Gå til innhold

Det å tvinge barn til å spise det de får...matoppdragelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De voksne bestemmer når og hva som serveres, barna bestemmer hva og hvor mye som spises- 364 dager i året. 

På julaften får alle det de liker. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hva er din erfaring fra når du var barn, og er du kresen i dag? TS

Anonymkode: 2998b...a07

Vi spiste det som ble servert, og bestemte selv hvor mye vi skulle spise. Om det f.eks var kokt sild, så ble det satt flatbrød på bordet. Litt sild, masse flatbrød og potet 🙂. Er ikke kresen i dag, og liker veldig godt å lage mat. Mitt barn var veldig småspist som barn og ungdom. Liker alt/spiser masse nå.

Anonymkode: e7a71...621

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinger aldri noen til å spise. De må smake før de sier de ikke liker. Jeg ønsker jo også å stort sett lage mat som barna spiser, fremfor det motsatte. Vi har variert mat, men noen favorittretter som går igjen. Ser at min eldste på 10 liker flere ting nå som han ikke likte før, smak forandrer seg. Yngste har fortsatt matvarer hun absolutt ikke vil ha, men spiser mat som gir nok variasjon i næringsstoffer så stresser ikke med det. 

På julaften, en festdag, synes jeg det er en selvfølge at alle får noe de liker å spise ved bordet og kjenner ingen som rir prinsipper denne dagen. Alle skal kose seg på en slik dag. 

Anonymkode: 38008...885

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

På julaften, en festdag, synes jeg det er en selvfølge at alle får noe de liker å spise ved bordet og kjenner ingen som rir prinsipper denne dagen. Alle skal kose seg på en slik dag. 

Skal ikke alle kose seg hver dag? Jeg hadde aldri tenkt på å invitere gjester på mat jeg visste de ikke likte. Hadde i det minste laget noe annet til som jeg visste ville være godkjent om ikke alle likte maten. Er ikke barn like viktige som voksne gjester? Tvang er vold. Aldri bruk tvang mot noen.

Anonymkode: ac255...f03

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Voksne bestemmer HVA og NÅR mat serveres . Barn bestemmer om og hvor mye de skal spise 

Anonymkode: 6797a...7ee

💯 

Anonymkode: 653f0...7e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun en dag i året jeg ble tvunget til å spise noe jeg slett ikke likte - på julaften. Og i en alder av snart 60, liker jeg fortsatt ikke lutefisk. Og jeg har ikke noe særlig godt forhold til julemat generelt. Forbinder det med å tvinges til å spise noe man ikke liker.

Anonymkode: a7d0e...6fa

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri tvunget til å spise, men da var det obligatorisk å spise poteter, ris eller pasta som hoveddelen av måltidet. kjøtt og fisk var begrenset, og det var uhørt å forsyne seg med 4 kjøttkaker og 1 potet. Jeg likte ikke poteter, men fant meg i det.  

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må de smake, men må ikke spise opp. Synes det er en selvfølge at de skal smake på maten som serveres. Og liker de det ikke, så blir de alltid mette på poteter og tilbehør. 

Anonymkode: b73fc...c03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant .. 

Julemat er jo veldig spesiell mat, og jeg husker jeg hatet ribbe pga fettet. Spiste tilbehør i mange år. 

Likte veldig godt pinnekjøtt da. 

Men det er som sagt veldig spesiell mat som kanskje ikke er vanlig i hverdagen, så lurt å ha noe "tryggere" ved siden av. Barna er sikkert høye på sukker og gleder seg til pakkene, og da er vel julemat det siste som frister. 

Helt innafor å ha noe trygt på siden, kjøttkaker, pølser eller hva nå enn folk er vant til. 

Anonymkode: fc75a...2ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et «kresent» barn, så endte opp med å ikke spise, eller bare spise kokt potet med salt på hvis det feks. ble servert svinestek. Mamma sendte med meg tørre lyse knekkebrød uten pålegg til lunsj fordi jeg ikke likte svett gulost og soggy knekkebrød, og til slutt endte jeg opp med å slutte å spise lunsj på skolen i det hele tatt. Resultatet var et veldig underærnert og undervektig barn. Masse vitaminmangler. Veide 47kg da jeg var 17 og besvimte hele tiden. Så ble jeg voksen og begynte å lage mat selv, og fant ut at jeg slettes ikke var kresen, men at foreldrene mine hadde et ensformig og lite kreativt kosthold. Spiser den dag i dag ingenting av den maten foreldrene mine serverte meg i barndommen (mye husmannskost, kjøtt + toropose-måltid). Så det jeg lærte er at hvis jeg har barn, må de smake på alt, men at jeg skal servere ordentlig og variert mat til de så de slipper å sulte og bli slappe og syke sånn som meg. 

Anonymkode: 80407...bee

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge i de mat vil kun virke mot sin hensikt. 
Jeg lærte kun at den maten er ikke god uansett, og har aldri spist det siden. Så enkelt. 

Anonymkode: 1a1f2...b61

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget. Husker middager som et mareritt. Ble veldig enkel i matveien som voksen. Først etter fylte 40 begynte jeg å smake på ulike retter, og heldigvis liker jeg mye nå. Har valgt å ikke tvinge mine barn til å spise det de ikke liker. Husker godt at jeg brakk meg av visse matvarer. Men de har lært å smake. Da vet de om de liker det, eller ei.

