv tar jeg aldri noe på tallerkenen jeg ikke liker bare for å være høflig, for jeg er veldig ferdig med å lide meg gjennom et måltid. Anonymkode: 44642...9af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #58 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er det jo ikke. Men kan bare si jeg fikk et nytt liv da jeg ble voksen og fikk påvist matintoleranser, ingen problemer mer da jeg endelig kunne velge min egen mat. Anonymkode: d137a...48b Å være sulten frem til neste måltid er ikke farlig. Matintoleranser har ingenting med sult å gjøre. Anonymkode: efc00...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #59 Del Skrevet 24. desember 2024 Har ingen tro på å tvinge barn til å spise mat de ikke liker, eller å sulte dem for å få dem til å spise. Her serveres det vi har til middag, også må vi sitte pent ved bordet til vi alle er ferdige. Hvis vi drikker noe annet enn vann til må vi som regel også si nei til påfyll av drikke før maten er smakt på. Vi voksne spiser og prater som vanlig, prater med barnet om dagen og hva enn som interesserer akkurat da. Skal ikke si vi har fasiten, men det er det vi har mest suksess med. Jeg er fornøyd så lenge barnet smaker, og ekstra fornøyd hvis maten faller i smak. Men det skjer ikke alltid. De gangene det ikke ble smakt eller likt tilbyr jeg gjerne på nytt til kvelds, men det blir ofte noe annet. Da blir det ikke en ekstra middag, men brødskiver, yoghurt med musli, oppkuttet frukt, egentlig generelt litt mer "matpakkemat". De eneste gangene vi lager to middager er hvis jeg vet at det er noe barnet absolutt ikke liker. Hun får fortsatt tilbudet, men noen ting liker man bare ikke. Jeg har personlig aldri likt laks, samme hvor mange ganger jeg har testa det både som barn og voksen. Ingen tvinger meg til å spise det, så hvorfor skal jeg tvinge barnet mitt? Jeg prøver å lære henne at det er høflig å smake, og hun er heldigvis flinkere til å smake på maten på besøk hos andre. Anonymkode: 14a01...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #60 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg fikk alltid tilpasset mat som barn. Spiste grandis på julaften. Vært superkresen helt opp til 30-årene. Nå er jeg 36 og spiser det aller meste. Anonymkode: 03b01...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå