Gå til innhold

Det å tvinge barn til å spise det de får...matoppdragelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På middagsbordet på hverdager velger vi noe som de fleste liker. Inkludert fisk som barna helst ville sluppet. På julaften, som er en festdag, velger vi SELVSAGT noe som alle liker selv om det innebærer flere retter. Det er ikke dagen for å være slem.

Anonymkode: 7bf67...0c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har opplevd at folk i 30 årene ikke spiser i selskap fordi de ikke liker helt vanlig mat. Folk ser rart på sånne folk som ikke klarer å spise det de blir servert i voksen alder. 

Anonymkode: ab08e...387

Jeg liker ikke røkt kjøtt og ikke rød fisk. Det er helt vanlig mat. Jeg har aldri blitt sett rart på.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke når vedkommende svarer «å nei, det liker jeg ikke!!!»

Da skjønner med at man har ned noen som ble svikter av foreldrene som barn. 

Tja. Alle har noe de ikke liker. En venninne liker ikke sopp. Min mor får ikke ned blodmat. Min far liker ikke grøt. Jeg liker ikke røkt kjøtt. Alt er helt vanlig mat. Det er uproblematisk å si 'det liker jeg ikke' og også 'det frister ikke å smake på'.

Om noen har svært begrenset spisemønster tenker jeg og min omgangskrets at de enten har intoleranser, en spiseforstyrrelse (f.eks ARFID) eller at de har blitt sviktet av sine foreldre i form av å ha blitt tvunget til å spise.

Vel, de færreste sulter ihjel i Norge.. Barna her har stortsett måtte spise det som blir servert, med mindre det er helt spesifikke sære ting som man skjønner er normalt at de ikke liker. Men det er jo ikke sånn at man opp gjennom årene bevisst har laget mat man vet de ikke liker heller, liksom. Men nå som de er tenåringer/unge voksne, må jeg si at jeg overhodet ikke bryr meg om hva de liker eller ikke. De får spise det de får, hvis ikke får de fikse egen mat.

Anonymkode: 4c5a0...a16

Mat trenger ikke være helt spesifikt og sært for at man ikke liker det. Alle har ulik smakssans. Verken pinnekjøtt, blodpudding, grøt eller brokkoli er spesielt sært - i alle fall om man sammenligner med smalahove eller røkte oksetestikler - og det er helt fin mulig å ikke like disse matvarene. 

Anonymkode: ffb47...aca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en tråd om skremmende mye misbruk av voksenmakt 😫

Mine barn spiser det de vil ha. De har blir servert alt mulig fra de var små. Jeg har 2 som spiser hva som helst og 1 som er veldig kresen. Begge deler er greit. Det er er rom for at vi er forskjellige. 

Og de må aldri spise opp. Da fratar vi barnas evne til å lære å kjenne etter om de er mette. Ikke rart det er så mange overvektige når man ikke lærer å regulere...

Anonymkode: 2d086...ed4

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var en tråd om skremmende mye misbruk av voksenmakt 😫

Mine barn spiser det de vil ha. De har blir servert alt mulig fra de var små. Jeg har 2 som spiser hva som helst og 1 som er veldig kresen. Begge deler er greit. Det er er rom for at vi er forskjellige. 

Og de må aldri spise opp. Da fratar vi barnas evne til å lære å kjenne etter om de er mette. Ikke rart det er så mange overvektige når man ikke lærer å regulere...

Anonymkode: 2d086...ed4

Nettopp!

Anonymkode: d6ccb...ebb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tvinges til å smake, han får ikke gå fra bordet før han har smakt på maten. Fordi han veldig ofte sier "liker ikke", men ender med å like likevel 😉 Når han smaker ser jeg veldig enkelt om han faktisk ikke liker, eller bare "ikke liker" av prinsipp. Han er 5 år og vi er inne i en intens "liker ikke" periode, han sier det til alt. Også mat jeg vet han liker, som han har spist hundre ganger før 😅 Det aksepterer jeg ikke. Serveres noe jeg vet han liker, og han nekter å spise - får han ikke mat før kveldsmat. Hans valg. 

Lages noe nytt som jeg ser han virkelig ikke liker (etter å ha smakt) så får han alternativer :) 

Han tvinges aldri til å spise opp maten. Det har jeg "traumer" fra selv som barn, satt og brakk meg ved bordet over to kalde poteter som skulle inntas lenge etter alle andre var ferdig 🤢 Det kommer jeg aldri til å utsette han for. Hjelper han heller å forsyne seg flere ganger og mindre porsjoner :) 

Anonymkode: a5f06...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har alltid gitt barna litt av alt på middagstallerken. De bestemmer selv hva de spiser , men skal smake på alt. Omså biten de prøver er på størrelsen av en halv ert. Da får de masse skryt og vi sier «sånn, nå har du smakt. Godt jobba. Nå bestemmer du resten selv. Men husk etter middag er det ikke mer mat før kveldsmat»

(...)