Anonymkode: 0fbd2...fc5

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt mange timer med kald fisk og poteter som barn. Spiste fisken men ikke poteter.Har ikke lært meg en dritt som voksen. Liker fisk men ikke poteter fortsatt...

Sier dog ikke" jeg liker ikke poteter" men at jeg foretrekker ikke poteter til maten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt.

Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte?

Barn som ikke liker sterk eller smaksrik mat skal slippe, men de må prøve litt. 
Til jul er der både julepølser og medisterkaker i tillegg til ribbe/pinnekjøtt, så da er der mat også for barn. 

Har man småspiste barn, så er det viktigere at de spiser noe enn å lage sirkus ved bordet for at alle skal spise opp maten som er på bordet. 

Anonymkode: 1c591...c9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en matvegrer i hus. Det går både på smak og konsistens. Alltid vært sånn. Min jobb er å servere mat som barnet forhåpentligvis spiser. Barnet velger selv hva det vil spise. Vi har vært hos ernæringsfysiolog, men han fant ut at det var lite som kunne endres. Jeg vil aldri tvinge barnet mitt til i spise! Det kommer ingenting bra ut av det annet enn at forholdet til mat bare blir verre.

Anonymkode: a391c...ee3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal ikke alle kose seg hver dag? Jeg hadde aldri tenkt på å invitere gjester på mat jeg visste de ikke likte. Hadde i det minste laget noe annet til som jeg visste ville være godkjent om ikke alle likte maten. Er ikke barn like viktige som voksne gjester? Tvang er vold. Aldri bruk tvang mot noen.

Anonymkode: ac255...f03

Hvordan klarer du å trekke det ut av mitt innlegg? Jeg serverer ikke gjester noe de ikke liker nei, hverken barn eller voksne. Men det er bedre å introdusere forskjellig mat til barn på en hverdag enn en festdag hvor jeg synes alle skal kose seg. Det er ikke dagen for å få de til å like pinnekjøtt f.eks. 

Anonymkode: 38008...885

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte ingenting,medførte heller at noen typer mat spiser jeg fortsatt ikke i voksen alder. Om det var noe jeg lærte var der å bli ydmyket. 
mamma til tre, ingen blir tvunget til å

spise noe som helst, men oppfordres til å smake, og det har medført at mine tre er flinke til å smake på nytt fordi de må ikke spise opp om de ikke skulle falle i smak. Det er dog ikke lov å kalle maten stygg, jeg hater osv, men det er lov Å si at dette ikke falt i smak. 

Anonymkode: d6fd6...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De skal i hvertfall smake. Har aldri laget noe ekstra. Og den vanlige regelen er vel at om noen andre forsyner deg, trenger du ikke spise opp. Om du forsyner deg selv, spiser du opp.

Anonymkode: e7a71...621

Barn under 10-12 har ikke utvikla de delene av hjernen ennå som forstår hvor mye mat de faktisk klarer å spise så den teorien viser hvor ekstremt lite du spesifikt og alle andre idioter med den meningen faktisk kan om barn. 

Anonymkode: cd5e0...b44

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt.

Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte?

Jeg er 79 modell. Oppdragelsesmetoden den gang var autoritet, voksne bestemte, barn skulle sees men ikke høres. Vi skulle være selvstendige, men gjøre det de voksne ønsket. Leke ute, men ikke skitne oss til. Med andre ord: masse selvmotsigelser i oppveksten.

Maten skulle øses på tallerken av den voksne. De bestemte hva vi spiste, når vi spiste og hvor mye. Maten skulle selvsagt spises opp.

Problemet oppstod når vi foreksempel ikke likte noe (helt umulig å unngå tingen), ikke var sulten enda eller bare ikke maktet porsjonsstørrelsen. Vi hadde ingenting vi skulle sagt. Foreldrene hadde mye kjekke "våpen": sitt der til du har spist opp! Eller "dette blir Maten din til neste måltid også frem til du har spist det opp". Jeg har svelget matvarer hele bare for å få det ned. Jeg har spist ting jeg ikke tålte (og spydd det gjerne opp igjen). Jeg sliter den dag i dag med å la matrester ligge på tallerkenen, det er automatisert at tallerken skal være tom. Jeg har sittet ved matbordet i timesvis og glodd stygt på grønnsaksfiender. Er jeg kresen? Nei, men samtidig overkjører jeg meg selv og egne grenser og spiser ting "fordi de er der" og ikke fordi det "gir meg noe". Jeg har ikke metthetsfølelse og sliter med overspising. Jeg har absolutt et spiseforstyrrelse. Men foreldrene mine kunne ihvertfall skryte over at jeg "ikke var kresen og spiste det som ble servert".

Jeg var over 30 da jeg nevnte til min mor en gang at "jeg tror ikke jeg liker marsipankake". Hvor da hun svarte: "det vet jeg vel, men du må ha det fordi vi andre liker det" (hver bursdag, 17. Mai, dåp osv..). Som 16 åring fikk jeg kaffetrakter i julegave "fordi vi andre drikker kaffe og nå kan vi ha det når vi er på besøk hos deg". Helt idiotisk.

Anonymkode: cf445...65a

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...