Gå til innhold

Det å tvinge barn til å spise det de får...matoppdragelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På julaften får barna noe de liker, det er julaften for alle! Vi voksene hadde jo ikke laget ribbe om vi ikke likte det. Men de smaker gjerne på julematen. Tvinger de ikke til å spise opp eller spise ting de ikke liker. Men bruker å oppfordre til at vi ikke tar masse på fatet av noe vi ikke vet om vi liker, ta heller litt, smak og så kan man ta mere. Smakssansen vår utvikler seg faktisk gjennom store deler av livet, og det endrer seg. De aller fleste barn kan jo være litt kresne i perioder. Ser at mine barn er ganske flinke å smake på ting, trolig fordi de ikke blir tvunget til å spise det opp om de ikke liker det.

Anonymkode: 944a9...f75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp meg at man måtte spise litt av alt, men om man ikke synes noe var spesielt godt så forsynte man seg ikke to ganger under samme måltid, men det måtte være en ok porsjon. Det var uaktuelt å spise 5 poteter og en halv kjøttkake f.eks. Eller å aldri spise gulroten. Og så det ikke sånn at det var innfor å spise brødskiver en time etterpå. 

Dette gjelder mine barn også. De må ta litt av alt ved middag. Selv om de ikke likte noe forrige gang. 

Hva gjorde det med meg? Jeg spiser alt, og lærte at det ikke er alt som må være like godt for at det skal være mat. Man brekker seg ikke ved matbordet, og man sier heller ikke i selskap eller på restaurant at man ikke liker noe. Det handler om bordskikk og folkeskikk. Det lærer mine barn også. 

Anonymkode: 77e29...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å være sulten frem til neste måltid er ikke farlig. Matintoleranser har ingenting med sult å gjøre.

Anonymkode: efc00...4cd

Selvsagt har det det, når man går sulten fordi man ikke tåler det som blir servert.

Anonymkode: d137a...48b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vokste opp meg at man måtte spise litt av alt, men om man ikke synes noe var spesielt godt så forsynte man seg ikke to ganger under samme måltid, men det måtte være en ok porsjon. Det var uaktuelt å spise 5 poteter og en halv kjøttkake f.eks. Eller å aldri spise gulroten. Og så det ikke sånn at det var innfor å spise brødskiver en time etterpå. 

Dette gjelder mine barn også. De må ta litt av alt ved middag. Selv om de ikke likte noe forrige gang. 

Hva gjorde det med meg? Jeg spiser alt, og lærte at det ikke er alt som må være like godt for at det skal være mat. Man brekker seg ikke ved matbordet, og man sier heller ikke i selskap eller på restaurant at man ikke liker noe. Det handler om bordskikk og folkeskikk. Det lærer mine barn også. 

Å brekke seg er strengt talt en reaksjon og ikke noe man gjør med vilje. Min mor var aldri streng på mat, og broren min var veldig kresen under hele oppveksten. Ville helst bare ha burger, pasta og pizza. Nå er han voksen og spiser alt mulig. Så det er ingen automatikk i at om man tvinger skeptiske og kresne barn til å spise, så blir de altetende som voksne. Noen går helt andre veien og spiser bare det de anser som "trygg mat" i voksen alder fordi de har fått så mange dårlige matopplevelser i oppveksten.

Anonymkode: 14a01...db2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt.

Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte?

Anonymkode: 2998b...a07

Lærte ikke annet enn å slite med mssse mat som voksen 

Anonymkode: 5b0e8...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som supersmaker, så husker jeg godt hvor jævlig det var og hvis du ikke liker noe, så er det ikke sånn at du lærer deg å like det om du blir tvunget til å spise det nok ganger. Disse påstandene om "sære barn" er helt tatt ut av løse luften, jeg husker jeg kastet opp et utall ganger og gikk til sengs sulten alt for ofte. Når det er merkedager, som f.eks julen, så skal det selvfølgelig serveres mat som alle kan spise seg mette på og synes er godt. Ribbe og pinnekjøtt er i utgangspunktet ganske spesiell mat og den er alt annet enn barnevennlig, det er grisete fettete eller røkt mat med en utrolig sterk lukt. 
Etter fylte 16, så har jeg aldri hatt så mye som et ribbestykke, en julepølse eller medisterkake i hus, dette er i mine øyne like utdatert mat som røkt kolje og blodklubb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd at folk i 30 årene ikke spiser i selskap fordi de ikke liker helt vanlig mat. Folk ser rart på sånne folk som ikke klarer å spise det de blir servert i voksen alder. 

Anonymkode: ab08e...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har opplevd at folk i 30 årene ikke spiser i selskap fordi de ikke liker helt vanlig mat. Folk ser rart på sånne folk som ikke klarer å spise det de blir servert i voksen alder. 

Neida normale folk gjør ikke det, fordi de e oppegående nok til å skjønne at det kan være grunner til det

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid gitt barna litt av alt på middagstallerken. De bestemmer selv hva de spiser , men skal smake på alt. Omså biten de prøver er på størrelsen av en halv ert. Da får de masse skryt og vi sier «sånn, nå har du smakt. Godt jobba. Nå bestemmer du resten selv. Men husk etter middag er det ikke mer mat før kveldsmat»

vi tenker når de i det minste smaker blir de på sikr vant til det . Vi pleier også å ha tilbehør vi vet de liker så det ikke er bare mat på tallerken som de ikke er fan av. 

resultatet er at barna nå som 5 år og 6 år spiser det meste . De er mest glad i grønnsaker faktisk, men har blitt flinkere til å forskyne seg av proteinene 

Min mann ble oppvokst med at tvang og ble tvunget til å spise masse grønnsaker og hans mor viste ikke hensyn til hva han likte. Bare hva som var sunt. Restulatet er at han har grønnsaker helt i vranghalsen og assiosieter det bare med dårlige minner. Først etter vi fikk barn spiste han grønnsaker igjen for å være et godt forbilde. Men spiser det egnetlig ikke av fri vilje fordi han husker bare de vonde minnene fra barndommen med tvang 

Jeg mener at å tvinge barna til å spise eller spise opp ikke er veien å gå til å få barn med sunt forhold til mat og spise mye forskjellig 

Anonymkode: 2b424...51a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt.

Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte?

Jeg fikk ikke gå fra bordet som barn før jeg hadde spist opp ertene mine. Jeg hater erter.

Som voksen spiser jeg alt, utenom erter. Jeg fysisk spyr om jeg må ha ertene bare i munnen t.o.m pga barndommen.

Anonymkode: 03bd1...bf5

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Neida normale folk gjør ikke det, fordi de e oppegående nok til å skjønne at det kan være grunner til det

Ikke når vedkommende svarer «å nei, det liker jeg ikke!!!»

Da skjønner med at man har ned noen som ble svikter av foreldrene som barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget til å spise mat da jeg var barn, og den opplevelsen unnet jeg ikke mine barn. 

For å lære de å spise "alt" brukte vi barns nysgjerrighet og sunn fornuft. Likte de ikke kokt torsk, så fortalte vi om de hundre andre fiskene/fiskemåltider, og så prøvde vi noe annet neste gang. Det var ikke noe som het "jeg liker ikke fisk" eller "jeg liker ikke grønnsaker ", men det er lov å ikke like en spesifikk fisk/grønnsak.

Vi ga også ungene mulighet til å finne ut hvordan de skulle begynne å like enkelte matvarer. Gutten min var ikke glad i kokt potet, men ovnsbakte vi de så var det kjempegodt. Han fikk da hoppe over potetene og heller spise andre grønnsaker hvis vi hadde kokte grønnsaker (Han var glad i gulrøtter og brokkoli), og så spiste han poteter de gangene vi hadde ovnsbakte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de færreste sulter ihjel i Norge.. Barna her har stortsett måtte spise det som blir servert, med mindre det er helt spesifikke sære ting som man skjønner er normalt at de ikke liker. Men det er jo ikke sånn at man opp gjennom årene bevisst har laget mat man vet de ikke liker heller, liksom. Men nå som de er tenåringer/unge voksne, må jeg si at jeg overhodet ikke bryr meg om hva de liker eller ikke. De får spise det de får, hvis ikke får de fikse egen mat.

Anonymkode: 4c5a0...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvang er ikkje greitt. Synes det er greitt å ha regel om at barna må smake ein liten bit, med mindre det er snakk om mat som dei synes er direkte grusomt (her: sennep). Me tvinger normalt sett ikkje vaksne til å ete mat som får dei til å brekke seg heller. Tenk om eg skulle ha tvunge smalahove i folk som ikkje liker det.

I år åt sjuåringen meir pinnekjøt enn pølse. Det går seg til. Eg åt ikkje pinnekjøt når eg var liten, og det er yndlingsretten min i dag. Eg ser ikkje poenget med å stresse og tvinge. 

Anonymkode: b9e44...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De skal i hvertfall smake. Har aldri laget noe ekstra. Og den vanlige regelen er vel at om noen andre forsyner deg, trenger du ikke spise opp. Om du forsyner deg selv, spiser du opp.

Anonymkode: e7a71...621

Sånn har jeg vokst opp og, og sånn har vi det. Alt må smakes på, spiser du ikke fordi det ikke var godt, så får du ta en ekstra skive til kvelds. Det går ikke så lang tid mellom hvert måltid at noen dør av sult 😅

Anonymkode: 1cc7d...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får litt lyst til å trykke det eklaste du veit ned i halsen din for å sjå reaksjonen, eigentlig. 

Anonymkode: b9e44...c73

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre lagde bl.a mye kokt potet og fisk og eg hata det. Noen ganger ble eg tvunget til å sitte igjen på kjøkkenet og spise opp maten etter mine søsken fikk gå fra bordet. Den dagen i dag kan eg spise kokt potet men liker det ikke, heller ikke kokt fisk.. eg har fortsatt traumer etter å måtte sitte igjen og bli tvunget til å spise opp middagen.  Syns at barn skal måtte smake ja, men aldri tvinge de til å spise opp. Skapte mer problemer med mat enn glede hos meg

Anonymkode: 175cb...f33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ha med å gjøre at man ble tvunget til å spise noe som barn, at man senere i livet hater den mattypen eller blir direkte kvalm av det.

Jeg var vel seks år eller noe da farmoren min ville ha meg til å spise brunost. Jeg sa jeg ikke likte brunost. Hun spurte da om jeg hadde smakt det, og jeg måtte svare som sant var, at det hadde jeg ikke, men jeg likte ikke synet, lukten og i det hele tatt brunosten. Så da tok farmor og høvlet bestemt av en skive brunost, rullet den sammen og tvang munnen min opp med makt og dyttet den inn i munnen på meg med beskjed om å spise den. Jeg begynte å gråte. Jeg hatet smaken, og den forferdelige konsistensen og at den klebet seg som en klump oppi ganen... jeg har aldri spist brunost siden. Utstår det ikke, glemmer ikke den klebrige, ekle smaken. Jeg kan imidlertid indirekte spise det når den er smeltet i en saus faren min lager til stek. Men ikke ellers.

Har hatt noen fæle opplevelser med kokt/varm melk og alle former for grøt også, og jeg avskyr alt av grøt i dag, og varm melk... fysj, jeg kjenner det vender seg i magen bare ved tanken. 

Så grøt og brunost, to basismatretter i det norske kosthold og noe "alle" liker, er ting jeg blir kvalm av og ikke kan fordra.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg lærte masse. Ettereffektene av det i voksen alder er at jeg ikke er kresen i det hele tatt. Min mor har alltid skilt på det å ikke like noe / og det å ikke ville prøve noe.  Det er helt greit å ikke like ting,men det skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mine foreldre lagde bl.a mye kokt potet og fisk og eg hata det. Noen ganger ble eg tvunget til å sitte igjen på kjøkkenet og spise opp maten etter mine søsken fikk gå fra bordet. Den dagen i dag kan eg spise kokt potet men liker det ikke, heller ikke kokt fisk.. eg har fortsatt traumer etter å måtte sitte igjen og bli tvunget til å spise opp middagen.  Syns at barn skal måtte smake ja, men aldri tvinge de til å spise opp. Skapte mer problemer med mat enn glede hos meg

Anonymkode: 175cb...f33

Jeg har til dags dato (30 år etter at jeg flyttet hjemmefra) enda ikke kokt potet til middag. Mine foreldre serverte det hver dag med mye salt i vannet og gjerne med kokt torsk og smør til.  Mannen min har ofte laget fiskeretter (jeg spiser laks og ørret) når jeg ikke er hjemme så ungene ikke ser hvor sterkt jeg misliker oversaltet kokt torsk. Jeg liker ingenting salt.

Anonymkode: 0cc98...d1c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...