Jeg mener at å tvinge barna til å spise eller spise opp ikke er veien å gå til å få barn med sunt forhold til mat og spise mye forskjellig 

Anonymkode: 2b424...51a

Forstår ikke helt dette, du er helt mot tvang, men barna skal smake på alt? Og så må de gå sultne til kveldsmat om de ikke finner noe de får ned? Jeg får dårlige minner fra barndommen av dette, endte ofte med at jeg brukte lommepengene på godteri for å bli mett. 

Anonymkode: d137a...48b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si at de må smake eller må prøve litt kan jo og bli tvang da. Siden jeg ser mange sier "må ikke spise men må smake", "må smake før man sier liker ikke".. Om min på snart 3 ikke vil smake på noe er det iallfall ingenting annet enn (fysisk) tvang som kan få henne til å endre mening. Og jeg tvinger ikke i henne mat, om det så bare er smaksprøve.

Anonymkode: df204...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 15.40):

Det er en viktig del av oppdragelsen at man kan spise det man får servert uten å rynke på nesa. 

Anonymkode: fb8f2...717

Idiot

Anonymkode: ce3d1...aa1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har alltid gitt barna litt av alt på middagstallerken. De bestemmer selv hva de spiser , men skal smake på alt. Omså biten de prøver er på størrelsen av en halv ert. Da får de masse skryt og vi sier «sånn, nå har du smakt. Godt jobba. Nå bestemmer du resten selv. Men husk etter middag er det ikke mer mat før kveldsmat»

vi tenker når de i det minste smaker blir de på sikr vant til det . Vi pleier også å ha tilbehør vi vet de liker så det ikke er bare mat på tallerken som de ikke er fan av. 

resultatet er at barna nå som 5 år og 6 år spiser det meste . De er mest glad i grønnsaker faktisk, men har blitt flinkere til å forskyne seg av proteinene 

Min mann ble oppvokst med at tvang og ble tvunget til å spise masse grønnsaker og hans mor viste ikke hensyn til hva han likte. Bare hva som var sunt. Restulatet er at han har grønnsaker helt i vranghalsen og assiosieter det bare med dårlige minner. Først etter vi fikk barn spiste han grønnsaker igjen for å være et godt forbilde. Men spiser det egnetlig ikke av fri vilje fordi han husker bare de vonde minnene fra barndommen med tvang 

Jeg mener at å tvinge barna til å spise eller spise opp ikke er veien å gå til å få barn med sunt forhold til mat og spise mye forskjellig 

Anonymkode: 2b424...51a

Det du beskriver er jo tvang det også da..

Og du kan ikke vite at det er noe du har gjort som gjør at barna spiser det meste. Jeg vokste for eksempel opp med veldig like regler og jeg ble superkresen. Med eget barn er jeg veldig "ettergivende" sikkert ifølge mange og hun spiser det meste. Er bare 3 år da så det kan jo snu, men det går også fint. Når hun blir eldre og hører på argumenter kan vi heller oppfordre mer til smaking og å utvide smaken sin om det trengs da.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tvinges til å smake, han får ikke gå fra bordet før han har smakt på maten. Fordi han veldig ofte sier "liker ikke", men ender med å like likevel 😉 Når han smaker ser jeg veldig enkelt om han faktisk ikke liker, eller bare "ikke liker" av prinsipp. Han er 5 år og vi er inne i en intens "liker ikke" periode, han sier det til alt. Også mat jeg vet han liker, som han har spist hundre ganger før 😅 Det aksepterer jeg ikke. Serveres noe jeg vet han liker, og han nekter å spise - får han ikke mat før kveldsmat. Hans valg. 

Lages noe nytt som jeg ser han virkelig ikke liker (etter å ha smakt) så får han alternativer :) 

Han tvinges aldri til å spise opp maten. Det har jeg "traumer" fra selv som barn, satt og brakk meg ved bordet over to kalde poteter som skulle inntas lenge etter alle andre var ferdig 🤢 Det kommer jeg aldri til å utsette han for. Hjelper han heller å forsyne seg flere ganger og mindre porsjoner :) 

Anonymkode: a5f06...7ab

Sykt.

Anonymkode: d6ccb...ebb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 15.18):

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt.

Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte?

Anonymkode: 2998b...a07

Jeg vet ikke om det er årsaken, men jeg ble tvunget til å spise en del som barn som jeg ikke likte, har i dag et anstrengt forhold til mat, og har en psykisk sperre for å smake på nye ting og ting jeg aldri har likt. Til frustrasjon for både meg og mannen min.

Mitt største mareritt er om barna våre skal bli slik. Så jeg har vært veldig påpasselig med å introdusere mye forskjellig mat fra barna startet med fast føde. Og hittil ser det ut som det går bra. Har aldri laget noe som ekstra, men har alltid ett eller annet tilbehør som de liker. Så om det ene barnet spiser bare tomater til middag en dag så tenker jeg det ikke er krise. Sørger for at maten de får gjennom dagen er næringsvett.

Anonymkode: 12c74...ab8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri tvunget til å spise noe, men det var jo alltid noe av maten jeg ville spise. Nei, så ville jeg kanskje ikke ha fisken, men jeg likte potetene og gulerøtter. Så da spist jeg det. Vi fikk aldri servert noe kun for oss barna. 

Julemat kan være så mye forskjellig, og har ofte mange ulike retter. Så om barna ikke liker ribba, liker de kanskje medisterkaker eller bare nøyer seg med potet og brun saus. 

Jeg ville aldri laget taco eller grandis som nevnes her i tråden som et alternativ for barna. 

Anonymkode: ba8b9...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har det alltid vært smakeplikt, men ikke likeplikt. Men også slik at man må smake på en ny variant mv. og op til fem ganger. Det tar tid å venne seg til nye smaker.

Eldstemann var og delvis er en picky eater, minstemann spiste asparges da han var 4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å si at de må smake eller må prøve litt kan jo og bli tvang da. Siden jeg ser mange sier "må ikke spise men må smake", "må smake før man sier liker ikke".. 

Klart det er tvang, spesielt i kombinasjonen med at de må gå sultne til neste måltid hvis de ikke spiser opp.

Anonymkode: d137a...48b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke når vedkommende svarer «å nei, det liker jeg ikke!!!»

Da skjønner med at man har ned noen som ble svikter av foreldrene som barn. 

Joda fortsatt da 

Anonymkode: 5b0e8...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk, ikke oppdragelse. Leit for de som trodde de var årets foreldre, men slik er det nå da… 

Anonymkode: 7fffb...b66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både og. 

Man skal smake om det er noe nytt, men ingen tvang om man absolutt ikke vil. 

Liker man ikke er det ok. 

Vi tar hensyn til hva alles favoritter er gjennom  matuka Særlig grønnsaker, kan godt lage til grønne bønner til de fleste måltid om en spiser mye av det. Og at noen ikke liker mat som er blandet, da kan jeg fint lage ulike skåler. 

Om man ikke liker er det de andre tingene på bordet som gjelder. Det å lage til noe "bedre" mat er ikke aktuelt, for da blir det veldig mye "liker ikke". 

Eksempel på sistnevnte er julaften, som er tema i den andre tråden. Man liker ikke ribbe. Det er ok. Men da er alternativet nøttestek, medister eller sossier. Ikke Grandiosa. 

Anonymkode: eb445...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for å tvinge mat i barn. Men oppfordrer hele tiden til å smake. Jeg ønsker å bare lage en middag. Det er forskjell på å ikke like og vil heller ha noe annet☺️

Anonymkode: 13fa0...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget til å spise middagen, om den så var kald, noen få ganger, og husker det enda. Foreldrene mine innså nok at det ikke var noen virksom taktikk. Jeg var veldig kresen som barn. Og jeg fikk i for stor grad lov til å leve på honni-korn, tenker jeg nå. Jeg kan spise alt som voksen, men er egentlig ganske kresen og småspist, så før jeg fikk familie hadde jeg veldig lett for å velge smakløs og lite variert mat. 

Mine barn må ikke spise opp, og de blir oppfordret, men ikke tvunget til å smake. Men de får heller ikke noe annen mat før kveldsmat. Og nå i jula som besteforeldrene lager dessert, får de ikke dessert hvis de ikke smaker på middagen og sitter ved bordet og venter på dem som spiser. Hjemme i hverdagen får de typisk havregrøt med bær til kvelds noen timer etter middagen, og blir da mette dersom de spiste minimalt til middag. Jeg har et barn som spiser variert og sunt og syns det er gøy å smake på nye ting og et ganske kresent barn. 

Anonymkode: c3306...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor synes jeg dette kan være vanskelig. Jeg vet at barna mine liker feks julemiddagen, vi spiste dette tidligere i desember og de spiste masse. Men på julaften likte eldste plutselig ikke. Jeg tvinger ikke på en slik dag. Da får de spise tilbehøret. Men ellers må de spise det de får. Når vi laget mat generelt sørger vi for at det alltid er mat de liker på bordet. Ene uken liker de woken vi har laget, neste uke liker de ikke. Da må de pent spise. Når vi lager nye ting må de smake, men ikke spise opp.

Anonymkode: 1ebc7...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...